Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Ronnie
#27477
de chip kunnen ze gewoon aanpassen met originele software en zelfs down tunen... wordt t de nieuwe trend voor LPG? :D
Mijn 1.8T gaat dr uit... rij veel te weinig km's op een tank nog door te korte afstanden... 1:6 is met euro 98 niet leuk meer, maar heb iets met 10 cilinders gevonden waar met gemak 2x LPG qua installatie op kan en wat dan zelfs goedkoper en minstens zo zuinig rijdt met zeer veel ruimte en een gewicht van 2,5 ton op grijskenteken en nog sneller als t moet dan de TT's ook ;) Hobby mag geld kosten toch?!
door Niall
#27480
Bij JD zijn al meerdere 1.8T's getuned met LPG, truuk is dat het vermogen afgebouwd wordt bij 500tpm ivm het LPG. De meeste hebben net zoveel of meer vermogen als wanneer de auto op benzine loopt
door emanuel
#27483
Niall schreef:Bij JD zijn al meerdere 1.8T's getuned met LPG, truuk is dat het vermogen afgebouwd wordt bij 500tpm ivm het LPG. De meeste hebben net zoveel of meer vermogen als wanneer de auto op benzine loopt
Ik hoop dat je 5000 toeren bedoeld, anders wordt hij bij stationair draaien al geknepen :wink:

Ik zou het zelf gewoon niet doen omdat je met LPG veel Km's wil gaan maken en lang plezier van je blok wil hebben. Standaard is dan toch een stuk veiliger.
door thomasl
#27484
Als ik kon kiezen zou ik de motor ook niet voorzien van een (andere) chip, maar momenteel is dit wel het geval. En het vervelende is: ik weet niet welke (geen documentatie, en geen idee waar ik kan zien wat er juist inzit.
door emanuel
#27493
Bel Hartog of JD eens op en vraag of zij kunnen achterhalen wat er in zit voor software, en of ze standaardsoftware hebben liggen voor jouw motor (Motorcode even opzoeken). Als iemand het kan weten zijn zij het.
door Niall
#27495
emanuel schreef:
Niall schreef:Bij JD zijn al meerdere 1.8T's getuned met LPG, truuk is dat het vermogen afgebouwd wordt bij 500tpm ivm het LPG. De meeste hebben net zoveel of meer vermogen als wanneer de auto op benzine loopt
Ik hoop dat je 5000 toeren bedoeld, anders wordt hij bij stationair draaien al geknepen :wink:

Ik zou het zelf gewoon niet doen omdat je met LPG veel Km's wil gaan maken en lang plezier van je blok wil hebben. Standaard is dan toch een stuk veiliger.
Bedoelde ook 5000tpm, maar de 1.8T heeft zich bewezen een sterk betrouwbaar blok te zijn. Enigste manier om hem kapot te laten draaien is om te gaan stampen met bv een kapotte sensor zoals een olie sensor...

Zou het makkelijk aandurven.
door thomasl
#27496
Ok, ik ben overtuigd nu. LPG komt er in. Zal hier m'n bevindingen en zoektocht ook posten (indien gewenst?).
door Harold
#27512
Hallo Thomas,

Op dit moment kan ik moeilijk al je vragen beantwoorden aangezien ik nog te kort met deze auto op LPG rij.
Wel zie je dat de meest "waardevolle" tips en adviezen vaak van mensen komen met totaal geen ervaring met LPG auto's. Laat je daarom niet bang maken door alle "spook" verhalen. Ik kan je enkel vertellen dat ik nog nooit 1 auto op benzine (en diesel) heb gehad ! Altijd gereden op LPG . Waarom dure benzine tanken als het ook voor een euro minder kan ?
Wat de inruilwaarde voor een TT op LPG is ? Ik zou mij geen mooiere occasion kunnen voorstellen dan een TT op LPG!

Succes met de ombouw,
Harold
Gebruikersavatar
door Thomas
#30369
Hoi Thomas,

Hoewel ik regelmatig op het forum rondkijk, zie ik nu pas dit topic...
Mijn TT 180 pk is ook uitgerust met een LPi installatie, van Bigas weliswaar.
Ik heb ook een ringtank van 59 liter in de plaats van het reservewiel. De vloer in de bagageruimte zit inderdaad iets hoger, maar dat merk je niet en is bij mij zeker geen 5 cm...
De injectoren op het inlaatspruitstuk zijn bij Harold echt mooi geplaatst, bij mij werd er in de afschermkap van het motorblok geboord. De vuldop zit bij mij dan weer achter de nummerplaat met klapmechaniek. Van die chassisbalk heb ik niks gehoord.
Extra kleppensmering is niet nodig, vanwege de zelfregelende kleppen.

Dat er geen vermogen verloren gaat kan ik met mijn installatie niet zeggen. Aan 4500-5000 toeren merk ik toch een verschil, en aan een goeie 5000 schakelt de motor sowieso om op benzine. Toch ben ik er echt tevreden over. Voor dagelijks gebruik is er geen verschil te merken, en aangezien ik ook een goeie 30 000 km per jaar doe loont het financiëel zeker de moeite. Wil je dan echt eens het onderste uit de kan halen, dan rij je met een druk op het knopje zó weer (even) op benzine.

Zit die installatie er bij jou ondertussen al in? Ik heb me door een ervaren gas-installateur laten vertellen dat de Prins systemen in alle geval heel goed zijn. Hij werkt zelf met Prins en heeft al heel wat 'zware' wagens op LPG gezet, en heeft nooit vermogenverlies gemerkt. Een tweede keer zou ik waarschijnlijk ook voor een Prins installatie gaan....
door Harold
#30421
Hallo Thomas (zijn er 2 Thomassen actief op dit forum?)

Goed te horen dat er meer tevreden TT - LPG rijders zijn ! Ik ben nu ruim 10.000 en nog na volle tevredenheid. Met een euro per liter verschil is de installatie er al voor de helft uit !

Zie hier een een stukje van "Een vandaag" over de inbouw van LPG in (snelle) duitse auto's.
Wie denkt dat een 180 pk Audi TT op LPG bijzonder is moet dit monster eens zien... :D

http://www.eenvandaag.nl/index.php?modu ... 21,29334,0#

(wel even op het fotootje drukken...)

Dit is het zelfde station waar ook mijn TT is omgebouwd.
Gebruikersavatar
door Thomas
#30437
Hey!
Leuk stukje van Eén Vandaag, en dat heb ik nog wel gehoord, van die zware wagens, bij mijn installateur was er sprake van een SL 63 en een M5.
Ik ben daarnet nog een ritje gaan maken en nu merk ik toch behoorlijk wat vermogensverlies. Maar aangezien de motor bij stationair draaien niet 100% op hetzelfde toerental blijft wanneer hij op LPG draait, wat ik nog heb voorgehad, zal het gewoon kwestie van wat bijregelen zijn. Want toen de installatie er net in zat heb ik er echt op gelet bij een testrit, en toen was er tot aan 5000 toeren nauwelijks verschil te merken.
door Harold
#30451
.. Ik weet niet wat voor rijstijl jij er op na houdt, maar er zijn dagen bij dat ik de 200 km/uur niet haal ! :(
Of rij jij dagelijks op het circuit met 5000 + rpm ?

Het Vialle systeem gebruikt de motor-managment-computer voor de bepaling van de inpsuit hoeveelheid. De inspuittijdsduur van benzine wordt omgerekend naar een hoeveelheid LPG en spuit dit in het inlaatspruitstuk in. Mocht je motor niet lekker stationair willen draaien, dan is "even afstellen (met een schroevendraaier)" er niet meer bij !
Gebruikersavatar
door screamer
#30453
Harold schreef:.. Ik weet niet wat voor rijstijl jij er op na houdt, maar er zijn dagen bij dat ik de 200 km/uur niet haal ! :(
Of rij jij dagelijks op het circuit met 5000 + rpm ?
Je hoeft geen +200 km/u te rijden om aan de 5000 rpm te komen, in z'n twee beetje door trekken kan ook. :)
Harold schreef: Het Vialle systeem gebruikt de motor-managment-computer voor de bepaling van de inpsuit hoeveelheid. De inspuittijdsduur van benzine wordt omgerekend naar een hoeveelheid LPG en spuit dit in het inlaatspruitstuk in. Mocht je motor niet lekker stationair willen draaien, dan is "even afstellen (met een schroevendraaier)" er niet meer bij !
Maar daarom is het nog wel bij te regelen, ook al gaat dat niet meer met een schroevendraaier. Kwestie van wat waardes in de software aanpassen.
Gebruikersavatar
door Thomas
#30457
screamer schreef: Je hoeft geen +200 km/u te rijden om aan de 5000 rpm te komen, in z'n twee beetje door trekken kan ook. :)
Precies. Bovendien, ik bedoel met 'nu merk ik wel vermogensverlies' dat ik al bij 4000 toeren voel dat de gas-installatie 'niet meekan'. Ik houd er absoluut geen agressieve rijstijl op na, maar als ik de lpg-installatie liet plaatsen wil ik toch precies weten of alles nog even goed werkt.
screamer schreef: Maar daarom is het nog wel bij te regelen, ook al gaat dat niet meer met een schroevendraaier. Kwestie van wat waardes in de software aanpassen.
Uiteraard, laptop gaat aan de lpg-computer die verbonden is met het motormanagement. Tijdens een ritje worden voor verschillende toerental-intervallen de inspuittijden opnieuw berkend (adhv benzine-tijden) en ingesteld. Klaar op een kwartiertje.
Het opnieuw instellen is volgens mijn installateur af en toe ns nodig.
Laatst gewijzigd door Thomas op ma sep 01, 2008 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]