Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door craze
#26096
ik rij dus een TT quattro en iemand wist mij te vertellen dat mijn auto niet permanent 4-wielaangedreven is, alleen als het nodig is grijpt hij in :!:
is dit waar :roll:
daarbij, kan iemand mij uitleggen wat ESP precies doet want met mijn beperkte kennis zou ik zeggen dat ESP en 4-wielaandrijving dezelfde eigenschappen hebben nm. aandrijving daar waar de auto het 'verlangt' en het niet doorslippen v.d. wielen.
maar ik zal er helemaal naast zitten dus kom maar op met jullie uitleg....THX
Gebruikersavatar
door MisterCats
#26097
craze schreef:ik rij dus een TT quattro en iemand wist mij te vertellen dat mijn auto niet permanent 4-wielaangedreven is, alleen als het nodig is grijpt hij in :!:
is dit waar :roll:
Is al eerder over gesproken in dit forum, even zoeken op "haldex" en "quattro"
craze schreef:daarbij, kan iemand mij uitleggen wat ESP precies doet want met mijn beperkte kennis zou ik zeggen dat ESP en 4-wielaandrijving dezelfde eigenschappen hebben nm. aandrijving daar waar de auto het 'verlangt' en het niet doorslippen v.d. wielen.
maar ik zal er helemaal naast zitten dus kom maar op met jullie uitleg....THX
ESP zorgt ervoor dat er op een of meerdere wielen automatisch geremd wordt als de auto uit koers dreigt te raken.

ASR zorgt er voor dat een wiel niet gaat slippen als er te weinig grip is
Gebruikersavatar
door craze
#26380
ik heb gezocht maar krijg 4oo zoveel hits, niet echt handig om alles door te nemen :wink:
dus mijn vraag blijft: permanent 4 wiel aangedreven of niet :?:
en heb ik ook ASR, NOG NOOIT VAN GEHOORD :roll: (of valt dit onder de ESP).

wederom THX
Gebruikersavatar
door bazzz
#26382
ASR= aandrijfslip regeling
ESP= electronic stabilization program

asr zorgt dat de wielen niet door slippen
esp zorgt ervoor dat de auto ten alle tijde bestuurbaar blijft ( net zoals abs ( anti blokkeer systeem) alleen abs grijpt in bij remmen en esp doet dat wanneer je "normaal" rijd en de auto dreigt uit koers te raken)

over de haldex: Bij een Haldex koppeling kan tot bijna 100% van alle kracht naar één as gestuurd worden. Ook bij deze aandrijving kan het voor- en achterdifferentieel volledig gesperd worden

Als je een quattro hebt dan zijn alle 4 de wielen permanent aangedreven, echter gaat er naar de voorwielen iets meer vermogen dan naar de achterwielen. ( 60% voor 40% achter maar zeker weet ik dit niet)
Gebruikersavatar
door rene4u
#26389
Copyright @ ReinderTT

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De TT heeft het 4-motion systeem van volkswagen, met de zogenaamde en befaamde en vaak kapot gaande HALDEX koppeling. Komt voor bij alle VAG mobielen die een dwarsgeplaatste motor hebben, dus ook de TT.

Het is eigenlijk een voorwielaandrijving met de mogelijkheid om de achterwielen erbij te betrekken, wanneer je ESP computer aangeeft dat het nodig is.
Hij rijdt daardoor zuiniger dan een echte QUATTRO (=TORSEN), maar de wegligging van de HALDEX is een stuk slechter dan een TORSEN.

Je moet het zo zien: de moter is een halve slag gedraaid om er een as aan te bakken naar achter. In deze achteras zit de HALDEX koppeling. Daarachter zit weer het differentieel wat de as splitst naar de achterwielen.

HALDEX zal dus nooit in staat zijn (wat de nieuwste generatie TORSEN wel kan, bijvoorbeeld in de R8 ), om de verhouding 90% achter en 10% voor te generen. Standaard heeft de nieuwste generatie, in vergelijking met x-Drive, 60% achter en 40% voor.

Bij de HALDEX-QUATTRO is het eigenlijk altijd: 100% voor en 0% achter, totdat achterwielen nodig zijn. Dan is het 50% om 50%. Meer kan niet, de voorwielen blijven altijd aangedreven

HALDEX performance part zorgt er eigenlijk voor dat de koppeling bijna altijd 'gesloten' is, dus heb je eigenlijk wel bijna altijd een permanente 4wiel drive.

---------------- KORTOM ----------------
Voordelen: zuiniger en een meer onderstuurd karakter
Nadelen: geen zuivere quattro, puur electronisch dus storingsgevoelig, onderstuurd karakter, je 'voelt' te veel wanneer de koppeling uit/in geschakeld wordt, de nieuwe TT heeft t weer!!!
Gebruikersavatar
door Ronnie
#26394
4 motion is ook verschillend bij VW want op bedrijfswagens is t t oude Synchro systeem met alleen de nieuwe naam en evt. misschien iets aanpassingen doordat de techniek steeds geavanceerder wordt. EN De Audi VW dealer zegt dat 4 Motion een afgelide is voor VW personen wagens van het Audi Quattro systeem dus wie nu gelijk heeft? t zal me worst wezen trouwens want rijdt heerlijk en een stuk veiliger. EN volgens mij is t gewoon 4x4 constant aangedreven want gooi een quattro maar eens de bocht om dan merk je dus echt wel t verschil met een permanente FWD want een Quattro gaat scherper de hoek om.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]