Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Elmo299
#66578
Bij het chippen kreeg ik van Ronald op mijn kop dat mijn aangeschafte Viper Kit mij maar liefst 25PK! Scheelde!

Het filter heeft een te kleine behuizing om bij meer PK goed te functioneren.

Nu is mijn idee om een aluminimun bak te maken op de plaats waar de originele box zit, met een open bovenkant en zo groot mogelijk formaat. Met een aansluiting voor 2! K&N filters. Via een Y splitsing van de Intake slang naar de bak wil ik dus 2 filters plaatsen.

Zou dit effect hebben?? Ik krijg er dan zeker meer filter oppervlakte door....
Gebruikersavatar
door denders
#66580
Denk zelf een beetje overkill en onnodige kosten.

Koop gewoon een "Apollo" van K&N, pasklaar. (check google afbeeldingen of mijn projecttopic)
Kost even wat maar die kreeg ik wel goed na Ronald hoor :wink:
Moest wel even op eigen nadenken de conus (verkleining) eruit halen ivm luchttoevoer want er moet echt heel wat lucht doorheen!!
De buis klapt niet ineen door de luchtdruk en werkt sindsdien perfect :wink:
Gebruikersavatar
door Elmo299
#66581
Volgens Ronald mogen die NIET op een gechipte 225!

Die van mij was perfect voor een 150 of 180PK maar niet voor de 225PK

Ik vind de mushroom van HKS ook wel stoer
images1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
door denders
#66584
Oke, helaas en apart maar akkoord.

Pas op met welke je koopt he, koop alleen een ECHT merk, geen B-merk!!
Gaat om miniscule deeltjes die ook tegengehouden moeten worden.
Alleen de bekende marktleiders hebben de juiste filters die lang meegaan en alles zoveel mogelijk kunnen filteren!
Gebruikersavatar
door sweeper
#66589
Ik blijf het raar vinden dat mijn Viper-kit (VFC167 (standaard voor 225/240pk)) dan wel goed functioneert terwijl mijn vermogen op de 220-230pk zit. Ronald heeft de mijne vorig jaar getest, met of zonder filter geen verschil.

Ik heb het vermoeden dat jij de universele versie (VFC-7000) hebt, en dat de aanvoer slang vanuit de wielkast te klein is, en als restrictor werkt. Ik gebruik die aansluiting niet, maar laat wat ruimte ertussen over zodat hij meer kan aanzuigen als nodig, en met een auto op snelheid pakt hij toch weinig/geen motorwarmte op.

Ronald heeft nog even kort met mij mee gereden om de air/fuel ratio te bekijken, en hoorde de motor "grommen" door het filter, en vond dat goed klinken. Ik heb hem verteld dat het ook een Viper-kit was, en snapte het verschil met jouw auto dan niet.
Gebruikersavatar
door Elmo299
#66590
Het is ook juist daarboven dat het probleem optreed.

Ik heb nu de slang eraf gehaald en hij trekt een stuk harder door.

Ik ga gewoon even knutselen en zoiets als de TTs Roadsport Induction kit creeren van TTshop.

Maar dan met zon HKS mushroom testen... Sloop er even 1 van de Skyline op de hoek hier(Die heeft er toch 2) Als je met 1 nier kan leven kan hij ook wel met 1 luchtfilter leven hahahhaa
Gebruikersavatar
door sweeper
#66593
Op die manier (TTshop inductie kit) heb ik mijn Pipercross zitten, en dat levert dus geen problemen op.

Als de kit al bedoelt is voor standaard 225pk, dan moet er nog capaciteit over zijn om als verbetering te kunnen dienen voor OEM. Mij is aangegeven dat het filter geschikt moet kunnen zijn tot +/- 350pk. Afhankelijk van het formaat filter & de openingen voor & achter zijn er versies die geschikt zouden zijn voor vermogens tot 600pk.

Zal eens een foto maken.
Gebruikersavatar
door denders
#66594
Je moet idd. als je bij Ronald bent geweest goed opletten dat je die dunne slang helemaal niet meer gebruikt!
Er moet echt VEEL lucht doorheen kunnen en je slang mag in geen geval platgeknepen worden.
Gebruikersavatar
door Elmo299
#66596
Ik heb die van jou gezien Eric... Komt wel goed hoor hahaha

Die HKS filters kunnen tot 500PK en belachelijk grote turbo's. Ik denk dat de slang gewoon direct op het filter gewoon het niet lekker doet en toch te weinig doorlaat.

Even een uurtje karton knuteselen en alles komt wel goed hahaha. Denk dat ik ook maar een tunnel ga fabriceren van de plek van mijn intercooler linksonder rechtstreeks naar de nieuwe airbox net als mijn oude golf.
Gebruikersavatar
door denders
#66597
De Mk2 heeft wel weer een airbox zag ik. (ram-air noemen ze dat)
Gebruikersavatar
door sweeper
#66599
Ja ik weet dat je het gezien hebt, maar foto's zeggen meer dan woorden zeggen ze dus bij deze.

Je kan duidelijk zien dat de aanzuig opening bij mij veel ruimer is dan die van jouw, en dan heb je nog eens die slang eraan.
foto 1.JPG
foto 2.JPG
foto 3.JPG
P.S. - RAM-Air is leuk, maar werkt het beste op hoge snelheid. Is de aanvoer opening te klein dan kan hij toch nog als restrictor werken. De auto moet juist ook goed kunnen presteren als hij uit stilstand optrekt. Het RAM-Air principe zal daar niet veel aan verbeteren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
door denders
#66603
Sweeper: bij mij moest ik die tule weghalen..dat is de restrictie.
(althans was het bij mij en de Apollo)

Ram-air had ik op mijn Porsche 944-S2, en werkt idd mee.
Positief ook wel heb ik toen gemerkt, had er nooit last mee :wink: (oke, geen turbo motor maar toch 3.0L/16V)
Ram-air helpt mee, naast een luchtfiltersysteem als het goed is.
Laatst gewijzigd door denders op wo jun 15, 2011 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door denders
#66605
Dat ding rechts, voor het filter, naar je wielkasten is toch "plat" of zie ik het niet goed, althans bij mijn TT was dat zo.
Moest zo:

Afbeelding

Die slang en dat passtukje is er uiteindelijk TOCH afgegaan, hij werkt het beste zonder.
Je hoort hem ook goed, maar pakt de benodigde lucht nu toch wel uit de koele ruimte van het voorspatbord..
Het filter blijft ook goed gericht doordat er een rvs beugel onder de conus steunt waar het eigenlijke filter inzit.

De luchtstroom bij volgas is zo groot dat dit de beste oplossing was en geen probleem ermee.

Oke, qua theorie is het allerbeste een metalen buis lassen en naar een plek voeren waar geen vuil/water erin kan komen, maar daar is eigenlijk geen plek voor in de TT.
En levert in deze situatie geen meerwaarde behalve dan optische..
Gebruikersavatar
door sweeper
#66607
Ohh dat bedoel je. Dat is de OEM aansluiting van de wielkast naar de OEM filterbox, en die is ovaal. Mijn filter ligt ervoor, maar is er niet op aangesloten. Er is dus ruimte rondom over. Dit is op de eerste foto het beste te zien. Hij kan zo de koele lucht uit de wielkast pakken, maar wordt niet belemmert om meer lucht aan te zuigen vanuit de motorruimte. Omdat de nek van mijn filter langer is naar de LMM zit hij er dichter op dan bij jouw.

Je geeft het zelf ook al aan:
Die slang is er uiteindelijk TOCH afgegaan, hij werkt het beste zonder.
Je hoort hem ook goed, maar pakt de benodigde lucht nu toch wel uit de koele ruimte van het voorspatbord..
De luchtstroom bij volgas is zo groot dat dit de beste oplossing was en geen probleem ermee.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]