- zo jun 01, 2008 14:26
#27210
Na ruim 8 jaar en 400 dkm verder, in een Golf cabrio te hebben gereden (op LPG) werd het tijd voor wat anders. Aangezien ik al jaren weg ben van de TT was de keus niet zo moeilijk! Uiteindelijk heb ik na een speurtocht van 4 maanden de TT van MarTTijn© gekocht (coupe, 180 pk, bj 2000) . Een super nette auto met niet al te veel km's op de teller.
Doordat ik een bovengemiddeld aantal km per jaar rij en de benzineprijs extreem hoog is , heb ik mij verdiept naar de mogelijkheden om ook deze auto weer op LPG te laten rijden. Helaas zijn er weinig deelgenoten die mij hun ervaringen kunnen vertellen, op Emanuel na, die overigens in een 225 pk versie rijdt. Na voorlichting over de verschillende systemen, heb ik mijn keuze laten vallen op de Vialle LPi installatie. Hierbij wordt het gas vloeibaar ingespoten, wat volgens Vialle geen merkbaar vermogens verlies geeft. Zie http://www.vialle.nl/lpg-producten/de-w ... n-lpi.html voor de werking van dit systeem.
Natuurlijk klinkt dit allemaal leuk maar hoe zou dit zijn in de praktijk ?
Niet alle gasinbouw bedrijven staan te springen om een TT op gas om te bouwen. Mede omdat er geen "kant-en-klaar" Vialle pakket voor bestaat. Door eerdere positieve ervaringen ben ik bij Boertien in Emmen terecht gekomen ( http://www.hboertien.nl ).
Dit bedrijf heeft zeer ruime ervaringen in het ombouwen van auto's op LPG, ook turbomotoren. Dit blijkt ook wel uit de lange wachtlijst die er hier is voor LPG inbouw.... Ruim 10 week !
Vorige week heeft dan eindelijk de ombouw plaatst gevonden. Van tevoren is alles doorgesproken over de plek van de vuller, gas schakelaar, grote van de tank ed. Het resultaat mag zeker gezien worden. Alles is keurig geplaatst en netjes afgewerkt!
Op het inlaatspruitstuk zijn 4 gas injectoren geplaatst. Hierdoor was het noodzakelijk de motorafschermkap iets te verhogen. Doordat de injectoren volledig onder de kap zitten, vallen ze haast niet op.
De gas/benzine schakelaar bevindt zich in het bakje naast de handrem. Ook is hier het niveau van de tank op af te lezen.
De gastank is bruto 56 liter (bij 80% vulling ca 44 liter). Hij komt op de plek van het reservewiel en steekt iets boven de wielbak uit. De vloer in de bagageruimte komt hierdoor ca 5 cm hoger te liggen.
De tankvuller zit achter in de bumper. Van een afstand lijkt het alsof hij een 2e pijp heeft gekregen.
Natuurlijk was ik erg benieuwd hoe de rij eigenschappen zouden zijn na deze gas inbouw. Inderdaad is er geen enkele vermogens afname te merken. Je hebt het daarom ook echt niet door dat ie op LPG rijdt. Het enige verschil merk je pas bij de pomp... Het verbruik is gestegen van 1 op 12 naar 1 op 10.
Al met al een super geslaagde ingreep! Ik kan een ieder die hier over denkt deze installatie van harte aanbevelen als ook Boertien in Emmen. Hoe het verder gaat met deze auto bij 400 dkm ?! Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten
Harold
Doordat ik een bovengemiddeld aantal km per jaar rij en de benzineprijs extreem hoog is , heb ik mij verdiept naar de mogelijkheden om ook deze auto weer op LPG te laten rijden. Helaas zijn er weinig deelgenoten die mij hun ervaringen kunnen vertellen, op Emanuel na, die overigens in een 225 pk versie rijdt. Na voorlichting over de verschillende systemen, heb ik mijn keuze laten vallen op de Vialle LPi installatie. Hierbij wordt het gas vloeibaar ingespoten, wat volgens Vialle geen merkbaar vermogens verlies geeft. Zie http://www.vialle.nl/lpg-producten/de-w ... n-lpi.html voor de werking van dit systeem.
Natuurlijk klinkt dit allemaal leuk maar hoe zou dit zijn in de praktijk ?
Niet alle gasinbouw bedrijven staan te springen om een TT op gas om te bouwen. Mede omdat er geen "kant-en-klaar" Vialle pakket voor bestaat. Door eerdere positieve ervaringen ben ik bij Boertien in Emmen terecht gekomen ( http://www.hboertien.nl ).
Dit bedrijf heeft zeer ruime ervaringen in het ombouwen van auto's op LPG, ook turbomotoren. Dit blijkt ook wel uit de lange wachtlijst die er hier is voor LPG inbouw.... Ruim 10 week !
Vorige week heeft dan eindelijk de ombouw plaatst gevonden. Van tevoren is alles doorgesproken over de plek van de vuller, gas schakelaar, grote van de tank ed. Het resultaat mag zeker gezien worden. Alles is keurig geplaatst en netjes afgewerkt!
Op het inlaatspruitstuk zijn 4 gas injectoren geplaatst. Hierdoor was het noodzakelijk de motorafschermkap iets te verhogen. Doordat de injectoren volledig onder de kap zitten, vallen ze haast niet op.
De gas/benzine schakelaar bevindt zich in het bakje naast de handrem. Ook is hier het niveau van de tank op af te lezen.
De gastank is bruto 56 liter (bij 80% vulling ca 44 liter). Hij komt op de plek van het reservewiel en steekt iets boven de wielbak uit. De vloer in de bagageruimte komt hierdoor ca 5 cm hoger te liggen.
De tankvuller zit achter in de bumper. Van een afstand lijkt het alsof hij een 2e pijp heeft gekregen.
Natuurlijk was ik erg benieuwd hoe de rij eigenschappen zouden zijn na deze gas inbouw. Inderdaad is er geen enkele vermogens afname te merken. Je hebt het daarom ook echt niet door dat ie op LPG rijdt. Het enige verschil merk je pas bij de pomp... Het verbruik is gestegen van 1 op 12 naar 1 op 10.
Al met al een super geslaagde ingreep! Ik kan een ieder die hier over denkt deze installatie van harte aanbevelen als ook Boertien in Emmen. Hoe het verder gaat met deze auto bij 400 dkm ?! Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten
Harold