Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door allewijn
#33857
Daar het de afgelopen dagen/weken steen-en-steen koud is en ook de wind veelal flink is toegenomen, valt het mij op dat mijn TT MINDER ZUINIG lijkt te rijden.
In zomerse omstandigheden kreeg ik het voorheen altijd voor elkaar om op een hele tank benzine euro 98, een gemiddelde te halen van 1op13!

De laatste dagen/weken komt ik maximaal (met eenzelfde rijstijl en zelfde afgelegde routes) op een gemiddelde van 1op10,9.
Als ik nu bijv. op de cruise control precies 100km/u rijd, dan rijd ik op dat moment nèt 1op12 tot 1op12,5.
Voorheen was dit veel zuiniger.

Kan dit komen door de kou (altijd onder het vriespunt) en de forsere wind???
Wat is jullie verbruik op dit moment bij bijv. 100km/u cruise control (warmgereden motor).

(p.s.: wèl merk ik dat mijn TT feller is door de kou, de turbo/intercooler/aangezogen lucht is zodanig koud dat dit voelbaar voor wat extra performance zorgt)
Gebruikersavatar
door charlotte
#33869
1 op 13 haal ik nooit, ja of ik moet 80 gaan rijden!! Ik lig altijd rond de 1 op 10 ofzo, maar heb wel het idee inderdaad dat ik nu in de kou vaker moet tanken.

charlotte
door Marco1976
#33872
Ligt dat aan je rechtervoet? :)
Maar nee, ik haal ook 1:10 of 1:11...maximaal.
En rij toch redelijk normaal denk ik.
Tank trouwens nu liever dan afgelopen zomer....vanmorgen <50 euro kwijt voor een volle tank.
In de zomer vaak 77 euro...
Gebruikersavatar
door Vincentos
#33878
Je choke staat in ieder geval wel een stuk langer open. Wat ook de reden van het hogere verbruik kan zijn zijn de extra dingen die je gebruikt om het warm te stoken.
Vanmorgen stapte ik in mijn TT en toen zag ik -7 voor me in het display. Dan gaat die knop van de stoelverwarming heeeel snel om en de temp. naar 22 :D

Groeten,
Vincent
Gebruikersavatar
door sweeper
#33879
Allewijn je hebt helemaal gelijk, en het is natuurkundig allemaal te verklaren. Alleen heb ik dat niet gestudeerd dus kan ik het je niet goed uitleggen. :wink:

Mijn poging:

Heeft iets te maken met dat koude lucht minder moleculen kan bevatten dan warme lucht waardoor er bij warm weer een beter benzine/lucht mengsel is. Met koud weer speelt de temperatuur weer een rol in de prestaties van een auto. Ook is het zo dat in de bergen de hoogte ervoor zorgt dat de lucht ijler is, en je dus weer vermogens verlies hebt resultaat hoger benzine verbruik.

Wat precies mijn verbruik is met deze koude kan ik je niet zeggen. De TT is toch al niet de zuinigste auto op de weg, dus kunnen die paar € er ook nog wel bij, en de lol van het extra vermogen is ook wat waard.
Gebruikersavatar
door Mischa
#33885
Hmmm... Jou uitleg klopt helaas maar voor de helft Sweeper.

Hoe kouder de lucht, hoe meer zuurstof er juist aanwezig kan zijn en dus des te beter de verbranding. (Ik zeg expres "kan" i.v.m. punt 2 die je aan haalt) Dat is ook de hele reden waarom er intercoolers gebruikt worden. De lucht temperatuur moet juist naar beneden voor een goede verbranding.
Het idee van hoog in de bergen klopt weer wel. Daar is inderdaad de lucht een stuk ijler, dus minder zuurstof, en is er dus inderdaad een minder goede verbranding mogelijk.

Het verbruik van de auto is het hoogst als hij nog niet op bedrijfs temperatuur is. (vandaar de meerdere topics over slechte prestaties/verbruik i.v.m. een slechte thermostaat). In de winter is het logisch dat dit allemaal een stuk langer duurt. Ook het gelijk helemaal open gooien van de verwarming helpt niet mee. De koelvloeistof moet dan een stuk groter traject afleggen en geeft ook gelijk een stukje van de warmte die opgebouwd is gelijk weer af aan het interieur. Gelukkig hebben onze TT's meestal climatronics. Deze gaan pas het interieur verwarmen zodra er een minimale koelvloeistof temp. is bereikt. Vandaar dat het dus altijd even duurt 's ochtends voordat hij hard warme lucht gaat blazen.
Verder heeft Vincent ook gelijk. Des te meer electrische verbruikers er aan staan, des te harder de dynamo zijn werk moet doen. En dus moet de motor weer iets harder werken...

Bij de TDI blokken zijn er zelfs verwarmings elementen in het koelvloeistof circuit aangebracht om zo snel mogelijk de motor te verwarmen om zo zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te komen. (Als ik nu wat heel stoms zeg zal Jos me vast heel snel verbeteren ;))


Mijn conclusie:

Bij korte ritten (en dan heb ik het echt niet alleen over stads ritjes) zal het verbruik een stukje hoger zijn i.v.m. het langzamer opwarmen van de motor. Maar dit zou betekenen dat je het bij echt lange ritten haast niet meer zou merken. Helaas kan ik daar weinig over zeggen aangezien ik gelukkig redelijk dicht bij werk woon en nog niet, deze winter, het buitenland in ben gegaan met de TT.
Maar daarna komen weer de andere verbruikers om de hoek kijken. Stoelverwarming, achteruitverwarming, ventilator die een stukje harder blaast, etc. Verder zorgt het weer ook vaak voor onregelmatiger rijden. Slecht zicht, vaker remmen en optrekken etc.

Verder reageerd, naar mijn gevoel, de motor ook feller zodra de motor op temperatuur is. Iemand die deze mening met mij deelt?
Gebruikersavatar
door sweeper
#33889
Thnx Mischa, keek mijn bericht terug en realiseerde me dat ik mijn redenatie 100% omgedraaid had. :oops:
Had natuurlijk eerst mijn bericht moeten controleren voordat ik hem plaatste.

Is ook logischer dat koude lucht meer zuurstof bevat anders heeft intercooler geen nut.

gr. Eric
Gebruikersavatar
door Mischa
#33891
Haha, geeft niks hoor. Ik moet mijn berichten echt altijd 10x na lezen. En nog moet ik mijn eigen berichten regelmatig verbeteren...... :oops: Niet voor niets dat ik vroeger altijd al mijn schoolwerk liet na lezen door iemand anders. Zelf zie je het vaak gewoon niet. :wink:
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]