Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Martijne
#32364
Hoi Allemaal,

Ik wilde mijn versnellingsbak olie verwisselen, meer omdat ik vind (en denk) dat hij wat stroef schakelt.

Nu is mijn tt'tje inmiddels over de 200dkm heen, dus het mag wel eens.

Maar bij Coen Donkers vertelden ze mij dat dit eigenlijk 'for life' erin zit en dus niet verversd hoeft te worden.

Is dat echt zo?

Ik hoor het graag!

groet
Martijn
Gebruikersavatar
door screamer
#32370
'For life' is wat lang denk ik, maar je kan vele jaren/km's met de zelfde olie rijden. Ik heb bij mij TT afgelopen service beurt de versnellingsbak olie wel vervangen, wist niet of dat het ooit gebeurt was, dus was alleen voor de zekerheid/gerust gevoel. :) Olie was ook nog perfect helder en schoon. Was niet echt noodzakkelijk geweest dus.

In de service schema's heb ik er ook niets over terug kunnen vinden.


Guy
Gebruikersavatar
door MARK
#32475
Heb het zelf wel gedaan bij 125.000 km ( 2 keer).........was zeker geen overbodige luxe en resultaat was direkt waarneembaar!

Olie toegepast: BP Energear SGX 75W90
Gebruikersavatar
door jos_br
#32489
Bij Coen Donkers hebben ze echter wel gelijk, zeker wanneer de olie er brandschoon uitkomt. Ik rijd zelf ook nog met een Audi A3 TDI (zelfde type versnellingsbak)die inmiddels 360000km gelopen heeft en waarvan de olie nog nooit ververst is en deze schakelt als een nieuwe. Wanneer bij onderhoud blijkt dat de bak lekt of deze stroef schakelt kun je de bakolie altijd nog verversen.

Jos.
Gebruikersavatar
door MARK
#32490
:D Lekker niet doen dan!.....................waarom zou je ook twee tientjes uitgeven als het niet hoeft.......een nieuwe versnellingsbak is veel goedkoper!

Het gaat hier voornamelijk om auto's die weinig kilometers maken denk ik zo..........135.000 in 9 jaar is niet veel en dan is die olie erg aan verzuring onderhevig..............

iemand die 50000 per jaar wegstuurt ..........ja, da's heel wat anders. Maar dan nog, waar bezuinigen we nu eigenlijk op dan? Schoon wil niet zeggen dat alle additieven nog hun werk doen!
Gebruikersavatar
door jos_br
#32491
Dit is dus paniekvoetbal. Wanneer de bak goed schakelt, geen vreemde geluiden maakt en niet lekt zie ik niet in waarom de olie te vervangen. Bij een verbrandingsmotor is het een compleet ander verhaal, hier heb je met een ander soort vervuiling te maken. Als je je er beter bij voelt kun je de olie wel vervangen, voor de bak maakt het niets uit.

Jos.
Gebruikersavatar
door MARK
#32495
Gelukkig zijn er meer verstandige mensen die niet van voetbal houden..........

http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_16/ ... _16%2F5%2F

http://www.auto-treff.com/bmw/vb/showth ... did=173674

kan nog wel even doorgaan 8)

Mensen, rijd je veel korte stukjes en weinig kilometers per jaar, vervang dan gewoon die olie. Als de bodemplaat er vanonder is is het een kwartier extra werk naast het olie verversen en om de kosten hoef je het niet te laten!

Jos ik snap trouwens jouw probleem niet, als servicebedrijf moet je juist deze doelgroep erop attent maken (adviseren) dat de mogelijkheid er is. :wink:
Gebruikersavatar
door jos_br
#32496
Wanneer ik denk dat er iets niet goed aan de bak is adviseer ik echt wel de bakolie te vervangen. Ik kom alleen weing problemen tegen (heb ong. 7 à 800 doorgangen per jaar hier), juist met dit type bak. Alleen is er vaak meer aan de hand wanneer de olie er smerig vanaf komt en helpt alleen de olie wisselen ook niet meer.

Jos.
door allewijn
#33379
Martijne schreef:Hoi Allemaal,

Ik wilde mijn versnellingsbak olie verwisselen, meer omdat ik vind (en denk) dat hij wat stroef schakelt.

Nu is mijn tt'tje inmiddels over de 200dkm heen, dus het mag wel eens.
Over de 200.000km heen??? Yééééé gelukkig&fijn om te horen dat er TT's rond rijden met nóg meer km's dan de mijne.
Ik heb ondertussen 196.000km erop staan, en ik heb al ontzettend vaak getwijfeld en gezocht naar een andere TT, omdat de mijne al zoveel kilometers weg heeft, mogelijk problemen kan gaan krijgen en nu nog wat waard is, maar straks misschien niet meer.
Ik kon/kan alleen steeds geen TT vinden die eigenlijk net zo mooi is als de mijne (voorkeuren:zwart/coupe/quattro/zwart leder/18" rs4 of s8 velgen/spoiler/etc).
Dus besloten om in januari maar een grote beurt en goed geld in mijn huidige TT te steken (haldex moet ook gemaakt worden) in de hoop dat ik na dit grote onderhoudt nog vééééle kilometers ermee kan rijden.
Volgens mij moet dit kunnen, de 1.8t kan, mits goed onderhouden en beurten gehad, zo 3ton hebben.
Dus als ik zaken als remmerij/koppelingen/olie/filters/rubbers/homokineten/lagers/etc bij hou, kan ik er hopelijk nog een mooie auto aan houden!
Iets simpels/goedkoops als versnellingsbakolie vervangen lijkt ook mij niet meer dan logisch!
Gebruikersavatar
door MARK
#33404
:shock: 3 Ton maar?!...........................Welnee man, 500.000 op z'n sloffie's

Heb ergens eens een stukje gelezen van een man met een Audi 80 (Benzine)....................700.000 km weg, volgens mij is de techniek en de olie alleen maar beter geworden.

Dus...................... 8)
Gebruikersavatar
door Nils
#48350
Ook een bak olie vraag, dus dump hem hier maar bij.

De quattro heeft voor de overbrenging naar achteren een haakse diff aan de bak hangen. Deze haakse diff zorgt voor de aandrijving van de aandrijfas rechts voor en de cardan as.

Dit zit in een apart huis aan de bak, maar heeft dit huis nou eigenlijk zijn eigen olie? Of deelt deze de olie gewoon met de 6-bak van de quattro?
Gebruikersavatar
door Nils
#50673
Nee, bedoelde echt de haakse overbrenging, zoals deze genoemd wordt.
Ik ben er achter gekomen dat die van de TT zijn olie in ieder geval deelt met de versnellingsbak.
Gebruikersavatar
door Wilfred
#51343
Heb met een Audi dealer uit Duitsland gebeld voor mijn 60.000 km beurt, nadat hij mijn chassisnummer had ingevoerd gaf hij te kennen dat mijn versnellingsbakolie + filter dient te worden vervangen!

Als de auto nog koud is dan gaat hij niet echt soepel met de tiptronic. Zou dit te maken hebben dat de olie nog niet opgewarmd is of dien ik de bakolie te vervangen?
Wie heeft hier ervaring mee?
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]