Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#24573
Het viel mijzelf ineens op dat ik de laatste weken iets minder 'actief' ben op het forum.
Enkele weken geleden vroeg ik jullie nog continu het hemd van het lijf over Bobines, N75 klep, N249 klep, vermogensverlies, vagcom, loggen van boost, chippen, drukverlies, etc...
Allemaal vragen die met de 'gezondheid' van mijn TT te maken hadden, daar er na een op-maat-chip van JD-engineering in december 2007, eigenlijk continu wel iets mis was.

Sinds zo'n twee weken terug is mijn TT echter eindelijk HELEMAAL goed.
Er is zoveel vervangen, in de zoektocht naar een stottertje bij opspoelen turbo, drukverlies, krakende draagarm, etc.

Dus in afgelopen tijd stap voor stap vervangen:
- benzinefilter
- N75 klep
- Lmm meter
- 4 bobines (nieuwe type)
- 4 bougies
- Diverter valve (forge dv006)
- Veren in valve (alle kleuren getest)
- N249 modificatie (bypass)
- Stabilisatorstang vervangen
- Stabilisatorstang-rubbers vervangen
- Draagarm rubbers links én rechts vervangen
- 4 punts digitale uitlijning
- Alle deukjes door professionele uitdeuker weg laten trekken
- 4 nieuwe veren en 4 nieuwe schokbrekers KW-sportsuspension
- Dubbele 225 einddemper
- V6 hongingraatgrill
- Audio-installatie van Focal
- Deuren geheel trillingsvrij middels enkele vierkante meters vibraflex bitumen
- TT design armsteun
- krakende hoedenplank gemodificeerd
- Echte o.e.m. RS4 naafkappen op RS4 rep. velgen geplaatst
- LED stadslichten en nummerplaat verlichting
- JD engineering maatchip
- Gemodificeerde luchtfilterbox (wak methode)
- Grote beurt waarbij oa ook de haldex en schakelbak olie vervangen zijn
- Nieuwe voorruit erin ivm krasjes op oude

In dit lijstje zal ik ongetwijfeld nog wel wat vergeten zijn, maar na de N249 bypass en de vervanging van alle draagarm rubbers (dit zijn beide de laatste/meest courante dingen die ik aan mijn TT heb gedaan) is hij zóóóó goed gaan rijden (door vervangen van al die rubbers is het weg/stuur gedrag ineens tien keer zo goed en door bypass van die n249 is ie motorisch eindelijk soepel en beresterk en behaal ik eindelijk de 215PK en 340NM die JD-engineering inregelde)

Kortom: Ik rij nu elke dag met SuPeR veel plezier.
Er is op dit moment niets aan mij TT waaraan ik me irriteer of anders zou willen zien.
Ik geniet nu van het rijden!!!
(Ik klop op dit moment even af op een dik stuk hout, daar dit natuurlijk wel zo moet blijven)

Om die rede heb ik dus eventjes wat minder vragen en post ikzelf ietsje minder!
Wil het jullie graag even laten weten, want ik lees nog elke dag mee en probeer zo vaak mogelijk in topics van anderen te reageren als ik 'nuttige antwoorden' kan geven.
Ik ben dus gewoon nog van de partij hoor :D

Groetjes,

Een genietende TT Quattro rijder...

Tim
Gebruikersavatar
door MisterCats
#24589
dan kan je nu eindelijk zonder zorgen de AuTTobahn MeeTTing bezoeken en volop genieten :P
Gebruikersavatar
door AenE
#24598
Goed nieuws is altijd leuker om te lezen dan klachten, dus post gerust weer wat vaker :D
Wat zul je opgelucht zijn na al die klachten.
Gebruikersavatar
door hj
#24599
vraagje wat bedoel je met N249 modificatie (bypass), ben heel nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
door screamer
#24600
hj schreef:vraagje wat bedoel je met N249 modificatie (bypass), ben heel nieuwsgierig.
Voor zo ver ik weet ik is de N249 de klep die je DV bedient. Bij de bypass modificatie wordt deze klep omzeild.

Werkt dit echt beter Allewijn? Heb er zelf geen ervaring mee namelijk.
Gebruikersavatar
door hj
#24602
heb net 1 stukje gelezen op het seat forum, wel interessant ben alleen benieuwd of het ook werkt op 1 225 pk.
door allewijn
#24604
Tik inderdaad in GOOGLE maar eens in 'N249 bypass' en lees dan eens wat verhalen op VWvortex en Seat forums.
Ikzeld heb de N249 op zodanige juiste wijze gebypassed dat er geen storingen worden gegeven in vagcom en/of dashboard.
De klep is nml. nog wel actief, hij opereerd echter zelfstandig buiten de rest van het systeem, dus juiste bypass!

De volgende voordelen ermee:
- Snellere DV reactie
- Soepeler bij halfgas tussen 2000 en 3000rpm waar druk op wordt gebouwd. Voorheen in dat gebied met halfgas wat irritant voelbaar in/bij-regelen van boost (dit hoort volgens JD-engineering een beetje bij een gechipte 1.8t zoals de mijne)
- Kortere/krachtigere dump van overdruk
- Iets meer boost gelogged in vagcom

Hier een goede omschrijving van de werking:
(en van het mogelijke negatieve bij-effect heb ik totaal géén last, ik heb een 'F' versie N75 klep)

N249 is controlling the DV (Dump Valve). It is installed between the intake vacuum source and DV itself. When no current is switched to the N249 (default state), the DV will get vacuum or boost from the intake manifold. This is how almost ALL turbo cars are worknig. When shifting gears, you let off throttle, TB closes and vacuum is generated which can open DV to vent boost (which cannot enter engine, because TB is closed).

On never 1.8Ts (2000+) they introduced the N249 (along with lots of other stuff) which is a possibility for the ECU to open the DV any time (!), even during full throttle/acceleration. When the engine is running and turbo is boosting, there is no vacuum generated, but to open the DV (which is mechanical), vacuum is needed. This is what the black vacuum reservior on top of the engine is used for. When idling, shifting, etc - so when vacuum is available, vacuum is led into this reservoir from the intake manifold and kept inside using a check valve (white/black), so when boosting again, vacuum will stay there (air cannot enter into the reservoir).

When ECU wants to open DV durnig full throttle/acceleration, simply "energizes" N249, which will "de-select" the DV from the intake manifold (boost), and "switches" it onto the vacuum reservior. The vacuum in the reservoir will open the DV instantly and release your boost, which, in most of the cases (tuning, etc) is not that highly required . In the case ECU sees a little overboost problem, it can turn N249 on/off repeatedly for very fast (just as N75 is working), which will open/close DV all the time, trying to settle (lower) the boost level.

PROs: By removing N249 valve, you can prevent this bad habit of the ECU, and by removing N249 valve, you are removing an approximately 2mm narrow bottle neck restriction (ID of the N249 valve) in the line to the DV, which will result in a somewhat faster DV response. I am using the stock bosch DV, but it feels just as good as an aftermarket DV with N249 (restriction) inline. Boost curve is smooth and progressive.

CONs: Boost overshots/spikes may grow higher, especially in high gear/low rpm situations (using the small K03), which can result in a leaner condition (for the moment). These spikes depend on N75 type, wastegate setting and software programming, but they usually don't last long (0.5-1s max). In the case these spikes are very high (car enters limp even), minor adjustment on the wastegate can be done. Ibiza engine covers cannot be used anymore (by removing the accessories above, two mounting points of the cover are removed aswell).


Een DIKKE aanrader!
(kies niet voor de versie waarbij mensen een weerstand ergens tussen gaan solderen, dat is allemaal NIET nodig)
Gebruikersavatar
door hj
#24610
vraagje, ben niet zo heel goed in engels vooral technischengels heb hier 1 paar plaatjes hebjij het zo gedaan?
Afbeelding
voor
Afbeelding
na
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]