Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door mwelie
#30911
Mijn TT wil liever niet rechtdoor maar trekt sterk naar rechts. Nu heb ik de auto laten uitlijnen maar dat maakte geen verschil. Na wat op verschillende wegen te hebben gereden lijkt het er op dat de mate waarin de auto naar rechts trekt afhankelijk is van de hoek van het wegdek. De meeste wegen zijn niet 100% horizontaal maar lopen af naar rechts.

Als de weg sterk naar rechts helt heb ik er meer last van dan wanneer de weg nagenoeg horizontaal is. Als ik de weg naar links helt gaat mijn TT ook naar links, wat wel eens voorkomt als je naar de andere weghelft wordt gestuurd vanwege wegwerkzaamheden.

Het lijkt er dus op dat de uitlijning op zich goed is maar dat mijn auto nogal gevoelig is voor de hoek van het wegdek? Is dat normaal bij een TT. Mijn vorige auto's hadden daar echt geen last van...Nu moet ik op de snelweg toch echt voortdurend een beetje 'tegensturen' anders zit ik zo op andere weghelft.

Ter informatie, ik heb er 3 maanden geleden 4 nieuwe banden op laten zetten (18 inch). Heeft iemand nog een idee wat het probleem zou kunnen zijn en wat er aan de doen is? Zou het iets met de stuurbekrachtiging te maken kunnen hebben?
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#30912
18 inch heeft wel een breedde band maar dat ie daardoor zo erg naar rechts trekt kan bijna niet.
diegene die hem uitgelijnt heeft had die wel professioneel gereedschap en uitlijnset?
als bij ons iemand komt om uitlijnen die naar rechts trekt dan is het na het uitlijnen meteen klaar namelijk.
misschien moet je het eens proberen bij een ander adres.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#30919
Vervang de stabilisatorstang voor het nieuwe type, nieuwe rubbers voor die stang en 2 nieuwe koppelstangen. kosten rond de 100 - 150 euro voor de onderdelen. maar dan stuurt je TT weer haarfijn. Als je banden nieuw zijn en de uitlijning correct gebeurd is kan het alleen dat nog zijn.
door batje
#30921
Ik heb precies hetzelfde probleem :(
Tegen mij zeiden ze dat het aan de banden lag, was van plan om er binnenkort nieuwe op te laten leggen maar ik denk dat ik eerst Ronnie's advies maar ga opvolgen.


Is dit veel werk om te vervangen Ronnie?
Gebruikersavatar
door Mischa
#30935
Ff een stomme opmerking: Denk aan je bandenspanning!! Helemaal bij 18" zie je haast niet dat hij zacht is. Beetje uitlijner zou de spanning moeten controleren, maar veel vergeten het gewoon.
door mwelie
#30942
De bandenspanning is het niet want die heb ik gecontrolleerd. Ik denk dat ik maar eens een afspraak ga maken om de stabilisatorstang te laten vervangen als dat het enige is wat het nog kan zijn.
door batje
#30946
mwelie, is jouw TT ook een beetje zoekerig daar bedoel ik mee dat als je bijv. op een klinkerweg rijdt, dat het stuur dan nogal van link naar rechts gaat?

Laat je weten of het probleem is opgelost als je de stabilisatorstang hebt vervagen?
door mwelie
#30979
Ik rij niet zo vaak over klinkerwegen en dus is me dat niet opgevallen. Maar de auto voelt in het algemeen wel iets 'wobbly' aan. Ik merk ook dat als ik voor een stoplicht rem, de wielen een wat aan het zoeken zijn.

Ik verwacht juist dat een TT snaarstrak stuurt en vooral rechtdoor wil. Ik ga binnenkort op vakantie maar daarna zal ik er eens wat aan gaan doen....duurt dus wel even voor ik resultaten kan melden.

Groeten,

Martijn
door batje
#30982
Geen probleem ga dit topic iig in de gaten houden, goeie vakantie alvast.
door joTTie
#30991
Hoi Martijn,

Aangezien je de weg naar het forum hebt gevonden is het wellicht leuk om je ook even voor te stellen.
Dan weten wij ook wie we helpen ;)
Je kunt je hier voorstellen.
Vergeet ook niet om wat foto's te plaatsen. Dat vinden we altijd leuk :)

gr. joTTie
Gebruikersavatar
door jos_br
#31008
Wanneer de auto 100% goed is uitgelijnd ligt het waarschijnlijk aan de banden. Het beste wissel je de banden van voor naar achter, kom je er vanzelf achter.

Jos.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#31190
batje schreef:Ik heb precies hetzelfde probleem :(
Tegen mij zeiden ze dat het aan de banden lag, was van plan om er binnenkort nieuwe op te laten leggen maar ik denk dat ik eerst Ronnie's advies maar ga opvolgen.


Is dit veel werk om te vervangen Ronnie?
Nee, met een uurtje tot 2 uurtjes kan je t verwisseld hebben voor de nieuwe onderdelen.
Alleen zorg dat je onder de auto kunt werken dat die vrij van de grond kan hangen met het onderstel (brug)
De nieuwe delen zijn zo gemaakt dat je het eigenlijk niet fout kunt monteren.
Maar als je de stabilisatorstang vervangt ook de 2 spoorstangetjes vervangen en de rubbers voor de 'nieuwe versie' van de stabilisatorstang!

De origineel af fabriek gemonteerde stabilisatorstang heeft bussen die op de stang geperst zitten, uiteraard kan dit na vele kilometers en met de jaren scheuren zo'n bus of verschuiven door de inwerking van water, vuil en krachten met inveren en nemen van drempels etc. Uitlijnen al is dat 100% gedaan en de auto trekt alsnog... zoek het direct in de bussen op de stabilisatorstang.

Uitlijnen kunnen ze 100% gedaan hebben maar als die bussen anders staan dan de bedoeling is merk je dat in het stuur en stuurgedrag! Is een kwaal overigens bij de VAG onderstellen van onze bouwjaren!!!
Gebruikersavatar
door jos_br
#31194
De rubbers die hier aangehaald worden hebben geen invloed op het rijgedrag wat het trekken in het stuur betreft. Hetgeen je merkt wanneer deze rubbers stuk zijn is het klapperen van de voortein. Wat wel van invloed is zijn de rubbers in de draagarm voor

Jos.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#31427
De rubbers zijn t probleem ook niet maar als de nieuwe variant stabilisatorstang geplaatst wordt passen de oude gewoonweg niet die zijn net als die stang herzien!!! ze zijn dus anders. De bron: de geperste bussen op de stabilisatorstang! Foto's??? heb die stang nog steeds liggen in de garage.
door emanuel
#31488
Als de auto op een vlakke weg niet trekt ligt het denk ik ook aan de banden en/of bandenspanning. Welk merk en type banden hebben jullie en op welke druk staan ze?
Uitlijning van de voorwielen en dan met name toe-in of toe-out bepaalt hoe stabiel de auto rechtuit wil. Wat de stabilisator stang ermee te maken heeft op een vlak stuk weg is mij onduidelijk. Spoorstangen kan ik wel inkomen.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]