Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#71939
Eindelijk andere velgen aangeschaft voor de TT.
Het gaat om de 18 inch quattro sport velgen met de breedte 8j voor en 8,5j achter.
Wil nu bepalen welke bandenmaat er op moeten.

Met een beetje rekenwerk kom ik zelf tot de volgende conclusie:
8j zou 235/40 worden
8,5j zou 245/40 worden

Is dat nu raar om op een auto voor en achter een andere bandenmaat te monteren?
Of is het verstandig om zowel voor en achter 235/40 te monteren?

Iemand ervaring hiermee?
#71963
Bedankt Sweeper, Ik ben bang dat als ik dezelfde bandbreedte aan houd de band teveel opgetrokken op de velg komt te ziten. Met name zal dit achter spelen (8,5J). Ik wil banden met een velgrand bescherming aanschaffen (Dunlop sport Max TT). Het schijnt ietsjes te helpen om de mooie velgrand heel te houden. Uiteraard bij grof insturen helpt niets meer.....

Vanochtend zag ik in een oude folder van de audi quattro sport dat er ook 235/40 R18 gebruikt wordt. Blijkbaar valt dit toch binnen de tollerantie?

Mijn meetinstrumentenpaneel moet nog opnieuwe gecalibreerd worden bij die zaak in eindhoven , zouden ze dit niet kunnen aanpassen? DWZ Zet hem op een rollenbank en bij x km/h de meter ijken?!? Of is dit te simpel.
#71974
Als je voor de Dunlop band wil gaan, neem dan de nieuwe Sportmaxx RT. (verbeterde TT versie)
Ze zijn via http://www.topbanden.nl voor een nette prijs te verkrijgen.

Ik heb daar net 4x Dunlop Sportmaxx RT 245/40R18 voor op een 8J velg.
Dit is eigenlijk de maat voor de mk2. Ik doe dit omdat ik multisteek velgen heb, die op beide versies passen.

Zover ik weet moet je met VCDS het één en ander kunnen aanpassen, maar hoe makkelijk dat gaat weet ik niet. De teller afwijking is dusdanig dat ik me van een iets grotere wielomtrek geen drukte zou maken.

Achter & voor moet in ieder geval binnen bepaalde toleranties van elkaar vallen om geen problemen met de techniek te krijgen. Dat is het belangrijkste.
#71983
Merci, de dunlops hadden aardig wat sterretjes qua tests (prijs was redelijk), zag geen echt verschil tussen de gewon sport max, tt, rt.
De toevoeging TT leek me wel geinig, maar vooral wil ik een goede band! Was de prijs redelijk?
Ik denk dat ik voor de 235/40 ga.

Zijn er hier op het forum niet meer eigenaars die dezelfde sport velgen hebben? Welke bandenmaat hebben zij hieronder?
Ik ben heel benieuwd.
#71984
Het verschil zal niet al te groot zijn tov elkaar, maar het zijn steeds kleine verbeteringen. Dat hoeft niet per se om grip te gaan, maar kan ook slijtage, bandengeruis, milieuvriendelijkheid, e.d. gaan.

Voor een Dunlop Sportmaxx RT 225/40R18 (voor mk1 TT) band €148,00 incl. BTW (VAP €220,00) & leveren betalen is niet duur voor het nieuwste van het nieuwste.
Bij de 245/40R18 (voor mk2 TT) zijn de kosten €209,00 incl.(VAP €325,50), wat ook niet gek is, daar dit veel minder een volume model is.

Jouw keuze de RT 235/40R18 MFS zit daar met €179,00 (VAP €283,50) mooi tussen.

Ik laat ze bij mij in de buurt afleveren bij een bandenhandel, en die plaatst ze voor €60,00 op de velgen. Ik ben dus in totaal €900,00 kwijt. Mijn 1ste alternatief was al €200,00 duurder voor levering & montage.

VAP = verkoop advies prijs.

Quattro sport velgen zal je OEM bijna niet tegenkomen omdat de TT Q sport in Nederland niet geleverd is, en de velgen als optie in de lijst heel erg duur waren toentertijd.
Mogelijk dat je eens op het UK forum moet gaan zoeken.
#71997
Goed idee. Ik zal eens op het UK forum kijken.
Velserbroek/Haarlem ligt naast elkaar. Bij welke bandenhandel laat je ze plaatsen?
#71999
op de site van topbanden.nl staan montagecentra, en http://www.aks-haarlem.nl/ is er daar 1 van.

Heb ze 1st even gebeld voordat ik besteld heb. Kwam keurig over.
Legde het netjes uit dat je ze zelf moet bestellen, en daar aangeven dat ze bij hem bezorgd moeten worden. Hij krijgt een mail met de gegevens, en neemt als ze binnen zijn contact op.
#72533
Uiteindelijk gekozen voor Riband. Keurige zaak en snel geregeld. Geen dunlops uiteindelijk genomen maar Goodyear F1 eagle asymmetrisch banden eronder. Komen uit dezelfde fabriek. Wat dat dan ook mag betekenen.
Voor 235/40 en achter 245/40 laten plaatsen. Ben dik tevreden!
#72536
Auto.rallye schreef:Eindelijk andere velgen aangeschaft voor de TT.
Het gaat om de 18 inch quattro sport velgen met de breedte 8j voor en 8,5j achter.
Wil nu bepalen welke bandenmaat er op moeten.

Met een beetje rekenwerk kom ik zelf tot de volgende conclusie:
8j zou 235/40 worden
8,5j zou 245/40 worden

Is dat nu raar om op een auto voor en achter een andere bandenmaat te monteren?
Of is het verstandig om zowel voor en achter 235/40 te monteren?

Iemand ervaring hiermee?
QUattro hoort 4x dezelfde maat onder, zie google want is genoeg over geschreven over de audi tt quattro sport:

Krachtiger en lichter: Audi TT Quattro sport
Share on google Share on facebook Share on print More Sharing Services 0
De TT is voor Audi de ultieme sportauto. Om echter wel bij de concurrentie te kunnen blijven heeft Audi een krachtigere en lichtere TT Quattro sport ontwikkelt. De 1.8 liter turbo ontwikkelt 240 pk.
Al sinds 1998 staat de TT, bijna ongewijzigd, bij Audi in de prijslijsten. Elke keer kwamen er nieuwe motoren leverbaar en nog niet zo lang geleden presenteerde Audi een 3.2 liter V6 in de TT. Deze zescilinder levert 250 pk en 320 Nm en accelereert daarmee in 6,3 seconden naar 100 km/h. Een merk als Audi kan het zich echter niet over haar kant laten gaan te worden ingehaald door auto´s als de Chrysler Crossfire, Mazda RX-8 en Nissan 350Z. Daarom werd het tijd voor de TT om een flinke oppepper te krijgen en wat gewicht kwijt te raken. Het resultaat is de Audi TT Quattro sport.

Afslanken
Om gewicht kwijt te raken heeft Audi de achterbank verwijderd en daarvoor in de plaats een bagagenet gemonteerd. De zware sportstoelen hebben plaats moeten maken voor lichte, maar supersportieve, exemplaren van Recaro. De climate control is verwijderd en vervangen door een gewone verwarming (scheelt 12 kg). Dankzij deze, en meer kleine aanpassingen, is het gewicht beperkt gebleven tot 1.390 kg. Door ook nog eens een keer alles te doen aan een optimale gewichtsverdeling heeft Audi de TT omgetoverd tot een echte sportauto.

Meer vermogen
De motor is geen zware V6, maar een lichtgewichte viercilinder met een inhoud van 1.8 liter. De turbomotor ontwikkelt een vermogen van 240 pk en het maximale koppel is 320 Nm. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak welke het vermogen overbrengt op alle vier de wielen middels de Quattro-vierwielaandrijving. Al deze aanpassingen hebben geresulteerd in geweldige prestaties: 0-100 km/h in 5,9 seconden en een topsnelheid van 250 km/h (begrensd).

Onderscheidend
Door opvallende exterieuraccenten te gebruiken onderscheidt de TT Quattro sport zich van zijn andere TT-broeders. Zo is het dak altijd uitgevoerd in Phantom Black en kan de rest van de carrosserie worden gespoten in zilver, rood, blauw of zwart. Deze kleur komt tevens terug in het interieur, waaronder op de achterkant van de stoelen. Het exterieur is verder uitgevoerd met een S-Line pakket wat bestaat uit speciale bumpers, een setje zijskirts, een diffusor achter en een spoiler. De 18 inch lichtmetalen velgen zijn geschoeid met banden in de maat 235/40 R18 en gunnen een blik op de remmen met rode remklauwen.

Weinig luxe
Alcantara overheerst in het interieur van deze sportieve TT. Het stuur, de handrem en versnellingspook zijn bekleed met alcantara maar ook de stoelen zijn deels van dit materiaal voorzien. Het interieur is verder redelijk simpel gehouden. Zoals eerder vermeld heeft de climate control plaats gemaakt voor een normale verwarming. Een goed audiosysteem, navigatiesysteem of climate control zijn wel leverbaar. Die laatste wordt zonder meerprijs gemonteerd.

Prijs
De TT Quattro sport is alleen leverbaar als Coupé. Hij zal worden gebouwd door Quattro GmbH en is in Duitsland leverbaar vanaf € 41.600,-.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]