Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door allewijn
#20494
Het gebeurd ons allemaal een keertje, ééns zullen we onze remblokken en/of schijven moeten vervangen.
Ikzelf weet dat er onder mijn TT 4 standaard schijven en Ferodo blokken zitten.
Ik weet nog niet wanneer vervanging nodig is, is hier een indicatie (aantal milimeter dik oid) voor?
Maar ALS de tijd aanbreekt dat ik mijn blokken en/of schijven moet vervangen, waar kan ik dan het beste voor kiezen?
(met behoud van de originele remklauwen, dus geen nieuwe complete brembo set bijvoorbeeld)

De vervanging van de blokken/schijven kan/wil ik zèlf doen, wat dus een hoop centen aan arbeidsloon kan schelen.

Ik weet dat er in het verleden al wat topics geweest zijn over remmerij, maar als we hier nou één strak topic van kunnen maken, met alle opties voor onze TT's, dan kan er uiteindelijk een STICKY van gemaakt worden en kan iedereen hierin kijken als hij/zij toe is aan nieuwe remmen.

Over de maatvoering van de schijven weet ik ondertussen al het volgende:
- Alle 180PK modellen (dus fwd en quattro) hebben dezelfde remmen, zowel vóór als achter.
- De 225PK en 250PK modellen hebben dezelfde vóórste remmen als de 180PK, de achterste zijn alleen groter (22mm dik tov 9mm dik en 256mm doorsnede tov 232mm doorsnede).

Dus een aantal vragen:
  • Wat remt het lekkerst
  • Zijn gladde schijven, geperforeerde schijven óf gegroefde schijven het best?
  • Wat is de beste prijs/kwaliteit verhoudings-set?
  • De achterste remmen gaan natuurlijk altijd véél langer mee. Is het vervangen van enkel de voorste schijven/blokken voldoende (mits achter nog niet op is)?
  • Ik weet dat 'goedkopere' geperforeerde schijven afgeraden worden omdat deze kunnen scheuren, klopt dit?
Hier alvast een lijst met bedrijven welke mogelijk aantrekkelijke schijven/blokken kunnen leveren:
- Vassparts NL met ZIMMERMAN schijven
- Autoparts NL met BRAKEMAX schijven/blokken
- SANDTLER schijven (aantrekkelijk zijn dan type S en typeX)
door Niall
#20506
Dus een aantal vragen:
  • Wat remt het lekkerst

    Heb zowel gewone, gegroefde powerdiscs als 2 delige schijven onder mijn auto gehad. Goedkoopste oplossing is de powerdiscs, geeft een goede remgevoel voor ongeveer hetzelfde prijs. Ik heb nu 2-delige schijven die 3x zo duur zijn en het verschil bij veelvuldig hard remmen zoals op het circuit merk je wel.
  • Zijn gladde schijven, geperforeerde schijven óf gegroefde schijven het best?

    Gegroefde schijven hebben iets meer bijt dan de andere
  • Wat is de beste prijs/kwaliteit verhoudings-set?

    Powerdiscs + sportblokken van bv Textar of Ferrodo
  • De achterste remmen gaan natuurlijk altijd véél langer mee. Is het vervangen van enkel de voorste schijven/blokken voldoende (mits achter nog niet op is)?

    Gezien de aanwezigheid van rembekrachtigers op nieuwe auto's doen deze meer mee als vroeger, maar alleen vervangen wanneer noodzakelijk en bij gebruik van sportblokken deze zowel voor als achter gebruiken.
  • Ik weet dat 'goedkopere' geperforeerde schijven afgeraden worden omdat deze kunnen scheuren, klopt dit?

    Deze gaan scheuren omdat deze geboord worden en niet gegoten zoals bij porsche. Door het boren verliest de schijf kracht en veranderen de metaaleigenschappen onder temperatuurs belasting, bij gegoten wordt dit dor het materiaal gecompenseerd.
Wil je een goede set hebben en budget speelt geen rol dan Movit's monteren, wil je iets goedkoper dan een set van WP of onder een andere naam verkocht zoals Formel big brake kits. Vanaf prijs 1250 euro
door allewijn
#20508
Niall, dankjewel, dat is zéker al een duidelijke uitleg!
Formel had ik zelf inderdaad nog niet genoemd als merk, maar ook ik heb daar al véél positiefs over gelezen op het Seat-Online forum.
Ikzelf wil, ná de winter dan ook (vermoedelijk) gaan voor:
* Voorzijde nieuwe gegroefde sportschijven + sportblokken
* Achterzijde nieuwe sportblokken (originele schijven gaan nog lang genoeg mee)

Het merk ben ik echter nog niet uit, het moet nml. zeker niet te duur worden.
(wat kost het trouwens om originele schijven+blokken te plaatsen, dan kan ik het daar beetje mee gaan vergelijken)
door Loco
#20509
Nieuwe originele audi remblokken+ schijven 322 euri bij Record automatrialen in utrecht
door allewijn
#20510
Loco dankjewel! Nu weet ik een beetje wat ik uit moet geven.

Overigens iets wat ik absoluut NIET wil: PIEPEN van de remmen!
Dat schijnt toch nogal vaak voor te komen, vooral in de combinatie van Formel schijven met Ferodo DS2500 blokken óf National schijven met DS2500 blokken!
(deze combi's remmen wel geweldig hard, maar piepen dus, wat ik van velen op het Seat forum lees)
Dat moet ik dus sowieso niet hebben, ik zou me doodschamen als ik rustig in de stad rij met piepende remmen...
Gebruikersavatar
door Ronnie
#20534
haha denken ze allemaal wat een gammele rotbak die TT! :D ondertussen niet wetend hoe t remt ;) ja dan zou k me ook schamen Tim :lol:
door Niall
#20538
Goede keus die niemand weet zij Powerdiscs van ATE, op het engelse seat-forum zit iemand die met een 500pk ibiza rijdt en die heeft alle soorten remmen geprobeerd en hij kwam tot de conclusie dat voor normaal-snel straat gebruik de powerdiscs icm sportblokken goed zat waren, voor circuitgebruik niet maar de epliptische groefvorm in de schijf wel.

Kijk maar eens op ebay.de, schijven zijn dan +/- 120 euro en textar sportblokken via autopartsonline zijn +/- 70 euro
Gebruikersavatar
door massari
#20541
Allewijn,

Ik heb dus Ferodo type X schijven met DS2000 blokken. Een combinatie waar ik erg achter sta. Het remt beter dan je standaard schijven/blokken. Een stapje hoger kom je bij de RS/S schijven volgens mij. Een forumlid hier rijdt er mee, maar dit vond ik too much qua geld. Zal best NOG beter remmen, maar ja, het is maar voor straatgebruik en het circuit, daar kom ik toch niet.

Kijk er anders maar ff naar. Heb die dingen bij Dutchpowertrading gekocht.
Zelf monteren is goed te doen, zorg wel voor de juiste spullen/smeermiddelen. De achterste blokken/schijven heb ik zelf gedaan. De voorste niet, heb ik ff voor de zekerheid door een Audi specialist laten doen, waarom weet ik ff niet meer.

:wink:
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]