Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door allewijn
#22787
Nadat mijn TT door JD-engineering gechipt was en de druk dus verhoogt was van de standaard 0,7Bar naar 1,3Bar,
merkte ik een kleine stottering bij het op boost komen van de turbo, zèg tussen de 2000 en 2600 rpm.
Het voelde alsof de klep van de Diverter-Valve niet goed open cq dicht wilde.

Ik heb een Forge DV006 met blauwe veer.
Ik had al gelezen dat de blauwe veer te sterk is, daar deze gechikt is vanaf 1,5Bar boost.
Daar ik de 1,5Bar natuurlijk niet haal, moet ik een andere veer hebben.
De juiste veer is dan de gele veer.
Green - 5-15 PSI 0.34-1.03 bar
Yellow - 15-23 PSI 1.03-1.59 bar
Blue - 23-30 PSI 1.59-2.07 bar
Red - 30 + PSI 2.07+bar


Daar ik de GELE veer nog niet heb (en nog steeds zoekende ernaar ben, lees: topic,
heb ik vandaag even mijn standaard BOSCH DV terug geplaatst.
Ik merkte dat het schokje verdwenen was en hij ontzettend soepel door zijn toeren ging.
Ik merkte echter ook dat deze valve echt TE snel afblaast en KEIHARD! :twisted:
Het geluid was wel ontzettend gaaf, wat komt doordat 1,3Bar druk door de standaard DV eruit spuit bij gas los, welke extra goed hoorbaar is doordat ik mijn luchtbox gemodificeerd heb (Wakbox).

Kortom:
De standaard DV krijgt mijn motor/turbo uiteraard wél netjes open en dichtgeduwd, waardoor de motor gewoon soepel loopt en het stottertje weg is.
De Forge DV met blauwe veer was gewoon tè sterk, hierdoor krijgt hij hem waarschijnlijk niet goed open en dicht, wat voor onnodige stottering zorgde.
Daar de standaard DV wél te vroeg afblaast, en dit dus negatief is voor het vasthouden van de boost, waardoor je uiteindelijk minder snel bent, moet ik dus de juiste middenweg pakken: de GELE veer!
(dus wie o wie weet hoe ik die kan kopen in de buurt van mijn woonplaats)

Dus TT-luitjes die ook een Forge DV hebben: Lèt op welke kleur je nu hebt! Blauw is echt te zwaar voor de meesten hierzo, daar wij (bijna) allemaal echt niet meer dan 1,3 / 1,4 / 1,5 Bar boost produceren!

Gr.

Tim
door allewijn
#22788
En nog even een fotootje van mijn opengeschroefde Forge DV 006:
Afbeelding
Gebruikersavatar
door duc
#22794
Welke veer zit er in als je hem aanschaft :?: . Ik heb de Dv een via groepsaankoop aangeschaft vorig jaar. Mijn TT is een 225pk uitvoering. Hij loopt op zich goed nadat ik een maand geleden de LMM vervangen heb.

Gr, Duc.
door allewijn
#22798
Standaard is veelal de blauwe.
Zat bij mij ook een blauw stickertje op het doosje, welke de kleur van de veer aangaf!
Gebruikersavatar
door duc
#22799
Ok bedankt. Ik heb het doosje nog ergens liggen. Ik ga morgen wel effe zoeken.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#22924
lees t eens wat dr onder de dv0006 als bericht staat bij de forge site zelf... een te sterke veer kan schade veroorzaken aan het turbosysteem... dus ik vraag me af of die blauwe bij mij wel correct is... maja hoeveel druk mn turbosysteem geeft? ik zou het niet weten
door allewijn
#22925
Ronnie schreef:lees t eens wat dr onder de dv0006 als bericht staat bij de forge site zelf... een te sterke veer kan schade veroorzaken aan het turbosysteem... dus ik vraag me af of die blauwe bij mij wel correct is... maja hoeveel druk mn turbosysteem geeft? ik zou het niet weten
Even loggen met vagcom en je weet hoeveel je maximale druk is Ronnie :wink:
Gebruikersavatar
door Tricks
#22934
Hmmm... laat je ff weten waar je ze gehaald hebt als je ze gevonden moest hebben Tim? En is het dan voorlopig mss beter om terug die van Bosch te plaatsen of wat?
Gebruikersavatar
door Ronnie
#22942
allewijn schreef:
Ronnie schreef:lees t eens wat dr onder de dv0006 als bericht staat bij de forge site zelf... een te sterke veer kan schade veroorzaken aan het turbosysteem... dus ik vraag me af of die blauwe bij mij wel correct is... maja hoeveel druk mn turbosysteem geeft? ik zou het niet weten
Even loggen met vagcom en je weet hoeveel je maximale druk is Ronnie :wink:
vagcom heb k evt. wel maar niet die stekker :lol:

zal de Bosch eens terug steken aan die slangen... en eens rijden. Zal ook een andere veer moeten gok ik, maar wil mn druk wel eens weten.
Zal eens vragen of Emanuel zen computertje eraan wil hangen die heeft ook vagcom geloof ik.
De TT reed daar met de chiptuning ook beter mee dan met de Forge DV met de blauwe veer, alleen die Bosch geeft weer dat turbogat dus die wil ik dr niet permanent terug op hebben.
Gebruikersavatar
door svkaster
#22956
Ik heb zaterdag een setje veren besteld bij Forge. Heb nu ook de bleuwe veer, en met deze blauwe veer krijg ik een foutmelding met VAG COM. Als ik de bosh DV terug plaats is het probleem verholpen (Heb wel weer een turbo gat)

Ga morgen naar JD, zal de bosh en de Forge meenemen, en hem vragen wat de mijne voor een druk heeft na het tunen. Vermoedelijk moet ik ook aan de gele veer.

m.v.g

Stefan
Gebruikersavatar
door Ronnie
#23174
En Stefan? wat zijn de uitkomsten?
door emanuel
#23187
Ronnie schreef:
allewijn schreef:
Ronnie schreef:lees t eens wat dr onder de dv0006 als bericht staat bij de forge site zelf... een te sterke veer kan schade veroorzaken aan het turbosysteem... dus ik vraag me af of die blauwe bij mij wel correct is... maja hoeveel druk mn turbosysteem geeft? ik zou het niet weten
Even loggen met vagcom en je weet hoeveel je maximale druk is Ronnie :wink:
vagcom heb k evt. wel maar niet die stekker :lol:

zal de Bosch eens terug steken aan die slangen... en eens rijden. Zal ook een andere veer moeten gok ik, maar wil mn druk wel eens weten.
Zal eens vragen of Emanuel zen computertje eraan wil hangen die heeft ook vagcom geloof ik.
De TT reed daar met de chiptuning ook beter mee dan met de Forge DV met de blauwe veer, alleen die Bosch geeft weer dat turbogat dus die wil ik dr niet permanent terug op hebben.
Ik breng de flaptop zondag wel mee naar lelijkstad, dan kun je het even loggen. Bij een Bosch kun je volgens mij de veer niet vervangen, die zit dichtgesmolten en moet je slopen om er bij te komen.
Gebruikersavatar
door svkaster
#23199
Volgens JD zou ik +/- 1,5 bar druk hebben. Dit zou dan inderdaad de gele veer moeten zijn. Heb nu 215 PK en 343 Nm. Dus Ronnie, ik denk dat jij dan of goed zit met de blauwe, of dat je de rode moet hebben. Als je er niet uitkomt zondag, dan heb ik ook een VAG-com en een kabel. De bestelde veren zijn nog niet binnen! Dan kun je de rode eens proberen.


m.v.g

Stefan
Gebruikersavatar
door rene4u
#24002
Grappig, want ik heb Biesheuvel zelf gebeld welke kleur veer er nu standaard met een DV006 geleverd wordt en dat is inderdaad een blauwe en volgens de meneer die ik aan de telefoon had, kon dit absoluut geen kwaad.
door allewijn
#24011
svkaster schreef:Volgens JD zou ik +/- 1,5 bar druk hebben. Dit zou dan inderdaad de gele veer moeten zijn. Heb nu 215 PK en 343 Nm. Dus Ronnie, ik denk dat jij dan of goed zit met de blauwe, of dat je de rode moet hebben. Als je er niet uitkomt zondag, dan heb ik ook een VAG-com en een kabel. De bestelde veren zijn nog niet binnen! Dan kun je de rode eens proberen.


m.v.g

Stefan
ROOD???? Dat is vanaf 2,07 BAR heren, en dat gaan we met onze standaard turbootjes hier volgens mij nooooit halen!
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]