Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door sweeper
#41335
Die zwarte pot heeft een terugslag klep in zich. Je haalt hem dus aan de onderkant los, en in die slang doe je een dop.

.De N249 ligt bij jouw bovenop de kop van het blok. Waarom geen Bypass? Gaat hij duidelijk betere respons van krijgen

A.Hoksbergen schreef:is het zoiezo dan niet verstandig om al je slangen een keer te vervangen? of is dat een erg dure grap?
Kan volgens mij aardig in de papieren gaan lopen, omdat je ook niet even makkelijk bij alle slangen kan komen. Grove schatting van mij kant is dat er zo een 20 tal slangen zijn. gemiddelde slang €20,00 (voor het gemak), en slangklemmen. Tel uit.

Niet alle slangen zijn ook van een slappe rubber samenstelling, en dus ook niet zo gevoelig voor slijtage.

En waarom alles vervangen als je middels de test in een half uurtje weet waar de problemen zijn. Heb je het vermoeden dat er weer wat mis is, heb de items liggen, en is het zo gevonden.
De tweede keer bij mijn ouders hun A4 was het echt zo gebeurt.
Gebruikersavatar
door hj
#43495
goedeavond,

heb een vraagje of ik van iemand de spullen mag lenen om de test te doen, we gaan de 24 naar de meeting en wil eigenlijk wten of er geen problemen zijn.
ik woon in de buurt van utrecht.

groeten hendrik jan
Gebruikersavatar
door sweeper
#43499
De onderdelen om de test voor te bereiden zijn niet zo duur, en niet moeilijk aan te komen, dus dat zou ook voor jouw geen probleem mogen vormen.

De compressor om de daadwerkelijke test te doen kan je vervangen door naar een pomp te rijden, even te sleutelen om de test te kunnen doen, en de pomp te gebruiken voor de bandenspanning. Als je een goede relatie hebt met een garage of dealer kan je het daar vaak ook wel even doen.

Ik denk niet dat er veel forumleden zijn die het al gedaan hebben, en dus ook de spullen klaar hebben staan. Ik heb tenminste nog niet veel reacties gehad/gezien van leden die het gedaan hebben, en hun resultaten.
Gebruikersavatar
door Vincentos
#43502
Sweeper schreef:De onderdelen om de test voor te bereiden zijn niet zo duur, en niet moeilijk aan te komen, dus dat zou ook voor jouw geen probleem mogen vormen.

De compressor om de daadwerkelijke test te doen kan je vervangen door naar een pomp te rijden, even te sleutelen om de test te kunnen doen, en de pomp te gebruiken voor de bandenspanning. Als je een goede relatie hebt met een garage of dealer kan je het daar vaak ook wel even doen.

Ik denk niet dat er veel forumleden zijn die het al gedaan hebben, en dus ook de spullen klaar hebben staan. Ik heb tenminste nog niet veel reacties gehad/gezien van leden die het gedaan hebben, en hun resultaten.
Pfoe, ik kom er ook maar steeds niet aan toe door het klussen bij een maat van me en de studie. Ik heb het al eens geprobeerd maar het ventiel bleef maar uit de dop schieten omdat het gat te groot was. Daarna geprobeerd te kitten maar dit mocht allemaal niet baten. Overigens is het loshalen van de onderdelen hooguit een half uur werk, dus dat valt wel mee. Als dop gebruikte ik de dop van een Motip spuitbus, deze heeft de ideale maat.

Wat betreft de compressor.... ik heb er geen tot mn beschikking maar wel een fietspomp die tot 8 bar kan en op een autoventiel kan worden aangesloten. Ook prima lijkt me. Ik ben echt benieuwd of er ergens een scheur zit. Op een volle tank rijdt mijn TT hooguit 500 km :(

Dus binnenkort maar eens met wat beter weer een middag inplannen.

Is er al iemand geweest die de test heeft uitgevoerd en GEEN scheuren in slangen heeft gevonden?

Gr.
Vincent
Gebruikersavatar
door sweeper
#43505
Vincentos schreef:Pfoe, ik kom er ook maar steeds niet aan toe door het klussen bij een maat van me en de studie. Ik heb het al eens geprobeerd maar het ventiel bleef maar uit de dop schieten omdat het gat te groot was. Daarna geprobeerd te kitten maar dit mocht allemaal niet baten. Overigens is het loshalen van de onderdelen hooguit een half uur werk, dus dat valt wel mee. Als dop gebruikte ik de dop van een Motip spuitbus, deze heeft de ideale maat.

Wat betreft de compressor.... ik heb er geen tot mn beschikking maar wel een fietspomp die tot 8 bar kan en op een autoventiel kan worden aangesloten. Ook prima lijkt me. Ik ben echt benieuwd of er ergens een scheur zit. Op een volle tank rijdt mijn TT hooguit 500 km :(

Dus binnenkort maar eens met wat beter weer een middag inplannen.

Is er al iemand geweest die de test heeft uitgevoerd en GEEN scheuren in slangen heeft gevonden?

Gr.
Vincent
Fietspomp is een optie wat betreft de te behalen druk, maar hij haalt dat maar langzaam, en als er een lek is, zal de druk snel wegvallen of niet te halen zijn. Ik ben bang dat je met een fietspomp het niet zal horen.

Ik denk dat je als dop een te zwakke constructie gekozen hebt met een dop van een spuitbus. Verder denk ik dat die ook te dun is, en daarom lekkage geeftop het ventiel.

Ik haalde afgelopen dinsdag 1:4 oftewel 146km met 36 liter benzine in 1,5 uur. :shock: :D

Dat was stampend & trappend op het TT-circuit Assen. Het kost wat, maar je hebt wel lol, en komt erachter wat je wagen kan. Op de terugweg naar huis 's avonds volgens het BIS een keurige 1:13 op cruise controle.

suc6
Gebruikersavatar
door hj
#43535
goedemiddag,

ik heb net de test gedaan, kreeg hem niet opdruk maar hoorde in de motor een raar plop plop geluid ik denk onder in het carter, hoorde geen slangen sissen
als ik op de zwarte pot blaas van boven blaast heb je weinig of geen weerstand en van onder een klein beetje iemand een idee.
de motor is wel een 225 pk uitvoering.

groeten hendrik jan
Gebruikersavatar
door sweeper
#43537
plop plop geluid is olie in het carter. Zoals eerder aangegeven is het verstandig om de druk er niet te lang op te laten staan.

Maakt niet wat voor een versie je hebt, slangen kunnen hoogstens op een iets andere plek zitten, maar functie blijft hetzelfde.

Het niet op druk krijgen kan twee oorzaken hebben.

1. je hebt ergens iets niet of niet correct afgedopt.
2. groot lek (scheur in slang b.v.), en dus een sissend geluid.

Met zwarte pot bedoel je deze neem ik aan?
Afbeelding

Dat is een terugslag klep voor de carter ontluchting. 1 kant op moet hij geen weerstand hebben.

Er zit direct na de LMM in de slang nog een kleine slang met een kunststof knietje haal deze ook los, en dop beide kanten af.

Als je eenzelfde soort compressor gebruikt hebt, die ik heb, zonder accumulator tank, dan kan het geluid van de compressor het sissen overstemmen. Evt. met z'n tweeën kijken/luisteren, en compressor ver wegzetten.

Onder een plaat bij het inlaatspruitstuk zitten veel slangen. Misschien de plaat losmaken (2 inbusbouten), en kantelen om beter te kunnen zien/luisteren.

Je kan het systeem ook in twee gedeelten testen. Haal dan de slang van het gasklephuis & dop deze af. Nu doe je alleen de slangen van/naar turbo & intercooler. Als die goed blijken te zijn dan de slang weer aansluiten, en nog een keer testen. Je weet dan zeker dat als er geen druk is het aan het vacuüm systeem ligt.

Suc6 verder, en post de resultaten.
door ErikKlaassen
#44256
Even een vraagje van een niet TT rijder maar wel van een 1.8t gebruiker, die we allemaal hebben :D
Wat ik me ten eerste afvroeg is waardoor gaat de olie borrelen onderin de carter? Ik dacht dat het inlaat traject vanaf filter tot inlaatspruitstuk een gesloten systeem was...

Kun je de druktest ook doen met een handpomp met meter of 12v mini compressor? Met beide getest maar krijg ze niet op druk, ik hoor wel vrij snel olie borrelen maar nergens lucht ontsnappen (of ik moet beter luisteren). Zet ik de handpomp op mn band dan geeft hij wel 2bar aan. Grotere compressor aansluit die meer druk kan geven?

Heb de lucht buis bij het inlaat spruitstuk ook nog even los gemaakt en afgedopt, zelfde resultaat. Toen er een klein gaatje in gemaakt en daar ontsnapte wel wat lucht uit op het moment dat ik pomp.

Maar zoals gezegd ik kan hem niet op druk houden. Komt dat misschien omdat je constant 1bar moet geven(wat niet echt lukt met een handpomp en de minicompressor te klein is) en dat er lucht ontsnapt via de carter??
Gebruikersavatar
door sweeper
#44272
ErikKlaassen schreef:Even een vraagje van een niet TT rijder maar wel van een 1.8t gebruiker, die we allemaal hebben :D
Wat ik me ten eerste afvroeg is waardoor gaat de olie borrelen onderin de carter? Ik dacht dat het inlaat traject vanaf filter tot inlaatspruitstuk een gesloten systeem was...
Er zit ook een vacuüm/druk slang naar je carter.
ErikKlaassen schreef:Kun je de druktest ook doen met een handpomp met meter of 12v mini compressor? Met beide getest maar krijg ze niet op druk, ik hoor wel vrij snel olie borrelen maar nergens lucht ontsnappen (of ik moet beter luisteren). Zet ik de handpomp op mn band dan geeft hij wel 2bar aan. Grotere compressor aansluit die meer druk kan geven?
Het zou moeten kunnen, maar mss. geeft hij de druk niet snel genoeg. Mijn compressor haalt makkelijk 8 bar, en kan dat snel bereiken.
ErikKlaassen schreef:Heb de lucht buis bij het inlaat spruitstuk ook nog even los gemaakt en afgedopt, zelfde resultaat. Toen er een klein gaatje in gemaakt en daar ontsnapte wel wat lucht uit op het moment dat ik pomp.
Als je dat doet moet je ook de slang met dat kunststof knietje direct achter je LMM losmaken, en beide kanten afsluiten.
ErikKlaassen schreef:Maar zoals gezegd ik kan hem niet op druk houden. Komt dat misschien omdat je constant 1bar moet geven(wat niet echt lukt met een handpomp en de minicompressor te klein is) en dat er lucht ontsnapt via de carter??
Klopt. Als de lucht niet snel genoeg door het systeem gaat hoor je het ook niet sissen als er een lek is. De lucht ontsnapt niet door je carter, maar moet de ruimte wel opvullen.
door ErikKlaassen
#44975
Sorry voor de late reactie...
Het duurde even voordat ik een goede compressor kon krijgen. Een 12v compressortje of fietspomp kunnen simpelweg het volume niet vullen met 1 a 1,5 bar.

Ik kon het systeem goed op druk brengen en krijg ook de indruk dat er geen lekken zijn. Alleen krijg ik de indruk dat het nog niet helemaal goed gaat.
Na een sec of 5 begint de olie in de caterpan al te borrelen en na 10 sec ontsnapt er veel lucht langs de cateronluchting, die dop die je los moet maken van je luchtinlaat.
Als ik die ook afdicht gaat alle lucht langs de olie vuldop. Zo ontsnapt alle lucht weer en is het dus moeilijk zoeken naar lekken...
Gebruikersavatar
door sweeper
#44980
Heb jij op het Audiforum.nl ook een topic hierover geopend?
Daar is/zijn A3 rijder(s) die hetzelfde euvel ervaren.

Ik durf je over het ontsnappen langs de dop en/of olie pijlstok geen mening te geven omdat ik er geen last van gehad heb.

Bij mij begint ook direct de olie te borrelen, maar heb er geen last mee gehad dus dat zal wel niet zoveel kwaad kunnen.
door ErikKlaassen
#44984
Is niet mijn topic maar idd wel mee gepost..
Het is iig niet normaal dus.

Zit er in het inlaat traject een druk slang naar de carter?
Gebruikersavatar
door sweeper
#44985
Niet dat ik weet.
door ErikKlaassen
#44988
ok. Waardoor ontstaat het borrelen dan?
Gebruikersavatar
door sweeper
#44990
Aan de voorkant onder het inlaatspruitstuk (bij het oliefilter) zit een slang aansluiting naar het carter. Daar zit volgens mij ergens een terugslag klepje ingebouwd dat bij druk opengaat naar het carter, en bij vacuüm sluit. (logisch natuurlijk)
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]