Audi TT Club - Forum

Stay tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door sweeper
#32512
voor ?200 is het absoluut waar voor je geld, en verslijten zal je hem niet. Ze zijn tenslotte van RVS gemaakt.

Ik begrijp je keuze.

Een echt mooi uitlaat systeem zit er voor mij ook niet in, dus ik heb een OEM uitlaat met dubbele einddemper op de kop getikt i.p.v. de enkele die er nu nog onder mijn 180 Q zit.
Deze heeft ook gelijk een iets grotere diameter pijp wat de tegendruk iets wegneemt nu mijn TT gechipt is.
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#32514
ik heb exact dezelfde tt als jou, ook een 180 pk quattro. deze demper was ook bedoeld voor een 225 pk dus de diameter is ook 60 ipv 50 wat op de 180 pk zit. maar even wat bakken en braden is het ook klaar.
Gebruikersavatar
door metaal
#34030
Om het onderwerp nog eens aan te zwengelen heb ik m'n 1.8 TFSI laten tunen door JD. Dit is er intussen gebeurt:

Xanlle, de originator heb ik met een pb aangeschreven. Hij schreef mij dat die de auto had laten doen door JD. En de getallen die ik van hem vernam, werd ik een beetje 'geil' van. 232PK en 349 Nm bij eenzelfde motor in een A3 en officieel 210PK en 340Nm koppel. Die 210pk wordt gehaalt met euro95 benzine en met euro 98 wordt er meer gehaalt. Zelf heb ik nu twee keer euro98 getankt en kon voor de tuning al een heeeeeel klein beetje merken dat de motor soepeler loopt. Na de tuning merkte ik dat het verbruik een heeeel klein beetje minder was. Maar ja, intussen was het wel heel koud geworden. Onderweg naar JD heb ik het -10 op de temp.meter zien worden. En ik vond het maar wat raar dat de voorruit zo besloeg. Heel koud buiten en lekker warm binnen. Hoe kan dat nou... :-)
Ik vind dat een 50 pk meer weinig te merken valt. Ok, de motor loopt soepel, trekt op zoals het zou moeten. Er gebeurt nu dus wat. maar van 50+ pk meer zou je toch wel wat meer mogen verwachten. Dat is toch een heleboel!?

De tuning is een OBD tuning geweest. (noem geen namen) De uitvoerende tuner heeft mij naderhand verteld dat het op maat brengen weinig meer bracht en dat het verschil euro 95-98 hetgeen brengt wat ik hierboven beschreven heb, 210pk en up. Ik heb geen rollenbank test laten doen, dus weet ook niet of er inderdaad het vermogen gehaalt wordt. Toch brengt het vanaf stilstand optrekken iets geks/raars met zich mee. Je ziet bij de eerste meters de auto naast je bijna gelijk optrekken en daarna gaat het heel hard, qwa optrekken en sneldheid. Je ziet die auto die eerst je staat heel ver in de spiegel. Zoals Xanlle me schreef, de auto is comfortabel, dus daar merk je weinig van. En inderdaad een extra blik op de sneldheidsmeter is wel nodig, want het gaat heel snel te hard.
De reden dat ik naar JD ben gegaan was dat die deze motor al eerder had gedaan en ik ben niet naar de *** gegaan omdat ze de vrijschakelsoftware nog steeds niet hadden. Dat houd in dat ik een van de eerste ben. Ik hou daar niet zo van. Gevoels kwestie dus.
Ik heb nog gevraagd of de dealer kan zien of er een tuning heeft plaats gevonden. Antwoord is neen. De dealer kan alleen zien dat het tellertje van de software is verhoogd. En dat kan een dealer zelf ook geweest zijn. Ze zien dus niet wat, waar of wie er in de software heeft zitten freubelen. Dit omdat ik de garantie ook een groot goed vind. Zelfs het inlezen ervan wordt met een tellertje bijgehouden.
De dealer heeft nog geen data wat betreft de tuning. Ze laten het doen door ABT en kost (ga even zitten) bijna 1500 euro! Persoonlijk heb ik meer op de *** en JD en eigenlijk ook wel voor Hartog. Dat komt omdat zij in een wolk van misterie werken. Dus ABT kom bij mij op de vierde plek.

Op de vraag of ik het weer zou doen het laten tunen is het antwoord een beetje verdeeld. Enerzijds vind ik het wel lekker zo het optrekken en het accellereren, maar anderzijds was de prijs ietwat aan de hoge kant. Ik weet wel waarom de fabrikant de auto zo 'afknijpt', maar ik heb de auto besteld en bijna 3 maanden op moeten wachten. Bijna tailor made zou je kunnen zeggen. Kortom, men weet waar de auto naar toe gaat, dan kunnen ze toch ook wel het motor management wel aanpassen. 50pk verschil is gewoon te veel.
Heb ook nu nog iets van een ongeloof ofdat het vermogen/koppel echt wel gehaalt wordt. Zowel voor als na de tuning.

Wat ik in de toekomst ga doen is uitproberen wat het verschil uitmaakt wanneer ik euro 95 of 98 tank. Dat horen jullie nog.

Arie
Gebruikersavatar
door Blackboard
#34037
Omdat het onderwerp me ook erg interesseert ook een bijdrage van mij :wink: .
Ik ben namelijk van plan mijn nog te leveren TT (wel met 2,0l TFSI (200 pk/280 Nm) ) te laten tunen:

Heb hiervoor een 4-tal bedrijven in beeld:

1. ABT (240 pk/330 Nm): €1450,-
2. JDEngineering (245 pk/350 Nm): €690,-
3. Ziptuning (245 pk/375 Nm): €499,-(+€100 korting deze maand :roll: )
4. Hartog: hier heb ik nog geen gegevens van.

Volgens mij zijn alle bedragen incl. overname fabrieksgarantie. Als je puur naar de getallen kijkt is Ziptuning de favoriet, meeste vermogenswinst én laagste prijs.
Maar als ik voor zekerheid en houdbaarheid kies zou ABT (ondanks de hogere prijs) een goede kandidaat zijn, omdat dit door de dealer gebeurd en er dus geen onduidelijkheid is bij eventuele schade (Pon neemt de fabrieksgarantie over).

Weet ook niet of de vermelde vermogenswinsten gehaald worden, ik zal ook vóór en ná het tunen een rollenbanktest vragen.
Wat vinden jullie van tunen en van bovenstaande tuners, pro/cons? Ik waardeer iedere input 8) !!

Heeft trouwens iemand ervaring met overname van de fabrieksgarantie door één van bovengenoemde tuners na schade :?:
Gebruikersavatar
door sweeper
#34042
@metaal : Heb nu mijn mk1 bij de *** laten fijntunen (ik was degene die zijn TT als eerste op de rollenbank liet zetten tijdens de meeting) de standaard 180pk 235Nm zijn nu 212pk (bij 5076 trn/pm) & 339 Nm (bij 3316trn/pm) met BP Ultimate geworden, en dat is echt wel te merken hoor.

De kick in de rug die je krijgt komen van de extra Nm's, de pk's vind je alleen terug in de hogere toeren en topsnelheid. Als je niet het gevoel van snelheid ervaart is de vraag hoeveel trekkacht je erbij gekregen hebt, en hoe/wanneer je de beschikking erover hebt.

Toch een rollenbank test doen om zeker te weten dat het goed gebeurt is. Bij de *** werd mijn auto direct op de bank gezet en eerst gecontroleerd hoe de huidige staat was, vagcom uigelezen e.d. Mijn auto wel 6 á 7 keer op de bank getest, en 2 keer op de straat getest voordat hij tevreden was over het resultaat. En dat alles voor het TT meeting tarief van € 399,-.

Kan dus niet anders zeggen dan dat Ronald ze best gedaan heeft. :thumbright:
Het duurde wel lang voordat alles geregeld was omdat er allerlei mensen langs kwamen zonder afspraak.

@ Blackboard : Als de *** je niet kan helpen zou ik voor JD Engineering gaan.
De meeste tuners lezen en vervangen een standaard aantal kenvelden in de software zonder dat ze precies weten wat ze aanpassen. Je merkt dus wel verschil, maar of het correct gebeurt is weet je eigenlijk niet. Ronald noemt dit soort tuners "WEHKAMP TUNERS". Het resultaat is vaak om te huilen, vraag maar aan Joop.

De dealers (ABT) krijgen een standaard voor elke auto/motor type wat ze inladen en klaar. Die doen het dus wel, maar weten ook eigenlijk niets.
Het tunen bij de dealer is denk ik wel minder risicovol omdat er misschien iets meer marge wordt gehouden, maar veel te duur.
Er wordt ook vaak niets gecontroleerd wat het resultaat is (rollenbank).

Goed tunen is maatwerk, elke auto heeft z'n eigen eigenaardigheden. Er is er dus geen één gelijk.

gr. Eric
Gebruikersavatar
door metaal
#34050
Geen van allen nemen de fabrieksgarantie over. Alleen als je het door de dealer laat doen, is er wel sprake van garantie. Wel naar vragen. Je kan wel een verzekering afsluiten, echter dat kost weer zoiets van 150 euro per jaar. Let wel dat dan alleen wat de tuner gedaan heeft onder die voorwaarden vallen. Je kan bij schade te maken krijgen dat de verzekeraar en dealer naar elkaar gaan 'wijzen'.
De vermeldde vermogenstoename zijn altijd vanaf waarden. Het kan zijn dat jouw auto net iets meer haalt. Leg de nadruk op kan.
Mijn 'fout' is min of meer geweest dat ik het verwachtingspatroon misschien wat te hoog gelegd heb. Het vragen naar een rollenbank test kan, hetgeen ook weer de prijs opdrijft. Zoek voor de bevindingen van de tuners dit forum af en google eens wat. Als je dat gedaan hebt, ben je het spoor bijster... Graag gedaan. ;-) En vervolgens bij de beslissing laat je, je gevoel spreken. Zo is het bij mij ook uiteindelijk gegaan. Mijn beslissing was, ik neem het risico. Geen extra mechanische veranderingen die zichbaar zijn. Liefst een chip op maat, maar daar heb ik al over geschreven. Mijn idee was, bv een andere uitlaat, je bij de dealer komt voor een garantie kwestie, die zegt dan; oh, u heeft aan de auto gesleuteld, garantie vervalt. Zie ergens op een van de laatste pagina's van de bijgeleverde boekjes. Het staat er vaag in. Echter bij een kwestie moet je eens dezelfde regel lezen vanuit het standpunt van de dealer. Dan wordt het wel duidelijk. Oh enne, de uitlaat gaat als je behoorlijke stukken rijdt wel 10 jaar mee.

Arie
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#34051
Mijn vorige chiptuning was op zich niet slecht hoor, menig tuningbedrijf had die waardes niet eens gehaald. Ook waren er kernvelden aangesproken die een "Wehkamp Tuner" niet snel zou vinden.
Het zat 'm bij voornamelijk in de fijnafstelling. Een kleine imperfectie in de vermogensgrafiek en de pk-toename konden beter.
Ronald heeft zo'n 35 kernvelden gewijzigd ipv de eerdere 8 van de vorige tuner. Resultaat mag er wezen en ik kan niet anders zeggen dat Ronald zijn vak zeer zeker goed verstaat!
Alles draait om de details bij chiptuning en die zijn alleen maar te verkrijgen door het hebben van de kennis en dat is in feiten wat je koopt :wink:

Groeten
Joop
Gebruikersavatar
door Jakkers
#34059
Hoi,

Ik heb op men 2.0TFSI spacers gezet van 16mm (op de 4 wielen) en ik vind dat ie er een stuk beter uit ziet. De wielen komen nu ongeveer gelijk met de carroserie. Er staan banden onder 245/45 R17.

grtz
Jan
Gebruikersavatar
door metaal
#34061
@Sweeper
De mk1 en mk2 mag je gerust stellen dat het twee totaal verschillende motoren zijn. Ik kan nu echt niet zeggen wat er uitkomt, simpel omdat het niet gemeten is. De uitvoerende tuner heeft met de auto nadien gereden en vroeg aan mij of er euro98 in zit. Dat beaamde ik. Dus de man voelde dat het wel goed zat. En hij voelde dat omdat hij er meerdere gedaan had. Als ik bij Ronald was gegaan was ik de eerste. Het is nu koffiedik kijken, maar ik weet nu dat een maatchip in de zin van fysiek een andere chip niet nodig is. De door jouw aangehaalde getallen haal ik ook (ok, vermoedens). Echter wel met euro95. Met euro98 is dat dus meer.

In die hoge toerentallen kom ik nagenoeg niet. Bij mij ‘gebeurt’ het meestal bij toerentallen tussen de 2 en 4 duizend omw. Hoogst enkele keer tot 5000 omw. als ik pissig ben. De auto wil tussen 4 en 5 duizend omw. nog best lekker doortrekken, maar veel nut heeft het niet. Daarna heeft het helemaal geen nut. Xanlle vertelde dat mij (niet in deze woorden) en ik herkende dat. Maar het gaat dan wel godvergeten hard. Ik moet me af en toe echt inhouden.
Mocht het zo zijn dat ik een trap in de rug zou krijgen had ik regelrecht teruggegaan om het te laten verwijderen. Voor mij dient het een geleidelijke versnelling zijn met een soepele motor. En als ik rij zoals ik voorheen rij, rijdt de auto zuiniger. Dat was de insteek.
Alleraardigst; bij 4000 omw in z’n 4 rij ik pakweg 100. Waar dienen die andere twee dan nog voor? :-)

Ik had met de kerstdagen vrijaf. En in die dagen had ik het hoogstwaarschijnlijke plan om de auto te tunen bij Ronald. Nogmaals, ik had er niet zo’n goed gevoel bij Ronald. Ook heeft het hun parten gespeeld dat ze de vrijgave software niet hadden. Begin dit jaar, euh… een week geleden hadden het het dus nog niet. (misschien nu wel). En het heeft me best wel wat tijd gekost om naar JD te gaan, omdat die duurder was/is. Het was zoiets van ok, het mag dat wat duurder zijn, maar dan wordt het wel door de beste gedaan. En vanaf dit jaar waren de prijzen nog wat bijgesteld, geen 890 maar 790 euro. Dat laatste heeft me net over de streep getrokken.

Je hebt gelijk dat er geen een gelijk is, echter de verschillen zijn heel klein. Dus er zou nog wat meer uit kunnen komen door extact maatwerk te vragen. Echter het verschil is en blijft klein die je door andere brandstof te tanken ook kan bereiken. EN! Door een beetje te liegen bij de dealer toch je garantie te behouden. Ook heel wat waard.

Arie
Gebruikersavatar
door metaal
#34066
Sorry jongens, het valt me op dat veel mening uitingen gaan over het tunen van de mk1. Het gaat hier om de mk2, die wel heel anders is. Dat de *** z’n vak verstaat is me duidelijk. Alleen hij heeft nog geen 1.8 TFSI motor gedaan, waar we het steeds over hebben.

@Jankkers
die spacers zijn illegaal. Als de politie dat ziet, mag je eronderuit halen (als je geluk hebt). In de jaren (19)70 was dat al zo. Toen was het omdraaien van de wielen ook in trek. Verzekering techinsch is er ook iets mee. Zo de ouwe *** heeft ook gesproken :-)
Buiten dat, je lagers slijten een stuk sneller.
Gebruikersavatar
door metaal
#35150
Ik rij nu pakweg twee maanden met de tuning van JD rond en ben diep teleurgesteld in het verkregen eindresultaat. Daarom laat ik het weer terug draaien.

+motor loopt soepeler
+er is wat trekkracht winst te merken
+het lijkt erop dat bij euro95 de auto zuiniger rijdt dan met euro98 (vaag maar waar)

-motor loopt al soepeler door in plaats van euro95, euro98 te tanken.
-trekkracht toename verwachting bij 50+ pk beleving is niet dat wat ik er van verwacht.
-prijs voor produkt is veel te hoog. Ik vind dat het bedrag wat de dealer vraagt dan ook buiten proporties.

mijn conclusie is dat al de ophef over het tunen een beetje vergezocht en flink opgeklopt is. Voor mij hoeft het niet zo nodig. Misschien was ik zelf ook wat te goed gelovig. Anyway, doe er je voordeel mee met deze keerzijde.

Arie
Gebruikersavatar
door massari
#35160
JD is een bekende in de tuningscene. Als je niet tevreden bent met het resultaat, dan moet je het door hem laten oplossen. De TFSItjes zijn goed te tunen. Heb je na de tuning geen vermogenstest + uitdraai gekregen?
Gebruikersavatar
door metaal
#35164
Dat klopt. Ze mogen het dan ook terug draaien, zo zat ben ik het. Ten eerste moet ik nu voor de tweede keer naar die lui, het heeft me toen een dag EN veel geld gekost en het resultaat is teleurstellend. En dat bij een van de beste (?) tuner in Nederland. En ja, ik ben erg kritisch. (heb nu moeite om me netjes te gedragen en niet in scheldwoorden te vervallen) Je snapt dat ik nu bij de beste een vraagteken zet. Want ik vind dat VIJFTIG! pk zo ongelooflijk veel, dat je dat toch wel merken moet. Ook in de lagere toerentallen waar ik me veel in begeef (2 tot 4 duizend omw). En ik merk iets...
Een uitdraai heb ik niet gekregen. De vermogentest bestond uit het rond rijden met de auto door de tuner uitvoerende. Dat was niet JD zelf.
Het is overigens een privilege om aan mijn auto te mogen sleutelen. Garages hebben in het verleden het vaak moet ontgelden mij als klant kwijt te raken door fratsen uit te halen waar ik niet op zit te wachten. Maar voordat ik in een mopper serenade verval, lijkt het me beter hier te stoppen.

Arie
Gebruikersavatar
door massari
#35165
Heb heb je dan geen "op maat tuning" laten verrichten met een vermogenstest op de bank?

Ik heb liever een op maat getunede auto waarbij je liever wat langer bezig bent met de auto om hem zo efficient mogelijk te tunen, dan een standaard chippie wat ze zo inladen, testrijden en klaar is Kees. Al mijn auto's tot nu toe zijn op maat getuned door Hartog Tuning en tot volle tevredenheid.
door Xanlle
#35166
Ik heb het niet zo op testbanken, maar we zouden ze allebei eens moeten testen. Ik vind het verschil namelijk wel erg groot. En met dit weer is het een en al wielspin. De auto kan helemaal niet het vermogen op de weg overbrengen, beetje jammer.
Mijn vorige auto was van 163 naar 218pk gegaan door chiptuning en meganische tuning. Die is wel getest op de bank en ik moet toegeven dat de audi sneller aanvoelt, terwijl hij zwaarder is. Dus ik geloof ik 210+ PK wel. Vooral het hoge koppel na het tunen vind ik er fijn.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]