Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar

Hoeveel OLIE verbruikt jouw TT?

1 liter op 1000km
1
4%
1 liter op 2000km
2
8%
1 liter op 3000km tot 6000km
4
17%
1 liter op 6000km tot 10000km
3
13%
1 liter op 10000km tot 15000km
4
17%
1 liter op 15000km tot 20000km
3
13%
1 liter op 20000km tot 25000km
2
8%
1 liter op 25000km tot 30000km
1
4%
1 liter op 30000km tot verder...
4
17%
door allewijn
#31536
Mijn TT is weer eens toe aan een 'grote beurt' en ben nog even aan het kijken of ik dit laat doen, of dat ik alle zaken zelf mbv een vriend van mij vervang (scheelt behoorlijk wat centjes)

Hierdoor ben ik dan ook op zoek naar de 'beste' olie voor mijn Audi TT 1.8t quattro 180pk uit 1999 met ondertussen al 190.000KM op de teller.

Uiteraard deze 'sticky' van MARK al bekeken: http://www.tt-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=547
Waarbij dus uitgekeken moet worden naar 5W30 vol syntheet...

Maar verder? Iemand nog adviezen voor mijn TT, gezien zijn kilometerstand. Ik rij ongeveer 28000 (snelweg)kilometers per jaar.

Volgende vraag, aansluitend hierop is:
Wanneer is het nou het beste om het oliepeil te checken?
Net na een rit, dus met lekkere warme motor?
Na een rit eerst even 10 minuten wachten, dus temp iets laten zakken en dan checken?
Of bij een volledig koude motor, dus bijvoorbeeld 's ochtends?

Laatste vraag: Geef even antwoord in de poll, ik ben benieuwd wat een 'NORMAAL' olieverbruik is voor een 1.8t TT.
Ikzelf weet het op dit moment niet helemaal van de mijne.
Ik zal, zodra ik hem weer tot max. heb aangevuld (of volledig met nieuwe olie heb voorzien bij de aankomende grote beurt), het in de gaten gaan houden en kijken binnen hoeveel km ik één liter bij moet vullen.

(Vermeld ook eens even of je zoals ik nog geen longlife model hebt, dus om de 15000km een beurt, of dat je een longlife model hebt, dus om de 30000km een beurt)
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#31537
ik heb idd 5w30 olie in m`n tt. valvoline synpower XLIII. het peilen maakt niet veel uit met warme of koude motor.
ze zeggen van wel maar als klanten bij ons komen laat je even een paar minuten de olie zakken en peilen maar.
mijn motor lekt absoluut niet alleen hij zweet een beetje bij de aftapplug omdat er iemand voor mij de plug te vast gezet heeft.
Gebruikersavatar
door Mischa
#31538
Mij is inderdaad ook altijd verteld om iig even een paar minuten te wachten na een rit. Vergeet ook niet dat de auto op een vlakke ondergrond moet staan.

Wat het verbruik betreft weet ik het nog niet. Heb pas er 4000km op zitten. Verder gebruik ik wel long-life olie, ondanks dat mijn 1999 TT uiteraard geen long-life model is. Exacte type moet ik zou ik ff thuis moeten kijken, weet alleen dat het van Kroon-oil is.
Gebruikersavatar
door screamer
#31565
Ik heb mijn olie nog nooit bij hoeven vullen, voordat het peil zo ver gezakt was was het alweer tijd voor z'n jaarlijkse onderhouds beurt. En dat is tussen de 8k en 10k kilometer. Heb er ook 5W30 van Valvoline in gegooit afgelopen keer.

Ik peil me olie ook meestal met warme motor, wel even paar minuten wacht tot het gezakt is zoals Dennis al aangaf.


Guy
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#31573
he guy, even wat anders. hoelang ben je met je koplampen bezig geweest om de glaasjes van de knippers te vervangen.
is het makkelijk om te doen of echt veel werk
Gebruikersavatar
door screamer
#31591
Het is wel wat werk, denk z'n 1,5 á 2 uur per koplamp alles bij elkaar. Maar je moet ook je voorbumper (dus ook wielen+spatschermen) los halen. Je moet even wat geduld hebben bij het los halen van het 'glas', rustig verwarmen en steeds iets verder los halen. Bij het terug plaatsen van het glas heb ik de hele rand, al het kit, warm gemaakt en toen het glas weer terug geplaats, even goed aandrukken en clipjes terug plaatsen. Voor de zekerheid heb ik wel de naden na gekit, een dun laag anders krijg je ze nooit meer los. :)

Pas op bij het loshalen van de knippers, de kunstof clipjes breken erg gauw.
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#31594
wel even werk dus maar het resultaat is er zeker na. ik wil het ook :D :D waar heb je de glaasjes vandaan dan?
ik kan niet of nauwlijks engels dus heb ze het liefst gewoon uit nederland snap je.
Gebruikersavatar
door screamer
#31595
Waar ze in NL te koop zijn weet ik niet, heb ik zo gauw niet kunnen vinden. Heb ze bij thettshop.co.uk vandaan. Had ze binnen 1,5 week in huis. Wel prijzig, rond de 90 euro...

Inderdaad wat werk, maar het zeker wel waard!
door allewijn
#31599
Oké sowieso 5W30 dus begrijp ik!
Verder ben ik benieuwd naar de verschillende merken olie, of zou dat allemaal niet zo uitmaken?
En is een motor-flush nog nodig voordat je een volledige olie wissel doet of niet?
Ik heb dus zelf een TT uit 1999 welke dus nog geen long-life beurten heeft.
Ik 'moet' dus om de 15000km een beurt uitvoeren maar zou het toch wel prettig vinden als dit omgezet kan worden.
Zijn hier voorwaarden aan verbonden?
Wat voor olie moet er dan precies in? Is die olie ook gewoon in de handel te koop?
Waar moet ik allemaal op letten?
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#31600
ik heb er valvoline in en het bevalt me super, neemt geen olie en niks. het is niet de goedkoopste maar ik raad het je
zeker aan. en deze olie is opgebouwd voor long life onderhoud dus geen enkel probleem dat je het 30.000 km. laat zitten
Gebruikersavatar
door Ronnie
#31633
ik moest slechts een beetje olie bijvullen na 29.000 km de longlife olie werkt dus blijkbaar erg goed en t voordeel is dat dr een oude man eerst in mijn auto heeft gereden die gelukkig niet volgas gereden heeft keer op keer :P bij de TT was t heel anders die verbruikte meer olie
door Niall
#31658
Zelf zou ik niet voor longlife kiezen, reden is heel simpel. Bij longlife gebruiken ze een dunnere olie waardoor je tussen beurten een olie verbruik hebt van 1 a 2 liter. Hierdoor krijgt de auto als het ware een minibeurt.

Alle experts zijn het erover eens dat een gewone wissel beter is, maar voor de klant is een langere interval makkelijker. Er zijn ook auto's die als deze longlife onderhoud hebben gehad minder opleveren op de handel. :wink:
door allewijn
#31674
Niall schreef:Zelf zou ik niet voor longlife kiezen, reden is heel simpel. Bij longlife gebruiken ze een dunnere olie waardoor je tussen beurten een olie verbruik hebt van 1 a 2 liter. Hierdoor krijgt de auto als het ware een minibeurt.

Alle experts zijn het erover eens dat een gewone wissel beter is, maar voor de klant is een langere interval makkelijker. Er zijn ook auto's die als deze longlife onderhoud hebben gehad minder opleveren op de handel. :wink:
Hûh? tussen beurten en olieverbruik van 1 á 2 liter? Dus dan moet je tussen de beurten in, weer naar de garage om weer longlife-olie bij te laten vullen?
Dat is toch juist NIET zo met longlife? Dan kan je toch gewoon telkens 30.000km rijden tussen de vervangingen/beurten?
Gebruikersavatar
door Mischa
#31676
Ik had in mij Leon TDI ook altijd longlife. En ik heb in die 4 jaar nooit tussen de beurten door olie hoeven bij vullen. (voor de duidelijkheid, ik kon ook geen verbruik waarnemen bij het olie peilen.)
door Niall
#31684
allewijn schreef:
Niall schreef:Zelf zou ik niet voor longlife kiezen, reden is heel simpel. Bij longlife gebruiken ze een dunnere olie waardoor je tussen beurten een olie verbruik hebt van 1 a 2 liter. Hierdoor krijgt de auto als het ware een minibeurt.

Alle experts zijn het erover eens dat een gewone wissel beter is, maar voor de klant is een langere interval makkelijker. Er zijn ook auto's die als deze longlife onderhoud hebben gehad minder opleveren op de handel. :wink:
Hûh? tussen beurten en olieverbruik van 1 á 2 liter? Dus dan moet je tussen de beurten in, weer naar de garage om weer longlife-olie bij te laten vullen?
Dat is toch juist NIET zo met longlife? Dan kan je toch gewoon telkens 30.000km rijden tussen de vervangingen/beurten?
Je zou in principe niets moeten verbruiken, maar werkelijkheid is anders. Bij mijn vaste garage doen ze niets aan longlife beurten, maar ze gebruiken meestal wel de longlife olie is namelijk vol syntheeth en die dan om de 15.000km wisselen :wink: Zo ook in mijn Ibiza TDI, loopt ie net iets lekkerder op. Vroeger was de longlife olie voor TDI's 0w30 maar dat is bijgesteld naar 5w30 vanwege de hoge olie verbruik. :roll:
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]