Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#30510
Er bestaat een verschil in kleurmengingen d.m.v. licht (additieve menging) en van pigment (subtractieve menging).
Bij het spuiten van een auto hebben we het over de subtractieve menging. Zwart is in de basis een menging van de kleuren cyaan, magenta en geel. Doe ze alledrie (even veel) bij elkaar en je krijgt zwart.
Wanneer er nu een afwijking qua hoeveelheid is in een van die drie kleuren, zal je een kleurzweem krijgen. D.w.z. dat de zwarte tint bijvoorbeeld een blauwe gloed kan bevatten.
De theorie dat zwart geen kleurverschil kan opleveren, klopt dus wel degelijk, maar kan alleen maar zijn wanneer er ook over 100% zwart gesproken wordt.
Het "zwart" van een wagen (of een ander object) is vaak obgebouwd uit meer dan deze 3 kleuren, waarbij bewust wordt afgeweken van het 100% zwart om een bepaald 'effect' te kunnen bereiken. Op deze manier kan een zwarte tint een warm of juist koud gevoel geven.
Zo wordt aan wit ook vaak een heel klein beetje blauw toegevoegd, om het nóg witter te doen lijken.
Kortom, zwart is niet altijd zwart, dus een verschil in twee vlakken is altijd mogelijk.
Gebruikersavatar
door MisterCats
#30513
jaja, dus het is geen kwestie van zwart/wit denken :wink:
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#30514
Haha, nee idd... we moeten het ook niet zo 'zwart' inzien :wink:
Zwartkijkers genoeg in deze wereld :)
door joTTie
#30520
Tenzij je op zwart zaad zit :$
Gebruikersavatar
door MARK
#30527
Ik ken iemand die ooit op TV zei; wat zwart is moet zwart blijven :glasses7: ......................................... :D
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#30535
Hahaha, ja die Jules kan d'r wat van ja!
Mensen, we moeten het allemaal niet zo zwart inzien, kleur is nu eenmaal een grijs gebied. Daarbij komt ook nog eens, dat een groentje in de spuitwereld wel eens een blauwtje kan lopen en dan is de klant natuurlijk over de rooie...


Maar ja, ik zie alles door een roze bril :D Komt allemaal wel goed!
Gebruikersavatar
door Ronnie
#30541
Happy Socks schreef:Zwart is in de basis een menging van de kleuren cyaan, magenta en geel. Doe ze alledrie (even veel) bij elkaar en je krijgt zwart.
Joop toch... CMY wordt eerder smerig gekleurd qua gloed als je die 3 kleuren van ieder 100% samenvoegt, dit wordt nimmer echt zwart.
K is niet voor niets toegevoegd aan de 4 kleurendruk om 100% zwart te kunnen printen/drukken. Maar we wijken af naar mijn wereld dan en daar zijn zat problemen de wereld ook niet uit :lol: Merken als Océ en Xerox komen ook niet overeen met elkaar zo kan je een heel rijtje opnoemen, maar ieder merk heeft wel dezelfde resultaten binnen haar eigen lijn.
Daarnaast veel met de airbrush in de weer geweest en om met kleuren zwart te maken is geen doen, dan pak je naast je try outs een potje zwart en hopla dat is toch heel anders.
Maar lakwerk bestaat uit pigmenten, waar uit natuurlijk ook inkten gemaakt worden, maar dat ff terzijde. Pigment voor een zwarte kleur is gewoon die pigmentkleur daarvan is het zwart gewoon zwart, de rest van de samenvoeging wat die kleurcode als lak geeft kan dus in opbouw verschillen geven in de praktijk.

Neem verschillende merken blanke lak en je hebt kans op t gedonder al terwijl de rest goed is. Ook de dikte vand e blankelaklaag kan al verschil genereren voor t oog.
Waaien ze niet uit zie je tussen delen gewoonweg verschil.
De lak af fabriek is van merk A en de spuiter gebruikt merk B, kan er door verschil in de samenstelling al is het als voorgeschreven gemengd verschil ontstaan.

zo kan je wel ff doorgaan maar t helpt t verschil op de wagen waar t om gaat niet direct weg te halen aangezien de ideale omstandigheden om correct exact te spuiten het moment van t spuiten in de fabriek was, het enige wat met herstel gedaan kan worden is het zo goed mogelijk te benaderen van die ideale omstandigheden die er toen waren... dat is dus gokken en met voorbeeldstaaltjes werken die ook kunnen verkleuren want ook ik mag ieder jaar mijn stalen wegknikkeren en nieuwe kopen wil ik die up to date en correct houden.
Laatst gewijzigd door Ronnie op wo sep 03, 2008 1:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#30542
Idd, kan er ook het beste mee terug gaan naar de spuiter.

(Maar het klopt wat je zegt hoor, over die bruinige gloed, maar dat komt omdat de drukinkten ook niet 100% zuiver zijn. Het zwart wordt gebruikt om het contrast te verhogen, zodat men het ook echt als zwart ervaart)
Gebruikersavatar
door Ronnie
#30543
;) het zit ergens in de samenstelling van t geheel... maar wat kan de spuiter zelf zien als vakman
Gebruikersavatar
door MARK
#30699
:shock: Ronnie.....je hebt je roeping gemist!!!!...je had schrijver moeten worden, je hebt de meeste Gigabytes aan tekst op je naam staan :D
Gebruikersavatar
door Ronnie
#30707
MARK schreef::shock: Ronnie.....je hebt je roeping gemist!!!!...je had schrijver moeten worden, je hebt de meeste Gigabytes aan tekst op je naam staan :D
:D en dan elke dag koppijn... nee dank je :wink:
Gebruikersavatar
door Gert
#32216
Even een (enigszins verlate) update; ze hebben gelukkig het "kleur"-verschil onderkend en de kap geheel opnieuw gespoten, inclusief een nette uitwaaier zodat het verschil tussen oud en nieuw te verwaarlozen is. Ik kan er in ieder geval weer met een opgelucht hart naar kijken. Om welles-en-nietes spelletjes te voorkomen was ik voordat ik ging klagen bij het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het spuiten naar de Audi-medewerker gegaan die me de auto had verkocht. Hij was zo vriendelijk even mee te gaan en heeft alles verder afgehandeld. Geen extra kosten berekend, zoals het hoort. Ik ben weer blij!
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]