- ma jul 24, 2006 19:17
#1509
Een veel aan zijn lot overgelaten onderdeel van de auto is toch wel het Aircosysteem.
Het is uit het verleden gebleken dat inspectie's en onderhoud aan het aircosyteem erg van belang zijn op de vitale delen hiervan, zoals de compressor, afdichtingen, enz. Een nieuwe compressor kost al gauw ? 500,- en dan moet het deel nog gemonteerd en afgeperst worden.
Een tweejaarlijkse controle/vacumering (vervangen van het oude koudemiddel en ontdoen van lucht) is dan ook zeker aan te raden!
Een aandachtspuntje bij onze Audi's is de magneetkoppeling van de Compressor. De compressor bevindt zich onder de dynamo en de magneetkoppeling wordt aangedreven door de multiriem. Tijdens Aircobedrijf schakeld de magneetkopppeling regelmatig in en uit. Wanneer je er met een zaklamp op schijnt zul je zien dat dan, of alleen de buitenste ring (pouli) draait, of de gehele koppeling. Het is gebleken dat sommige koppelingen (door foutief aantrekken vanuit de fabriek) los kunnen lopen. De koppeling is op een Prise-as geschoven (de centrale aandrijfas van de compressor) en geborgd met een zelfborgende moer welke is aangetrokken met 17 respectievelijk 25 Nm. Bij de gevallen welke aangetrokken zijn met 17 Nm komt het vaak voor dat de koppeling los gaat zitten en vervolgens de as beschadigd.
Het is aan te raden dit, in geval er nog geen vreemde geluiden waarneembaar zijn tijdens aircobedrijf, te laten controleren bij de Dealer. Voor nieuwere auto's geldt uiteraard een coulance-regeling welke 70% zal bedragen.
Hoogstwaarschijnlijk is dit ook voor oudere typen aan te vechten!!
Goede argumentatie aangaande het onderhoud aan Aircosystemen vinden jullie in de links hieronder:
http://www.amt.nl/pdfAMT/archief_pdf/in ... erieur.pdf
http://www.amt.nl/pdfAMT/archief_pdf/we ... plaats.pdf
http://www.amt.nl/pdfAMT/archief_pdf/di ... agnose.pdf
http://www.amt.nl/pdfAMT/archief_pdf/in ... erieur.pdf
Het is uit het verleden gebleken dat inspectie's en onderhoud aan het aircosyteem erg van belang zijn op de vitale delen hiervan, zoals de compressor, afdichtingen, enz. Een nieuwe compressor kost al gauw ? 500,- en dan moet het deel nog gemonteerd en afgeperst worden.
Een tweejaarlijkse controle/vacumering (vervangen van het oude koudemiddel en ontdoen van lucht) is dan ook zeker aan te raden!
Een aandachtspuntje bij onze Audi's is de magneetkoppeling van de Compressor. De compressor bevindt zich onder de dynamo en de magneetkoppeling wordt aangedreven door de multiriem. Tijdens Aircobedrijf schakeld de magneetkopppeling regelmatig in en uit. Wanneer je er met een zaklamp op schijnt zul je zien dat dan, of alleen de buitenste ring (pouli) draait, of de gehele koppeling. Het is gebleken dat sommige koppelingen (door foutief aantrekken vanuit de fabriek) los kunnen lopen. De koppeling is op een Prise-as geschoven (de centrale aandrijfas van de compressor) en geborgd met een zelfborgende moer welke is aangetrokken met 17 respectievelijk 25 Nm. Bij de gevallen welke aangetrokken zijn met 17 Nm komt het vaak voor dat de koppeling los gaat zitten en vervolgens de as beschadigd.
Het is aan te raden dit, in geval er nog geen vreemde geluiden waarneembaar zijn tijdens aircobedrijf, te laten controleren bij de Dealer. Voor nieuwere auto's geldt uiteraard een coulance-regeling welke 70% zal bedragen.
Hoogstwaarschijnlijk is dit ook voor oudere typen aan te vechten!!
Goede argumentatie aangaande het onderhoud aan Aircosystemen vinden jullie in de links hieronder:
http://www.amt.nl/pdfAMT/archief_pdf/in ... erieur.pdf
http://www.amt.nl/pdfAMT/archief_pdf/we ... plaats.pdf
http://www.amt.nl/pdfAMT/archief_pdf/di ... agnose.pdf
http://www.amt.nl/pdfAMT/archief_pdf/in ... erieur.pdf