Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door allewijn
#8976
[align=center][sup]De Kraakvrije Hoedenplank:[/sup][/align]

Sinds ik mijn TT heb lag de hoedenplank in de garage. Nou ja 'hoedenplank', ik bedoel meer dat stukje plastic met gespannen stof ertussen.
Ik werd gek van het gekraak van dit plankje in de auto. Wat een afschuwelijke kwaliteit van Audi.
Ik vond dit toch wel erg jammer, aangezien het een stuk mooier is als het hoedenplankje er wél in zit. Nu kon je bij mij nml. zo via het raam zien wat er evt. in de kofferbak lag.

Ik ben dus zelf aan de slag gegaan!
Op jacht naar het gekraak:...
(alle foto's zijn klikbaar voor grotere versies)

Het hoedenplankje in zijn volle glorie:
Afbeelding

De Hoedenplank bestaat uit twee delen. Zet je nagels, of voorzichtig een platte schroevendraaier ertussen en klik het geheel langzaam uit elkaar. Er is wat kracht voor nodig, wees niet bang, er kan niks breken, het geheel zit met klikjes aan elkaar. Deze klikjes kunnen niet breken.
Afbeelding

Tadáááááá 2 helften:
Afbeelding

Het viel mij op dat zowel aan de boven- als aan de onderkant van de plank twee massief ijzeren staven zitten. Ik heb de gemodificeerde hoedenplank zowel mét- als zonder deze staven getest. Mét deze staven is de stevigheid gewoon beter, dus lekker laten zitten!
Afbeelding

Ik had in de garage een rol met dikke grijze stof liggen. Aan de ene kant van deze stof zit heel sterk dubbelzijdig tape. Deze stof wordt gebruikt om bijvoorbeeld onder banken te plakken voor het schuiven op houten vloeren. Verkrijgbaar bij bouwhandels.
Afbeelding

Hier heb ik allemaal strookjes afgeknipt die ik in de ene helft van de hoedenplank heb geplakt op alle punten waar nou juist net niet genoeg ondersteuning van de andere kant was.
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens heb ik nog een groen rubberen strookje rondom geplakt, eigenlijk is dit groene lijntje afkomstig van een rolletje wat gebruikt wordt om jonge boompjes/struikjes tegen hekken aan te binden.
Afbeelding
Afbeelding

Even de lijm die ik gebruikt heb om het groene randje vast te plakken laten dragen en klik vervolgens beide delen weer stevig in elkaar. Alle zijden even hard en goed aandrukken!
Ét Voíla, daar is de originele hoedenplank weer.

Maar dan wel eentje die NIET MEER KRAAKT!
:D :shock: :lol: 8)
Het geheel is veel meer solide geworden. Het gekraak kwam gewoon doordat er tussen die twee delen teveel 'vrije delen' zaten. Doordat de ene zijde uit vrij dun plastic bestaat gaat dit kraken. Nu alles is opgevuld door rubber en dikke grijze stof, is de kraak weg.

Hopend dat anderen hier ook mee geholpen zijn!
Ik weet het bijna wel zeker aangezien er denk ik geen enkele Audi TT hoedenplank bestaat die anders gemaakt is dan de mijne. Deze ondingen hadden meer aandacht tijdens de productie moeten hebben.
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#8982
Helemaal mee eens! Goeie tip overigens :)
Gebruikersavatar
door Cees
#8983
Leuke en leerzame post :!: :!: :D :D
Gebruikersavatar
door abuw
#8988
je kunt ook 1 deel volpompen met siliconekit en dan weer op elkaar plaatsen, 1 nachtje drogen en weg kraakje.
werkt bij mij ook prima !!
Gebruikersavatar
door remarc
#9102
Op zich goed uitgelegd door allewijn, maar......

Ik heb de mijne destijds uitelkaar proberen te halen omdat bij de mijne de pinnetjes waren afgebroken. Hierdoor was ik benieuwd hoe de constructie ervan binnen uitzag om eventueel te kunnen maken. Maar bij het delen van de hoedenplank (stom stuk plastic) is de mijne toch geknakt, dus doe het delen zeer rustig en met veel geduld, want als hij knakt, breekt hij ook meteen of je hebt z'n wit/grijze verkleuring.
Gebruikersavatar
door Breed
#17204
He Allewijn,
Ik heb je oplossing ook toegepast en ja! het werkt! M'n hoedenplank is kraakvrij! Ik heb 1 zijde van klitterband gebruikt als dempingsmateriaal (dat had ik nl nog liggen). De eerste fase:
Afbeelding
Aangezien ik weinig zin had er een rubber randje in te lijmen, heb ik de rand afgeplakt met isolatietape en dat werkt iig ook perfect!
Afbeelding
Er was ook nog een haakje afgebroken.. :? maar dat heb ik gefixed met twee popnagels. Gaatje boren en erin lijmen.. 't zit weer prima!
Afbeelding
Bedankt voor de goede tips!

Cheers, Breed
Gebruikersavatar
door Niels82
#17207
Dat is wel super,
ik ga dit ook even doen.

:thumbleft:
door allewijn
#17208
Leuk dat je ook foto's hebt gemaakt 'Breed'!
Gaaf om te zien dat anderen dit ook doen en het voor hen ook werkt!
Gebruikersavatar
door screamer
#17282
Ik ergerde me eigen ook al een tijd aan het gekraak van de hoedenplank, gister ook even aan het knutsellen geweest. Heb hem opgevuld met een soort vilt wat ik ooit gekocht had voor de hoedenplank van me Golf mee te bekleden. Werkt perfect, tijdens het rijden kraakt hij helemaal niet meer! Heerlijk stil... :D
Gebruikersavatar
door BiOhAzArD
#17394
Goeie tips jongens, ik erger me ook kapot aan die krakende hoedenplank.
Maar weer eens aan het hobbiën
Gebruikersavatar
door Vincentos
#26575
Vandaag was ik helemaal klaar met dat gekraak. Ik kon er niet meer tegen :D

Dus dankzij deze handleiding ook aan het hobbien geweest met de hoedenplank. Voor het opvullen heb ik vilt gebruikt wat gebruikt kan worden onder stoelen om niet te krassen i.c.m. islotatieband aan de zijkant. (zie foto's)

Nog een tip voor diegene die dit ook gaat doen. Probeer de twee delen uit elkaar te halen vanaf de binnenkant (zie foto 2). Ik was al geruime tijd aan het prutsen door aan de buitenkant te trekken. :lol:

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor de handleiding :D Nu nog even van het gekraak af vanuit het onderstel en dan ben ik weer helemaal kraak-vrij :D

Groetjes,
Vincent

EDIT: Hij kraakt nog steeds.....rotding :D
Gebruikersavatar
door Rolf_TT
#27227
Mijn hoedenplank van het weekend ook even aangepast (dat rottige gekraak)

Ik heb van dat dikkere meubel vilt gekocht (bij de Gamma) van stalo dat plakt aan 1 kant. eenvoudig zoveel mogelijk uitgevuld. vervolgens met isolatie tape de randen afgeplakt (vooral waar het plastic elkaar raakt) door de stevigheid en het niet meer kunnen raken van de plastic delen echt dé oplossing!

Bedankt! :D
Gebruikersavatar
door Masterwill
#27961
Je kan ook een vaste hoedenplank met speakers inbouwen :roll: :

Afbeelding
door Bigbro
#31483
Samen met mijn broer hebben we het kraken op een andere manier opgelost. Het kraken ontstond bij mij niet zozeer door de hoedenplank zelf, maar door het contact met de achterklep. De hoedenplank drukt daar tegenaan en wanneer je bijvoorbeeld door een kuil rijdt begint het irritante gekraak. Bij Audi heeft men de 2 palletjes die aan de hoedenplank zitten zo ontworpen, dat ze rechtachteruit steken. Niet handig!!!!

Wij hebben de palletjes afgezaagd en deze vervangen door 2 alupalletjes in een hoek van ongeveer 60 graden. Deze nieuwe palletjes met een popnagel vastmaken en voorzien van een klein krimpkousje. Daardoor klemt de hoedenplank niet meer tegen de achterklep. Doordat de plank nu vrij hangt is het gekraak voorbij.

Groet
Bigbro :wink:
Gebruikersavatar
door hotbot
#31493
fotootje hiervan?
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]