Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door 924turbo2
#46507
Ik kan een zeer mooi TT kopen van half 1999. Nu zat er op de achterkant geen spoiler wat doet vermoeden dat er ook geen ESP software upgrade gedaan zal zijn.

Of zit ik fout met deze conclusie ?

Wat zou zo'n update eventueel kosten ? (spoiler is geen probleem, die heb ik al voor wienig te koop gezien).
Gebruikersavatar
door projecTT-ONE
#46508
Hallo ???,

als het goed is, zit er wel ESP op. Bij de terugroepactie was de spoiler een optie. Mijn TT heeft ook geen spoiler maar wel ESP. Je kunt dit bij Audi (dealer) navragen aan de hand van het chassisnummer.

Groeten,
Ramon
door 924turbo2
#46513
Ik weet dat er ESP standaard opzit.

Mijn vraag was dus zijn er met de terugroep acties ook TT's waarvan alleen de ESP-software geupdate is, en niet de spoiler gemonterd.

Als ik jou dus begrijp is dit mogelijk.
door 924turbo2
#46514
http://www.tt-forum.nl/forum/viewtopic. ... ht=spoiler

ESP zou op alle TT's moeten zitten. Er is een terugroep actie voor geweest toen er een paar op hoge snelheid een ongeluk kregen. Dit is toen samen met het spoilertje gebeurt. Het kan zijn dat als de TT geen spoiler heeft er ook geen ESP aanwezig is.
Het is wel een goede om te vragen bij oudere TT's en/of dealer vragen wat de kosten zijn om dit alsnog aan te brengen. (en dan de kosten van het aankoop bedrag praten)

Ik zie net op deze site:
http://www.vosa.gov.uk/vosa/apps/recall ... search.asp

Dat het alleen voor chassis: TRU zzz 8N z X1 000 101 to TRU zzz 8N z X1 026 905 geld. Die waar ik naar kijk heeft TRU zzz 8N z Y dus die zou al goed moeten zijn.
door allewijn
#46556
Volgens mij ook vrij simpel te zien in de TT zelf:
Als er op de ronde knop (de vier knoppen van gevarenlichten, stoelverwarmingen ens ESP/ASR) een ronde knop zit waar ASR op staat, dan is hij niet bij de terugroepactie geweest, dan zit er dus alleen een Anti Slip Regeling in (wat standaard is bij elke TT, van welk bouwjaar dan ook).
Als er echter ESP op staat, dan is hij voorzien van het Electronic Stability Program, wat dus naast ASR ook de stabiliteit en dergelijk regelt.

Ik heb een tijdje terug in een TT gereden waar inderdaad alleen ASR op het knopje stond, deze is dus nooit voorzien van ESP...
Gebruikersavatar
door Rommyke
#46576
allewijn schreef:Volgens mij ook vrij simpel te zien in de TT zelf:
Als er op de ronde knop (de vier knoppen van gevarenlichten, stoelverwarmingen ens ESP/ASR) een ronde knop zit waar ASR op staat, dan is hij niet bij de terugroepactie geweest, dan zit er dus alleen een Anti Slip Regeling in (wat standaard is bij elke TT, van welk bouwjaar dan ook).
Als er echter ESP op staat, dan is hij voorzien van het Electronic Stability Program, wat dus naast ASR ook de stabiliteit en dergelijk regelt.

Ik heb een tijdje terug in een TT gereden waar inderdaad alleen ASR op het knopje stond, deze is dus nooit voorzien van ESP...
Hoi Allewijn,

Ben je hier zeker van ?
Als ik de ASR uitzet hoor ik in sommige situaties toch nog een ingrijpen van het remsysteem.
Of kan je de ASR niet volledig uitzetten ?
Ik heb enkel de ASR-knop en geen ESP-knop.

Groetjes
Romain
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#46595
"The electronic stabilisation program (ESP) makes the vehicle easier to control in handling situations close to the limit It reduces the danger of swerving and thus improves directional stability. ESP identifies the car's intended direction and response. It applies the brakes on individual wheels, thereby generating one-sided forces that help to keep the car moving in the desired direction. The program uses the anti-lock braking system (ABS), electronic brake-force distribution (EBD), the electronic differential lock (EDL) and the traction control (ASR) system, and is permanently active."

"For today’s typical high-torque engines, a form of wheelslip regulation or traction control (ASR) can increase both comfort and safety, particularly on surfaces with differing coefficients of friction or on slippery roads. It makes smooth starts and acceleration possible through all speed ranges without wheel-spin or fishtailing.

ASR only operates in conjunction with the electronic accelerator (E gas) and uses components of the anti-lock braking system (ABS). If one wheel suddenly begins to rotate faster than the others (slip), ASR intervenes in the engine management system and reduces power until the wheel stops spinning.

ASR improves traction and can help the driver maintain control even if the limit of adhesion is inadvertently reached while cornering. In addition, it reduces tire wear. ASR activation, is indicated by a flashing light in the instrument cluster; it works with the electronic differential lock (EDL) and it is also part of the electronic stabilization program (ESP). ASR can be deactivated with the ESP switch."
Wellicht verduidelijkt deze tekst ietwat :)

Groeten
Joop
Gebruikersavatar
door Rommyke
#46797
Met dit weer alles eens goed uitgetest.

Mijne wagen heeft geen Esp.

Als ik ARS afzet en het gekraak dat ik dan hoor kan zijn ,

ofwel dat ASR niet helemaal kan afgezet worden en toch ingrijpt in extremere situaties.
ofwel het ingrijpen van de electrische differentieel sper ?

Groetjes
Romain
door Iceflower
#47901
Ik ben bij een Audi TT uit 1999 wezen kijken die ook nog een ASR knop heeft, en wel een spoiler. Volgens de advertentie heeft deze wel ESP. Naar de Audi dealer geweest met het chassisnummer, en volgens de dealer stond er niets meer open. Waarom dan toch die ASR knop en geen ESP knop?
door 924turbo2
#48002
Ik heb inmiddels wat meer duidelijkheid. Een TT heeft pas vanaf 10-1999 standaard ESP. Daarvoor was het een optie. Heb je een knop met ESP dan heeft hij dus ESP. Staat er op de knop ASR dan heb je dus GEEN ESP.

Bij terugroepactie is er een spoiler geplaats en er is wat verbeterd aan o.a. de stabilisatorstangen. Het kan zijn dat de auto's die ESP hadden ook meteen een softwhare update hebben gekregen. Maar het is dus niet zo dat alle auto's achteraf zijn voorzien van ESP. Dit is gigantische ingreep en zou te kostbaar zijn geweest.

Wil je een Audi TT kopen, zoek er dan altijd eentje met ESP. Dit is een optie die levens kan redden. Vanaf 2014 wordt ESP ook verplicht voor alle nieuwe auto's. Ze zeggen dat het aantal ongelukken met 30% kan afnemen als elke auto is voorzien van ESP.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]