Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Gert
#30404
Bij voorbaat excuus als dit niet het goede subforum is. Mijn probleem is als volgt; door vandalisme had ik een enorme kras op de motorkap van mijn TT mk2 (kleur: phantom black). Na overleg is deze ter reparatie aangeboden en ze hebben het complete onderdeel opnieuw gespoten. Afgelopen woensdag opgehaald en me natuurlijk vooral geconcentreerd op het verdwijnen van de kras. Die was weg, dus ik ook. Gisteren viel me echter op dat er een licht kleurverschil zat tussen de kap en de rest van de auto. Het is natuurlijk wel zwart, maar er zit een blauwige tint in. Nu zit ik met een probleem, want het spuiten was vrij kostbaar en ik stoor me er mateloos aan, nu ik het weet. Voordat ik terug ga naar het bedrijf dat het spuiten heeft gedaan, is een kleurverschil normaal na het spuiten? Hebben meer van jullie dit meegemaakt en wat hebben jullie eraan gedaan? Ik ga er vanuit dat ze zullen proberen onder een tweede reparatie uit te komen, dus ik wil goed voorbereid bij ze aankomen.

Alle hulp wordt gewaardeerd!
Gebruikersavatar
door Mischa
#30405
Kleur verschil is altijd iets mogelijk. Helemaal als het verschillende materialen zijn die gespoten zijn. Een kunstof bumper zal b.v. altijd heel iets afwijken van een aluminium motorkap. Maar als her, zoals je zelf al zegt, echt een andere kleur in zit hebben ze gewoon niet de juiste lak gebruikt. Ben geen expert, maar ik wordt vanzelf wel verbeterd als ik het mis heb.



P.s. Waarom nog geen lid van deze site? D.w.z. ff netjes voorgesteld ;)
Gebruikersavatar
door Gert
#30406
Mischa schreef:Kleur verschil is altijd iets mogelijk. Helemaal als het verschillende materialen zijn die gespoten zijn. Een kunstof bumper zal b.v. altijd heel iets afwijken van een aluminium motorkap. Maar als her, zoals je zelf al zegt, echt een andere kleur in zit hebben ze gewoon niet de juiste lak gebruikt. Ben geen expert, maar ik wordt vanzelf wel verbeterd als ik het mis heb.
Dank voor je reactie! Het kleurverschil zit hem in onderdelen met hetzelfde materiaal. Ik heb geprobeerd het op de gevoelige plaat te leggen, maar dat is altijd lastig ivm licht. De nieuwe lak heeft zoals gezegd een blauwe tint, itt tot het diepzwarte van de rest van de auto. Overigens is ze nog geen jaar oud, dus daar zou het niet aan mogen liggen, toch?

Afbeelding
P.s. Waarom nog geen lid van deze site? D.w.z. ff netjes voorgesteld ;)
Ah, ken de mores van dit forum nog niet. Zal ik eens gaan doen. ;)
Gebruikersavatar
door screamer
#30411
Normaal zul je minimaal kleur verschil hebben na overspuiten, zeker als de auto nog zo jong is. En de kleur zwart schijnt minder lastig te zijn dan bijvoorbeeld ziler of grijs. Ik heb nu mijn voorbumper + skirt + achterbumper laten spuiten en ik kan geen kleur verschil ontdekken, mijn TT is ook zwart (Mk 1).

Kan het op de foto niet goed zien, maar als er een blauw gloed in de lak zit dan vraag ik mij toch af of er met het mengen iest niet fout gegaan is.


Groeten,

Guy
Gebruikersavatar
door Hawkeye
#30415
Probeer deze avond een oranje/rode straatverlichting te vinden, en bekijk dan de kleur onder die belichting. Dan zie je het meteen wanneer er grote kleurverschillen zijn.

Verder laat ik regelmatig wagens of delen ervan herspuiten, en kom ik zelden kleurverschil tegen. Bij recente wagens is er geen verweer aan de oude verf, en dus is kleurverschil bijna niet mogelijk. Bij nieuwe wagens nevelen ze een stuk uit en zie je ook geen kleurverschil.

Perfect werk afleveren is een echte kunst... De juiste kleur niet gebruiken is dan weer eerder iets voor een kluns...
door joTTie
#30416
Beste Gert,

Allereerst welkom op het forum. Hier kun je je voorstellen. Dan weten mensen tenminste voor wie ze de moeite doen.

Ik zou teruggaan naar de spuiter en het probleem voorleggen. Met zo'n jonge auto hoort er m.i. geen kleurverschil zichtbaar te zijn.


gr. joTTie
door emanuel
#30419
Een spuiter liet me laatst 2 witte plaatjes zien en vroeg mij of het dezelfde kleur was. Ik dus heel goed kijken, buiten met daglicht en ik dacht een klein verschil te zien. Toen vertelde hij dat het ooit een plaatjes geweest is wat hij in 2 stukken heeft geknipt (na het spuiten). Omdat je de 2 delen nooit onder exact dezelfde hoek kan houden lijkt de kleur anders. Er is niets zo lastig als een heel deel overspuiten en dan geen kleurverschil hebben met de andere delen. Uitspuiten over de aansluitende delen is een goede manier om dit te camoufleren.
Omdat je echt een ander effect ziet (blauwe gloed) denk ik dat er iets mis is met de mix van de verf. Misschien ligt dit aan het merk. Ik zou terug gaan en klagen!
Gebruikersavatar
door Gert
#30430
Bedankt voor de tips! Ik zal het vanavond onder oranje straatverlichting bekijken. Maar ik begrijp goed dat je eigenlijk niet een wezenlijk kleurverschil zou moeten mogen zien? Ik zal maandag langs het bedrijf gaan dat hem heeft gespoten en mijn probleem voorleggen. Zeker nu ik het weet, verpest dit gewoon de hele ervaring.
Gebruikersavatar
door Gert
#30454
Ik heb gisterenavond onder straatverlichting gekeken en daar viel het me wederom op. Echter, wat me óók opviel waren de typische lichte krasjes die je krijgt als je je auto niet met zorg wast. Laat ik dat nou juist wél doen. Wat me doet vermoeden dat er "gewoon" een andere kap op is gezet. Ik mag hopen dat dat niet het geval is, maar het zou het kleurverschil wel verklaren. Ik hou jullie op de hoogte. Niet dat jullie er wakker van liggen, maar toch. :D
Gebruikersavatar
door Chris TT
#30456
..
Laatst gewijzigd door Chris TT op ma sep 01, 2008 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#30473
Zwart kan geen verschil geven, dat dekt gewoon hetzelfde alleen de glans kan mooier zijn van een nieuw gespoten deel ten opzichte van t andere wat niet hersteld is. Er dient wel uitgewaaid te worden op de naastgelegen delen om t echt mooi strak te laten ogen. Ze hebben iets fout gedaan en zwart is officieel geen kleur aangezien die kleur zoals iedereen t doodleuk noemt geen kleuren uit t lichtspectrum bevat waardoor weerkaatsing van kleuren niet mogelijk is aangezien alles uit het lichtspectrum geabsorbeerd wordt.
Wit bestaat wel weer uit kleur aangezien die alle kleuren weerkaatst uit t lichtspectrum en alles wat dr tussen zwart en wit in zit noemt men officieel kleur. Zwart kan je amper verschil van zien als zij gespoten hebben met de samenstelling van de lakcodering, ze zullen een fout gemaakt hebben of meerdere. Het verschil moet dan zitten in de laksamenstelling, blankelak, metallic, parelmoer of iets dergelijks wat wel de verschillen aan t menselijk oog blootleggen kan. En er zijn zwarttinten waar gloed uit een andere kleur naar voren komt en dan is het niet 100% zwart zelfs en kunnen we tussen verschillende zwarten op auto´s wel verschillen zien. Het schijnt wel een van de makkelijkste kleuren te zijn om te spuiten, bij mij zie je helemaal geen verschil.
Laatst gewijzigd door Ronnie op zo aug 31, 2008 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#30477
Zien van herspoten delen zie je aan structuur, en desnoods zet je dr een metertje op... ken die methodes vrijwel allemaal... tikken op verschillende delen bijv ook al dat je t verschil tussen plaatdelen kan horen van hetzelfde materiaal. Heb zelf ook genoeg gespoten en geairbrushed, heb kleurenleer alles gehad, scheikunde en natuurkunde kwamen mn neus uit. RAL PMS RGB CMYK ook allemaal met kleur te maken en alles geeft verschil... dit komt dan weer doordat van vroeger uit men kleuren benoemt heeft naar t licht daar zijn weer lakken inkten etc aan gekoppeld... kan t moeilijk gaan maken maar heeft geen zin.

De zwarten waar jij t over hebt als lakken die verschil geven zijn niet 100% zwart... als t 100% zwart is mag je 0,0 verschil zien, er zitten waar jij het over hebt toevoegingen in waardoor t niet 100% zwart meer is en daar kan je lang en breed over miereneuken maar als er een verschil bij zwart optreed wordt er WEL LICHT weerkaatst en welke lichtspectrumkleuren dat zijn boeit me echt niet die maken WEL het verschil. Maar LW9Z wat ik heb kan je perfect zelfs na 8 jaar herstellen is mijn ervaring en je ziet nagenoeg amper verschil, niemand heeft de opmerking gemaakt nog dat t hersteld is daar zelfs andere spuiters niet. Waar verschillen door ontstaan is de werkwijze en verwerking! en ja zwart wordt in al die stalen gevallen wel een kleur terwijl zwart als zwart officieel geen kleur is. LW9Z noemen ze zwart maar is eigenlijk ook geen zwart... t is een kleurtint die ze maar voor t gemak zo noemen omdat t zo oogt.

echt zwart absorbeerd dus alle lichtspectrumkleuren en stel je kan dat spuiten dan maakt t je een rijk man!
Laatst gewijzigd door Ronnie op zo aug 31, 2008 23:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#30479
puurzwart is vrijwel geen enkele moderne lak dus t ligt ergens aan de complete samenstelling... of de verwerking ervan want dat kan ook verschil geven.
Er zit gewoon wat fout in t spuitwerk, dus zullen die t over moeten doen... klaar. Mijn auto noemen ze ook zwart en je ziet t amper tot niet, heeft een goeie spuiter gedaan een vriend van me... en goed spuitwerk heeft tijd nodig als je t zou zien zou je je collega spuiter uit je eigen vak ervoor prijzen denk ik al herkent elke (goede) spuiter herstelwerkzaamheden. Uitwaaien op aangrenzende delen is ook de truc van spuiters om het netter te maken qua overgang als het anders niet 100% hetzelfde oogt voor de eigenaar van t voertuig. Als dat niet gedaan is herken je direct verschil in glans al en dat zou wel eens hetgeen kunnen zijn waar de topicstarter gert tegenaan loopt momenteel elke ker als die zijn wagen kritisch bekijkt. en als er een ander merk blanke lak gebruikt is kan je ook al gedonder hebben met verschil... dat ligt dan dus niet eens aan de kleur.

Betreft t aanpassen DYSLECTIE heb ik je al eens eerder aangegeven toen je dwars lag... maar daar gaat t nu niet over en als je je eraan stoort heb je pech dat doe ik al zolang k leef want wil t niet hebben eigenlijk aangezien de wet je zelfs als een gehandicapte behandelt... wie dat verzonnen heeft?
Laatst gewijzigd door Ronnie op zo aug 31, 2008 23:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#30481
Kijk naar t spuitwerk en ordeel dan, je zal beamen dat t geen amateurwerk is. Genoeg op t forum weten hoe t hersteld is op mn auto... 'Zwart kan GEEEEEN verschil hebben!Kijk maar naar mijn auto,die is bijgespoten door een amateur' heb ik nimmer geschreven en t kleurpigment geeft t verschil nagenoeg niet, maar als spuiter moet je dat weten, t ligt aan wat anders. Uitnevelen uitwaaien etc. zal hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd zijn op aangrenzende delen van de auto. Dat merk je heel snel op, hoe goed de spuiter t ook gespoten mag hebben.

Maar op jou ga ik niet meer in, tabee.
door joTTie
#30495
Oké heren. Laten we elkaar niet gaan aanvallen op taal. Dat is niet de bedoeling van dit forum!

Het gaat hier over spuiten en niet over iemands taalkunsten!

Dus bij deze het vriendelijke verzoek om elkaar met respect te bahandelen ook als je niet met elkaars standpunt eens bent!
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]