Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#19499
Wellicht een fabeltje maar ik had gehoord (via via tamtam enzo) dat de TT Quattro bij normaal gebruik eigelijk in 95% van het normale rijden via de voorwielen wordt aangedreven en alleen bij noodzaak (zoals slippen of enorm hard optrekken) ook de achterwielen gaat aandrijven.

Is dat onzin of zit er een kern van waarheid in ?

Groeten,
Walter (TT geinteresseerde)
Gebruikersavatar
door Ferdi
#19500
dat heb je goed en juist opgemerkt... :pirate:
bij de A4 en de A6 heb je wel permanente 4WD, echter niet bij MK4 4 motion, A3 en de TT quattro
Gebruikersavatar
door reindertt
#19503
De TT heeft het 4-motion systeem van volkswagen, met de zogenaamde en befaamde en vaak kapot gaande HALDEX koppeling. Komt voor bij alle VAG mobielen die een dwarsgeplaatste motor hebben, dus ook de TT.

Het is eigenlijk een voorwielaandrijving met de mogelijkheid om de achterwielen erbij te betrekken, wanneer je ESP computer aangeeft dat het nodig is.
Hij rijdt daardoor zuiniger dan een echte QUATTRO (=TORSEN), maar de wegligging van de HALDEX is een stuk slechter dan een TORSEN.

Je moet het zo zien: de moter is een halve slag gedraaid om er een as aan te bakken naar achter. In deze achteras zit de HALDEX koppeling. Daarachter zit weer het differentieel wat de as splitst naar de achterwielen.

HALDEX zal dus nooit in staat zijn (wat de nieuwste generatie TORSEN wel kan, bijvoorbeeld in de R8 ), om de verhouding 90% achter en 10% voor te generen. Standaard heeft de nieuwste generatie, in vergelijking met x-Drive, 60% achter en 40% voor.

Bij de HALDEX-QUATTRO is het eigenlijk altijd: 100% voor en 0% achter, totdat achterwielen nodig zijn. Dan is het 50% om 50%. Meer kan niet, de voorwielen blijven altijd aangedreven :(

HALDEX performance part zorgt er eigenlijk voor dat de koppeling bijna altijd 'gesloten' is, dus heb je eigenlijk wel bijna altijd een permanente 4wiel drive.

---------------- KORTOM ----------------
Voordelen: zuiniger en een meer onderstuurd karakter
Nadelen: geen zuivere quattro, puur electronisch dus storingsgevoelig, onderstuurd karakter, je 'voelt' te veel wanneer de koppeling uit/in geschakeld wordt, de nieuwe TT heeft t weer!!!
Gebruikersavatar
door Ferdi
#19515
zo specifiek hoef ik niet te weten reindertt, anders voel ik me slecht met mn TT ,
teveel kritiek voor zon practige auto :smt011
Gebruikersavatar
door reindertt
#19519
Hahahaha, ik geef geen kritiek kerel :D

Ik ben kritisch ;) En het is gewoon de realiteit. Je hoeft je niet slecht te voelen. Als het systeem naar behoren werkt, dan heeft de auto kilometers grip. En hij is zuiniger!
door zoefmobiel
#19532
Bedankt voor jullie uitleg. Ik had al het e.e.a. gelezen over de HALDEX en TORSEN systemen maar zag door de vele uitleg die er beschikbaar is niet direct dat het maximaal 50/50 is en in de praktijk dus voor 99% voorwiel totdat het 'echt nodig' is.

reindertt schrijft: "wanneer je ESP computer aangeeft dat het nodig is. "

Afaik kan je ESP uitschakelen in een TT ; wat heeft dat voor invloed op het quattro systeem ? Of is dat altijd 'electronisch op de achtergrond aanwezig' ?

Verder ; in welke gevallen ga je merken dat je een TT met quattro hebt of een "normale" met alleen voorwielaandrijving ? Is dat alleen bij extreem slecht weer zoals overvloedige regen en sneeuw/ijs-situaties + de bekende stoplichtsprintjes of kun je op een normale zomerdag met een beetje gas in de bocht ook hulp van de achterwielen krijgen ?

Ik overweeg een 225 pk TT , meer is altijd beter zeg ik maar , tenzij 't quattro systeem zelden nuttig is en zelfs negatief werkt (bv wegens gewicht en storingsgevoeligheid). Luister graag naar advies en ervaringen van 'de echte kenners' (= de eigenaren en niet de showroom-pakmansen)
Gebruikersavatar
door reindertt
#19533
Wat doet een fwd:
- Onrustiger bij hoge snelheden
- Bij hard remmen zal je achterkant minder grip hebben, wat zoekerig gedrag
- stampen (of ASR slaat aan) bij wegsprinten
- bochten werk is een rasechte fwd: onderstuur
- bij nat weer merk je overduidelijk verschil tussen fwd en 4wd, meer grip en zekerheid
- overigens bij droog weer ook :D

Wanneer komt haldex in:
- Bij flink gas geven
- Bij hard remmen
- Hogere snelheden
- In de bochten komen de achterwielen er gewoon bij ;) Als je goed voelt, voel je dit
- Haldex komt in waar nodig (ook bij extreem droog weer)
- (een getunende haldex doet t alleen sneller)

Conclusie:
- Haldex gebruikt zelfde sensoren als ESP (4 sensoren per wiel, dwarskrachtsensor, langskrachtsensor, gaspedaal sensoor etc, het zijn er 35)
- Met ESP knopje zet je ESP computer ' stil'. Je haldex blijft gewoon de info krijgen van de sensoren en zal (juist sneller dan met ESP) tijdig besluiten: 4wd. Je zal nog duidelijker merken dat je 4wd hebt, omdat ESP het niet afregelt
- Ik heb de ervaring mogen hebben dat mn achteras tijdelijk niet mee doet, omdat de computer raar doet. Op die momenten merk je zo'n duidelijk verschil in wegligging tussen 4wd en fwd: 4wd is rustiger, stabieler en je voelt meer controlen in de auto. Een verademing :D

Als je het budget hebt zou ik geen moment twijfelen tussen de TT Quattro en de TT FWD: NEEM DE QUATTRO
Gebruikersavatar
door Alain Michel
#19536
Ik ben blij hier in klare taal te kunnen lezen wat de TT Quattro precies doet .
Ik mag dus besluiten dat wanneer ik zin heb om met de quattro eens onnozel (bijvoorbeeld in sneeuw) te doen best de ESP uitschakel zonder dat ie dan enkel op de voorwielen trekt ? leuk om weten.
Ik had dit al in de gaten toen ik voor de fun eens wou optrekken in grind ,met esp aan sloeg ie precies af ,met esp uit beet hij lekker in de steentjes , ook achteraan dus zo weet ik nu.
Alleen jammer als je esp uitzet , moter afzet en later weer start het esp telkens uitzichzelf wordt ingeschakeld ,détail.
dat hetmaar snel gaat sneeuwen ,zoniet eens modderig baantje opzoeken
Bedankt voor de uitleg jongens
door Jerry
#19544
:D
reindertt schreef:Wat doet een fwd:
- Onrustiger bij hoge snelheden
- Bij hard remmen zal je achterkant minder grip hebben, wat zoekerig gedrag
- stampen (of ASR slaat aan) bij wegsprinten
- bochten werk is een rasechte fwd: onderstuur
- bij nat weer merk je overduidelijk verschil tussen fwd en 4wd, meer grip en zekerheid
- overigens bij droog weer ook :D

Wanneer komt haldex in:
- Bij flink gas geven
- Bij hard remmen
- Hogere snelheden
- In de bochten komen de achterwielen er gewoon bij ;) Als je goed voelt, voel je dit
- Haldex komt in waar nodig (ook bij extreem droog weer)
- (een getunende haldex doet t alleen sneller)

Conclusie:
- Haldex gebruikt zelfde sensoren als ESP (4 sensoren per wiel, dwarskrachtsensor, langskrachtsensor, gaspedaal sensoor etc, het zijn er 35)
- Met ESP knopje zet je ESP computer ' stil'. Je haldex blijft gewoon de info krijgen van de sensoren en zal (juist sneller dan met ESP) tijdig besluiten: 4wd. Je zal nog duidelijker merken dat je 4wd hebt, omdat ESP het niet afregelt
- Ik heb de ervaring mogen hebben dat mn achteras tijdelijk niet mee doet, omdat de computer raar doet. Op die momenten merk je zo'n duidelijk verschil in wegligging tussen 4wd en fwd: 4wd is rustiger, stabieler en je voelt meer controlen in de auto. Een verademing :D

Als je het budget hebt zou ik geen moment twijfelen tussen de TT Quattro en de TT FWD: NEEM DE QUATTRO

Even wat tegen gas op de alom geprezen "Quattro" aandrijving.........

De quattro aandrijfing heeft dus pas nut bij buitensporig rijgedrag (hoge snelheden/ruig bochten werk e.d.), in mijn beleving heb je er dus niets of nauwelijks wat aan wanneer je "normaal" rijdt... waarom zou je dan binnen je budget voor een quattro kiezen als je er onder normale omstandigheden geen gebruik van maakt, sterker nog je kan er geen gebruik van maken.
Voor het zelfde geld kun je dan een jongere TT kopen met minder kilometers etc. i.p.v. een TT die misschien als racewagen* is gebruikt (* lees: waar een quatro beter in is leidt dus tot extra slijtage en onderhoudskosten).....

Wellicht is het verstandiger om binnen je budget te kijken naar de meest verstandige aankoop dan zomaar zonder meer voor een quattro te kiezen. Let eerder op wat je uiteindelijk koopt (in mijn zoektocht heel wat rotzooi gezien) en voldoet hij aan je verwachting (denk aan kosten, ook op de lange duur).

Ik vind het altijd vermakelijk wanneer een fwd met een Quattro vergeleken wordt....men kijkt vaak alleen naar kenmerken van wat de TT kan bij een zeer ruig rijgedrag (om het maar voorzichtig uit te drukken). Enige vorm van de realiteit is dan ver te zoeken...

Maar het is natuurlijk aan een ieder om die afweging te maken....koop altijd met je verstand en niet emotioneel...(alhoewel dat bij een TT erg moeilijk is) :D

In elk geval beide uitvoeringen zijn fantastische auto's.....ik geniet er dan ook elke dag weer van als ik er in rij.... :lol:
Laatst gewijzigd door Jerry op vr nov 30, 2007 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Cees
#19545
Het aantal PK's wat een TT heeft is natuurlijk makkelijker op de weg te krijgen met een Quattro.
Als je een FWD laat chippen dan kom je op ongeveer 210 PK.
Dat wordt aardig zenuwachtig bij een FWD. De Quattro heeft totaal geen
problemen als je een 225 naar 250 of hoger laat chippen......... :shock: :D 8) :D 8) 8) 8)
Gebruikersavatar
door reindertt
#19546
Jerry schreef: Ik vind het altijd vermakelijk wanneer een fwd met een Quattro vergeleken wordt....men kijkt vaak alleen naar kenmerken van wat de TT kan bij een zeer ruig rijgedrag (om het maar voorzichtig uit te drukken). Enige vorm van de realiteit is dan ver te zoeken...
Oe jerry, nu begeef je je toch echt op glad ijs.
Waarschijnlijk heb je zelf niet achter het stuur gezeten van een quattro aangedreven TT. Het ligt eraan hoe kritisch te zijn. Ik race niet met de auto (90% is rustig rijden max 140), maar ik merk overduidelijk verschil tussen een quattro aangedreven TT en een FWD. Een FWD is ook bij rustig rijden op rechte stukken, onrustiger dan een quattro. Hier hoef je niet voor te raggen.

Wat ik al zei: het ligt eraan wat je verlangt van een auto. Het merendeel van de mensen zal het verschil niet merken. Het merendeel van de mensen zal het verschil niet merken tussen FWD, RWD of 4WD.

FWD is genoeg voor de meeste mensen en het ook het meeste veilig, als de auto gaat, dan gaat de voorkant en is gas los de manier om de auto terug in het spoor te krijgen. Wat doen de meeste mensen bij gladheid ;)
RWD geeft de hoogste fun factor, daar is iedereen het over eens

4WD geeft de beste grip en veiligheid
door Jerry
#19549
reindertt schreef:
Jerry schreef: Ik vind het altijd vermakelijk wanneer een fwd met een Quattro vergeleken wordt....men kijkt vaak alleen naar kenmerken van wat de TT kan bij een zeer ruig rijgedrag (om het maar voorzichtig uit te drukken). Enige vorm van de realiteit is dan ver te zoeken...
Oe jerry, nu begeef je je toch echt op glad ijs.
Waarschijnlijk heb je zelf niet achter het stuur gezeten van een quattro aangedreven TT. Het ligt eraan hoe kritisch te zijn. Ik race niet met de auto (90% is rustig rijden max 140), maar ik merk overduidelijk verschil tussen een quattro aangedreven TT en een FWD. Een FWD is ook bij rustig rijden op rechte stukken, onrustiger dan een quattro. Hier hoef je niet voor te raggen.

Wat ik al zei: het ligt eraan wat je verlangt van een auto. Het merendeel van de mensen zal het verschil niet merken. Het merendeel van de mensen zal het verschil niet merken tussen FWD, RWD of 4WD.

FWD is genoeg voor de meeste mensen en het ook het meeste veilig, als de auto gaat, dan gaat de voorkant en is gas los de manier om de auto terug in het spoor te krijgen. Wat doen de meeste mensen bij gladheid ;)
RWD geeft de hoogste fun factor, daar is iedereen het over eens

4WD geeft de beste grip en veiligheid
Hé Reinder,

Goh had niet verwacht dat je het je zo persoonlijk aan trok...maar altijd leuk wat een beetje tegen gas teweeg brengt, wat ik alleen wil zeggen wees realistisch in wat je koopt en waarvoor je het koopt.....het kost tenslotte allemaal handen vol geld waar we allemaal (hard) voor werken....genieten kan je in beide uitvoeringen...
Gebruikersavatar
door reindertt
#19550
Voel me niet aangesproken hoor, maar ben ook realistisch :P

Enne ijmuiden, ik woon in velserbroek :D
door Jerry
#19552
reindertt schreef:Voel me niet aangesproken hoor, maar ben ook realistisch :P

Enne ijmuiden, ik woon in velserbroek :D

Hé Velserbroek....... :P misschien wel leuk om een keer een ritje te maken...als de kap weer open kan natuurlijk..... :toothy4:
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]