Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door arjenjongeling
#17985
Ik heb een tijdje Saxo cup geraced en daarbij ging het bij de start als volgt.

3000 toeren en de koppeling laten aangrijpen alsof je een hellingproef doet
licht op groen en de koppeling laten schieten, in dezelfde beweging druk je het gas op de plank
niet helemaal doortrekken tot maximum toeren (in cup saxo overigens 7200) en dan naar zijn 2
in de volgende versnellingen wel helemaal doortrekken

Dit doe ik met mijn TT nu ook zo en het lijkt erop dat dat ideaal is maar ik overweeg een driftbox te kopen om e.e.a. eens te meten. Voor mijn gevoel is ESP aan het best want wielspin levert altijd verlies op. Als je wielspin krijgt kun je beter gas terugnemen en wachten tot je grip hebt, dan door te blijven roken tot max toerental. Let niet op wat je ziet bij Top Gear.
door arjenjongeling
#17986
Ronnie schreef:En je moet weten waar t max. koppel zit en daar met t doorschakelen niet onder vallen... dan blijft de kracht toch t grootst?
Dat is een kwestie van experimenteren. Je hebt kans dat je, om te voorkomen dat je onder max koppel terugvalt, zover doortrekt dat je in dat hoge toerental juist meer verliest. Je ziet de koppelkarakteristiek boven een bepaald toerental juist sneller afvallen dan in de aanloop daarnaartoe. Het is dus beter om in het lage toerental (na schakelen) wat op te offeren omdat je in het hoge toerental (voor schakelen) veel meer zou opofferen. Je moet dus het optimum vinden tussen het toerental boven het max. koppel en waar je op terecht komt onder het max. koppel nadat je hebt overgeschakeld. Meten is weten dus pak de stopwatch ;-)
Gebruikersavatar
door Ronnie
#17990
ESP vertraagt een stuk in t begin, gooi t stuur maar eens om links of rechtsaf met een gangetje dan remt je achterwiel ineens met wat scherper insturen. Zonder ESP ben je dan op zich sneller zolang je weet hoe ver je je pedaal in kan trappen anders vertraagt het inderdaad wel. Als je wilt weten overigens hoe je t beste over kunt schakelen zonder echt terugval... exact bij t hernemen net op t max koppel komen, maar goed hoe doe je dat keer op keer precies? daarom blijft schakelen gewoon leuk en een slippende koppeling of ineens de kracht ermee lanceren... nee dank je heb al een keer met een goedkopere wagen de drukgroep door de koppelingsplaten gehad op de snelweg zelfs en dan wordt je niet echt vrolijker van. Ja je was sneller weg een half jaartje lang... ik hou mn spullen tegenwoordig liever heel sinds die ervaring. En wil ik racen dan huur ik wel een lambo bij raceplanet bijvoorbeeld. De 1.8T met 250 pk is rap zat weg en aangezien ik kortere afstanden rij drinkt die 1.8T al genoeg dus ik hou me wel rustig met mn voeten ;)
door TT-mike
#18007
Inmiddels wat meer ervaren met het TT'tje gaan stoplichtsprintjes een stuk makkelijker. Voor mij staat het behoud van m'n auto op #1 dus ik ben genadig met de koppeling ;) Gewoon normaal ontkoppelen bij zo'n 2500/3000 toeren en dan van onderuit netjes doortrekken. Voor m'n gevoel ben ik het snelste weg zonder ESP (je voelt hem inderdaad gewoon vermogen inhouden met ESP) en schakelen bij +/- 5800 RPM. Dan pakt 'ie heel lekker op in de volgende versnelling.

Ik had overigens een keer een Fiat Stylo naast me staan. Die speelde wel vals want we moesten rechts de snelweg op bij een stoplicht en hij nam heel aso de binnenbocht (waar dus een medeweggebruiker normaal probeerde weg te komen). Maar goed, dat moet haast wel een gechipte Abarth geweest zijn want ik kwam dus pas bij 120 km/u dichterbij :shock: Daar was ik best even ziek van :P Daarna was 'ie weg natuurlijk maar bij het stoplicht viel het echt vies tegen.
door allewijn
#18020
TT-mike schreef: Ik had overigens een keer een Fiat Stylo naast me staan. Die speelde wel vals want we moesten rechts de snelweg op bij een stoplicht en hij nam heel aso de binnenbocht (waar dus een medeweggebruiker normaal probeerde weg te komen). Maar goed, dat moet haast wel een gechipte Abarth geweest zijn want ik kwam dus pas bij 120 km/u dichterbij :shock: Daar was ik best even ziek van :P Daarna was 'ie weg natuurlijk maar bij het stoplicht viel het echt vies tegen.
Een Stilo Abarth die je met je TT er niet uit trok???
Dat klopt denk ik niet. Een Stilo Abarth met z'n 2.4 motor doet standaard een tráge 8.5 seconden naar de honderd. Heeft een top van máár 215 en weeg 1240KG.
Niets spectaculairs dus! En chippen???? Dat levert bij een Stilo amper extra vermogen op! Ik meen zo'n +15pk.
Dus die Stilo mag géén partij voor je geweest zijn!
door TT-mike
#18021
Ik wist ook niet wat me overkwam Tim :) Toch was het echt zo, ik weet niet wat 'ie met dat ding had uitgespookt maar het ging als een kanon. Hij sneed dus wel een bocht aso af waar ik netjes m'n rijbaan volgde. Maar toen wilde ik bijkomen (wat meestal echt geen probleem is dus) en ik moest dus m'n hele 2 en 3 door voordat ik echt er voorbij was. Hij had wel een automaatje en ik doe dus rustig met m'n versnellingsbak, dus dat scheelt ook wel.

Misschien dat ik 'm in een "normaal" rechtuit sprintje nog wel had kunnen hebben, maar ook dan had het echt niet veel gescheeld ben ik bang. Hmmm... Het wordt tijd voor een bezoekje aan Jeroen Dik denk ik. Hopelijk een goeie kerstbonus dit jaar ;)
door arjenjongeling
#18024
TT-mike schreef:Hij sneed dus wel een bocht aso af waar ik netjes m'n rijbaan volgde.
Dat kan het geweest zijn. Als hij een flauwere lijn heeft gereden dan had hij minder last van wielspin en dus meer grip. Bij sprintjes in een bocht wil je zo snel mogelijk uit kunnen sturen en met een flauwe bocht is dat nu eenmaal eerder het geval.
Gebruikersavatar
door reindertt
#18078
allewijn schreef:
TT-mike schreef: Ik had overigens een keer een Fiat Stylo naast me staan. Die speelde wel vals want we moesten rechts de snelweg op bij een stoplicht en hij nam heel aso de binnenbocht (waar dus een medeweggebruiker normaal probeerde weg te komen). Maar goed, dat moet haast wel een gechipte Abarth geweest zijn want ik kwam dus pas bij 120 km/u dichterbij :shock: Daar was ik best even ziek van :P Daarna was 'ie weg natuurlijk maar bij het stoplicht viel het echt vies tegen.
Een Stilo Abarth die je met je TT er niet uit trok???
Dat klopt denk ik niet. Een Stilo Abarth met z'n 2.4 motor doet standaard een tráge 8.5 seconden naar de honderd. Heeft een top van máár 215 en weeg 1240KG.
Niets spectaculairs dus! En chippen???? Dat levert bij een Stilo amper extra vermogen op! Ik meen zo'n +15pk.
Dus die Stilo mag géén partij voor je geweest zijn!
TIm, mijn TT weegt 1430 kilo, dus dan heb je toch een 200 kilo gewichtsnadeel :)
Gebruikersavatar
door Ronnie
#18114
allewijn schreef:
TT-mike schreef: Ik had overigens een keer een Fiat Stylo naast me staan. Die speelde wel vals want we moesten rechts de snelweg op bij een stoplicht en hij nam heel aso de binnenbocht (waar dus een medeweggebruiker normaal probeerde weg te komen). Maar goed, dat moet haast wel een gechipte Abarth geweest zijn want ik kwam dus pas bij 120 km/u dichterbij :shock: Daar was ik best even ziek van :P Daarna was 'ie weg natuurlijk maar bij het stoplicht viel het echt vies tegen.
Een Stilo Abarth die je met je TT er niet uit trok???
Dat klopt denk ik niet. Een Stilo Abarth met z'n 2.4 motor doet standaard een tráge 8.5 seconden naar de honderd. Heeft een top van máár 215 en weeg 1240KG.
Niets spectaculairs dus! En chippen???? Dat levert bij een Stilo amper extra vermogen op! Ik meen zo'n +15pk.
Dus die Stilo mag géén partij voor je geweest zijn!
Vriend van me heeft zo'n Stilo Abarth en dat is idd echt geen tegenpartij voor de meeste TT's. Maar je weet nooit wat ze onder de kap gedaan hebben, want ook een Fiat blok valt sneller te krijgen maar moet je wel veel veranderen, chippen alleen helpt dan echt niet kan ik je wel zeggen.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]