Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
door Tompie
#87703
Hallo allemaal,

eind november j.l. ben ik een complete revisie van mijn mk1 begonnen, de reden was veel blowby (carteronluchting) met gevolg een stijgende oliepijl welk veroorzaakt door opstapelende benzinedampen welke zich langs de zuigers glipten.
Laatst gewijzigd door Tompie op za jan 14, 2017 4:29, 2 keer totaal gewijzigd.
door Tompie
#87704
Het kale blok en onderdelen zijn schoongewassen in een industriële reinigsmachine , het blok weggebracht om te laten honen op overmaatzuigers, daarna het blok een kleurtje gegeven :D
Het monteren van alle delen kon daarna beginnen.
Laatst gewijzigd door Tompie op za jan 14, 2017 4:30, 2 keer totaal gewijzigd.
door Tompie
#87705
De cilinderkop met kleppen was een behoorlijk klusje op zich, alle onderdelen demonteren en controleren op speling en slijtage.
Kleprubbers vervangen en kleppen opnieuw inslijpen en vacuumtesten.
Laatst gewijzigd door Tompie op za jan 14, 2017 4:31, 1 keer totaal gewijzigd.
door Tompie
#87706
De motor wordt na in en opbouwen van onderdelen weer teruggeplaatst. : :wink: ..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Tompie op za jan 14, 2017 4:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door miel
#87707
Wat een bevredigend project om uit te voeren, dit !
Als scheepswerktuigkundige heb ik dit door de jaren verschillende malen (mee) uitgevoerd op 'iets' grotere motoren (zuigers van een paar ton).
Echter voor een auto denk ik niet dat ik het zou aandurven, heb het idee dat ik al snel iets zou aanzetten met teveel aanhaalmoment. Daarnaast toch wel enkele special tools benodigd denk ik.
Tof om dit met ons te delen met leuke pics erbij :smt023 :smt023 :smt023
door Tompie
#87708
dank voor jou reactie Miel!
De aanhaalmomenten met name op essentiële onderdelen zijn zeer belangrijk tevens is er wel enig speciaal gereedschap nodig.
Zekerheidshalve heb ik o.a. de lageringen via een zogenaamde plasticgaugemeting allemaal gecontroleerd of deze zich vóór definitief monteren binnen de daarvoor gegeven tolleranties bevinden.
Laatst gewijzigd door Tompie op za jan 14, 2017 4:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door miel
#87709
Hallo Tom,
Ja lagertolerantie en correcte voorspanning werd bij ons met looddraad nagekeken, nu is dat inderdaad eerder met waxdraad, plasticgauge of verglijkbaar type.
Soms moest ook de krukas gehoond worden en werden overmaatse lagers en zelfs paslagers gemonteerd worden ( op zee), draagoppervlakte van de paslager werd dan telkens geoptimaliseerd door 'blauwsel' in de schaal te doen en te monteren, tornen, en terug open en bijslijpen, telkens overnieuw tot het binnen de toleranties paste. Tijdrovend klus(je)...
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]