Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door projecTT-ONE
#36136
Ik ben mij aan het oriënteren op een schroefset. Tijdens mijn zoektocht las ik dat wanneer je de TT verlaagd er een dusdanige negatieve afwijking ontstaat in de camber(1) dat tot (zeer) onevenredige slijtage van de banden leidt.

Zijn er personen die hier, na het verlagen, last van hebben gekregen?

Natuurlijk is het zaak om na verlaging de TT te laten uitlijnen, maar dit probleem laat zich niet altijd oplossen door uitlijnen. Soms is de camber zo negatief geworden dat enkel 'adjustable tie rods' (ken de NL benaming niet maar volgens mij zijn het spoorstangen) nodig zijn. Deze tie rods kunnen aangedraaid worden en zodoende de ontstane negatieve camber corrigeren.

Zijn er personen die adjustable tie rods hebben?

Op het engelse tt-forum is er aardig wat over te lezen en wordt het, als je TT je lief is, aangeraden om adjustable tie rods te nemen. Ondanks dat ze vrij prijzig zijn in aanschaf.


1) Camber (of wielvlucht ) is de hoek (gemeten in graden), die de middellijn van een wiel (gezien in de rijrichting) maakt ten opzichte van de loodlijn op het wegdek. Er kan sprake zijn van negatieve camber of positieve camber. Met het instellen van een camber kan de grip en de prestaties van een voertuig beïnvloedt worden.
Gebruikersavatar
door projecTT-ONE
#36141
Ben weer iets wijzer, dit probleem doet zich enkel voor bij quattro's. Deze hebben namelijk achter een zelfde soort schokdemper als voor. De FWD's hebben een losse veer + demper.

Ik heb een FWD dus ik kan dit aan mij voorbij laten gaan. :D
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#37064
een mk1 quattro heeft achter ook een losse schokbreker en een veer hoor net als een FWD
enkel bij een FWD staat de schokbreker verticaler.

gr.dennis
Gebruikersavatar
door Johnny
#37479
Heren

Simpel aan te passen , ja het beste is verstelbare reactiearmen , maar er is voor jullie een makkelijkere oplossing
De bovenste arm is korter dan de onderste , als je verlaagd tot max 4 cm , gewoon omwisselen en je camber achter
is nagenoeg weer binnen fabrieks specificatie.

Vergeet niet als je verlaagt om de bouten van de rubbers optelossen waarmee je draagarmen aan het chassis bevestig zijn,
dit rubber is er op gebouwd om onder normale wagenbelasting /hoogte te functioneren , als je dus verlaagt moet ie meedraaien ,
hierdoor verleng je de levensduur , geldt dus voor "VOOR en ACHTER "
Lees vaak het probleem van versleten rubbers in de voorste draagarmen , komt dus door het verlagen en het niet verdraaien
van de rubbers.

Groet

Johnny
Gebruikersavatar
door projecTT-ONE
#37489
@Johnny: Kijk, dat zijn oplossingen die ik graag zie :)

Heb nog wel een vraag. Wat bedoel je precies met "de bouten van de rubbers op te lossen"? Ik interperteer het als -> de bouten moeten los gedraaid worden en gekantelt worden. Klopt dit?

Groeten,
Ramon
Gebruikersavatar
door Johnny
#37501
Ja bouten los , auto op juiste hoogte zetten en bouten weer aantrekken .

In in geveerde toestand dus .

Als je een schroefset hebt , zal je ook de auto moeten uitwegen, gewoon op zicht hoogte stellen is niet voldoende !

Johnny
Gebruikersavatar
door projecTT-ONE
#37513
Johnny,

begrijp je volgende uitspraken niet helemaal.

"In in geveerde toestand dus": Bedoel je hier het mee dat de auto op de grond moet staan met z'n gewicht en dus niet hangend op de brug?

"Als je een schroefset hebt , zal je ook de auto moeten uitwegen, gewoon op zicht hoogte stellen is niet voldoende !": Wat is uitwegen? En waar dient dit voor? Bedoel je dat je de auto recht moet hebben ten op zichte van de grond? Dus dat de schroefset overal even hoog/laag staat?

Thanx,
Ramon
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]