- zo jul 09, 2006 19:27
#1195
Een bekend probleem bij Volkswagen/Audi is het kraken/tikken van de stabilisatorstangrubbers. Eigenlijk zit het probleem niet in de rubbers zelf maar in de kunststof bussen welke op de stabilisatorstang zijn geschoven.
Hiertussen vormt zich in de loop der jaren een roestlaag waardoor de kunstof bussen vast komen te zitten in de rubbers en de bussen zelf gaan draaien over de stabilisatorstang. Als gevolg hiervan treedt er bij het nemen van drempels een kraakgeluid op dat vele verbaasde blikken zal geven.
Er zijn 2 optie's voor het probleem:
Optie 1:
Naar de dealer, deze stopt er twee nieuwe rubbers in en dan ben je er misschien twee
weken vanaf, daarna ga je weer terug en moet de stabilisatorstang maar "even" ver-
vangen worden.
Optie 2:
Auto op de brug of steunen en zelf aan de gang.
LET OP: Optie 2 is alleen mogelijk wanneer de stabilisatorstang een
diameter heeft van 20 mm
Zelf heb ik gekozen voor optie 2.
Werkbeschrijving:
Na het op steunen zetten van de auto (voor deze klus heb je niet speciaal een brug nodig) en het demonteren van de voorwielen, krijg je zicht op de stabilisatorstang
De stabilisatorstang is dmv koppelstangen aan beide veerpoten bevestigd, het onderste kogelgewricht dient te worden losgenomen van de stabilisatorstang. Benodigd gereedschap: Ring/Steeksleutel 17 en 18.
De moer draai je los met ringsleutel 18 en tegen het meedraaien van de kogel houd je deze met steeksleutel 17 tegen aan de andere kant.
Wanneer je dit aan bijde kanten hebt uitgevoerd hangt de stabilisatorstang alleen nog in de rubbers welke met een beugel vastgeklemd zitten.
De beugels maak je los mbv een rateltje met dopje 13, nu kun je het rubber met klembeugel wegnemen.
Nu heb je zicht op de kunstof bus welke op de stabistang geklemd zit, deze is er vrij eenvoudig met een schroevendraaier vanaf te breken. Meestal zijn ze al beschadigd of gescheurd waardoor je niet al te veel moete hoeft te verrichten.
De onderdelen welke je nu hebt losgenomen zouden overeen moeten komen met de delen op onderstaande foto:
Afbeelding 1:
Duidelijk is te zien dat de roest zijn werk heeft gedaan, loopsporen aan de binnenkant van de kunsttof bus zijn hier het bewijs van. Dit is de oorzaak van alle herrie uit de wielophanging.
Nu is het van belang dat alle roest welke zich onder de bus op de stang heeft gevormd wordt verwijderd. Eenvoudig is het niet dus geduld is een eerste vereiste. Wanneer alle roest is verwijderd en het vlak is opgeschuurd, dien je een roestwerende laklaag aan te brengen. Zelf heb ik Zwarte Hammerite glanslak gebruikt, 4 lagen, een harde glade laag is dan het resultaat.
Het is aan te bevelen de lak een nacht te laten drogen alvorens
de stabilisatorstang weer af te monteren.
Afbeelding 2:
Voor de montage zijn de volgende delen benodigd:
Rubber (TT 1998 19mm) 1J0 411 314 R (2 stuks)
Beugel (Front/Quattro) 1J0 411 336 D (2 stuks)
Bout M8x18(Alle) N 101 016 03 (2 stuks)
LET OP : Sommige Quattro-uitvoeringen en de vooraangedreven 6 versnellingen uitvoeringen hebben aan de linker kant een andere beugel deze heeft als onderdeelnummer: 8N0 411 335 A
De rubbers zowel aan de binnen als buitenkant licht inmasseren met vaseline (zuurvrij). Vooraf even het talk wat er af fabriek op zit verwijderen.
Rubbers thv plek van bevestiging om de stabilisatorstang drukken en vervolgens het beugeltje eromheen plaatsen.
Beugel aandrukken (vereist enige kracht) en met de hand een boutje er een paar draadgangen indraaien.
Wanneer je dit aan alletwee de kanten hebt kunnen verwezelijken, is het noodzaak de stabilisatorstang te centreren.
Meet het aantal centimeters op vanaf een vast punt bv scharnierpunt draagarm tot buitenkant stabilisatorstang (daar waar de koppelstangen bevestigd worden). Vergelijk dit met de andere kant en zorg dat deze afstand aan bijde kanten gelijk is.
Wanneer dit zo is bevestig dan eerst de koppelstangen. Aanhaalmoment van de moeren op de koppelstangen is; 100 Nm.
Wanneer deze aan beide kanten vast zitten, trek dan de beugels rond de rubbers aan met 25 Nm.
Nu nog de wielen terug plaatsen, bouten aantrekken met 120 Nm, wagen laten zakken en rijden maar.
Een oase van rust zal het zijn wanneer je nu een drempel neemt.
Kosten onderdelen; ong. 30 ?, uren ong 6 - exclusief droogtijd lak.
Succes
Hiertussen vormt zich in de loop der jaren een roestlaag waardoor de kunstof bussen vast komen te zitten in de rubbers en de bussen zelf gaan draaien over de stabilisatorstang. Als gevolg hiervan treedt er bij het nemen van drempels een kraakgeluid op dat vele verbaasde blikken zal geven.
Er zijn 2 optie's voor het probleem:
Optie 1:
Naar de dealer, deze stopt er twee nieuwe rubbers in en dan ben je er misschien twee
weken vanaf, daarna ga je weer terug en moet de stabilisatorstang maar "even" ver-
vangen worden.
Optie 2:
Auto op de brug of steunen en zelf aan de gang.
LET OP: Optie 2 is alleen mogelijk wanneer de stabilisatorstang een
diameter heeft van 20 mm
Zelf heb ik gekozen voor optie 2.
Werkbeschrijving:
Na het op steunen zetten van de auto (voor deze klus heb je niet speciaal een brug nodig) en het demonteren van de voorwielen, krijg je zicht op de stabilisatorstang
De stabilisatorstang is dmv koppelstangen aan beide veerpoten bevestigd, het onderste kogelgewricht dient te worden losgenomen van de stabilisatorstang. Benodigd gereedschap: Ring/Steeksleutel 17 en 18.
De moer draai je los met ringsleutel 18 en tegen het meedraaien van de kogel houd je deze met steeksleutel 17 tegen aan de andere kant.
Wanneer je dit aan bijde kanten hebt uitgevoerd hangt de stabilisatorstang alleen nog in de rubbers welke met een beugel vastgeklemd zitten.
De beugels maak je los mbv een rateltje met dopje 13, nu kun je het rubber met klembeugel wegnemen.
Nu heb je zicht op de kunstof bus welke op de stabistang geklemd zit, deze is er vrij eenvoudig met een schroevendraaier vanaf te breken. Meestal zijn ze al beschadigd of gescheurd waardoor je niet al te veel moete hoeft te verrichten.
De onderdelen welke je nu hebt losgenomen zouden overeen moeten komen met de delen op onderstaande foto:
Afbeelding 1:
Duidelijk is te zien dat de roest zijn werk heeft gedaan, loopsporen aan de binnenkant van de kunsttof bus zijn hier het bewijs van. Dit is de oorzaak van alle herrie uit de wielophanging.
Nu is het van belang dat alle roest welke zich onder de bus op de stang heeft gevormd wordt verwijderd. Eenvoudig is het niet dus geduld is een eerste vereiste. Wanneer alle roest is verwijderd en het vlak is opgeschuurd, dien je een roestwerende laklaag aan te brengen. Zelf heb ik Zwarte Hammerite glanslak gebruikt, 4 lagen, een harde glade laag is dan het resultaat.
Het is aan te bevelen de lak een nacht te laten drogen alvorens
de stabilisatorstang weer af te monteren.
Afbeelding 2:
Voor de montage zijn de volgende delen benodigd:
Rubber (TT 1998 19mm) 1J0 411 314 R (2 stuks)
Beugel (Front/Quattro) 1J0 411 336 D (2 stuks)
Bout M8x18(Alle) N 101 016 03 (2 stuks)
LET OP : Sommige Quattro-uitvoeringen en de vooraangedreven 6 versnellingen uitvoeringen hebben aan de linker kant een andere beugel deze heeft als onderdeelnummer: 8N0 411 335 A
De rubbers zowel aan de binnen als buitenkant licht inmasseren met vaseline (zuurvrij). Vooraf even het talk wat er af fabriek op zit verwijderen.
Rubbers thv plek van bevestiging om de stabilisatorstang drukken en vervolgens het beugeltje eromheen plaatsen.
Beugel aandrukken (vereist enige kracht) en met de hand een boutje er een paar draadgangen indraaien.
Wanneer je dit aan alletwee de kanten hebt kunnen verwezelijken, is het noodzaak de stabilisatorstang te centreren.
Meet het aantal centimeters op vanaf een vast punt bv scharnierpunt draagarm tot buitenkant stabilisatorstang (daar waar de koppelstangen bevestigd worden). Vergelijk dit met de andere kant en zorg dat deze afstand aan bijde kanten gelijk is.
Wanneer dit zo is bevestig dan eerst de koppelstangen. Aanhaalmoment van de moeren op de koppelstangen is; 100 Nm.
Wanneer deze aan beide kanten vast zitten, trek dan de beugels rond de rubbers aan met 25 Nm.
Nu nog de wielen terug plaatsen, bouten aantrekken met 120 Nm, wagen laten zakken en rijden maar.
Een oase van rust zal het zijn wanneer je nu een drempel neemt.
Kosten onderdelen; ong. 30 ?, uren ong 6 - exclusief droogtijd lak.
Succes
Laatst gewijzigd door MARK op zo aug 27, 2006 19:09, 3 keer totaal gewijzigd.