- wo mei 06, 2009 21:13
#38060
Het overkomt ons allemaal wel eens :
- vergeten de verlichting aan te doen bij het wegrijden
Doordat de dashboard verlichting al aangeschakeld wordt bij het contact zetten, valt het ook niet echt op wanneer zonder wordt gereden. Vaak word je door een tegenligger hierop gewezen, zodat je ze alsnog aanschakeld.
Een mooie optie is het automatisch aanschakelen zoals bij Volvo gebruikelijk is :
Zodra de motor draait, is de verlichting aan.
Helaas is deze optie bij de MK1 niet standaard aanwezig. Wel heb ik in een topic gelezen dat het mogelijk is een extra relais te plaatsen, maar wanneer je het electisch schema bekijkt, heb ik mijn twijfels of dit wel zo eenvoudig is.
Ook bestaat er een "daylight running module" die je in de zekering kast inplugd, maar ook dit is te mooi om waar te zijn. Mede omdat de zekering van de claxon moet worden verwijderd en hier de module in te pluggen....
Om de lampen toch automatisch aan te laten schakelen heb ik daarom besloten zelf maar iets te bouwen... En als je dan toch bezig bent, dan ook met een aantal extra opties :
- coming home funtie : bij het ontgrendelen van de deuren gaan de lampen enige tijd aan zodat de directe omgeving van de auto verlicht is.
- leaving home : Bij het uitstappen blijven de lampen enige tijd na-branden zodat jij in het licht naar huis kunt lopen.
- auto-lock : na het uitstappen, wordt de auto (na enige tijd) automatisch vergrendeld.
Dus nooit meer terug komen bij de auto en er achter komen dat deze lange tijd "open" heeft gestaan.
Met name deze laatste optie vind ik zelf erg handig, zolang je de sleutels niet in de auto laat liggen....
Bijgaande een aantal plaatje van mijn "proto" module. Zoals je kunt zien, is dit zeker geen "P-n-P" (plug and play) module. Er moeten redlijk wat kabels afgetakt / aangesloten worden, maar het resultaat is er dan ook na.
Een extra luxe TT !!
.... draadjes trekken....
... de proto module....
Hier ligt ie tijdelijk. Straks komt hij achter het paneel
Het resultaat..
- vergeten de verlichting aan te doen bij het wegrijden
Doordat de dashboard verlichting al aangeschakeld wordt bij het contact zetten, valt het ook niet echt op wanneer zonder wordt gereden. Vaak word je door een tegenligger hierop gewezen, zodat je ze alsnog aanschakeld.
Een mooie optie is het automatisch aanschakelen zoals bij Volvo gebruikelijk is :
Zodra de motor draait, is de verlichting aan.
Helaas is deze optie bij de MK1 niet standaard aanwezig. Wel heb ik in een topic gelezen dat het mogelijk is een extra relais te plaatsen, maar wanneer je het electisch schema bekijkt, heb ik mijn twijfels of dit wel zo eenvoudig is.
Ook bestaat er een "daylight running module" die je in de zekering kast inplugd, maar ook dit is te mooi om waar te zijn. Mede omdat de zekering van de claxon moet worden verwijderd en hier de module in te pluggen....
Om de lampen toch automatisch aan te laten schakelen heb ik daarom besloten zelf maar iets te bouwen... En als je dan toch bezig bent, dan ook met een aantal extra opties :
- coming home funtie : bij het ontgrendelen van de deuren gaan de lampen enige tijd aan zodat de directe omgeving van de auto verlicht is.
- leaving home : Bij het uitstappen blijven de lampen enige tijd na-branden zodat jij in het licht naar huis kunt lopen.
- auto-lock : na het uitstappen, wordt de auto (na enige tijd) automatisch vergrendeld.
Dus nooit meer terug komen bij de auto en er achter komen dat deze lange tijd "open" heeft gestaan.
Met name deze laatste optie vind ik zelf erg handig, zolang je de sleutels niet in de auto laat liggen....
Bijgaande een aantal plaatje van mijn "proto" module. Zoals je kunt zien, is dit zeker geen "P-n-P" (plug and play) module. Er moeten redlijk wat kabels afgetakt / aangesloten worden, maar het resultaat is er dan ook na.
Een extra luxe TT !!
.... draadjes trekken....
... de proto module....
Hier ligt ie tijdelijk. Straks komt hij achter het paneel
Het resultaat..