Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door reindertt
#24546
Aangezien ik succesvol mijn nieuwe auto ingevoerd heb en ik nog wat aanvullingen heb op het stukje van Hans, hierbij mijn stapsgewijze beschrijving van invoeren. Ik ben gecontroleerd door de marechausse en alles was goed, dus beproefde methode!

Ik zal alle documenten inscannen incl pdf van alles sites ivm informatie. Dit .zip bestand wordt op de download gezet.

Benodigde documenten:
- Certificaat van overeenstemming (origineel bij de auto afgeleverd, laat zien dat auto in europa mag rijden)
- Fahrzeugbrief: beschrijft de auto en eigenaren. Is nodig bij zulassungstelle en RDW
- Rijbewijs en paspoort
- Ausfuhr-groene kaart
- Ausfuhr-kenteken bewijs

Beschrijving:
Stap 1 - Zoek je auto op de diverse sites (http://www.autoscout24.de is één van de grootste)
Stap 2 - Leg contact met de verkoper en spreek af dat je komt kijken
Stap 3 - Maak een afspraak om de auto af te rekenen (cash! = bahr geld) en op te halen. Cash is voor de meeste duitsers aantrekkelijk en daarmee kun je beter onderhandelen **
Stap 4a - Ga in Duitsland naar de dichtstbijzijnde ADAC: hier kun je een ausfuhr-kenzeigen en ausfuhr-versicherung afsluiten. Kosten: ? 110 - ?200 (afhankelijk geldigheid en dekking). Je hebt hiervoor ANWB pas nodig!
Stap 4b - Ga in Duitsland naar dichtst bijzijnde KFZ Zulassungstelle: hier kun je een ausfuhr-kenzeigen en ausfuhr-versicherung afsluiten. Kosten: ? 110 - ?200 (afhankelijk geldigheid en dekking). Let op: sluiten om 13:00u!
Stap 5 - Zorg dat je alles netjes ingevuld hebt en rijdt maar lekker naar huis! De 'houdbaarheidsdatum' van het kenteken staat in het kenteken gestansd. Je kunt t/m deze datum OOK in Nederland rondrijden. NL staat vermeld op de groene kaart.
Stap 6 - Rijdt (met je duitse tijdelijke kenteken) naar de RDW. Zorg dat je er om 07.45u bent, des te sneller ben je weer buiten. Laat hier je voertuig APK keuren (!doen!=slim) en laat je kenteken keuren.
Stap 7 - Geef de BPM aan bij de douane. Aangifte en berekeningsformulier wordt bijgevoegd! Gebruik afschrijvingsmethode!
Stap 8a - Betaal BPM met pinpas/credit card (moet wel het hele bedrag kunnen pinnen, check dit!). Volg stap 9a
Stap 8b - Ga met acceptgiro direct naar postkantoor, schrijf over en ga met bewijs terug naar douane. Volg stap 9b.
Stap 8c - Schrijf het bedrag dezelfde dag nog over via internetbankieren mbv accepgiro. Volg stap 9c.
Stap 9a - Je kunt na even wachten je kentekenbewijs, tenaamstelling en APK formulier meenemen.
Stap 9c - Wanneer je weer op tijd (12:00u sluit RDW) terug bent met bewijs, kun je na even te moeten wachten je kentekenbewijs, tenaamstelling en APK formulier meenemen.
Stap 9c - De douane checkt bijschrijvingen elke dag. Het kentekenbewijs, tenaamstelling en APK formulier worden binnen 5 werkdagen opgestuurd.
Stap 10 - Laat je kentekenplaten maken en ga rijden :)

N.B.: Tip: ga de dag na aankoop direct naar RDW. Zorg dat je daar kunt betalen, zodat je kentekenbewijs mee kunt nemen. Mocht dat niet lukken, kun je altijd bij postkantoor overschrijven en regelen dat je de dag erop (dag 3) je kentekenbewijs op kunt halen.

** Heb het bij de prijsafspraak over de garantie. Wanneer de verkoper 'Europa Plus Garantie' levert, dan kun je de auto ook bij Nederlandse dealer laten repararen. Hierbij moet je het altijd wel zelf voorschieten. Wat ook kan is een nederlandse garantieverzekering afsluiten (? 300-500 per jaar afhankelijk vd dekking). Hierdoor kun je de koopprijs flink omlaag krijgen, wanneer de auto standaard met garantie verkocht wordt.
Gebruikersavatar
door AenE
#24555
Goed omschreven en het komt me allemaal bekend voor :wink:

Even een aanvulling bij stap 7; er zijn RDW-stations waar je niet zonder afspraak terecht kunt bij de Douane, Nieuwegein is er één van. Dus afspraak maken noodzakelijk.
Gebruikersavatar
door reindertt
#24556
Hey erik, goede aanvulling.

Dat zal ook staan op de .pdf docs die ik nog toe ga voegen.
door TT-mike
#24559
Is er een indicatie te geven wat het voor gelijkwaardige auto's nou aan het eind onder de streep scheelt ongeveer?

Bijv.:

aankoopbedrag tussen de 20.000 - 25.000 euro scheelt 5000 euro
aankoopbedrag tussen de 25.000 - 30.000 euro scheelt 7000 euro
Gebruikersavatar
door AenE
#24560
TT-mike schreef:Is er een indicatie te geven wat het voor gelijkwaardige auto's nou aan het eind onder de streep scheelt ongeveer?

Bijv.:

aankoopbedrag tussen de 20.000 - 25.000 euro scheelt 5000 euro
aankoopbedrag tussen de 25.000 - 30.000 euro scheelt 7000 euro
Was het maar zo makkelijk te bepalen :wink:

Het hangt helemaal af van je aankoopbedrag, hoeveelheid opties, staat en onderhoudshistorie van het voertuig enz.
Er is dus niet zo makkelijk een direct vergelijk mogelijk tussen dezelfde voertuigen uit Nederland en Duitsland of België bijvoorbeeld. Zelfs voertuigen binnen Nederland zelf zijn lastig te vergelijken qua prijs.
Voor mijn TT Roadster uit bijna 2002 heb ik ongeveer 4 à 5000 Euro bespaard schat ik ruwweg in.
Gebruikersavatar
door reindertt
#24562
Het is inderdaad lastig te bepalen.

Doe gewon het volgende: kijk naar de nederlandse prijs en ga dan eens kijken naar een duitse. vervolgens ga je via internet de BPM uit rekenen. dan weet je het precies.

Ik heb zeker boven de ? 5000 'bespaard'. Nog wel meer ;)
Gebruikersavatar
door MisterCats
#24570
Hardstikke helder verhaal :P
Met dit in de hand heb je een heel praktische handleiding om eenvoudig de auto van je dromen te vinden en te bemachtigen.
Misschien kan Paul dit verhaal als PDF in de downloadsectie opnemen :?:
Veel plezier en tot ziens :wink:
door allewijn
#24574
Toffe duidelijke uitleg!
Interessant als ik 'ooit' nog eens een MK2 wil importeren :D
Als er een PDF van komt zou dat inderdaad helemaal super zijn.
Veel plezier nogmaals met de nieuwe bolide Reinder :wink:
Gebruikersavatar
door Ronnie
#24578
Let wel stap 5 rijden er zat mee rond in Nederland, ik kreeg echter bij de RDW te horen dat het tot de NL grens geldig is en je op Nederlandse bodem er eigenlijk niet verzekerd mee rondrijdt. Echter heb ik met de verzekering dit toen netjes geregeld en de auto op chassisnummer verzekerd en mocht het blijkbaar wel. Hoe dat nu exact zit heb ik nooit uitgezocht alleen keek er vreemd van op bij de RDW toen die douane man dat tegen me zei. Boeiend, ik reed mooi al rond met de TT :D me nooit meer in verdiept maar ben wel een gewaarschuwd man voor als ik er weer eentje ga invoeren en een tijdje op die platen op de Nederlandse wegen wil rondrijden 'verzekerd' en wel.

Om de aankoopsprijs goed omlaag te krijgen... <b>als 'export' kan er meestal direct al 22,9% van de normale Duitse vraagprijs af!!!!!!!</b>
Liever steken de Duitsers dat dan wel in eigen zak, maar goed als iemand t niet weet... denken zij wat niet weet wat niet deert :D
En als je net doet of je in auto's handelt krijg je ook gelijk scherpere prijzen te horen... tot ze erachter komen dat ze een koop gesloten hebben eigenlijk en je geen btw nr e.d. hebt voor de autohandel... das een blik om niet meer te vergeten zo mooi :lol:
Gebruikersavatar
door metaal
#24743
Even voor de goede orde Ronnie,

Dus een berekening zou dit kunnen zijn:

=Dealerprijs 30000 euro (noem maar wat, auto net 1 jaar oud en net iets meer dan 6000km gereden)
=Minus die 22,9% dan wordt de exportpreis 23130 euro
=met de nederlandse BTW wordt dan 19% over 23130 wordt dan 27 525 euro
=bpm is dan ongeveer 8100 euro
=RDW kosten 96 euro

totaal onder de streep is dan 27525 + 8100 + 96 = 37721 euro

is dit goed?
Gebruikersavatar
door Cabriofreak
#24744
metaal schreef:Even voor de goede orde Ronnie,

Dus een berekening zou dit kunnen zijn:

=Dealerprijs 30000 euro (noem maar wat, auto net 1 jaar oud en net iets meer dan 6000km gereden)
=Minus die 22,9% dan wordt de exportpreis 23130 euro
=met de nederlandse BTW wordt dan 19% over 23130 wordt dan 27 525 euro
=bpm is dan ongeveer 8100 euro
=RDW kosten 96 euro

totaal onder de streep is dan 27525 + 8100 + 96 = 37721 euro

is dit goed?
Je hoeft in Nederland geen BTW af te dragen op een 2de hands auto die je invoert.
Ik neem aan dat je de BPM berekent hebt over de nieuwwaarde die de auto kost in Nederland?
Gebruikersavatar
door MisterCats
#24745
metaal schreef:Even voor de goede orde Ronnie,

Dus een berekening zou dit kunnen zijn:

=Dealerprijs 30000 euro (noem maar wat, auto net 1 jaar oud en net iets meer dan 6000km gereden)
=Minus die 22,9% dan wordt de exportpreis 23130 euro
=met de nederlandse BTW wordt dan 19% over 23130 wordt dan 27 525 euro
=bpm is dan ongeveer 8100 euro
=RDW kosten 96 euro

totaal onder de streep is dan 27525 + 8100 + 96 = 37721 euro

is dit goed?
Even nog iets over BTW (Mehrwertsteuer of Mwst)
Dealers in Duitsland vragen overigens wel bewijs (een kopie inschrijving KvK) als je een auto zonder BTW wilt kopen.

Als je in Europa wat dan ook koopt waar al BTW over betaald is hoef je in een Nederland geen BTW meer te betalen bij invoer. Vorder je in een europees land de BTW terug, dan moet je in Nederland alsnog de BTW betalen bij invoer.
Overigens moet een duitse auto dan "Mehrwertsteuer Ausweisbar" zijn, net als in Nederland een BTW auto waar je zakelijk de BTW van terug kan vorderen. Anders is het een marge auto waar de BTW niet meer van terug te vorderen is.

BTW terugvragen levert alleen iets op als het buitenlandse BTW tarief (veel) hoger is dan het Nederlandse tarief van 19%.
Gebruikersavatar
door reindertt
#24801
Dat gedoe met de BTW heeft helemaal geen zin, omdat de BTW in duitsland nagenoeg even hoog is.
Ronnie schreef:ik kreeg echter bij de RDW te horen dat het tot de NL grens geldig is en je op Nederlandse bodem er eigenlijk niet verzekerd mee rondrijdt
@Ronnie als je de 'ausfuhrversicherung' koopt ben je OOK verzekerd in nederland. Het gaat niet op kenteken, maar op chassisnummer en naam. Je koopt deze voor een aantal dagen, los van de geldigheid van je kenteken. Je groene kaart is gekoppeld aan je kenteken en op de groene kaart staan de landen vermeld waar je auto verzekerd is. Daar staat Nederland ook bij.

Tevens nogmaals de vermelding dat deze methode een beproefde methode is. De marechoussée controleerde óók of we verzekerd waren. Je bent in nederland strafbaar als je met een onverzekerde auto rond rijdt. Alles was ok :) Dus vertrouw niet altijd het woord van een RDW-telefoniste.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#24873
reindertt schreef:Dat gedoe met de BTW heeft helemaal geen zin, omdat de BTW in duitsland nagenoeg even hoog is.
Ronnie schreef:ik kreeg echter bij de RDW te horen dat het tot de NL grens geldig is en je op Nederlandse bodem er eigenlijk niet verzekerd mee rondrijdt
@Ronnie als je de 'ausfuhrversicherung' koopt ben je OOK verzekerd in nederland. Het gaat niet op kenteken, maar op chassisnummer en naam. Je koopt deze voor een aantal dagen, los van de geldigheid van je kenteken. Je groene kaart is gekoppeld aan je kenteken en op de groene kaart staan de landen vermeld waar je auto verzekerd is. Daar staat Nederland ook bij.

Tevens nogmaals de vermelding dat deze methode een beproefde methode is. De marechoussée controleerde óók of we verzekerd waren. Je bent in nederland strafbaar als je met een onverzekerde auto rond rijdt. Alles was ok :) Dus vertrouw niet altijd het woord van een RDW-telefoniste.
RDW telefoniste? T waren de douane plus de rdw keurmeester die me dat vertelden, dus ik keek er raar van op en op diverse sites staat t namelijk ookdat je ermee tot de Nederlandse grens mag rijden. Maar goed ik geef dr zelf geen bal om want heb al die papieren en die set platen zelf ook gehad in 2005... stond idd ook nederland vermeld en een wa verzekering en alles op je eigen naam. Dus was ook gewoon in de veronderstelling dat alles goed geregeld was plus de auto op chassisnummer bij Centraal Beheer verzekerd dus had even een paar maanden dubbele verzekering eigenlijk. RDW keuringsstation in Den Bosch werkte makkelijk en snel maar keek op van dat ze me dat dus vertelden daar over die kentekenplaten uit Duitsland... en sommige sites vermelden dit dus ook terwijl ik gewoon dacht dat t 100% ok was. Als ik weer iets ga invoeren zoek ik dat nog wel eens uit.
door Niall
#24889
Volgens de douane mag je tijdelijk met een Kurzkennzeichen rijden zolang je ook een verzekering + groene kaart hebt. Anders een eendags kenteken aanvragen bij de RDW en via de verzekering dan de auto voor die dag op chassis nr verzekeren.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]