Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door RrRrik
#62996
Zo heb je een jaar niets en nu binnen een week 2 zaken. De ene de turbo die in de noodstand gaat. zie bericht van vandaag.

Nu heb ik vorige week de distributieriem vervangen. Vlak hierna piepte de auto als je stuurde. Oorzaak te weinig vloeistof in de stuurbekrachtigingspomp. Ook hoorde je de motor anders als anders na het vervangen van de riem. stationair tikt hij een beetje, soms wel soms niet. een rammel geluidje (lijkt bij de carter vandaan te komen) Rij ik naar huis vandaag gaat binnen 5 km het rode oliepotje knipperen op het dashboard! met 2x piep.. Wat raar dus direct stil gezet en gekeken naar het oliepijl. Deze zit een halve CM boven het maximum terwijl het toch al zeker 3 maand geleden is dat ik hem heb bijgevuld waarbij ik hem precies tot max had gevuld.. Vreemd. Toch weer een 5 km gereden en weer de olielamp. Daarna 30 km gereden en niets aan de hand. Nou wil de garage het filter onderaan de oliepomp vervangen!onderin de karter. Dat zou het probleem van het lampje zijn. Veel voorkomend vertelde hij me.

Wat vinden jullie van dit verhaal? Het is een tijdje geleden dat olie ververst is
Gebruikersavatar
door sweeper
#63022
Misschien heb ik het mis, maar met een distributie riem vervangen kom je toch niet bij de vloeistoffen in de buurt, dus hoe kan het dat zowel de de stuurbekrachtiging & de motor olie met de helft verminderd zijn??
Tikken/rammelen (laat iemand me verbeteren) kunnen dat de kleppen zijn die onvoldoende olie krijgen, of timing die niet goed staat.

Gaat dat lampje alleen branden omdat er te weinig olie inzit of kan hij ook aangeven dat er een oliedruk probleem is zodat hij het niet goed kan rondpompen, wat weer te weinig olie bij de kleppen geeft wat weer tikken tot gevolg heeft.

Er zit een filtertje in de carterpan die door vervuiling dicht kan slibben. Zover ik wel eens begrepen heb is dit een grover metaalgaas dat je met een brander schoon kan maken. Mogelijk zou je het voldoende kunnen zijn om een motor flush beurt uit te voeren, en daarmee al veel zooi eruit te krijgen.

Dir probleem kan ook weer de noodloop van de motor veroorzaken die je lijkt te hebben volgens je andere topic.
door RrRrik
#63025
Dankje voor de reactie! Het lampje zou de oliedruk kunnen zijn natuurlijk, in het grote schermpje gaat een oliepotje knipperen met 2 piepjes. er zit op dit moment teveel olie in, wat heel vreemd is. is een flush een normale procedure die ik bij elke garage kan uitvoeren? Zou de timing verkeerd kunnen staan? hij reed top vanmiddag (nadat het lampje niet meer terug kwam
Gebruikersavatar
door sweeper
#63027
Een garage of dealer kan je natuurlijk preciezer van dienst zijn, maar ja iedere garage zou die flush moeten kunnen uitvoeren. zie -> HIER voor een voorbeeld product met omschrijving.

De timing kan verkeerd staan, met 1 tandje verschil zou het mogelijk zijn dat je niet direct verschil merkt, maar de sensoren van de auto wel, en daarmee noodloop. Gezien je verhaal lijkt het me niet het waarschijnlijkste.
Gebruikersavatar
door denders
#63046
Zou maar niet te lang wachten, olie kan natuurlijk nooit meer worden!
Ook je oliepomp checken en filter in carter, kan altijd wat losgeraakt zijn of defekt (denk aan olieaanzuigbuis,weet alleen niet hoe het in TT zit)..
Naar garage tikken van kleppen is waarschijnlijk onvoldoende olie!
door RrRrik
#63151
Even een terugkoppeling: Filter buis onder in de carter vervangen, zat goed dicht met zooi! Nieuwe olie erin en hij rijd weer perfect
Gebruikersavatar
door denders
#63170
Mooi, en dat was het dus wat ik vermoedde.
Je hebt gelukkig niet te lang gewacht met onderzoeken! :wink:
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]