Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door AAD
#53555
Hallo,

Ik heb vorige week mijn TT in Duitsland gekocht. Het is er eentje uit 1999 met nu 88.900 orginele km op de teller. Volgende week zal ik het NL kenteken in mijn bezit hebben en het plan is om daarna bij de dealer de APK en de 90.000 km beurt te laten doen. De dealer 'adviseerd' ook om de distributieriem te vervangen. Echter de distributieriem is begin 2005 vervangen bij 49.000 km. Ik vindt het wel erg veel van het goede om voor de 100.000 km 2x een nieuwe distributieriem er op te laten zetten. Maar ja... wat is wijsheid?
Onderhoudsbeurten en reparaties zijn allemaal gecheckt (onderhoudsboekje, onderhoudshistorie via chassisnr., orginele rep.nota's incl. kassabonnen) dus dat klopt allemaal.

Dus graag jullie advies...

Alvast bedankt!

AAD

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
door Vincentos
#53563
Wat een goede dealer heb je dan!

De ene dealer geeft aan dat het pa bij 180.000 km hoeft, de andere bij 120.000 en de andere weer bij 90.000.
Wat veel mensen vaak vergeten dat er ook in het boekje staat dat om de 5 jaar vervangen ook moet gebeuren. Wellicht klinkt het wat overdreven maar het blijft maar gewoon rubber.

Dus gewoon geen risico nemen en vervangen die handel. beter voorkomen dan genezen.

Succes
door AAD
#53564
Tja, enig eigen belang is een dealer natuurlijk ook niet vreemd...

AAD
Gebruikersavatar
door denders
#53571
Om de 5 jaar of 90000-100000km zou ik hanteren.
Waterpomp ook gelijk meenemen. Is prijziger maar zo voorkom je nog een keertje garage met het hele zaakje uit elkaar halen.

Veel plezier van je TT overigens!

Grt, Dennis
Gebruikersavatar
door Ronnie
#53575
Ach gewoon niet vervangen en pech hebben als de boel in de soep loopt en je een rekening van bijv. 1700+ tegemoet krijgt door motor schade... dan liever even een keer meer de riem vervangen waterpomp en spanrol zou ik op mijn beurt denken, maar goed is ieder voor zich. Waterpomp kost 4 tot 5 tientjes dat is de moeite niet waard om op te besparen.

Je TT netjes en in goede conditie houden biedt meer rijplezier en een fijner gevoel.
door AAD
#53583
Oké, de tendens is zo te zien om toch maar te vervangen als ik het zo lees... Nu heb ik in het verlengde daarvan de volgende vraag... ik woon namelijk een paar km van de duitse grens en vraag me af of het niet goedkoper is om dergelijke reparaties bij de duitse audi dealer te doen. Zij daar ervaringen mee?

Trouwens... nog bedankt voor jullie reacties!

AAD
door wesp
#53585
Ik heb mijn wagen ook maar pas aangekocht. 97000 km (2003).
Ik heb echt moetenaandringen bij mijn garage voor het vervangen van de distributie. En heb nog meer moeten aandringen opdat ze alles zouden vervangen (waterpomp,.....). Had ik niet opvoorhand wat op het internet rondgekeken (op het forum dus), zou de garage enkel en alleen maar de riem vervangen hebben.

Zo zie je maar, het verschil in opinie bij garages onderling.
door allewijn
#53587
Ook ik zou er zeker voor kiezen om de distributieriem/spanrollen/waterpomp laten vervangen,
je koopt nml. nu net een prachtige TT en wil daar vast lang plezier van hebben.
Wat kost trouwens het vervangen van een distrubieriem/spanrollen (en evt. waterpomp) voor een TT 1.8t?
Mijn TT moet er nml. ook bijna weer aan geloven.
(Niet bij een Audi dealer, maar bij een gemiddelde andere goede garage)
Gebruikersavatar
door denders
#53597
Het is maar een gok, maar ik denk dat je in Duitsland iets voordeliger bent.
Waag er eens twee belletjes aan, hier in NL en in D, de taal beheers je volgens mij toch goed :wink:

Grt, Dennis
door AAD
#53598
Door alle zoektochten op het internet raak je idd steeds bekender met de duitse autotaal... of dat nou iets is om trots op te zijn laat ik maar in het midden..
Heb inmiddels gebeld en ze bellen terug met een prijsopgave.. ik laat het jullie weten of het voordeliger is..

AAD
door AAD
#53599
Nou.. heb net de duitse audi dealer aan de lijn gehad en daar kost de hele distributieriem vervanging (dus ook spanrollen, waterpomp en alles wat er maar bij hoort) zo'n 620,= euries..
Bij de nederlandse dealer (in Nijmegen) is dit 500,= euries...
Had toch gedacht dat de duitsers goedkoper zouden zijn..... Maar goed, dat weten we dus weer... hiervoor gaan we dus niet nach die Heimat!

AAD
door allewijn
#53604
En bij een 'niet-audi garage' die wel gewoon goed werk verricht?
(want audi dealers kunnen niet perse 'beter' distributiekettingen vervangen)
door AAD
#53612
Aangezien er ook een paar knoppen op het dashboard vervangen moeten worden (zijn 'in' het dashboard gedrukt) én een APK én een 90.000 km beurt krijgt ie in ieder geval om er een schappelijke prijs van te maken... eentje mét distributieriem verangen en eentje zonder...

Ik laat het weten... in ieder geval bedankt voor het meedenken!! Zal wel niet de laatste keer zijn gok ik zo.. :-)

Groet AAD
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#53655
Knoppen hoeven niet vervangen te worden in het dashboard, dus laat je niets wijs maken als dat ter sprake is!
Deze zitten op een rekje aan de achterzijde van het dashboard geklikt. Je kunt ze zelf gemakkelijk weer terugklikken :wink:
Wanneer je de radio eruit neemt, zul je bovenin de uitsparing een luikje ontdekken en kan je er zo bij :idea:

Groeten
Joop
Gebruikersavatar
door aaldert
#53665
AAD schreef:Bij de nederlandse dealer (in Nijmegen) is dit 500,= euries...
Voor dealerprijzen valt me dat nog wel mee, ik mocht er 850 (!) eur voor neerleggen. Bij de Bosch car service garage in Maarssen vroegen ze ook 700 euro (dus maar niet gedaan).

Zullen wel randstadprijzen zijn ofzo.

Heb bij m'n vorige auto 1x een distributieriem laten vervangen bij een universele garage, maar daar stond ik een maand later weer met een lekke koppakking vanwege een kapotte waterpomp. Dus daar ben ik maar niet meer terug gegaan :)

Maar als iemand wat fatsoenlijks weet in de regio Utrecht wat voor een appel en een knaak kwaliteitswerk levert, hoor ik het graag, met 240kkm en krassen en deuken is 't de dealer misschien niet meer waard :)
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]