Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door sweeper
#33893
Ik snap niet dat jullie meerdere opties van de Castrol & Valvoline site krijgen. Voor mijn TT 1,8T 180pk Quattro 2002 is er 1 optie de 5W 30

zie

Afbeelding
&
Afbeelding

Zie bij de meeste van jullie hetzelfde type naast andere genoemd worden, dus deze lijkt mij voor de 1,8T motoren de meest logische.

De motor blokken verschillen volgens mij niet zoveel van elkaar dat er zoveel verschillen in oliën zou moeten zitten. Toch :?:
Gebruikersavatar
door MARK
#33896
:D 2002 of 1999......geen appels met peren vergelijken hè?! :wink:
Gebruikersavatar
door sweeper
#33899
MARK schreef::D 2002 of 1999......geen appels met peren vergelijken hè?! :wink:
Wat is er dan voor groot verschil dan? In basis gebruiken we toch allemaal hetzelfde blok. De afwijkingen zitten toch voornamelijk in de kop/kleppen, turbo, ECU, en dergelijke of zit ik er dan zo naast.
Gebruikersavatar
door MARK
#33902
Klopt helemaal....echter dit draagt wel bij aan de standtijd van je olie en bepaald ook welke viscositeitsklasse toegepast kan/moet worden! Nauwere passingen geven een lagere doorblaas....denk aan zuigerveren. Echter nauwere passingen verlangen ook dunnere olie.
door batje
#39752
ik heb deze van de dealer erbij gekregen.

MAGNATEC PROFESSIONAL A3 10W-30
http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7029341

Ik zie deze alleen niet in het topic voorbij komen.
Betekend het dat deze slechter is ? of dat deze helemaal niet bedoelt is voor mijn Audi TT 8n 180pk fwd model 2000
Gebruikersavatar
door MARK
#39766
Best spul wat je hebt meegekregen.........juiste spec's voor TT!
door batje
#39799
Ok top bedankt voor je reactie
door ptie
#49406
Even dit topic maar omhoog kicken.

*schop*

Het olie lampje van mijn TT brandde van de week ook. Omdat ik niet wist welke olie er in moest, en ook niet wist hoeveel verder ik kon rijden, heb ik op aanraden van de pomphouder er BP olie in gegooid geschikt voor VW auto's, 5W-30 of 5W-40, dat weet ik niet meer.

Nu wil ik eigenlijk altijd een X aantal liter bij me / op voorraad hebben. Uit dit topic begrijp ik dat je Castrol moet gebruiken. Met hun site, kom ik bij de volgende oliën terecht:

Castrol EDGE 5W-30
Castrol EDGE Sport 0W-40
Castrol Magnatec 5W-40 C3

Als ik nu het beste voor mijn TT wil, kom ik dan automatisch bij de laatste terecht?
door allewijn
#49411
ptie schreef:Even dit topic maar omhoog kicken.

*schop*

Het olie lampje van mijn TT brandde van de week ook. Omdat ik niet wist welke olie er in moest, en ook niet wist hoeveel verder ik kon rijden, heb ik op aanraden van de pomphouder er BP olie in gegooid geschikt voor VW auto's, 5W-30 of 5W-40, dat weet ik niet meer.

Nu wil ik eigenlijk altijd een X aantal liter bij me / op voorraad hebben. Uit dit topic begrijp ik dat je Castrol moet gebruiken. Met hun site, kom ik bij de volgende oliën terecht:

Castrol EDGE 5W-30
Castrol EDGE Sport 0W-40
Castrol Magnatec 5W-40 C3

Als ik nu het beste voor mijn TT wil, kom ik dan automatisch bij de laatste terecht?
Dat Castrol het 'beste' is, blijft iets persoonlijks.
Feit is dat het een zeer goede olie is, met een goede werking en goede additieven.
Echter weet jij waarschijnlijk niet welke olie jouw dealer/garage er bij de laatste oliewissel in heeft gegooid.
Stel dat hij er 4.5liter 5W30 Valvoline in doet en omdat jouw TT de oliewissel-beurten ook een klein beetje olie verbruikt, wat je zelf graag bij wilt vullen, en jij kiest er dan voor om Castrol 5W30 toe te voegen, dan is dat op zich geen probleem, maar ook niet het allerbeste, daar je twee verschillende merken/samenstellingen bij elkaar gaat mengen.

Mooiste is dus dat je weet welk merk/type jouw dealer/garage erin gooit bij elke oliewissel.
Mijn garage gebruikt bijvoorbeeld de producten van VALVOLINE (SynPower XL-III 5W-30), en ik koop dus ook meestal een literflesje van hetzelfde erbij!

Belangrijkste is dat je een A-merk multigrade olie uitkiest, meestal voor onze TT's 5W30, daar dit een goede viscositeit in alle (Nederlandse) omstandigheden met zich meebrengt.
Wil je meer weten over de uitleg van viscositeiten, dus het getal vóór de W en het getal ná de W?
Lees hier:
[spoil]Viscositeit

De viscositeit geeft de mate van vloeibaarheid van olie aan gemeten bij een vastgestelde temperatuur. Men spreekt ook wel over de dikte van olie.

Korte uitstroomtijd = Lage viscositeit
Lange uitstroomtijd = Hoge viscositeit


SAE

De viscositeit van motorolie wordt bepaald door het SAE-classificatiesysteem en wordt uitgedrukt in een SAE-getal. Het SAE-getal geeft geen scherp begrensde viscositeit aan, maar vertegenwoordigt een viscositeitgebied. SAE staat voor Society of Automotive Engineers een vereniging van automobieltechnici vooral afkomstig uit Amerika, die zich zich ten doel stelt om de viscositeitwaarde van oliën te standaardiseren. Over de gehele wereld heeft een SEA-getal dezelfde betekenis.

SEA-getal

Hoe lager een SAE-getal hoe dunner de olie. Hoe hoger een SAE-getal hoe dikker de olie. Dus een motorolie SAE-20 is dunner en heeft een lagere viscositeit dan een motorolie SAE-40 die dikker is en een hogere viscositeit heeft. De viscositeit van iedere olie is sterk afhankelijk van de temperatuur. Bij het stijgen van de temperatuur wordt de olie dunner. Bij afkoelen wordt de olie weer dikker.. Hoe warmer de olie wordt des te lager is de viscositeit. Hoe kouder de olie wordt des te hoger is de viscositeit. Elke warme olie is dun, maar niet even dun en elke koude olie is dik, maar niet even dik.

SAE-classificatie deelt de smeerolie in naar viscositeit en niet naar kwaliteit.

De indeling is gebaseerd op het vastleggen van viscositeit bij100graden Celsius. Oliesoorten die alleen bij 100 graden Celsius zijn gemeten worden aangeduid met één enkel getal. Voor het getal staan de letters SAE. Hieronder vallen de zomerkwaliteiten oliën in de series SAE-20, 30, 40 en 50.
Voor de dunnere winteroliën zijn de viscositeitlimieten vastgelegd bij verschillende temperaturen van -5graden Celsius tot 35graden Celsius, maar ook bij hoge temperatuur van 100graden Celsius, terwijl de verpompbaarheid van olie bij bepaalde lage temperatuur wordt gemeten. Deze oliesoorten worden aangeduid met een getal met daarachter een W van winter. Onder deze groep winteroliën vallen : SAE 0W, 5W, 10W, 15W,20W en 25W.
De SAE codering 0W legt de viscositeit van de olie vast voor extreem koude gebieden. De 25W graad daarentegen voor gebieden met zeer zachte winters.

Mono- en multi-grade oliën.

We onderscheiden:
* Mono- of single grade oliën
* Multi-grade oliën

Mono-grade oliën

De mono- of single grade oliën zijn alleen geschikt voor gebruik in de winter of alleen in de zomer. Deze oliën bestrijken maar één viscositeitgebied.

Multi-grade Oliën

Multi-grade oliën zijn zomer en winteroliën en kunnen dus het gehele jaar door worden gebruikt. Zij worden aangegeven met twee SAE-getallen. Deze oliesoorten hebben een lage viscositeit bij lage temperaturen en een hoge viscositeit bij hoge temperaturen.
Een voorbeeld van een multi-grade olie is een SAE 10W40 olie. Het eerste getal 10 bepaalt de minimum vloeibaarheid (viscositeit) bij een bepaalde lage temperatuur, waarbij die waarden gelden. De W achter het getal geeft aan dat deze olie ook bij lage temperaturen is getest en dus gebruikt kan worden als winterolie. Het laatste getal bepaalt de minimum en maximum viscositeit bij 100gradeb Celsius van de olie. Een SAE 10W40 olie heeft een viscositeit van een 10W olie bij koude start en bij bedrijfstemperatuur van de motor een viscositeit die gelijk is aan een SAE 40 olie bij die temperatuur.

Viscositeitbepaling

De viscositeit bij 100 graden Celsius wordt gemeten met behulp van een capillaire viscositeitmeter. Hierbij stroomt een afgepaste hoeveelheid olie door een nauwe glazen buis van hoge precisie (capillair) waarbij de uitstroomtijd wordt gemeten. De zo verkregen viscositeit noemt men kinematische viscositeit en wordt uitgedrukt in mm2/S. Deze SEA-methode meet de viscositeit van de olie die terugstroomt vanuit de cilinderkop naar het carter van de motor.

De Europese automobielconstructeurs hebben in 1985 besloten ook met eigen voorschriften te komen (CCMC) waarbij de olie wordt getest bij 150°C en onderzocht op gevoeligheid voor tijdelijk en blijvend viscositeitverlies. De CCMC bepaalt de viscositeit van de olie die zit tussen drijfstanglager en kruktap, nok en stoter, zuiger en de cilinderwand. De CCMC viscositeitsmeting vindt plaats onder hoge temperatuur en hoge afschuiving (shear). De afkorting van deze testmethode is HTHS (HIGH Temperature High Shear).

De viscositeit bij lage temperaturen wordt gemeten met een dynamische viscositeitsmeter (CCS = Cold Cranking Simulator = nabootsing van de koude start) en wordt uitgedrukt in mPa.s. De zo verkregen viscositeit noemen we dynamische viscositeit.
De verpompbaarheid van de olie bij bepaalde lage temperaturen wordt gemeten met behulp van een Mini Rotary Viscometer (ASTM D 3829)

Viscositeitindex

De viscositeitindex afgekort V.I. wordt uitgedrukt in een verhoudingsgetal die het verband aangeeft tussen de vloeibaarheid en de temperatuur van de olie. Hoe hoger het V.I. getal is des te minder invloed heeft de temperatuur op de viscositeit (vloeibaarheid) van de olie.
Olie met een lage V.I. is dik bij lage temperatuur en dun bij hoge temperatuur. Olie met een hoge V.I. is minder dik bij lage temperatuur en minder dun bij hoge temperatuur.

Multi-grade- en synthetische oliën hebben een V.I. tussen de 140 en 190. Het V.I. coderingcijfer is een kwaliteitsaanduiding.

Verbeterde dope

Door een V.I. verbeterende dope te ontwikkelen en deze toe te voegen aan minerale basis oliën, is het gelukt om multi-grade oliën te maken die minder temperatuurgevoelig zijn. De V.I. verbeterende dope treedt pas in werking bij stijgende temperatuur en probeert als het ware de oliemoleculen bij elkaar te houden. In koude toestand is deze dope buiten werking en behoudt de olie zijn normale dikte. Voor de productie van multigrade oliën wordt een dunne basisolie gebruikt. aan deze olie worden stoffen toegevoegd die bestaan uit polymeren (zeer lange moleculen). Deze spaghettiachtige slierten rollen zich op als de olie koud is en strekken zich uit (zetten uit) tot een soort vlechtwerk als de olie warm is. Hierdoor wordt een stevige taaie en stabiele oliefilm verkregen op alle bewegende delen van een motor.
[/spoil]

Véle A-merken, zoals CASTROL, SHELL, VALVOLINE, HAVOLINE, KROON zijn goed, mits je de juiste multigrade kiest en met de juiste 'additieven' voor VW-spec motoren.
Belangrijkste is dat je er geen 'allegaartje' van maakt door er steeds een ander merk/type bij te gooien.
door ptie
#49452
Hoi Tim,

Bedankt voor je zeer, zeer uitgebreide antwoord, je bent er maar druk mee, met al dat getyp ;)

Ik zal vragen wat mijn garage erin gooit, anders gewoon maar wat flesjes Castrol EDGE 5W-30 kopen :)
door allewijn
#49454
ptie schreef:Hoi Tim,

Bedankt voor je zeer, zeer uitgebreide antwoord, je bent er maar druk mee, met al dat getyp ;)

Ik zal vragen wat mijn garage erin gooit, anders gewoon maar wat flesjes Castrol EDGE 5W-30 kopen :)
Graag gedaan!
Als jouw TT genoeg olie verbruikt en je blijft er lekker flesjes Castrol bijgooien dan is er vanzelf een keertje een punt waarop alle olie die de garage erin gooide verdwenen is en de TT alleen nog maar op Castrol draait haha ;)

Neehoor gekkigheid, maar nogmaals: Belangrijkste is dat als je olie bijvult, dat deze van dezefde viscositeiten is en verder het liefst identitiek hetzelfde merk&type, maar als dat even niet kan is dat geen probleem.
Als je bij een oliewissel bij je dealer/garage een voorkeur uit kan spreken voor de olie die erin moet, dan zou ik zelf kiezen voor Castrol, Shell of Valvoline 5W30 (en dan van elk genoemd merk het type met de hoogste specs).
door ptie
#49572
Ik heb de garage gebeld. Zij gebruiken Elf Solaris 5W30.
door ptie
#49767
Weet iemand het VW-norm nummer voor een Audi TT MKI 165kw?

Dit staat wel in het instructieboekje, maar aangezien deze bij mij in het Duits is, en er meerdere norm nummers in staan, weet ik niet welke ik moet hebben :oops:
door 924turbo2
#49776
Hema zegt te VOLDOEN aan de specificaties. Dit wil niet zeggen dat ze de specificaties/ certificaten ook hebben.

Alleen merken zoals Castrol, Shell en Valvoline hebben hun olie laten goedkeuren door BMW, VW, Mercedes, etc.

Andere merken zoals Kroon , Comma, MPM hebben dit niet. Hier staat op de fles net zoals bij de Hema voldoet aan de eisen of meets requirements. Geen van de auto merken heeft dit dus echt getest.

Mijn advies, bespaar niet op je olie, je gooit er ook voor 70 euro benzine in en daar doe je veel korter mee :-)
Gebruikersavatar
door sweeper
#49777
924turbo2 schreef:Hema zegt te VOLDOEN aan de specificaties. Dit wil niet zeggen dat ze de specificaties/ certificaten ook hebben.

Alleen merken zoals Castrol, Shell en Valvoline hebben hun olie laten goedkeuren door BMW, VW, Mercedes, etc.

Andere merken zoals Kroon , Comma, MPM hebben dit niet. Hier staat op de fles net zoals bij de Hema voldoet aan de eisen of meets requirements. Geen van de auto merken heeft dit dus echt getest.

Mijn advies, bespaar niet op je olie, je gooit er ook voor 70 euro benzine in en daar doe je veel korter mee :-)
Het is wel degelijk getest, maar niet door (of in opdracht van) VW. Er zijn DIN normeringen getsteld waar de olie aan moet voldoen, en dat kan ieder keuringsinstituut controleren. (zoals de TüV) Dus ook de olie van de Hema voldoet, maar waarschijnlijk niet meer dan dat.

Het zal zelfs zo zijn dat bijv. Hema, Comma, e.d. de olie in bulk inkopen bij Shell, Castrol, of dergelike. Alleen de echte zullen net even beter zijn, meer toevoegingen hebben, (denk aan SAP's) verder door ontwikkeld dus.

Kroon is hierin een beetje een buitenbeentje, want ze ontwikkelen wel degelijk hun eigen oliën, en staan daarmee op hetzelfde hoge niveau (als Castrol e.d.), maar vinden het schouderklopje van VW, dat ze het goed gedaan hebben, niet nodig.

Dus ook Hema is niet slecht, maar het kan veel beter, en ook mijn advies is, bespaar niet op oliën.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]