Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door aaldert
#20630
Vrijwel alle mensen die ik ken rijden in een japans koekblik. Of hebben geen rijbewijs. Twee collegas van me zijn de uitzondering op de regel en hebben turbo-autos. De ene parkeert wel eens een 911 dwars door een stilstaande vrachtwagen, en zijn huidige auto (911 turbo) rijdt vaker niet dan wel.

De andere doet aan amateur-racerij (in een roestig barrel weliswaar) en ik bracht hem eens naar huis. Hij bracht me het nieuws dat ik veel te ruw omging met mijn nog niet warme turbo en dat het allemaal vreselijk stuk zou gaan. Hel en verdoemenis!

Sindsdien durf ik amper nog boven de 3000 toeren uit te komen - ik rij hier zo in 3 minuten de snelweg op en daar eenmaal op betekent het gas intrappen dat Koos Spee langs de kant met zo'n gekruld joch op een zeepkist mijn rijbewijs staat in te vorderen - en dat is toch spijtig gezien er best een fraaie symfonie aan gebrul onder de motorkap vandaan komt op het juiste tourage.

Lang verhaal kort - hoe en hoe lang laat een verstandig mens* de TT warm lopen zonder de boel naar hel en verdoemenis te helpen?

* = een verstandig mens woont in de bebouwde kom en niet op een circuit.

Mijn dank is groot!
Gebruikersavatar
door petertt
#20632
gewoon rustig rijden tot je temperatuur meter in het midden staat dan kan je gewoon vol gaan het belangrijkste is gewoon dat je niet met een koude motor hard gaat rijden das niet goed en met die turbo is gewoon onzin!
Gebruikersavatar
door aaldert
#20634
Na die 3 minuten zit ik op de snelweg en tenzij het buiten 90 graden is of ik in de file sta hapt mijn TT genoeg lucht blijkbaar om vrijwel nooit in het midden te geraken. Nu neem ik aan dat dit de temperatuur is van het blok en niet van de turbo - en die laatste zou op temperatuur moeten komen, of tenminste dat de olie daarin vloeibaar is :)
door allewijn
#20636
petertt schreef:gewoon rustig rijden tot je temperatuur meter in het midden staat dan kan je gewoon vol gaan het belangrijkste is gewoon dat je niet met een koude motor hard gaat rijden das niet goed en met die turbo is gewoon onzin!
Dit is ABSOLUUT NIET waar!
Het warmrijden van een (turbo)motor is van essentieël belang! Wanneer de koelvloeistof temperatuur, dus de naald om je teller, de 90 graden bereikt dan is de motor nog absoluut niet op bedrijfstemperatuur. De koelvloeistof is dan weliswaar tussen de 98 en 102 graden (naald stabiliseerd op 90), maar de OLIE is dan nog (vaak) zwaar onder bedrijfstemperatuur.
En juist die olietemperatuur is zo belangrijk!
(om die rede gaan sommigen van ons nu ook olie temp meters installeren in hun TT)

Als je na drie minuten al een snelweg opdraaid en gelijk goed op het gas gaat, ja dan ben je zelf vaak de veroorzaker van het stukmaken van dingen! En mag je de consequenties op je nemen.

Ikzelf rij altijd, tot de koeltemp de 90 graden bereikt, in elke versnelling ònder de 3000rpm, als hij vervolgens 90 graden bereikt, rij ik nog minimaal 5 kilometer rustig door alvorens ik eens echt op het gas wil gaan! (dus in totaal misschien wel 10 kilometer warmrijden)
Laatst gewijzigd door allewijn op wo dec 26, 2007 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
door allewijn
#20638
-dubbelpost-
Gebruikersavatar
door aaldert
#20639
allewijn schreef:Als je na drie minuten al een snelweg opdraaid en gelijk goed op het gas gaat, ja dan ben je zelf vaak de veroorzaker van het stukmaken van dingen! En mag je de consequenties op je nemen.
Ja goed op het gas is dan +/- 3300 tpm in versnelling 5 (=130km/u op de teller). Het staat ook zo lullig om 110 te gaan doen in je TT he :)

Helaas zijn dan de versnellingen op, dus daar doe je niks aan. Tenzij ik elke ochtend 10 minuten in z'n 2 hier cirkeltjes ga draaien door de buurt :)
door emanuel
#20641
Het ligt er maar net aan HOE je naar die 130 toe rijdt. Het kan in een seconde of 7, maar het een koude motor doe je dat liever niet. Probeer het zo rustig mogelijk aan te doen, het gaspedaal behandel je alsof er een ei op ligt, opschakelen onder de 3000 rpm. Ik weet het, je ziet er dan uit als een of ander oud vrouwtje wat de sneweg op komt zetten, maar geloof me het is echt veel beter voor je motor. Die paar Km rustig aan doen ga je echt niet van dood. Bovendien kunnen je mede weggebruikers dan langer van de aanblik van je TT genieten! Je hoeft niemand iets te bewijzen op de snelweg, ze zien toch wel dat je een redelijk vlotte auto hebt (itt golfjes GTI e.d. waarvan iedereen denkt dat het een gewone 1.6 is)
Gebruikersavatar
door nickbox
#20643
Voor de turbo is het ook van belang dat deze nog even na draait, dus wanneer je stilstaat, niet meteen de motor uitzetten, maar nog even stationair laten draaien......
Gebruikersavatar
door reindertt
#20644
nickbox schreef:Voor de turbo is het ook van belang dat deze nog even na draait, dus wanneer je stilstaat, niet meteen de motor uitzetten, maar nog even stationair laten draaien......
Voordat hier verder op doorgegaan wordt --> off topic, zijn er al genoeg van.
Gebruikersavatar
door nickbox
#20650
reindertt schreef:
nickbox schreef:Voor de turbo is het ook van belang dat deze nog even na draait, dus wanneer je stilstaat, niet meteen de motor uitzetten, maar nog even stationair laten draaien......
Voordat hier verder op doorgegaan wordt --> off topic, zijn er al genoeg van.
Hoe zo Off Topic? Wanneer het gaat om het behoud van de turbo, is het van belang om deze dus warm te rijden en nog even na te laten draaien, toch?
Gebruikersavatar
door Ferdi
#20662
hoe lang nog de motor stationair laten draaien voor je de motor uitzet,...1-2 minuten?
maar denk niet dat je de motor stationair hoeft te laten draaien,
als je al gedurende 10-15 minuten heel rustig heb gereden, bijv.
van leiden naar rotterdam met 80km/h, met nauwelijks 2500rpm...
zonder als een gek optrekken en remmen, maar constant met
vloeiende bewegingen rijden... :?
Gebruikersavatar
door reindertt
#20686
Ach even je motor koud laten lopen is altijd goed voor een geblazen motor.

@ Nickbox, het hele topic over koud laten lopen van je TT is al uitvoerig besproken. Gebruik de zoekfunctie.
door nielsds
#20738
Even off topic misschien , maar momenteel in de winter heb ik men tt nog niet meerdan een temperatuur van 70 weten geven , ook niet na 30-40 min reiden .. is dit normaal ?
Gebruikersavatar
door petertt
#20742
volgens mij niet,want de mijne staat altijd precies in het midden!!
Gebruikersavatar
door petertt
#20748
hij moet altijd 90 graden aangeven met koud of warm weer zoniet dan moet je een sensor laten vervangen en eventueel je thermostaat!even naar de garage laten checken!
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]