Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
door allewijn
#31502
Ik heb de knoop doorgehakt!!!!

Afgelopen zaterdag ben ik naar Hoogendoornwheels geweest (leuke zaak, vriendelijke man), alwaar er meerdere 18" en 19" velgen bij mijn TT zijn gehouden (new RS4 zilver, new RS4 hps, new RS6, A5, S5, S8).

Uiteindelijk waren we het er allemaal over eens dat het S8 wiel, gespoten in een mooie zilveren metallic tint, in een 18" variant het beste stond (19" stond als een traktor, misschien met héle lage TT's staat 19" wel beter, maar bij de mijne dus niet).

Het werd dus een 18", zilver metallic, S8 wiel.

Toen de banden, waarbij ik uit verscheidene merken kon kiezen, beginnend bij een voor mij onbekend 'CORSA' merk, naar een Federall SS595, naar een Dunlop SP Sport Maxx band.

Uiteindelijk toch voor de duurste Dunlop Sport Maxx gekozen, daar ik héééle goede reviews over deze banden lees, het profiel er mooi uit ziet, ze erg stil zijn, op droog erg goed zijn en zo ook op nat wegdek.

Na deze keuze werden ze gelijk op de velgen gedraaid (ze hadden alles zowaar op voorraad en nog gelijk tijd ook), heb ik nog gekozen voor mooie slotbouten en een busje met een soort 'verzegeling voor de lak' aldaar gekocht.

De S8 wielen staan héél erg fraai, misschien nog wel mooier als mijn oude RS4's (die vond ik ook altijd erg mooi, maar wilde wat anders).

Ik heb mijn oude RS4 velgen direct doorverkocht aan een goede kennis van mij die ook een bedrijf in reparatie van velgen heeft.
Daar kreeg ik dus direct 150,- euro voor.

Totaal was ik voor de 18" S8 wielen + Dunlop Sport Maxx met slotbouten en verzegeling maar 730,- kwijt (na aftrek van de 150,- voor mijn oude velgen)
Kortom: Een héle mooie prijs voor zoveel nieuws lijk mij...

Toen mijn oude banden onder mijn TT vandaan zag komen schrok ik me kapot, ze waren alle 4 gecupped, ze zagen er niet uit, er zaten scheuren in, ze waren gebobbeld, ze hadden platte vlakken, mijn god wat slecht...

Met de nieuwe Dunlop's geniet ik ineens van een serene rust en een sublieme wegligging.
Dit verschil is niet normaal jongens!
Wat heerlijk!

(wel nog even voor de zekerheid binnenkort de TT opnieuw uit laten lijnen)

Ik zal ZSM foto's maken en plaatsen!

Groetjes en bedankt,

Tim
door Niall
#31503
Als jou achterbanden ook flink gecupt waren, zou ik de auto een keer goed laten uitlijnen. Hiermee bedoel ik dat ze de geometrie van de achteras precies volgens de spec afstellen , anders heb je weer gesodemieter met gecupte banden.
door emanuel
#31504
Jorge schreef:Doe eens een search op google naar de Maxxis Victra MA-Z1 en zie de resultaten. Heb ze nu onder mijn auto zitten. Supergrip in bochten, heel erg nat wegdek en stil! Best uit de bandentest gekomen!

greetz, Jorge
Ze zien er in ieder geval goed uit. Ik moet snel een paar nieuwe 17" bandjes hebben voor op mijn originele velgen. Misschien dat het deze wel worden. Ik heb ook naar de Flakens zitten kijken, reviews zijn over het algemeen erg goed, en de prijs is een stuk beter dan de bekende A-Merken. Dunlops worden het zeker niet meer, veel te weinig grip en te veel herrie, zeker nu ze wat ouder worden.
door allewijn
#31506
Niall schreef:Als jou achterbanden ook flink gecupt waren, zou ik de auto een keer goed laten uitlijnen. Hiermee bedoel ik dat ze de geometrie van de achteras precies volgens de spec afstellen , anders heb je weer gesodemieter met gecupte banden.
Volgens de eigenaar van Hoogendoornwheels is het idd verstandig hem toch even opnieuw uit te lijnen, omdat dit misschien kan helpen.
Toch is hij nog niet zo heel lang geleden (een jaartje) compleet digitaal uitgelijnd toen er nieuwe KW dempers en veren onder kwamen...
Hij zei echter ook dat het 'cuppen' een gigantisch probleem is bij VAG.
Dat de vag groep het maar niet voor elkaar krijgt om hun onderstellen zodanig te krijgen dat ze niet cuppen.
Zelfs bij de nieuwe A4 en Q7 had hij het al gezien. Audi heeft zelfs speciaal de Conti SportContact 3 laten ontwikkelen om het cuppen te voorkomen. Omdat ze het in hun onderstellen niet voor elkaar krijgen, laten ze maar een band maken die dat moet compenseren (hoe slecht!).

Dus cuppen doen ze helaas vaker, ook bij de TT's...
Maar ga mijne toch voor zekerheid weer extra uit laten lijnen om het zoveel mogelijk tegen te gaan.
Nog advies waar ik dat het beste kan laten doen, omgeving middelharnis?
Gebruikersavatar
door TéTé
#31507
Iemand nog een gouden tip voor 17" winterbanden?

Ik heb m'n originele 17 " parabool velgen laten poedercoaten en wil deze voor de winter gaan gebruiken. Vind het alleen erg lastig om te bepalen wat nu een goede winterband is. Ervaringen zijn dus van harte welkom!
door allewijn
#31508
TéTé schreef:Iemand nog een gouden tip voor 17" winterbanden?

Ik heb m'n originele 17 " parabool velgen laten poedercoaten en wil deze voor de winter gaan gebruiken. Vind het alleen erg lastig om te bepalen wat nu een goede winterband is. Ervaringen zijn dus van harte welkom!
Zie de ANWB winterbandentest 2007, dus de meest recente: http://www.anwb.nl/auto/tests/onderdele ... anden.html
door Niall
#31510
Van die banden klopt het. De Bridgestone RE050A is een hele goed band maar die cupt heel snel.
Heb je niet aan Aad gevraagd voor een goed adres.

Bij de TT die wij hadden kon er met veel moeite ietwat aan de achetras gesteld worden, maar dan moet je wel iemand hebben die er verstand heeft van hoe je die moet stellen. Helaas gaan banden alleen cuppen bij auto's met een onafhankelijke achteras., en niet bij een starre as zoals bij een FWD TT.
door allewijn
#31512
Niall schreef:Van die banden klopt het. De Bridgestone RE050A is een hele goed band maar die cupt heel snel.
Heb je niet aan Aad gevraagd voor een goed adres.

Bij de TT die wij hadden kon er met veel moeite ietwat aan de achetras gesteld worden, maar dan moet je wel iemand hebben die er verstand heeft van hoe je die moet stellen. Helaas gaan banden alleen cuppen bij auto's met een onafhankelijke achteras., en niet bij een starre as zoals bij een FWD TT.
Nee heb géén goed uitlijn-adres aan Aad gevraagd, stom... Maar kan hem alsnog even bellen natuurlijk.
Waar heb jij hem laten uitlijnen? (ik heb dus een KW set, dus geen oem vering/demping)
Volgens mij zei hij trouwens juist dat cuppen ook héél erg was bij voorwiel aangedreven modellen, waarbij hij naar een golf 4 wees die daar stond!
Dus niet enkel bij quattro's/4motions
door Niall
#31517
Cuppen is een zeer complex materie die bepaald wordt door wielstanden, banden enz. Ik heb de mijne toen in helmond laten uitlijnen, beetje uit de richting voor je. :D
Maar het euvel zit hem ook in de slijtage van de onderstelrubbers welke meer speling zorgen op de achteras. Ik heb toen de monteur meegeholpen omdat hij niet en de as kon verzetten en de bouten vastdraaien tegelijk. :lol:
Dus hij draaien en ik met 95kg schoon aan de haak aan een ijzeren staaf trekken zodat de as verzet kon worden :wink: :lol:

Maar gezien jouw auto verlaagd is zou ik dit vermelden bij het uitlijnen omdat het ook een invloed heeft op de wielstanden, waarschijnlijk kiezen ze dan automatisch voor een standaard quattro terwijl je dan beter de standen kan gebruiken van een TT met S-line onderstel als basis instelling.

Anders moet je FRed op seat-online even een PB sturen, die weet wel een adresje in rotterdam :wink:
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]