Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
door Harold
#27210
Na ruim 8 jaar en 400 dkm verder, in een Golf cabrio te hebben gereden (op LPG) werd het tijd voor wat anders. Aangezien ik al jaren weg ben van de TT was de keus niet zo moeilijk! Uiteindelijk heb ik na een speurtocht van 4 maanden de TT van MarTTijn© gekocht (coupe, 180 pk, bj 2000) . Een super nette auto met niet al te veel km's op de teller.
Doordat ik een bovengemiddeld aantal km per jaar rij en de benzineprijs extreem hoog is :evil: :evil: , heb ik mij verdiept naar de mogelijkheden om ook deze auto weer op LPG te laten rijden. Helaas zijn er weinig deelgenoten die mij hun ervaringen kunnen vertellen, op Emanuel na, die overigens in een 225 pk versie rijdt. Na voorlichting over de verschillende systemen, heb ik mijn keuze laten vallen op de Vialle LPi installatie. Hierbij wordt het gas vloeibaar ingespoten, wat volgens Vialle geen merkbaar vermogens verlies geeft. Zie http://www.vialle.nl/lpg-producten/de-w ... n-lpi.html voor de werking van dit systeem.
Natuurlijk klinkt dit allemaal leuk maar hoe zou dit zijn in de praktijk ?
Niet alle gasinbouw bedrijven staan te springen om een TT op gas om te bouwen. Mede omdat er geen "kant-en-klaar" Vialle pakket voor bestaat. Door eerdere positieve ervaringen ben ik bij Boertien in Emmen terecht gekomen ( http://www.hboertien.nl ).
Dit bedrijf heeft zeer ruime ervaringen in het ombouwen van auto's op LPG, ook turbomotoren. Dit blijkt ook wel uit de lange wachtlijst die er hier is voor LPG inbouw.... Ruim 10 week :roll: !
Vorige week heeft dan eindelijk de ombouw plaatst gevonden. Van tevoren is alles doorgesproken over de plek van de vuller, gas schakelaar, grote van de tank ed. Het resultaat mag zeker gezien worden. Alles is keurig geplaatst en netjes afgewerkt!

Afbeelding

Op het inlaatspruitstuk zijn 4 gas injectoren geplaatst. Hierdoor was het noodzakelijk de motorafschermkap iets te verhogen. Doordat de injectoren volledig onder de kap zitten, vallen ze haast niet op.

Afbeelding

De gas/benzine schakelaar bevindt zich in het bakje naast de handrem. Ook is hier het niveau van de tank op af te lezen.

Afbeelding

De gastank is bruto 56 liter (bij 80% vulling ca 44 liter). Hij komt op de plek van het reservewiel en steekt iets boven de wielbak uit. De vloer in de bagageruimte komt hierdoor ca 5 cm hoger te liggen.

Afbeelding

De tankvuller zit achter in de bumper. Van een afstand lijkt het alsof hij een 2e pijp heeft gekregen.
Natuurlijk was ik erg benieuwd hoe de rij eigenschappen zouden zijn na deze gas inbouw. Inderdaad is er geen enkele vermogens afname te merken. Je hebt het daarom ook echt niet door dat ie op LPG rijdt. Het enige verschil merk je pas bij de pomp... :lol: :lol: Het verbruik is gestegen van 1 op 12 naar 1 op 10.
Al met al een super geslaagde ingreep! Ik kan een ieder die hier over denkt deze installatie van harte aanbevelen als ook Boertien in Emmen. Hoe het verder gaat met deze auto bij 400 dkm ?! Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten
Harold
Gebruikersavatar
door MarTTijn©
#27214
Ziet er netjes uit Harold !
En goed om te lezen dat het geen vermogen kost, maar dat kun je
natuurlijk alleen op een rollenbank exact te weten komen.
En zie ik het goed dat je de BMC Airbox eraf gehaald hebt ?

Succes met de TT LPi !
door Harold
#27221
He Martijn,

De airbox is er idd uit. Onder de motorkap neemt de airbox neemt minder ruimte in dan het "oude" luchtfilterhuis. Ik was bang dat de gasinbouwer op deze open plek gas componenten (drukregelaar, zekeringkast, computer ed) zou gaan plaatsen. Hierdoor zou bij latere terugbouw naar het orginele luchtfilterhuis geen ruimte meer zijn.

Vermogenstesten op een rollenbank zitten er even niet in. Zoals ik al schreef is het niet merkbaar. Een pk minder op 180 maakt niet zo veel. Een duitse site maakt juist melding van een kleine vermogens toename...

http://www.autothieme.de/autogas/funktionsweise.pdf

wel erg sterk...
Hoe dan ook, binnenkort mag je het zelf een keer uitproberen...
door emanuel
#27222
Hoi Harold,

Zit er idd netjes in, je ziet er bijna niets van onder de motorkap. De vulopening vind ik wat minder geslaagd. Ik zou deze in de kleur van de auto (laten) spuiten, dan valt het nog veel minder op. Heel veel goedkope(re) Km's toegewenst met je TT. Blijft goed voelen aan de pomp hoor met ruim ? 1,- per liter korting. Je rijdt er zelfs goekoper mee dan menig diesel, en veeel leuker !!
door joTTie
#27225
Dat dit ook nog mogelijk is :) De wonderen zijn de wereld nog niet uit :P

Veel veilige km's toegewenst en vooral ook goedkopere ;)
door krieltje
#27228
Ziet er netjes uit,is dat een G3 gasinstalatie?
door Harold
#27245
@ Emanuel : De vuller stond gepland achter de nummerplaat (met een klapmechaniek). Nu schijnt het zo te zijn dat daar een (chasis)balk achter langs loopt. Om deze nou weg te halen...
De huidige plek was mijn 2e keus. Ik zal hem nog een keer in kleur spuiten.

@ Krieltje : Zeker is dit een G3. Een "niet G3" wordt zelden meer ingebouwd (oldtimers ed).
De wegenbelasting is 24 euro duurder per maand tov benzine. Voor de inbouw heb ik 1995 euro betaald. Tel uit je winst !!
door krieltje
#27247
zat er al een tijdje aan te denken,maar denk dat ik dit idd maar eens in mijn karretje ga bouwen

bedankt voor de info
mart
door krieltje
#27248
Harold,voor die afdekdop,zou je als je dat wat vind zo een honingraad S-line achterkant erop kunnen zetten,die dingen kosten 5 tientjes.De afvuldop zal daar zeker niet meer in te zien zijn
door Harold
#27252
Is dat zo'n plaat die Emanuel ook achter op z'n auto heeft ?
Bestaat deze ook voor een enkele pijp ?
Waar koop je zo'n plaat ? Voor 50 euro vast niet bij de Audi garage...
door krieltje
#27258
ik heb er ook eentje,ik heb hetzelfde karretje als jij,alleen mauritsius blauw.

Ja je kan hem bij de audi bestellen,je hebt ze dubbel en enkel,ik heb een enkele.Ebay staan ze ook te koop,eveneens ebay.de.
Ik kocht hem geloof ik voor nog geen 38 euro.Ouwe deraf,nw derop,zo gepiept,staat echt netjes.
door thomasl
#27357
Dag Harold,


Installatie ziet er knap uit, en ik moet toegeven dat ik een beetje jaloers ben! ;-)

Ik overweeg al even om LPG te laten inbouwen, maar ik blijf met te veel vragen achter om de stap echt te wagen. Ook al klinkt het echt allemaal héél interessant.
De vele vragen die ik had zijn opgehelderd, maar ook vervangen door andere vragen.

Misschien zijn er mede-forumleden die hier een antwoord op weten?

- Is het ?slim? om op een krachtige auto met heel wat PK?s en een turbo een LPG installatie te monteren? Geen problemen met hitte ontwikkeling?
- Wat als de motor getuned is met een chip? (groter probleem: welke chip? Geïnstalleerd door vorige eigenaar en geen documentatie )
- Zakt de verkoopwaarde van m?n TTje niet als ik LPG zou installeren? Het laatste waaraan ik denk is verkopen, maar wie weet word ik ooit verplicht om gelijk welke reden. Het zou zonde zijn om dat maar een fractie van het aankoopbedrag te kunnen recupereren.
- Is er meer of extra onderhoud nodig aan de motor / wagen? Om de hoeveel km?s moet de wagen op onderhoud (bij de installateur dan)
- Is het ?goed? voor de motor? Ik lees dat LPG een droge brandstof is, terwijl benzine een smerende brandstof? Heeft dit (grote) invloed op de motor?


Los daarvan:
- LPG is moeilijk(er) te vinden in België. Enkel grotere stations bieden dit aan. Is er in Nederland een zelfde probleem?
- Zijn er goede (erkende) installateurs in België die ook echt weten wat ze doen, en dan vooral met een Audi TT ervaring hebben?


Verlies van kracht, extra verbruik, ? moet je (volgens mij) ook met een korrel zout nemen. Lijkt me niet zo?n groot probleem te zijn om meer te verbruiken als de brandstof veel minder kost. Idem met kracht verlies: genoeg PK?s, enkele meer of minder zal het verschil niet maken.



Thomas
door emanuel
#27363
Tja, wat is slim, een fortuin aan euro 98 uitgeven of met ruim een euro korting op lpg gaan rijden ? Ligt er helemaal aan hoeveel je per jaar rijd en hoe lang je de auto nog wil rijden.
LPG is zeer schoon, je motor vervuilt er veel minder door en zal daarom juist langer meegaan! De verbranding is wel wat heter, maar op een standaard motor is dat geen probleem. Chiptunen zou ik je afraden omdat je daardoor al tegen de limiten van de motor aan gaat zitten, en het extra schepje wat LPG daar bovenop doet zou net wel eens te veel van het goede kunnen zijn. Ik zou er dus geen risico mee nemen.
Of je TT er minder waard van wordt weet ik niet, je ziet ze nooit te koop met LPG installatie. Mocht je hem willen verkopen en LPG is een probleem dan kun je het er altijd weer uit halen, maar ik denk dat je de volgende eigenaar daar geen plezier mee doet ! Wie wil er nou geen snelle occasie met LPG? Ik heb er nu zo'n 48.000 Km opzitten sinds de LPG inbouw zonder problemen, niet 1 storing gehad! Mijn TT heeft nu 180.000Km gelopen.(Prins VSI installatie, Vialle gaat maar tot 50Pk per cilinder). Het onderhoud is exact hetzelfde als bij een benzine versie.

Maak je dus veel km's en wil je de TT nog lang rijden dan zou ik het gewoon doen !
door thomasl
#27370
Ik begin meer en meer overtuigd te raken. Bedankt voor de feedback! ;-)

Chiptuning: dit is momenteel al ingebouwd, maar kan ik er (vermoed ik?) ook terug laten uithalen door een garagist?
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]