- wo mar 11, 2009 13:34
#36136
Ik ben mij aan het oriënteren op een schroefset. Tijdens mijn zoektocht las ik dat wanneer je de TT verlaagd er een dusdanige negatieve afwijking ontstaat in de camber(1) dat tot (zeer) onevenredige slijtage van de banden leidt.
Zijn er personen die hier, na het verlagen, last van hebben gekregen?
Natuurlijk is het zaak om na verlaging de TT te laten uitlijnen, maar dit probleem laat zich niet altijd oplossen door uitlijnen. Soms is de camber zo negatief geworden dat enkel 'adjustable tie rods' (ken de NL benaming niet maar volgens mij zijn het spoorstangen) nodig zijn. Deze tie rods kunnen aangedraaid worden en zodoende de ontstane negatieve camber corrigeren.
Zijn er personen die adjustable tie rods hebben?
Op het engelse tt-forum is er aardig wat over te lezen en wordt het, als je TT je lief is, aangeraden om adjustable tie rods te nemen. Ondanks dat ze vrij prijzig zijn in aanschaf.
1) Camber (of wielvlucht ) is de hoek (gemeten in graden), die de middellijn van een wiel (gezien in de rijrichting) maakt ten opzichte van de loodlijn op het wegdek. Er kan sprake zijn van negatieve camber of positieve camber. Met het instellen van een camber kan de grip en de prestaties van een voertuig beïnvloedt worden.
Zijn er personen die hier, na het verlagen, last van hebben gekregen?
Natuurlijk is het zaak om na verlaging de TT te laten uitlijnen, maar dit probleem laat zich niet altijd oplossen door uitlijnen. Soms is de camber zo negatief geworden dat enkel 'adjustable tie rods' (ken de NL benaming niet maar volgens mij zijn het spoorstangen) nodig zijn. Deze tie rods kunnen aangedraaid worden en zodoende de ontstane negatieve camber corrigeren.
Zijn er personen die adjustable tie rods hebben?
Op het engelse tt-forum is er aardig wat over te lezen en wordt het, als je TT je lief is, aangeraden om adjustable tie rods te nemen. Ondanks dat ze vrij prijzig zijn in aanschaf.
1) Camber (of wielvlucht ) is de hoek (gemeten in graden), die de middellijn van een wiel (gezien in de rijrichting) maakt ten opzichte van de loodlijn op het wegdek. Er kan sprake zijn van negatieve camber of positieve camber. Met het instellen van een camber kan de grip en de prestaties van een voertuig beïnvloedt worden.