Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#45069
Een vriend van mij heeft voorheen een Audi RS4 B5 gehad met de prachtige orginele 18" RS4 velgen.
Ikzelf heb deze (in een immitatieversie) ook altijd onder mijn TT gehad, maar ben, door beschadigingen, een tijdje terug op 18" S8 velgen overgestapt.

Nu had deze vriend van mij ook een set 18" RS4 immitatievelgen met Michelin winterbanden voor onder zijn RS4 gekocht.
De RS4 heeft hij ondertussen niet meer, maar de winterset nog wel en ik mag hem overnemen (omdat het immitaties zijn, zijn het multisteek velgen 5x100 en 5x112, dus ook qua steek passend op de mk1 TT)

Nu ben ik dus geïnteresseerd geraakt in breedtematen, ET waardes, J waardes, etc.
Ik merk dat ik hier nog niet alles van snap en hoop dat iemand hier, met veel verstand ervan, mij kan helpen.

Op dit moment heb ik 18" S8 velgen, gekocht bij Hoogendoornwheels met Dunlop Sportmaxx banden in 225/40/18 ET35.
Omdat ze ET35 zijn, vond ik dat ze de wielkasten niet goed vulden en vooral aan de achterzijde veel te ver naar binnen stonden.
Ik heb hierom spacers gekocht, te weten:
Voorzijde aan beide kanten 12mm spacers
Achterzijde aan beide kanten 20mm spacers
Hierdoor zijn de wielen bijna gelijk met de wielkasten (mooiste maat had 15mm voorzijde en 25mm achterzijde geweest, maar deze spacers waren veel duurder).

De oud model RS4 velgen met winterbanden die ik dus kan overkomen betreffen:
18" 225/40/18 5x100 en 5x112 ET20 (ja een RS4 heeft natuurlijk extreem ver naarbuiten komende velgen).

De grote vraag is dus: Passen die velgen onder de TT?
Nu zei die vriend van me dat dat ook nog aan de 'J' waarde ligt waarbij hij zei dat zijn velgen 8.5J zijn.
Nu heb ik geen idee wat mijn S8 velgen voor 'J' waarde zijn? Weet iemand dat?
Sowieso weet ik eerlijk gezegd niet precies wat 'J' waardes inhouden.

Wie kan mij eens in duidelijk hollands uitleggen wat ET waarden, J waarden en breedtjes in combinatie met elkaar betekenen en doen?

En dan gelijk puur uit nieuwsgierigheid, daar ik laatst een héle mooie zwarte TT quattro zag staan in Hoogvliet (iemand van hier?) met superbrede 18" porsche-achtige velgen. Toen ik keek zag ik dat de achterbanden maar liefst 255 breed waren. De voorzijde was echter weer wat smal, nml 215 breed.
Zowel voorzijde als achterzijde vulden ze echter perfect de wielkasten zonder dat er spacers tussen zaten.
Dus wat zijn de maximale groottes en breedtes onder een TT mk1 met 18 of 19 inch velgen?

Bedankt,

Tim
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#45076
hallo allewijn,

De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 45 wil zeggen dat het bevestigingspunt 45 mm aan de buitenkant van het midden van de velg
ligt (zie schematische tekening).

Steekt een velg te ver naar buiten met bijvoorbeeld ET 38, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 45 valt de velg 7 mm meer naar binnen. De regel luidt: hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.


Afbeelding

hier kan je vast wel wat mee.

gr.dennis
Gebruikersavatar
door jer84
#45082
Zo kan het ook Dennis :D

Gr,

Jermaine
door allewijn
#45120
Thanks guys! Ik snap nu precies wat ze met alle waardes bedoelen!
Ik heb dan ook gisteren besloten de RS4 velgen van die vriend van me, onder mijn TT te passen.

Ik had: 18" Audi S8 velgen, ET35 8J 225/40/18 met Dunlop SP SportMaxx banden
Ik heb nu: 18" Audi RS4 velgen, ET20 8.5J 225/40/18 met Dunlop Dunlop SP Sport 01 A/S banden

Deze velgen staan zóóóóóó goed onder de TT!
Doordat ze ET20 zijn en een halve J (inch) breder, komen ze erg ver naar buiten.
Ze komen zowel aan voorzijde als aan achterzijde eigenlijk precies gelijk met de wielkasten.
Staat prachtig.
(Bij mijn S8 zomervelgen/banden maakte ik gebruik van 12mm en 20mm spacers om zo ook de velgen gelijk te laten zijn met de wielkasten, maar nu met de ET20 RS4 velgen staat dit nog strakker)

Wat mij direct opviel is dat de TT veel rustiger rijdt, er zit veel meer 'rust' in het stuur, op rechte stukken en ook in bochten.
Ik vermoed dat spacers toch niet zo ideaal waren als nu uit één stuk!

De komende maanden rij ik dus op wáánzinnig mooie, bijzonder brede, 18" RS4 velgen met winterbanden!
Alhoewel: Één ding snap ik niet, want die vriend van mij had het continu over winterbanden, maar kijkende op de banden, dan staat er: Dunlop SP Sport 01 A/S
En nu heb ik niet heel veel verstand van banden, maar 'A/S' betekend toch 'All Season'???
Zou dit betekenen dat dit dus helemaal geen winterbanden zijn, maar een soort oplossing voor ALLE seizoenen?
Wat zijn dit voor banden? Wat zijn de vóór en nádelen van dit soort banden???

(Op zich zou dat voor mij wel heel mooi uitkomen, want ik hoef niet echt perse dikke winterbanden, ik ga waarschijnlijk toch nooit de sneeuw ermee in, maar als ik met deze dus in 2010 dus langer mee door kan rijden, omdat ze boven de 7graden celcius ook, in tegenstelling tot 'echte winterbanden' gebruikt mogen. Dan bespaart mij dat een hoop geld, omdat ik dan niet in zeg bijvoorbeeld april2010 alweer nieuwe zomerbanden hoef te kopen, daar de achterste al op slijtindicator bleken te zitten, lees hieronder:)

Toen ik mijn zomerbanden/velgen er echter afhaalde schrok ik bij het zien van de achterbanden:
De voorste banden zaten nog niet op de slijtindicator, daar kan ik nog wel een seizoen mee rijden, máár de achterste banden, en dan vooral de rechterachterband zitten al helemaal op de slijtindicator!?!?
Hoe kan dit? Heb ik mijn 'Quattro' teveel gebruikt? :roll: :wink: :?
Ik heb even teruggezocht en ik meen dat ik ze in oktober 2008 heb aangeschaft, dat is zo'n 35.000km geleden.
Volgend zomerseizoen, na mijn winterbanden (tenzij het dus all season banden blijken te zijn), vrees ik dus wel weer minimaal twee nieuwe Dunlop zomerbanden te moeten kopen...

Stiekem vindt ik de ET 20 8.5J 18" RS4 velgen misschien wel weer mooier dan mijn S8 velgen.
Toen ik mijn TT in 2007 kocht zaten er ook 18" RS4 velgen op, gewoon in de 'normale' 8J breedte en 'normale' ET35 en die vond ik al zo mooi. Echter door wat stoeprandschades overgestapt op de S8 velgen.
Misschien dat ik van de zomer ook deze RS4 velgen wel blijf gebruiken met zomerbanden:
Ik kan nml aan de achterzijde, daar ze 8.5J zijn, 255 brede banden erop leggen!!!
(Dus 225 voorzijde houden en achterzijde naar 255 gaan, dat zal bijzonder dik&gaaf staan lijkt me)

(foto's van de ET20 18" RS4's volgen nog)
Laatst gewijzigd door allewijn op do dec 10, 2009 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Vincentos
#45123
He Tim,

Blijven toch gaaf he die RS4 velgen. Staan heel netjes.

Maar 35.000 kilometer is wel normaal hoor voor banden. Zeker onder een TT. Wat ik wel raar vindt is dat het de achterbanden zijn. Normaal gesproken slijten de banden voor sneller dan achter. Zijn ze wellicht omgewisseld met een beurt?

Gr.
Vincent
Gebruikersavatar
door sweeper
#45149
Hoi Tim,

In DIT topic staat nog een handige calculator om banden maten, ET-waardes, e.d. te vergelijken met originele maat.

Heb je de spacers nu over? Zo Ja, dan wil ik ze graag van je overnemen.
door allewijn
#45611
De Dunlop SP Sport 01 A/S banden blijken dus wáánzinnige ALL-SEASON banden te zijn.
Dit betekend dat ik deze banden in alle seizoenen kan gebruiken.
Ik heb er ondertussen verscheidene recensies over gelezen en ze blijken op alle fronten er eigenlijk heel erg goed uit te komen.
Tevens zijn het de enige All-Season banden op de markt die ook daadwerkelijk het M+S logo én het sneeuwvlokjes logo mogen dragen.
Ik ben hier harstikke blij mee, daar ik op deze heerlijke banden alle seizoenen door kan rijden tot ze op zijn (en nu zijn ze dus nog bijna geheel nieuw).

De TT rijdt in zijn geheel sowieso véél lekkerder. De banden zijn stiller dan mijn Dunlop SportMaxx zomerbanden. De demping/vering/compound is zachter dus comfortabeler. De RS4 ET20 wielen staan dikker. Ze sturen beter én er zit geen 'onbalans' meer in de wielen en het stuur wat ik voorheen lichtelijk had toen ik op mijn oude S8 velgen spoorverbreders gebruikte.

Kortom:
Ik ga (nadat ik mijn nieuwe huis/verbouwing gedaan heb) mijn S8 velgen helemaal poetsen en strak-maken waarop ik ze te koop ga zetten.
Ik heb ze zelf nieuw in oktober 2008 gekocht.
Tegen die tijd zal ik ze hier op het forum te koop zetten.
Jammer genoeg zit er niet veel profiel meer op de banden (vooral achterzijde niet), daar ik er dus al 35.000km mee gereden heb...

Tevens ben ik voor mijn oud model RS4 velgen (daar ik deze dus wil houden omdat ik ze qua looks/breedte/gedrag gewoon top vind) op zoek naar een setje originele RS4-naafkappen.
(nu zitten er nml. nog immitatie naafkappen op. Vroeger, op mijn eerste oud model ET35 RS4 velgen had ik ook een setje originele RS4 naafkappen zitten, maar deze heb ik helaas toen ter tijd met die velgen en al verkocht)
Dus mocht iemand nog een setje originele RS4 naafkappen (nieuw of tweedehands) te koop weten? Ik hoor het graag.

Groetjes,

Tim
door ptie
#45612
Ik heb nog originele naafdoppen te koop :)

Zie hier.

Moet je denk ik het wel zien zitten ze op te knappen.
door allewijn
#45614
ptie schreef:Ik heb nog originele naafdoppen te koop :)

Zie hier.

Moet je denk ik het wel zien zitten ze op te knappen.
bedankt voor je reactie!
Jammer dat de Alu randen zo verweerd zijn.
Vrees dat dit voor mij moeilijk op te knappen zal zijn.
Heb jij een idee hoe/met wat dit zou kunnen?
door ptie
#45632
Ik zat zelf te denken aan opschuren en opnieuw zilver spuiten. Ik heb dit zelf ook geprobeerd, ik krijg alleen de plastic binnenkant, niet van de zilveren buitenkant, ondanks dat dit met lipjes aan de achterkant is bevestigd. Of ze dus werkelijk van elkaar te demonteren zijn weet ik dus niet.

Maar goed, miss had je er zelf meer ervaring mee :)

Anders gewoon bij de garage bestellen, was zelf 20,- per stuk kwijt.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]