Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#38060
Het overkomt ons allemaal wel eens :
- vergeten de verlichting aan te doen bij het wegrijden

Doordat de dashboard verlichting al aangeschakeld wordt bij het contact zetten, valt het ook niet echt op wanneer zonder wordt gereden. Vaak word je door een tegenligger hierop gewezen, zodat je ze alsnog aanschakeld.

Een mooie optie is het automatisch aanschakelen zoals bij Volvo gebruikelijk is :
Zodra de motor draait, is de verlichting aan.

Helaas is deze optie bij de MK1 niet standaard aanwezig. Wel heb ik in een topic gelezen dat het mogelijk is een extra relais te plaatsen, maar wanneer je het electisch schema bekijkt, heb ik mijn twijfels of dit wel zo eenvoudig is.

Ook bestaat er een "daylight running module" die je in de zekering kast inplugd, maar ook dit is te mooi om waar te zijn. Mede omdat de zekering van de claxon moet worden verwijderd en hier de module in te pluggen....

Om de lampen toch automatisch aan te laten schakelen heb ik daarom besloten zelf maar iets te bouwen... En als je dan toch bezig bent, dan ook met een aantal extra opties :

- coming home funtie : bij het ontgrendelen van de deuren gaan de lampen enige tijd aan zodat de directe omgeving van de auto verlicht is.
- leaving home : Bij het uitstappen blijven de lampen enige tijd na-branden zodat jij in het licht naar huis kunt lopen.
- auto-lock : na het uitstappen, wordt de auto (na enige tijd) automatisch vergrendeld.
Dus nooit meer terug komen bij de auto en er achter komen dat deze lange tijd "open" heeft gestaan.

Met name deze laatste optie vind ik zelf erg handig, zolang je de sleutels niet in de auto laat liggen....

Bijgaande een aantal plaatje van mijn "proto" module. Zoals je kunt zien, is dit zeker geen "P-n-P" (plug and play) module. Er moeten redlijk wat kabels afgetakt / aangesloten worden, maar het resultaat is er dan ook na.

Een extra luxe TT !!

Afbeelding

.... draadjes trekken....

Afbeelding

... de proto module....

Afbeelding

Hier ligt ie tijdelijk. Straks komt hij achter het paneel



Het resultaat..
Gebruikersavatar
door Mischa
#38062
Mooi project! Ik neem aan dat je de coming/leaving-home nog ga aansluiten op de dimlichten/mistlampen i.p.v. de stadslichten? Anders is het nog steeds best donker zo rondom je auto :)

Wat betreft het niet kunnen zien dat de verlichting aanstaat door het altijd verlichte dashboard: Het schijnt ook mogelijk te zijn om gewoon het dashboard aan te passen. (helaas alleen niet voor de eerste modellen... Dus kan dit helaas bij mijn TT niet testen) Je kan b.v. alleen de naalden al laten branden zonder je lampen aan, of zelfs helemaal niets. En dus pas bij het inschakelen van de lampen ook de dashboard verlichting aan laten gaan. Maar goed, dan heb je de coming-home functie nog altijd niet natuurlijk :)
Gebruikersavatar
door Vincentos
#38063
Mischa schreef:Mooi project! Ik neem aan dat je de coming/leaving-home nog ga aansluiten op de dimlichten/mistlampen i.p.v. de stadslichten? Anders is het nog steeds best donker zo rondom je auto :)

Wat betreft het niet kunnen zien dat de verlichting aanstaat door het altijd verlichte dashboard: Het schijnt ook mogelijk te zijn om gewoon het dashboard aan te passen. (helaas alleen niet voor de eerste modellen... Dus kan dit helaas bij mijn TT niet testen) Je kan b.v. alleen de naalden al laten branden zonder je lampen aan, of zelfs helemaal niets. En dus pas bij het inschakelen van de lampen ook de dashboard verlichting aan laten gaan. Maar goed, dan heb je de coming-home functie nog altijd niet natuurlijk :)
Ik heb dus weleens over de snelweg gereden zonder lichten aan :lol: Leuk hoor zo'n constant verlichte tellerplaat. haha

Hele mooie oplossing. Ik had niet gedacht dat dit mogelijk was op een mk1
door ptie
#38065
Mooie oplossing, iets voor Allewijn :)
Gebruikersavatar
door TTdriver
#38066
dat is zeker wel gaaf ja
mag ik vragen wat de kosten waren van dat kastje en waar je hem vandaan hebt?

is de duur van hoe lang de lichten aan blijven ook in te stellen?
door joTTie
#38074
Ik heb hier ook wel oren naar. Kun je hier meer over vertellen.

BVD,

//JoTTie
Gebruikersavatar
door screamer
#38080
Goed bezig geweest zo te zien! Ziet er leuk uit, en lijkt me erg handig. Is de bedrading nog wel eenvoudig weer origineel te krijgen? Dat vind ik wel belangrijk.


Guy
door Harold
#38122
Mischa schreef: Ik neem aan dat je de coming/leaving-home nog ga aansluiten op de dimlichten/mistlampen i.p.v. de stadslichten?
.. zelfs de stadslichten geven redelijk licht. Ik zal hem om programmeren.
TTdriver schreef:mag ik vragen wat de kosten waren van dat kastje en waar je hem vandaan hebt?
is de duur van hoe lang de lichten aan blijven ook in te stellen?
Het is een eigenbouw module, en dus (nog) niet te koop. De duur is idd instelbaar middels een draaiknopje
joTTie schreef:Kun je hier meer over vertellen.
.. besturing dmv een kleine microprocessor (PIC). Volledig vrij programmeerbaar.
screamer schreef: Is de bedrading nog wel eenvoudig weer origineel te krijgen?
Vond ik zelf ook een belangrijk. De kabels worden niet doorgeknipt, enkel afgetakt. De normale verlichtingsschakelaar blijft dus gewoon werken. Zelf als de module er niet in zit. Idem voor de autolock.
Gebruikersavatar
door MarTTijn©
#38131
Hé, bekende auto ;)
Je bent lekker bezig Harold !

Ik ga denk ik ook maar eens de Coming/Leaving-home functie aanzetten,
bij de MK2 eenvoudig met VAG COM te doen.
door Harold
#38141
He Martijn,

Ja, je hebt deze auto wel eens vaker gezien !
MarTTijn© schreef:Ik ga denk ik ook maar eens de Coming/Leaving-home functie aanzetten, bij de MK2 eenvoudig met VAG COM te doen.
Bestaat op de MK2 ook de "autolock" functie ?
Ben ik nog nooit eerder tegengekomen en weet ook niet als andere fabrakanten dit hebben.
door allewijn
#38156
WooooooW
Dit is INDERDAAD iets voor mij!
Ik was (zoals jullie in mijn topic hebben kunnen volgen) al heel lang op zoek naar een module die precies doet wat HAROLD nu gemaakt heeft!
Dit is precies wat ik wil!
CoMpLiMeNtEn Harold!
Hopend op een 'productie-modelletje' van Harold en/of aansluitschema's.
Ik blijf dit topic volgen...

Groetjes,

Tim
Gebruikersavatar
door MarTTijn©
#38310
Harold schreef:He Martijn,

Ja, je hebt deze auto wel eens vaker gezien !
MarTTijn© schreef:Ik ga denk ik ook maar eens de Coming/Leaving-home functie aanzetten, bij de MK2 eenvoudig met VAG COM te doen.
Bestaat op de MK2 ook de "autolock" functie ?
Ben ik nog nooit eerder tegengekomen en weet ook niet als andere fabrakanten dit hebben.
Harold, Ik had het alleen maar over de Coming/Leaving-home functie.
Nu ik jouw tekst even goed lees: "na het uitstappen, wordt de auto (na enige tijd) automatisch vergrendeld."
geloof ik inderdaad dat dat niet kan via VAG COM op de MK2. Hij gaat bij mij wel vanzelf weer op slot als je niet binnen 30 sec. instapt.
De functie die jij bedoeld lijkt mij eerlijk gezegd nogal lastig, bijvoorbeeld als je de auto gaat wassen, laden/lossen etc.
#84619
Heel mooi deze mod. Bestaat er een kans dat je deze tegen betaling voor mij ook kunt maken?
Ik heb intussen wat gevonden.
Iemand ervaring met deze module?
Ziet er goed uit.
Comming home module met autoswitch.

Ik ben alleen niet van de electronica, iemand in Noord Holland wel?
Ik wil hem wel bestellen en dan proberen in mijn TT.
Zal de ervaringen delen met jullie.
Heb alleen een beetje hulp nodig bij het inbouwen.

http://www.mecatechnic.com/TTN_UK13000_ ... -tt-8n.htm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]