Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#34200
Hier ben ik dan weer :D

Zijn er hier op het forum personen die zelf hun onderhoud (klein/groot) aan de TT uitvoeren?

Waarom deze vraag?

Zoals ik reeds eerder had vermeld zou ik heel graag wat meer te weten willen komen over alles wat met TT te maken heeft.

Als het nu niet anders kan dan breng ik mijn wagen wel even naar de dealer of garage, maar wat ik eventueel zelf zou kunnen, doe ik dan ook liever zelf.

Heeft er iemand een lijstje waarin staat wat er moet gebeuren bij een klein onderhoud en bij een groot onderhoud? (een beknopte beschrijving van hoe men dit allemaal doet mag er altijd bij)

Ik weet dat ik veel vraag, en ik mag dan misschien wel wat zagen, maar ja, ik ben dan ook maar een vrouw hé, en die staan er nu éénmaal om bekend :D

Groetjes!
Gebruikersavatar
door sweeper
#34206
Volgens mij is het helemaal niet interessant om klein/groot onderhoud zelf aan de TT uit te voeren i.v.m. de mobiliteitsgarantie. Dus de hoogst noodzakelijke onderhoud aan TT altijd door de dealer laten doen.

Goed op letten of aangeven dat ze niet je ruitensproeiervloeistof bijvullen of dergelijke. Daar rekenen ze goed voor, maar dat kan je zelf ook wel. Geldt misschien ook voor interieur (pollen) filter, luchtfilter (motor), ruitenwissers, en meer van die kleine dingetjes.

Het vervangen van oliën (motor, versnellingsbak, remmen & Haldex) + bijbehorende oliefilters, en koelvloeistof lekker door de dealer laten doen. Zit je ook niet met de troep die je weer af moet voeren.

Alle niet normale zaken (ik noem maar versleten remmen, koppeling, bak, en noem maar op) lekker zelf doen, of met iemand die er verstand van heeft.

Heb daarin zelf de beschikking over een vriend die Bij VW/Audi werkt. Hij is de enige in de garage die aan mijn auto mag werken, en als hij iets bijzonders tegenkomt dan meldt hij dat aan mij & maakt het later in z'n eigen garagebox voor weinig.

Mooi geregeld toch? :D

Er zijn anderen op het forum zoals Mark die je wel kunnen vertellen wat er bij zo'n beurt gebeuren moet.

gr. Eric
Gebruikersavatar
door TTdriver
#34207
ik heb me auto nog nooit weggebracht voor onderhoud of reparatie
ik doe alles zelf
ik werk zelf in een autobedrijf
Gebruikersavatar
door sweeper
#34208
Je hebt altijd baas boven baas.
Gelukkig kunnen we niet allemaal hetzelfde beroep hebben, en kunnen we niet elkaars werk doen.
Gebruikersavatar
door screamer
#34209
Doe ook altijd alles zelf aan me auto's, werk niet bij een autobedrijf of in de auto branche. Weet ik zeker dat het gebeurt en goed. ;) En het is hobby. :)


Guy
Gebruikersavatar
door screamer
#34210
@Extreme

Als je het zelf wil doen, je moet er we de ruimte en gereedschappen voor hebben. En redelijk technisch inzicht en ervaring is ook wel nodig/handig wil je alles zelf doen. Goed uiteindelijk heeft iedereen het moeten leren zo is het wel.
Maar zou jammer zijn als je met hoge kosten komt te zitten door een fout of dergelijken.

Wat Sweeper zegt is ook een punt, heb je een complete onderhoud historie en mobiliteitsgarantie dan is het niet verkeerd om het onderhoud bij de dealer te laten doen, i.v.m. met hogere waard bij evt. latere verkoop. En doe de 'eevoudige' dingen zelf, scheelt weer wat in kosten.

Guy
Gebruikersavatar
door Extreme
#34229
Dat is het hem juist...

Ik heb helemaal geen onderhoudshistorie, er zat geeneens een onderhoudsboekje bij.

Heb hem dan ook voor een hele lage prijs kunnen kopen :wink:

Dus ik denk niet dat het veel uitmaakt of ik nu alles zelf doe of laat doen bij een dealer of garage...
Gebruikersavatar
door Hawkeye
#34230
Misschien handig om te weten, van waar ben je ergens?

Het is waarschijnlijk niet de bedoeling 200 km te gaan rijden om een onderhoudskost van pakweg 50 euro uit te sparen (weliswaar bij manier van spreken).

Greetz
Gebruikersavatar
door Extreme
#34237
Ik kom uit Willebroek. Ligt tussen Brussel en Antwerpen :wink:
Gebruikersavatar
door MARK
#34890
Sweeper schreef:Volgens mij is het helemaal niet interessant om klein/groot onderhoud zelf aan de TT uit te voeren i.v.m. de mobiliteitsgarantie. Dus de hoogst noodzakelijke onderhoud aan TT altijd door de dealer laten doen.

Goed op letten of aangeven dat ze niet je ruitensproeiervloeistof bijvullen of dergelijke. Daar rekenen ze goed voor, maar dat kan je zelf ook wel. Geldt misschien ook voor interieur (pollen) filter, luchtfilter (motor), ruitenwissers, en meer van die kleine dingetjes.

Het vervangen van oliën (motor, versnellingsbak, remmen & Haldex) + bijbehorende oliefilters, en koelvloeistof lekker door de dealer laten doen. Zit je ook niet met de troep die je weer af moet voeren.

Alle niet normale zaken (ik noem maar versleten remmen, koppeling, bak, en noem maar op) lekker zelf doen, of met iemand die er verstand van heeft.

Heb daarin zelf de beschikking over een vriend die Bij VW/Audi werkt. Hij is de enige in de garage die aan mijn auto mag werken, en als hij iets bijzonders tegenkomt dan meldt hij dat aan mij & maakt het later in z'n eigen garagebox voor weinig.

Mooi geregeld toch? :D

Er zijn anderen op het forum zoals Mark die je wel kunnen vertellen wat er bij zo'n beurt gebeuren moet.

gr. Eric

Olie laat ik nou juist niet door een Dealer doen.....trouwens helemaal niets!! Het is dat ik hem zelf niet mag afmelden maar anders.........

Breng je TT voor een beurt, na een paar uur wordt ie eens onder handen genomen. Koud van buiten zo op de brug, carterstop eruit, olie zo dik als stroop dus alle troep blijft achter in het carter. De voorgeschreven 4,5 Ltr wordt gevuld echter 1 ltr teveel omdat die dikke troep er niet snel genoeg uitkwam. Dus nieuwe olie wordt gemengd met oude.......resultaat O,nix beter geen olie kunnen verversen!

Jammer .......want voor een grote beurt dient eigenlijk een uitgebreide testrit gemaakt te worden (alleen dat past niet in het budget dat voor de beurt staat).
Gebruikersavatar
door hj
#34892
Willebroek naast het plaatsje boom, ik doe ook alles zelf maar als jullie en lijst voor onderhoud willen hebben ik hem het programma autodata daar staan alle merken auto,s in van 1960 tot 2006 als ik het goed heb met alle gegevens en wat je moet vervangen en na kijken bij welke staan.

groeten hj
door Jerry
#34896
screamer schreef: Wat Sweeper zegt is ook een punt, heb je een complete onderhoud historie en mobiliteitsgarantie dan is het niet verkeerd om het onderhoud bij de dealer te laten doen, i.v.m. met hogere waard bij evt. latere verkoop. En doe de 'eevoudige' dingen zelf, scheelt weer wat in kosten.

Guy
Ik vraag me eigenlijk af of je wel een hogere waarde krijgt wanneer je onderhoud bij de dealer laat uitvoeren bij verkoop, kopers willen toch altijd het onderste uit de kan en zullen daarom altijd laag bieden. Garages hebben vaak het argument dat de auto niet gangbaar meer is, misschien onverzichtig mee is gereden (hard rijden) en daarom een lage (inruil)prijs geven. Ik denk dat je de kosten van een dealer t.o.v. het zelf onderhouden er zo niet uithaalt.

Wel zal het helpen je auto sneller te verkopen....

Ik zou zeggen pak de besparing zelf en later zie je wel met de verkoop wat het wordt....
Gebruikersavatar
door hotbot
#34986
Extreme schreef:Ik kom uit Willebroek. Ligt tussen Brussel en Antwerpen :wink:
Ik kom uit Meise - dus heeeeeeeel dichtbij :D en kan je een goed adresje geven die alles doet aan een zacht prijsje (20 euries per uur excl).
Ik snor wel steeds even op voor hem wat er allemaal dient te gebeuren en help een handje toe.

Indien interesse geef maar een seintje :smt024 .
Om te weten wat je moet doen voor het onderhoud, moet je de km stand doorgeven alsook wanneer de vorige onderhoudsbeurten zijn geweest (en wat vervangen). Maakt het geheel gemakkelijk :)
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]