Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door thomasl
#26637
Ik heb er nooit bij stilgestaan, maar deze middag de auto volledig 'ontleed' en geen brandblusser tegengekomen. Heeft de Audi TT geen brandblusser, of is hij echt zo goed verstopt?

Ben ik verkeerd als ik zeg dat dit toch verplicht is in elke wagen?



Thomas
door joTTie
#26638
thomasl schreef:Ik heb er nooit bij stilgestaan, maar deze middag de auto volledig 'ontleed' en geen brandblusser tegengekomen. Heeft de Audi TT geen brandblusser, of is hij echt zo goed verstopt?

Ben ik verkeerd als ik zeg dat dit toch verplicht is in elke wagen?



Thomas
Voor zover ik weet zijn er geen brandblussers aanwezig in TT's. Ook is dit niet wettelijk verplicht.
Gebruikersavatar
door Vincentos
#26639
Standaard niet aanwezig, maar ook niet verplicht.

Wel erg verstandig. Ik ga er ook een aanschaffen.

Groetjes,
Vincent
door thomasl
#26684
Ik denk dat hier een verschil in zit tussen Nederland en België. Dit is tenminste wat ik online kan vinden:

"Ons land is een van de weinige waar zo'n brandblusser verplicht is. " (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =gtc17p742)


"België is één van de weinige Europese landen waar de brandblusser verplicht is voor personenwagens. Bulgarije, Estland, Groot-Brittannië, Letland, Litouwen, Noorwegen, Oekraïne en Turkije zijn de andere landen waar een brandblusser in de auto moet."
(http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/d ... spx?Id=232)

Van diezelfde site ook enkele voor en nadelen:

Voordelen

* Het toestel kan een beginnende brand blussen.
* Is meestal aanwezig in iedere auto in België.

Nadelen

* Te klein in volume (1 kg) en verkeerde samenstelling om alle materialen en grotere branden te kunnen blussen. Enkel tijdens de eerste minuten na het ontstaan van een brand is de brandblusser doeltreffend.
* Verkeerd gebruik kan de situatie verergeren door het vuur aan te wakkeren.
* Een korte opleiding is noodzakelijk om foutief gebruik te voorkomen.
* Het toestel is niet altijd stevig bevestigd en de bevestigingsplaats in de auto is niet steeds goed bereikbaar.
* Er is geen controle meer op de houdbaarheid.
door Jerry
#26686
Vincentos schreef:Standaard niet aanwezig, maar ook niet verplicht.

Wel erg verstandig. Ik ga er ook een aanschaffen.

Groetjes,
Vincent
Ik weet niet of dat verstandig is, namelijk op mijn werk mogen onze servicemonteurs geen brandblusser in de auto hebben om de volgende reden:
- hij moet altijd (goed)gekeurd zijn en elke keer herkeurd worden (houdbaarheid);
- wanneer er een brandblusser aanwezig is zijn zij (verzekeringtechnisch) verplicht deze te gebruiken anders dekt de verzekering de schade niet.

Ik weet niet of het bovenstaande alleen voor bedrijven geldt en/of verzekering afhankelijk is, ik zou het in elk geval navragen bij je verzekering....

Uit ervaring kan ik zeggen dat je na een ongeluk niet rationeel denkt, na een paar keer over de kop te zijn geslagen wilde ik zo snel mogelijk met mijn vrouw uit mijn auto... er is dan zeer weinig tijd en daar komt bij dat je niet nadenkt om een blusser te pakken (paniek)....
Gebruikersavatar
door hotbot
#26707
In België effectief verplicht en deze zit in de koffer (origineel) direct achter de nummerplaat.
Bij mij echter in het reservewielkompartiment
door allewijn
#26722
Ikzelf heb ook een kleine brandblusser achter in mijn TT zitten.
Ik heb ooit een keer een filmpje gezien van een kerel met een VW Golf 4, waarvan de turbo te heet was geworden. Hierdoor een piepklein motorbrandje, wat hij zo had kunnen blussen en dan misschien maar enkele euro's schade had gehad.
Daar hij geen blusser had, kon hij enkel de brandweer bellen en filmen totdat de brandweer ter plaatse was.
Tegen de tijd dat de brandweer er eindelijk was, was de gehele Golf al totaal uitgefikt! Alles staat op film!
Dat zal mij dus nooit overkomen!!!
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]