De TT heeft het 4-motion systeem van volkswagen, met de zogenaamde en befaamde en vaak kapot gaande HALDEX koppeling. Komt voor bij alle VAG mobielen die een dwarsgeplaatste motor hebben, dus ook de TT.
Het is eigenlijk een voorwielaandrijving met de mogelijkheid om de achterwielen erbij te betrekken, wanneer je ESP computer aangeeft dat het nodig is.
Hij rijdt daardoor zuiniger dan een echte QUATTRO (=TORSEN), maar de wegligging van de HALDEX is een stuk slechter dan een TORSEN.
Je moet het zo zien: de moter is een halve slag gedraaid om er een as aan te bakken naar achter. In deze achteras zit de HALDEX koppeling. Daarachter zit weer het differentieel wat de as splitst naar de achterwielen.
HALDEX zal dus nooit in staat zijn (wat de nieuwste generatie TORSEN wel kan, bijvoorbeeld in de R8 ), om de verhouding 90% achter en 10% voor te generen. Standaard heeft de nieuwste generatie, in vergelijking met x-Drive, 60% achter en 40% voor.
Bij de HALDEX-QUATTRO is het eigenlijk altijd: 100% voor en 0% achter, totdat achterwielen nodig zijn. Dan is het 50% om 50%. Meer kan niet, de voorwielen blijven altijd aangedreven
HALDEX performance part zorgt er eigenlijk voor dat de koppeling bijna altijd 'gesloten' is, dus heb je eigenlijk wel bijna altijd een permanente 4wiel drive.
---------------- KORTOM ----------------
Voordelen: zuiniger en een meer onderstuurd karakter
Nadelen: geen zuivere quattro, puur electronisch dus storingsgevoelig, onderstuurd karakter, je 'voelt' te veel wanneer de koppeling uit/in geschakeld wordt, de nieuwe TT heeft t weer!!!