Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door MonA
#12489
Ik ben eindelijk in de gelegenheid om een knappe auto te kopen en na lang nadenken ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een TT toch wel te mooi vind. Dit gaat mijn toekomstige auto dus ook worden, maar ik heb echter nog wel wat advies nodig. Ben namelijk een totale leek op autogebied en ik hoop dat jullie als TT-liefhebbers mij hierbij kunnen en willen helpen. Ik heb de volgende vraagjes:
1. Ik heb gehoort dat TT's uit 1999 & 2000 heel vaak kuren vertonen. Wat voor kuren zijn dit dan en is het verstandiger om er 1 uit 2001 te kopen?
2. Kan ik een TT beter bij een erkend bedrijf kopen of is het ook verstandig om dit particulier te doen? Is het normaal om de auto dan nog na te laten kijken?
3. Wat is precies het verschil tussen een coupe en een quattro?
4. Hebben jullie voorderest nog handige tips of zaken waar ik op zou moeten letten?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!

Gr. Ramon
Gebruikersavatar
door Alexander
#12502
Hoi Ramon, gaaf dat je een TT gaat kopen. Een goede keus, ik heb sinds ik mijn TT kocht nog geen moment spijt gehad.

Om je vragen te beantwoorden voor zover ik dat kan:

1. Kuren die voorkomen zijn o.a. een benzinemeter die niet meer werkt en de elektronica van de ramen die niet meer naar behoren werkt. Ook lees ik regelmatig dat de luchtmassameter kapot is. Echter, je weet van tevoren niet of je een goede of een slechte koop hebt gedaan aan de auto, dat kun je pas na een tijd zeggen aan de hand van de hoeveelheid reparaties die je aan de auto hebt laten doen.

Als je er een uit 2001 loopt is de kans op bovenstaande mankementen mogelijk kleiner, maar je betaalt ook veel meer. Mijn TT komt uit '99 en ik heb tot dusver geen grote mankementen eraan gehad (even afkloppen).

Zoals gezegd: een TT uit 2001 kan net zo goed mankementen gaan vertonen als een TT uit 1999, je geeft aan dat je het geld hebt voor een TT uit 2001. Waar je dan ook over na kunt denken, is een 99'er aanschaffen en het geld dat je bespaart opzij zetten voor eventuele reparaties.

Let ook op de kilometerstand.

2. Je kunt een TT best particulier kopen. Ik heb hem echter bij een Bovag garage gekocht. De reden hiervoor was dat een garage als BV (en dus als rechtspersoon) zijnde verantwoordelijk is voor de verkoop. Bij een (volgens 'recensies' op fora) goede garage zul je niet worden opgelicht met onderhoudsboekjes die niet kloppen. Bovag garantie is handig want het geeft een half jaar garantie op alle draaiende onderdelen aan de auto. Na laten kijken kun je doen, bij de ANWB natuurlijk. Ik had met mijn dealer geregeld dat hij de auto voordat ik hem meekreeg namens mij nogmaals goed liet keuren.

3. Coupe is geen zelfde categorie als Quattro. De tegenhanger van de Coupe is de Cabrio, de tegenhanger van de Quattro is de FWD, zogenaamde fore wheel drive.

Coupe is de TT die dicht is, de Cabrio is - logischerwijs - een cabriolet. Weeg af wat je belangrijker vindt: een strakke daklijn? Dan moet je voor de Coupe gaan. Open rijden in de zomer? Dan moet je voor de cabrio gaan!

De Quattro is vierwielaangedreven, dit houdt in dat hij wat stabieler ligt. Ik rijd zelf een 180 pk met voorwielaandrijving en dit bevalt me goed, deze ligt ook als een blok op de weg. Misschien te danken aan ESP, spoiler, wat bredere wielen en verlaging, maar mij hoor je niet klagen. Echter, als ik heel hard optrek is het vermogen wat teveel voor 'slechts' twee wielen. Dan is een Quattro dus wel fijn!

Een tip omtrent hard optrekken is dat je velgen hierbij aan veel wrijving onderhevig zijn! Mijn rechtervoorvelg was laatst gescheurd door het vele harde optrekken (is verleidelijk met 180 pk onder je rechtervoet...), dat is inmiddels bijna opgelost, velg is gerepareerd.

4. Neem vooral de tijd met het kopen van je TT en ga niet over één nacht ijs. Stel eerst vast welke kleur je wilt, dan of je een Coupe of Cabrio wilt (of andersom), etc. Zaken zoals xenon of een goede radio is niet iets om een ocassion op af te rekenen want dat kun je zelf ook allemaal inbouwen.

Koop pas een TT als je die hebt gevonden zoals je hem voor je zag in gedachten. Er zijn genoeg ocassions te vinden en er komen er wekelijks weer nieuwe bij.

Succes met het vinden van een TT en hopelijk zien we de foto's snel!
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#12505
MonA,
allereerst welkom op dit forum en ik hoop dat je er nog veel nut en plezier aan mag beleven!

1. Ik heb gehoort dat TT's uit 1999 & 2000 heel vaak kuren vertonen. Wat voor kuren zijn dit dan en is het verstandiger om er 1 uit 2001 te kopen?
Het klopt dat er wat dingetjes zich voor kunnen doen bij de eerste modellen, maar veelal zijn deze inmiddels al boven water gekomen en verholpen. Vaak zijn het ook niet al te grote problemen en simpelweg op te lossen. Hier op het forum zijn al veel van dat soort dingen aan bod gekomen en die kun je natuurlijk even meenemen als je gaat kijken voor een tt.
2. Kan ik een TT beter bij een erkend bedrijf kopen of is het ook verstandig om dit particulier te doen? Is het normaal om de auto dan nog na te laten kijken?
Voor beide is wat te zeggen natuurlijk. Bij een particulier ben je vaak wat voordeliger uit. Aan de andere kant kan een particulier je nooit garantie geven zoals een erkend bedrijf dat kan. Ook kun je bij een bedrijf vaak een minpuntje of mankementje tijdens de onderhandeling al meenemen en laten repareren. En mocht er na de aankoop alsnog iets boven water komen dan kun je er altijd op terugvallen tijdens de garantie.
3. Wat is precies het verschil tussen een coupe en een quattro?
Een coupe is zeg maar de 'dichte' variant van de audi tt, dus met een vaste dakconstructie.
Een quattro is een audi die voorzien is van een permanente 4-wiel aandrijving.
Er bestaat nl ook een tt quattro coupe
4. Hebben jullie voorderest nog handige tips of zaken waar ik op zou moeten letten?
Ehm, hier op het forum is al veel besproken over het aankopen van een audi tt, je zou eens kunnen zoeken middels de zoekfunctie. Verder kan ik je alleen zeggen: Heb zelf vertrouwen in je aankoop, voel je er goed bij. Natuurlijk zijn er een aantal standaard dingen zoals de distributieriem e.d. maar wij kunnen helaas niet onder de motorkap kijken. Maak bij voorkeur een geruime testrit. Pak het liefst een stuk snelweg mee enzo.

En voor de rest: Heel erg veel plezier toegewenst met je toekomstige aanwinst :!:

Groeten,
Joop
Gebruikersavatar
door MARK
#12506
:D Hallo MonA....

vele mensen zijn je reeds voorgeweest qua vragen aangaande de aankoop van een TT...lees het Forum eens rustig door en ik durf met zekerheid te zeggen dat je op al je vragen een antwoord krijgt!

Succes!!

Mark :wink:
Gebruikersavatar
door Ronnie
#12515
MonA schreef:Ik ben eindelijk in de gelegenheid om een knappe auto te kopen en na lang nadenken ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een TT toch wel te mooi vind. Dit gaat mijn toekomstige auto dus ook worden, maar ik heb echter nog wel wat advies nodig. Ben namelijk een totale leek op autogebied en ik hoop dat jullie als TT-liefhebbers mij hierbij kunnen en willen helpen. Ik heb de volgende vraagjes:
1. Ik heb gehoort dat TT's uit 1999 & 2000 heel vaak kuren vertonen. Wat voor kuren zijn dit dan en is het verstandiger om er 1 uit 2001 te kopen?
2. Kan ik een TT beter bij een erkend bedrijf kopen of is het ook verstandig om dit particulier te doen? Is het normaal om de auto dan nog na te laten kijken?
3. Wat is precies het verschil tussen een coupe en een quattro?
4. Hebben jullie voorderest nog handige tips of zaken waar ik op zou moeten letten?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!

Gr. Ramon
1. die uit 2000 niet meer die hebben de kleine kinderziektes zoals ze dat mooi noemen niet meer... 9/99 is model 2000 al. En ja nog kan alles dan stuk daar je daar geen controle over hebt iets mechanisch, elactrisch of wat dan ook kan 3 dagen meegaan, 3 weken, 8 maanden, 15 jaar... dat weet je nooit tevoren.
2. als je particulier koopt ben je als je na aankoop zaken tegenkomt en die wil proberen te verhalen verplicht een aankoopkeuring te doen, DEKRA komt naar de auto toe en het kost wat maar dan heb je wel iets op schrift staan. En het scheelt een hoop gezeik mocht er na aankoop wat mis mee zijn, dmv een DEKRA keuring weet je grotendeels waar je aan toe bent.
3. Coupe en quattro? coupe heeft een vast dak en een quattro is de 4x4 aandrijving van audi en zit zowel onder de coupe als de roadster modellen die ermee uitgerust zijn... maar goed daar zit geen verschil tussen op zich want het zijn los van elkaar staande aspecten van een TT.
4. doorzoek het forum met de zoekfunctie want er valt vanalles te lezen...


idd wat Mark zegt zoek en gij zult de antwoorden vinden! Vraag 3 moest ik erg om lachen op zich dus eigenlijk zou ik zeggen... vraag door als je zulke vragen hebt :D
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]