Audi TT Club - Forum

Stay tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door sweeper
#35168
Hmmm Arie, shit dat het voor jouw niet gebracht heeft wat je gehoopt had.

Om nu gelijk weer rigoureus terug te gaan naar origineel lijkt het me ook niet.
Is het niet veel logischer om JD op de hoogte te brengen van je bezwaren, en hun de kans te geven (kosteloos natuurlijk) om de auto alsnog naar jouw wensen af te stellen.

Het zou hun eer te na moeten zijn om jouw met een slecht gevoel te laten zitten.

Lukt het ze niet, dan is de originele software zo weer teruggeplaatst.

Oké mijn auto is een mk1 Q 180pk/235Nm, maar +32pk & +104Nm is echt wel goed te merken. Het zou voor jouw echt niet anders moeten zijn.

succes,

Eric
Gebruikersavatar
door Ronnie
#35226
Arie, je rijdt een vrij nieuwe auto, je kan dus niet direct verwachten dat de ervaring reeds gelijk is aan het model de Mk1 met alle voorkomende vermogenstoenames op diverse wijzen. Maar om Jeroen DIk de kans niet te geven om je auto op de testbank te zetten om hem te kunnen laten constaterenw at je bevindingen en gevoelens zijn over de gehele situatie omtrent je motortuning. Ik heb je toen in Aalten voor het eerst in levende lijve ontmoet en gesproken, dat je erg kritisch bent oke dat zit nou eenmaal in je, maar om weer direct standaard terug te gaan en niet wetende of JD het echt bij weet te stellen... geef ze daar die kans en je kan dan onder t motto 3x is scheepsrecht je rigoreuze beslissing alsnog nemen. Je rijdt wel met een vrij nieuwe set up rond die de tuners nog niet uit ervaring kennen.
Gebruikersavatar
door metaal
#35281
@massari

Zo’n maat chip zou weinig meer brengen, zo werd mij verteld. En een op maat en vermogentest kostte weer meer. En ik vond het al heel duur. Nu is mijn mening dat voor hetgeen ik betaald heb in geen relatie staat met wat er geboden word.

@Sweeper
Ik ben al in contact met hun en heb mijn bezwaren kenbaar gemaakt. En ik ga er zo wie zo van uit dat de tuning goed is gedaan. Alleen dat wat ik nu ervaar is niet wat ik er van verwacht. Dus voor wat mij betreft, einde oefening.

@Ronnie
Zeker ik ben kritisch. Dat komt ook, deels denk ik, dat het deels m’n vakgebied is. Als werktuigbouwkundige ben ik afgestudeerd in gasturbines. Dus ik weet verbrandingstechnisch (op het chemische niveau) wat er gaande is. Ook weet ik wat er gaande is bij de aansturing van de turbo. Het mechanisch niveau. Ik noem het liever een compressor (een mooi Nederlands woord). Wat een tuner doet is niet anders dan de hoek die de leidschoepen maakt, die elektromechanisch worden aangestuurd, aan te passen. De hoek van de luchtstroom naar de roterende schoepen toe, is heel belangrijk. Zowel een te grote als een te kleine hoek is desastreus.
Ook ben ik kritisch omdat de auto geen kattedrek gekost heeft en het bijzonder genoemd mag worden dat men aan mijn auto mag sleutelen.
Ja, het is een nieuwe auto. Dat ik naar JD ben gegaan was een gevoels-kwestie. Daarom verwachtte ik ook dat het in 1 keer gefixed zou zijn. Ik heb namelijk geen zin om een aantal keer voor een (akkefietje) naar de tuner terug te gaan. En het 3x scheepsrecht gaat me echt te ver.
M’n lunchpauze zit erop…

Arie
Gebruikersavatar
door Ronnie
#35434
en zo is iedereen anders ;) maar waar gewerkt wordt... het beste paard van stal struikelt ook wel eens. Maar goed is je eigen auto en je eigen beslissingen kun je daarvoor nemen maar op t forum zitten meerdere meningen das altijd zo leuk aan de topics en eigenwijs is ook wijs ;)
Gebruikersavatar
door metaal
#35985
Ben langs JD geweest en intussen weer een week woon-werkverkeer onder de wielen.
Ik had de keuze tussen wat verder tweaken of 300 euro terug en originele settings. Heb voor het eerste gekozen omdat ik dan 500 euro kwijt was en niks had. Het eerste is met gesloten beurs geschiedt. Heb nu ook een grafiek met koppel en vermogens verloop.

Hecht geen waarde aan de grafieken. Wel vond ik aardig te zien dat na de fijnere afstelling het koppel is toegenomen in de onderste regionen. De afstelling is met euro95 geschiedt. Ik tank overigens om en om 95-98. Kom ik zo op terug.
Dat geen ik wenste, een toename in trekkracht in onderste toerental regionen, is deels opgelost door de ontsteking te vervroegen. De auto trekt nu daar beter op. Het tunen zelf was weinig aan te verbeteren.

Heb ook behoorlijk wat zwakke argumenten voorbij horen komen.
-Er zit niet meer in dit type motor. Heeft wel tot gevolg dat ik daarmee rekening hou en het daarbij laat voor wat het is.
-alleen bij een 2 liter motor is er meer mogelijk. Pardon!?

Heb me deze vraag gesteld van de week en een antwoord getracht te vinden; zou ik de auto weer laten tunen als ik de kennis gehad had die ik nu heb met tunen.
=weet het nog steeds niet. Vermoedelijk zou ik na heel lang twijfelen nu voor de auto laten voor wat die is. Wellicht als ik veel jonger zou zijn geweest (toen ik pas een auto had, behoorlijk aan het knutselen geweest met accessoires) er heel anders tegenaan gekeken zou hebben.
=vind de prijs nog steeds erg aan de hoge kant. Of ik het door een andere tuner zou laten doen die goedkoper is, neig ik eerder naar nee. Want het gevoel wat ik had en heb, wat betreft het vertrouwen, is nog steeds in tact en zeker niet geschaad! Dus als iemand mij vraagt of ik JD zou aanbevelen, zou ik eerder geneigd zijn om een gesprek met de persoon in kwestie te aan gaan. Niet dat ik het tunen zou afraden, dat is aan de persoon zelf.
=had ik te hoge verwachtingen? JA

Heb nu weer 98 getankt. Kan alleen opmerken dat de motor eerst wat rauwer klonk en nu meer als een naaimachientje. Het verschil wat ik eerst kon opmerken dat er ook een verschil in trekkracht was, kan ik nu heel moeilijk maken. Het kan verbeelding zijn en tussen de oren zitten dat bij 95 de auto zuiniger rijdt.

Arie
Gebruikersavatar
door sweeper
#35992
Blij te horen dat JD toch nog wat voor je heeft kunnen betekenen, en je er op een goede manier met hem uitgekomen bent.

Wat zijn nu de waarden die met jouw motor zijn bereikt. Ondanks dat je niet teveel waarde hecht aan grafieken ben ik wel benieuwd. Dus als het kan graag je grafiek posten.

Hoop in ieder geval dat je nog vele plezierige kilometers gaat rijden in de TT.
Gebruikersavatar
door metaal
#36005
Het koppel wat bereikt kan worden is 356Nm en het vermogen is 224pk en dit met euro95.

Ik probeer het gefotografeerde plaatje te uploaden. Laatste kurve is de blauwe. De rode is de vorige kurve. Let wel, dit is niet de kurve waarmee ik terug ben gegaan. Er was al wat aan gefreubelt. Ik rij dus nu met de 'blauwe kurve'.

heb hem ook zo even naar je ge- emailt.

Arie
[url=http://www.postimage.org/image.php?v=aV10ccti][img]http://www.postimage.org/aV10ccti.jpg[/img][/url]

blijkbaar werkt het uploaden van plaatjes nog steeds niet lekker. Ik krijg althans zelf niks te zien (tt18tfsi.jpg). Nog eens...



[url=http://www.postimage.org/image.php?v=gx1Ndv4S][img]http://www.postimage.org/gx1Ndv4S.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
door sweeper
#36008
metaal schreef:Het koppel wat bereikt kan worden is 356Nm en het vermogen is 224pk en dit met euro95.

Ik probeer het gefotografeerde plaatje te uploaden. Laatste kurve is de blauwe. De rode is de vorige kurve. Let wel, dit is niet de kurve waarmee ik terug ben gegaan. Er was al wat aan gefreubelt. Ik rij dus nu met de 'blauwe kurve'.

heb hem ook zo even naar je ge- emailt.

Arie
Afbeelding vervangen door een URL [url]http://www.postimage.org/aV10ccti.jpg[/url]
Dank je,

Zo gaat ie beter denk ik.
http://www.postimage.org/image.php?v=aV10ccti

Ik zie dat je de 1.8TFSI hebt. Deze is toch 160pk/250NM ? Dan heb je een verschil van 64pk/106NM waarvan de 250NM al rond de 1800 rpm beschikbaar is.

Zijn toch wel aardige cijfers volgens mij. Zou toch zo moeten zijn dat je de betere prestaties t.o.v. origineel wel duidelijk moet merken.

Er zit meer verschil in de tuning dan bij de 1,8T 180pk.

Ik zou zeggen dat de tuning geslaagd is.
Gebruikersavatar
door screamer
#36034
Ziet er toch niet verkeerd uit, bij 2500 rpm al bijna volle koppel.
Gebruikersavatar
door massari
#36062
Lijkt mij ook niet verkeerd zo'n 224pk. Kennis van me rijdt met een A3 1.8TFSI cabrio en heeft er 232pk eruit kunnen laten persen, ook door JD.

Vind het alleen vreemd dat je euro95 tankt ipv. euro98... en dat hij dus volgens jou op 95 beter rijdt.
Gebruikersavatar
door metaal
#36178
Hoezo vind je het vreemd? Ik tank inderdaad om en om 95-98. De motor rijdt met 95 ietswat rauwer en maakt een rrrrr geluid. Met 98 zoemt de motor meer, zzzz.

Zo…, als je uitgelachen bent gaan we weer verder. Prestatie gewijs gezien valt er weinig aan verschillen op te merken. Ze zijn er wel, echter heeeel gering. Dus waarom zou ik aldoor 98 tanken. En in de randstad, waar ik rij, is er gewoon geen ruimte om eens te gassen. Veel te druk. Dan rijd ik liever wat goedkoper. Het komt ook heel vaak voor dat ik in de file sta. Nou, en dan moet je van goede huize komen om een goed argument te hebben om over te switchen. Ik bedenk nu dat in de vakantie of op een hele lange rit het misschien wel meer zin heeft. Meer een voorgevoel.

Heb overigens geschreven dat ik het gevoel had dat de motor op 95 wat zuiniger rijdt. Ik kan twee weken op 1 tank rijden, dus het duurt weer even. De eerst volgende keer tank ik weer 95. Dan kan ik weer staven of dat gevoel bevestigd wordt of niet.

Arie
Gebruikersavatar
door metaal
#36445
Ik rij nu weer een weekje met 95 en kan het gevoel wat ik het vorige bericht heb omschreven met 95 niet bevestigen of ontkrachten. Wel kan ik bevestigen dat met 98 de auto toch wat soepeler gaat. En ook blijf ik het raar vinden dat ik van het chippen niet meer dan een gewoontjes gevoel eraan over heb gehouden. Terwijl toch meer dan 60pk meer, ongelooflijk veel is. Ik snap het niet. Het zal wel tussen de oren zitten.
Toch wil ik mijn advies uitbrengen qwa chippen. Als je twijfelt, doe het dan niet. Blijf dan gewoon doorrijden zoals de auto is. Alleen bij een volmondig ja, ga er dan voor (twijfels blijven er altijd wel). Ik laat in het midden of het bij JD is of een ander. Want ik ben daar terecht gekomen alleen vanwege het feit dat ik er een goed gevoel bij had. En DAT is niet verandert.

Arie
Gebruikersavatar
door metaal
#37603
Ik tank nog steeds om en om 95-98. Wat ik wel gemerkt heb dat na de tuning het verschil wat ik eerst voelde in het type benzine, grotendeels weg is. Het is heeeeel vaag aanwezig. Verder wil ik opmerken dat nu de buiten temperaturen oplopen, de motor behoorlijk zuinig rijdt. Ik rijd van Barendrecht naar Delft, iets meer dan 30 km, en als ik dan weinig files onderweg heb zie ik heel vaak 6.8 l/100km aantikken. Een andere keer was het zo warm in de auto dat ik de airco aanzetten, deels ook om te proberen of die het doet, en zag op die rit iets van 8 l/100km. Beduidend meer. Heb me nu voorgenomen de airco uit te laten, zeker niet op de automaat, en als ik het echt nodig vind zet ik de airco aan. Dan maar wat meer herrie door een raam open te zetten. (op Discovery is het aangetoond dat een airco meer verbruikt dan een raam open zetten)

1) Ben nog steeds teleurgesteld in het vermogenstoename, dat valt me nog steeds tegen. Ondanks de 62+pk meer! Het heeft niet gebracht wat ik er van voorstelde. Maar dat schijnt er niet in te zitten. Dan zullen er flinke motorische modificaties moeten plaats vinden wat het prijskwaliteit verhouding drukken zal.

2) Reductie in brandstof gebruik was het me ook om te doen en dat is geslaagd. Ik schat zo dat het gemiddeld 0,2-0,4 l/100km uitmaakt. Daar vind ik dat vanuit de fabriek al dat ze dat hadden moet bewerkstelligen. Zo’n ‘simpele’ aanpassing dat dit zoveel schelen kan. Misschien had de auto wel een energie klasse A gekregen i.p.v. de nu B.

3) Prijs – kwaliteit verhouding vind ik maar zo – zo. Beetje aan de dure kant.

4) laat ik het weer doen? Twijfelend, ja
Gebruikersavatar
door Mischa
#37605
Hoi Arie,

even een paar korte opmerkingen over jou verhaal.

Ik heb vaker gelezen dat je een langere tijd 1 bepaalde brandstof moet tanken om echt het verschil te maken. Bij oudere auto's zal dit zijn zodat de toevoegingen van b.v. V-power de boel wat kunnen schoonmaken. Maar het kan ook best zijn dat de auto een wat langere tijd nodig heeft om echt gebruik te maken van de brandstof. Het zou zo kunnen zijn dat de TT aan het einde van de tank 98 eindelijk zoiets heeft van "wacht ff, dit betere benzine. Laat ik hier wat mee gaan doen." En zodra je dan gelijk weer een tank 95 doe "oh nee, blijkbaar toch niet..." En zal hij misschien weer terug gaan naar zijn "95" instellingen.
Ik weet dus niet of je echt letterlijk om en om doe, maar ik zou aanraden om b.v. 4 om 4 te proberen. Of misschien zelfs meer. Ik moet zeggen dat ik zelf geen echt verschil merk tussen BP98 en V-Power. (Maar ik rij dan ook niet getuned)

Wat betreft de airco. Het slechtste wat je met een airco kan doen is hem NOOIT gebruiken. Bij een nieuwe auto zal het niet zo snel gaan waarschijnlijk. Maar het niet gebruiken van een airco is meestal de reden dat die stuk gaat. Je moet hem echt regelmatig blijven gebruiken om hem als het ware te blijven smeren.

En als laatste het tunen, als het je puur om het zuiniger rijden ging, waarom heb je hem dan niet ECO laten tunen? Wil je overigens met de turbo motoren echt de power voelen, dan zal je ook letterlijk het gas tot onderin moeten drukken en ook niet bang moeten zijn voor de toeren. Zoals ik rij gebruik ik over het algemeen b.v. maar 120pk. Genoeg om gewoon lekker vooruit te willen komen. Ik plank echt puur en alleen als ik het nodig vindt. Een snelle auto betekend niet dat je hij altijd snel is, maar alleen wanneer de bestuurder dat doet. Zoek voor de lol eens een vlak stuk weg, zonder verkeer en het liefst zonder bomen/palen/greppels naast de weg. Zet hem in z'n 2 en geef vanaf stationair plank gas en hou dat beet tot hij bij het rood komt. Dan pas zal je waarschijnlijk voelen wat voor power er echt in zit en ook wanneer die ook echt los komt. (dit uiteraard alleen met een warme motor doen, maar dat lijkt me logisch :) ) Die 60pk extra zal je echt wel moeten merken. De vraag is alleen wanneer die er ook bij is gekomen komen.
Gebruikersavatar
door metaal
#37853
Hallo Mischa,

Ik merk meestal al na een paar km’s dat er andere brandstof inzit. Meestal hoormatig zoals ik dat al eerder gemeld heb, van rrrr naar zzz. En ja, er mag weer gelachen worden. :)
Tot dus ver heb ik het nog om en om gedaan. En na de laatste tweak aan de motor door JD is het gevoel, wat er eerst duidelijk aanwezig was tussen de brandstoffen, beduidend minder.

Ik weet niet of het zo werkt wat je schrijft over het wacht effe er zit nu X in. Het zou heel goed kunnen. Kan het niet bevestigen of ontkrachten.
Wat jij noemt in brandstof is de verschillen in merk brandstof. Daar heb ik nog geen ervaring mee.

Nee, het ging me niet alleen om het puur economische gebeuren. Heb dat wel meegenomen in de beslissing. Het was meer dat men schreef; als men blijft rijden als men altijd doet, dan zal er ook een brandstof besparing zijn. Wel, dat is precies wat ik doe. Als ik wil gassen dan moet er het vermogen er zijn. En juist dat valt nu tegen. Komt ook dat ik dan op een bepaalt moment in een versnelling zit waar toerentallen bij horen waar er helemaal geen trekkracht valt te ontdekken. Bv. Ik rij 100, zit in m’n 6, op de weg en ik wil even inhalen. Nou, dan valt er weinig trekkracht te ontdekken hoor bij 2000 omw/min. Eigenlijk zou ik dan naar z’n 4 moeten gaan en dan gaat die als een raket. Is hier luiigheid te ontdekken? JEP! Echter het gaat dan zo verrekte snel dat het onverantwoord snel gaat en het heel goed zou kunnen zijn dat ik op de voorligger zit. Niet handig. Ik besef donders goed dat m’n verhaal rammelt.
Dat lolletje van jou heb ik al een paar keer uitgevoerd. Vanaf stilstand tot het onverantwoord hard gaat. En omdat de auto zo lekker stil is, merk je er ook helemaal niks van. Ik moet echt op de snelheidsmeter zien dat ik de 140+ bereikt heb. De auto’s achter mij die zijn dan ook heel vaak ver in de spiegel te zien. Van de 140+ daar schrik ik dan van en laat de auto terug vallen naar 100. Ik vermoed nog steeds dat ik nog in m’n vorige auto rijd en het daarmee vergelijk. Van de week met een collega meegereden in zijn Peugot 307, en toen merkte ik dat ik al behoorlijk verwend was geraakt. Hij zat behoorlijk te gassen om aan wat snelheid te komen, terwijl ik zoiets had; euh… gaan we nog. En bij 100, jemig wat gaan we hard. Zoals het met zoveel gaat, luxe went heel snel. Totdat je weer even terug keert.

Airco: ik gebruik de airco nu alleen als ik hem nodig vind. Dit is nu mijn eerste auto MET airco en moet nog leren mee om te gaan. Maar je hebt me wel op gewezen dat ik nog een leerfase in moet. Bedankt voor de tip, ik ga ermee aan de slag.

Arie
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]