Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Corney
#87722
Goedenavond! Sinds een korte tijd eigenaar van een TT uit het jaar 1998, met zon 190dkm op het tellertje. Ik zal mij even voorstellen, maar een beetje door de enthousiasme toch de directe vraag.

Ben 21 jaar, kom uit het noorden, en heb al een tijdje een TT op het oog gehad. Deze heb ik een kleine maand geleden aangeschaft en ben er rete blij mee.

Het 1e euveltje is er, en is ook niet onoverkomelijk met een auto voor het jaar 2000. Namelijk; de thermostaat is stuk. Deze thermostaat wil ik vervangen, en dat gaat me vast en zeker ook wel lukken (hoop ik). De auto blijft rond de 60celsius. Als ik stil sta loopt deze mooi op tot de 90 graden.

Af en toe sta ik voor een langere tijd stil, kijk ik op het climate control scherm en ga dan naar code 49 (koelvloeistof temperatuur). De ene keer slaat de fan netjes aan tussen de 92 en 97 graden. Maar soms loopt het metertje door tot richting de 100 zonder dat er een fan aangaat.. Nu heb ik me wel een beetje ingelezen over dit probleem, en blijkt dat er wel wat problemen zijn met de temperatuur; maar nou niet specifiek dat die het de ene keer wel doet, en de andere keer weer niet. Zo richting de 100 graden begint het toch te jeuken, en zet ik de auto maar af..

Ook heb ik het econ lampje NIET aanstaan. (Dus de airco aan) Maar heb ergens op een forum gelezen dat wanneer de airco aanstaat de kleine fan ALTIJD draait. Hier heb ik naar gekeken, maar deze fan doet helaas niets. Dat de airco het voor paar dagen per jaar niet doet neem ik voor lief. Maar weet niet of dat de kleine(airco) fan evt in verband kan staan met de grote(koel) fan die af en toe hapert..

Hoop zeer dat jullie mij kunnen helpen!
door Maupi93
#87725
Hoi corney,

Boven op je accu zit een zekeringhouder het wil nog wel is voorkomen dat er een zekering stuk is en dat de fan daar door niet meer kan aanslaan succes!
Gebruikersavatar
door eric v.
#87730
Airco werkt niet van af 4 graden buiten temp en daar onder.
Dus check dit eerst even in een warmere omgeving.
Eerst de thermostaat vervangen en dan verder kijken.

Succes Eric V.
Ps airco aan boven 4 graden fans in stand 1.
door Corney
#87770
Bedankt voor jullie reactie!
De zekering heb ik vervangen, en blijft hetzelfde doen. Dus soms tussen de 93 a 97 graden de fan aan, en soms niet. Kan er niet echt een lijn op trekken.

Gaat hem de komende niet worden om hem te testen boven de 4 celsius. Door het koud kikkerlandje ;p. Ook wacht ik even met het thermostaatje vervangen totdat het iets schappelijker is om het op de oprit te gaan vervangen.

Ben eerlijk gezegd een beetje bang dat wanneer ik het thermostaatje vervang, en stil sta in de spits bij een stoplicht dat de temperatuur te snel oploopt. Ik heb me al wel aardig ingelezen wat het probleem zou kunnen zijn, maar niet echt specifiek dat die het soms niet/wel doet.

Zou het misschien aan het relais blokje liggen die onder de accu zit? Dat deze misschien niet helemaal jovel meer is?

Nogmaals; bedankt voor jullie behulpzame reacties!
door Corney
#87773
Hmm, door de bomen het bos niet meer zien enzo! Lees vanaf een defecte sensor/schakelaar tot aan de waterpomp. De garage waar ik de auto heb gekocht heeft mijn verteld dat de d.riem+waterpomp 20dkm geleden is vervangen. Of die nou o zo mooie blauwe ogen had weet ik niet, maar zou toch wel wat inzitten?

Ik heb niet genoeg kennis om sommige dingen uit te sluiten, dus bij deze de vraag; waar zouden jullie als eerste aan beginnen buiten de thermostaat om?

Mvg Milan
Gebruikersavatar
door eric v.
#87774
Temp sensor.
Kost weinig snel te vervangen.
Er zit nog een schakelaar onder bij de radiator deze gaat soms kapot.
Thermostaat zeker niet.

Succes Eric V.
Gebruikersavatar
door TTom
#87776
Dat de thermostaat defect raakt is een veelvoorkomend euvel bij de TT, zoals je in jou eerste reactie omschrijven doet komt overeen met een niet goed sluitende of openstaande thermostaat.

De temperatuursensor heeft twee onafhankelijk van elkaar functionerende sensoren , één voor de managementaansturing en één voor weergave display, het komt dan ook voor dat de sensor maar gedeeltelijk werkt.
Meestal als het management gedeelte van de sensor defect raakt gaat de auto te rijk lopen omdat de ecu dan de hoeveelheid brandstof op een koude motor constant doet afstemmen.
Gebruikersavatar
door TTom
#87778
De kleine fan is gerelateerd aan de airco en schakelt uit bij inschakelen van de econ-knop.

De grote fan heeft met de koeling van de motor , koelwatersysteem te maken en zal inschakelen als de motortemperatuur bereikt is.
door Corney
#87782
Snap ik TTom, maar durf er op dit moment geen nieuwe thermostaat in te zitten omdat die dan rijdend waarschijnlijk ook op 90c zit. Mocht ik dan ooit eens vast komen te staan bij een stoplicht kan het koelwater wat te heet worden. Een thermostaat is niks anders als een klepje toch? Die verder niks aanstuurt?

Zou graag eerst de fan optimaal laten werken, dat die elke keer aanslaat ipv wanneer hij er zin in heeft.. mijn Climatecontrol en tellerunit geven dezelfde waardes aan, dus gok dat die gewoon goed is. Is ook de groene tempsensor.

Ik ga eens deze dagen kijken voor die thermoschakelaar die onderop de radiator zit.

Lijkt mij namelijk dat het een fout is van een sensor, doordat die soms wel aanslaat bij +/- 93c en soms niet. Of zit ik verkeerd te denken?

Iig weer bedankt voor jullie reacties!
door Corney
#88282
Even een update. De thermostaat is vervangen. Hier niet de dynamo afgehad. Is een pokke klus, maar te doen..

Toen naar het volgende probleem gezocht: dat de koelvinnen niet deden wat ze moesten doen. Namelijk in de 1e tree inkomen, en het af en toe inslaan van de 2e trap. Na wat speurwerk bleek de interne weerstand kapot te zijn.

Oplossing was om 2 externe weerstanden te plaatsen op de grote en kleine fin. (Even googlen naar het schema). Dit gedaan, en dingetje werkt als een trein weer..
door Corney
#88283
De beide Fins draaien in de 1e trap wanneer de airco aanstaat. Aircon knopje UIT.
Wanneer de airco uit staat (aircon knopje AAN) slaat de 1e trap van beide koelvinnen aan rond de 92-98 Celsius koelwater temperatuur.

De 2e (paniek) trap doet het ook gewoon naar behoren.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]