Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door catrijaco
#45704
Als 2e eigenaar (recentelijk) valt het mij op dat, nu we in een koudere periode zitten, er zich een wasem vormt, dus geen condensvorming, achter beide koplampen.
Wasemvorming strekt zich van de onderste buitenhoek vd koplamp als een aflopende grafiek naar de onderrand, ongeveer tot aan 1/3e of 1/2 vd lengte vd lampunit en een kleinere aflopende grafiek wordt bij de onderste binnenhoek vd koplamp gevormd.
De garage heeft alles gecontroleerd en heeft geen enkel spoor van beschadiging gevonden waardoor vocht kan binnendringen. Ook zijn de afdekkappen van flexibel materiaal die de lamphouders afsluiten (aan de achterkant) met silicone bespoten om het soepel te houden.
Heeft iemand ervaring met dit fenomeen en, zo ja, is er ook een oorzaak cq oplossing voor?
Alvast mijn dank voor de evt aandacht voor dit onderwerp.
Prettig weekend.

Met vriendelijke groet
Gebruikersavatar
door sweeper
#45806
Hallo catrijaco,

Dit is een algemeen voorkomend probleempje van de TT, en ik heb nog niet echt de oplossing voorbij horen komen.
Als je als zoekopdracht "condens" intikt zal je wel een paar topics tegenkomen waarin het fenomeen besproken wordt.

Ik heb mijn koplamp units vervangen, en aangepast zie HIER.

Ik heb ook mijn oude units opengemaakt, en kwam tot eigen conclusie dat voor mijn gevoel niet overal de kit naad even goed aansloot. Bij de nieuwe units heb ik dan ook extra kit in de rand aangebracht.
Verder zitten er aan de onderzijde (& in het afdekkapje) beluchting gaten. De 2 aan de onderzijde van de unit heb ik met elektra tape afgeplakt. Tot op heden heb ik 1x een kleine beetje condens geconstateerd in een hoekje van de lamp.
Het is voor mij dus zeker minder geworden.

Als laatste wil ik even aangeven dat het wordt gewaardeerd als nieuwe forumleden zich even voorstellen. :wink:
door emanuel
#45868
Met dit weer zou je de kapjes even los kunnen halen achter op de lamp en dan veel met je lampen aan gaan rijden. Het vocht kan dan makkelijk de lamp uit. Meestal is een beetje vocht geen probleem, zodra je lampen een beetje warm worden is het niet meer te zien.
Gebruikersavatar
door catrijaco
#45979
Dank voor de suggestie. Met dit weer laat ik de auto liever in de garage staan en is het mij bovendien te koud om te gaan knutselen. Dat is weggelegd voor de echte hollandse jongens!
emanuel schreef:Met dit weer zou je de kapjes even los kunnen halen achter op de lamp en dan veel met je lampen aan gaan rijden. Het vocht kan dan makkelijk de lamp uit. Meestal is een beetje vocht geen probleem, zodra je lampen een beetje warm worden is het niet meer te zien.
Gebruikersavatar
door denders
#45997
Het schoot me zomaar te binnen maar misschien een idee om bij stilstand,
in diezelfde openingen een paar van die kleine vochtabsorberende zakjes neer te leggen?
(niet vergeten weg te halen natuurlijk de eerstvolgende keer?)


Legio mogelijkheden maar vervelend als het steeds terug komt.
Ik heb er zelf geen last van zie ik.


Grt, Dennis.
Gebruikersavatar
door catrijaco
#60812
Dit onderwerp werd in december 2009 door mij geplaatst. Omdat vrij veel personen het onderwerp hebben gelezen plaats ik hieronder de reactie van Pon's Automobielbedrijf:

Subject: reactie Audi TT / vocht in koplampen

Geachte heer,

Wij betreuren het, dat de koplampen van uw Audi TT niet aan uw verwachtingen voldoen.

Bijgaand doen wij u onze reactie toekomen op de door u ingediende brief van 10 februari 2010.

In onze eerste reactie van 22 februari (zie bijlage) hebben wij u geadviseerd zich te wenden tot een van onze Audi-dealers, daar u in uw brief als contactpersoon een dealer vermeldde, die niet bij onze organisatie is aangesloten (CarXpert Jan Bruining).
Dat u zich in de tussentijd wel tot de heer Hans Fokkens van Autobedrijf Tjeerdsma Winschoten heeft gewend, vernamen wij niet eerder dan na ons schrijven van de 22ste februari. Wij hadden u uiteraard een andere inhoudelijke reactie gegeven, als deze informatie wel bij ons bekend was.

Van Jarno Bloemert, Service Adviseur van Autobedrijf Tjeerdsma Winschoten begrepen wij dat u nog geen afspraak voor een diagnose hebt gemaakt.Daar wij vanuit onze positie geen feitelijke diagnose kunnen stellen, zouden wij u willen adviseren dit alsnog te doen.

Voor zover wij uit uw brief kunnen opmaken en na overleg met onze afdeling Techniek lichten wij u graag het verschijnsel wat zich waarschijnlijk bij uw Audi TT voordoet onderstaand toe.

Bij uw auto heeft de fabrikant gebruik gemaakt van koplampen met een hoge lichtopbrengst. Omdat de warmte-ontwikkeling zodanig groot is dat anders onherstelbare schade aan de koplampen kan optreden, is een beluchtingsopening in de behuizing voor het opheffen van drukverschillen noodzakelijk. Indien de verlichting na een rit wordt uitgezet, kan het vocht in de lucht bij afkoeling min of meer afhankelijk van de omstandigheden tot condensvorming leiden. Dit is een natuurkundig verschijnsel.

Factoren die een rol spelen zijn met name een hoge relatieve vochtigheid, grote temperatuurverschillen tussen binnen- en buitenkant van de koplamp en tussen dag en nacht, het rijden van overwegend korte ritten, na een wasbeurt in een wasstraat of onder vergelijkbare ‘natte’ omstandigheden, en dergelijke.

Het is in dit opzicht niet kwalijk, dat de condens bij een volgende rit na enige tijd zal verdwijnen. Corrosie zal evenmin optreden, omdat de gebruikte materialen van kunststof zijn. Optisch kan het echter mede door het heldere glas tijdelijk minder fraai zijn, doch de door Audi AG gekozen constructie biedt hiervoor geen alternatief.

Wij vertrouwen erop u hiermee alsnog voldoende geïnformeerd te hebben.

(See attached file: 20100222-AUDI100210048.doc)

Met vriendelijke groet,

Rineke Jansen
Audi klantenservice
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#60814
volgens mij heeft echt iedereen hier last van. bij mij is dit ook het geval.

bij mijn koplampen zijn de oranje knipperbalken ook vervangen voor zwarte exemplaren maar wel met extra kit afgedicht dus zeker weten dicht.

ik zit er niet mee dat er een waas vocht achter zit als ik m`n auto parkeer o.i.d na het dimmen van de lichten.

het is zomaar weer vertrokken gelukkig :)
Gebruikersavatar
door sweeper
#60820
creative117 schreef:Nou Erik, vlgs mij is er juist wel wat nieuws voor jou onder de zon, of in dit geval juist achter het koplampglas als ik het verhaal van mevrouw Rineke zo lees.......
huh ?
#60821
ik copy en past even:

Bij uw auto heeft de fabrikant gebruik gemaakt van koplampen met een hoge lichtopbrengst. Omdat de warmte-ontwikkeling zodanig groot is dat anders onherstelbare schade aan de koplampen kan optreden, is een beluchtingsopening in de behuizing voor het opheffen van drukverschillen noodzakelijk.

Claro?
Gebruikersavatar
door sweeper
#60826
Ronnie schreef:Er(ic) zit een GAATJE in! Koplampen lekker warm stoken in huis dan gaatje stoppen en klaar... kan alleen de hitte er niet uit die ontwikkeld wordt :D
Als iemand zich nog kan herinneren dat ik die koplamp demontage topic heb gemaakt, weet dat ik het daar ook over de condensatie heb gehad.
Onze koplampen hebben 3 openingen, 2 kleine ronde gaatjes aan de onderzijde voorkant, en 1 sleuf in het afdek klepje. Bij mij heeft het afsluiten van de 2 aan de onderzijde het probleem goeddeels opgelost. Hij kan keurig ventileren, maar niet zo snel dat er veel vochtophoping is.

Dus nogmaals, voor mij niets nieuws achter het koplamp glas. :roll:

Maar er zal mij wel iets ontgaan natuurlijk. :?
Gebruikersavatar
door denders
#60832
sweeper schreef: Dus nogmaals, voor mij niets nieuws achter het koplamp glas. :roll:

Maar er zal mij wel iets ontgaan natuurlijk. :?

Het is geen glas.... :D :D :D ..oke flauw :wink:
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]