Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door MisterCats
#21237
Loco schreef:Is het belangrijk om alle vier je banden ineens te vervangen of kun je indien de achterste banden nog redelijk wat grip hebben gewoon alleen de voorste vervangen?
Ik heb op een anti-slip cursus gelerd dat je NOOIT nieuwe banden voor moet plaatsen, maar ALTIJD achter.
Het is een wijdverbreide misvatting dat je nieuw banden het beste voor kunt monteren.
Je hebt een veel hogere kans in een slip te raken als je banden achter slechter zijn dan voor.
Dus je vervangt alle banden of je vervangt er twee en plaatst de beste achter 8)

Tis maar even een weet.
Groet
Hans
door Niall
#21240
Bij quattro is het, het beste om alle 4 dezelfde banden te gebruiken en tegelijk te vervangen. Bij een auto met voorwielaandrijving is het aan te bevelen om de beste banden achter te monteren.
door emanuel
#21293
Door op tijd de banden van voor naar achter te leggen laat je ze mooi gelijk afslijten en kunnen er tegelijk 4 nieuwe banden op. 4 dezelfde banden geeft altijd het beste resultaat. Als je met 2 merken gaat rijden, bv andere voorop dan achterop dan kan de hele balans van de auto verstoord worden met mogelijk dramatische gevolgen.
door Loco
#21297
Dank jullie voor de reacties :wink: . Ik heb inmiddels besloten om ze alle vier maar te vervangen ondanks het prijskaartje wat er aanhangt. Het worden de SP SPORT MAXX
225/35 R19 ZR XL Velgbescherming a 183,30 per stuk :roll:
Gebruikersavatar
door MC
#22088
Een paar weken geleden tweedehands A8-velgen 19" gekocht met banden voor m'n TT Quattro 250 PK. Omdat van de achterbanden (235) er één versleten was, beide laten vervangen door 245/35 Bridgestone. Bijna ? 600 voor afgetikt en dat had natuurlijk een stuk goedkoper gekund, maar ben veiligheidshalve toch maar op de tests afgegaan. Ik rijd over het algemeen rustig, maar vind een goede grip onder alle omstandigheden wel wat waard.

Nu afgelopen weekend één van de (nog goede) voorbanden stuk gereden :oops: dus ook maar Bridgestones besteld voor beide voorwielen. Nu maar hopen dat deze het wel een tijdje uithouden...

Bij de Kwikfit adviseerden ze overigens Pirelli PZero, maar Profyle had het ook over snelle slijtage en zweert bij de Bridgestones, met name voor een 'krachtpatser' als de TT. Wonderlijk toch dat zo'n kwaliteisband als de Pirelli zo matig uit de test komt, want ze geven ze niet bepaald voor niks weg... In prijs scheelt het niet eens zoveel: Pirelli ca. ? 255 (Kwikfit) , BS ca ? 270 (Profyle). Shoppen op Internet lijkt wel de moeite waard trouwens, want er zijn veel banden-sites met interessante kortingen en aanbiedingen. Wel ff vooruit betalen en 'n beetje geduld met levertijd...
Gebruikersavatar
door reindertt
#22111
Als je de test leest dan ligt Pzero op hetzelfde niveau als de Bridgestones. Nog een keer de test lezen MC ;)
Gebruikersavatar
door MC
#22113
tim schreef:met pirelli heb je niks grip als ze koud zijn ,en ze slijten als sneeuw voor de zon.in de regen is uniroyal zeker het beste heb ik ondervonden met mijn bmw was natuurlijk achterwielaandrijving.dan voel je snel welke band het meeste grip geeft op een nat wegdek.
Nog een keer lezen..? Dat zal dan de eerste keer zijn :lol: want ik reageerde eigenlijk op de opmerking van Tim (vorige pagina) over Pirelli. Ik vind 't helemaal best nl, Bridgestone of Pirelli... Allebei mooie merken, maar Pirelli maakt mooiere kalenders volgens mij...
Gebruikersavatar
door tim
#22123
hoi, mc klopt het dat je dan nu met een verschillende bandenmaat rijdt voor en achter.ik zou dit toch zo snel mogelijk rechtzetten want dit is dodelijk voor de versnellingsbak van een quattro.staat ook uitdrukkelijk in het instructieboekje.ik spreek uit ondervinding kostprijs van een boite is 5500 euro zonder btw en zonder werkuren.ik verwittig je maar want kan je verzekeren dat het geen leuk nieuws is om te vernemen als je naar de garage gaat om je wagen op te halen.
Gebruikersavatar
door MC
#22137
Voor 235/35/19 en achter 245/35/19. Achter één centimeter breder dus, maar bandhoogte en velgdiameter voor en achter uiteraard hetzelfde. Dat kan toch geen kwaad, Tim..? Of vergis ik me nu enorm? Ik hoop het niet! :smt103 Op zo'n reparatie zit niemand te wachten...
Gebruikersavatar
door reindertt
#22141
Kan geen kwaad. Heb ik bij mijn BMW ook. Is zelfs standaard vanaf fabriek.

Maar aan de andere kant, misschien is dat vanwege de achterwiel aandrijving.
Aangezien de TT een onderstuurde auto is zou je beter vóór bredere banden kunnen leggen :D

Pirelli maakt inderdaad mooie kalenders. Bridgestone doet weer F1.. pfff

Mijn pirelli's hebben ook zeeen van grip als het koud is, maar ze slijten inderdaad sneller. Maar wat is sneller, ik heb er 40.000km mee gedaan (voorbanden!). Maar lagere rolweerstaand = veel grip, maar meer slijtage. Tov bridgestone is het trouwens nihiel, aangezien bridgeston net zo'n lage rolweerstand heeft. Is altijd wel grappig met die banden: mensen vroegen wel een paar keer of me banden niet lek waren... ;)
door emanuel
#22143
MC schreef:Voor 235/35/19 en achter 245/35/19. Achter één centimeter breder dus, maar bandhoogte en velgdiameter voor en achter uiteraard hetzelfde. Dat kan toch geen kwaad, Tim..? Of vergis ik me nu enorm? Ik hoop het niet! :smt103 Op zo'n reparatie zit niemand te wachten...
Als de omtrek van de band hetzelfde is kan er niets gebeuren (leg er eens een meetlint omheen, ben benieuwd wat het scheelt). Het is alleen erg lastig dat je de banden niet van voor naar achter kan verwisselen om ze wat gelijkmatiger te laten slijten? Waarom eigenlijk 2 verschillende maten?
Gebruikersavatar
door MC
#22160
Is wel een terechte vraag, Emanuel... Ik had aanvankelijk alleen de achterbanden vervangen, omdat de voorbanden nog goed waren. Ik had toen gekozen voor 245 breedte, leek me wel mooi. Nu ik ineens ook voor moest vervangen, heb ik daar op advies van Profyle 235 voor genomen; 245 zou wel lastiger gaan sturen zeiden ze... Achteraf had ik inderdaad beter rondom 235 kunnen doen...

Nog even over die omtrek: ik begrijp eigenlijk nu pas waar dat tweede getal voor staat in 235/35/19, nl. percentage van de breedte. Dat zou betekenen dat de hoogte van de achterbanden (245/35) groter is dan aan de voorkant (235/19). En dan zou de omtrek dus ook verschillen, en de omwenteling ook niet met elkaar overeenstemmen. Met risico voor schade aan de versnellingsbak... Of maak ik nu een denkfout..? Ik hoop het maar. Wie kan het uitleggen?
door emanuel
#22168
MC schreef:Is wel een terechte vraag, Emanuel... Ik had aanvankelijk alleen de achterbanden vervangen, omdat de voorbanden nog goed waren. Ik had toen gekozen voor 245 breedte, leek me wel mooi. Nu ik ineens ook voor moest vervangen, heb ik daar op advies van Profyle 235 voor genomen; 245 zou wel lastiger gaan sturen zeiden ze... Achteraf had ik inderdaad beter rondom 235 kunnen doen...

Nog even over die omtrek: ik begrijp eigenlijk nu pas waar dat tweede getal voor staat in 235/35/19, nl. percentage van de breedte. Dat zou betekenen dat de hoogte van de achterbanden (245/35) groter is dan aan de voorkant (235/19). En dan zou de omtrek dus ook verschillen, en de omwenteling ook niet met elkaar overeenstemmen. Met risico voor schade aan de versnellingsbak... Of maak ik nu een denkfout..? Ik hoop het maar. Wie kan het uitleggen?
Nee, dat heb je precies goed, de omtrek is achter dus iets groter. In hoeverre dit wel/niet kan met ons quattro systeem durf ik niet te zeggen. Veel afwijking is dodelijk, dat is bekend, maar enkele cm's ???

Je kan je achterbanden afdraaien tot de diameter klopt met de voorbanden :D
Gebruikersavatar
door MC
#22171
Toch maar even goed uitgezocht... De Audi-dealer in Forepark Leidschendam bevestigde dat wat Audi betreft rondom écht dezelfde banden moeten liggen. Het verschil in omtrek bij mijn set is nu 3.5 cm, wat betekent dat de Haldex-koppeling continu aan het corrigeren is.

Profyle maar meteen gebeld; de banden worden zonder tegenwerpingen weer teruggenomen en omgeruild voor nieuwe 245-ers. Als de Radar-redactie meeleest: wat mij betreft krijgt de Profyle-vestiging Van Kleef Delft de Warme Douche :lol: !!

Heb ik dan zometeen dus rondom dezelfde Bridgestones: 245/35/19. Bedankt heren, voor jullie waarschuwing en advies!
Gebruikersavatar
door Cabriofreak
#22195
MC schreef:Toch maar even goed uitgezocht... De Audi-dealer in Forepark Leidschendam bevestigde dat wat Audi betreft rondom écht dezelfde banden moeten liggen. Het verschil in omtrek bij mijn set is nu 3.5 cm, wat betekent dat de Haldex-koppeling continu aan het corrigeren is.

Profyle maar meteen gebeld; de banden worden zonder tegenwerpingen weer teruggenomen en omgeruild voor nieuwe 245-ers. Als de Radar-redactie meeleest: wat mij betreft krijgt de Profyle-vestiging Van Kleef Delft de Warme Douche :lol: !!

Heb ik dan zometeen dus rondom dezelfde Bridgestones: 245/35/19. Bedankt heren, voor jullie waarschuwing en advies!
Dit is o.a. 1 van de redenen dat ik nooit bij Profile of Kwikfit aan mijn auto laat prutsen.
Vind het wel netjes dat het gecorrigeerd word :wink:
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]