Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door ptie
#33975
Mijn vriendin woont in de buurt van Kampen, ikzelf in Nunspeet. Op de terugweg rijdt ik regelmatig binnendoor over een 80km-weg. Bij Oldebroek kom je binnen de bebouwde kom, en gaat de weg over in een 50km-weg. In deze overgang ligt een minimale bocht. Ik rem dan rustig af van 80 naar 50 en stuur naar rechts. Op dat moment merk ik dat de TT eigenlijk meer naar rechts wil, dan ik zelf aangeef. Je voelt de auto als het ware aan het stuur trekken. Gevolg is dat ik schrik, tegenstuur en de auto een beetje zwalkt over de weg.

Ik ben niet zo technisch, maar dit heet volgens mij overstuur, of niet?

Afgelopen weekend reed ik van Lelystad terug naar Nunspeet. Het liep tegen twaalven 's nachts, het was rustig op de weg, en ik reed flink door. Bij Harderwijk wilde ik de snelweg opdraaien. Ik reed +/- 80, trapte flink op de rem, stuurde licht naar rechts om vervolgens scherp naar de links te sturen. Bij het naar rechts sturen ging de TT weer verder dan ik zelf aangaf. Ik schrikken, tegensturen, auto zwalken, achterliggers denken dat ik te diep in het glaasje gekeken had.
Overigens kon het zijn dat het glad was, ik heb dat niet zo gemerkt.

Moraal van het verhaal. Als ik (licht) rem in een (lichte) bocht naar rechts, dan denk ik te maken met overstuur. De TT wordt dan onstabiel. Ik weet niet of dit altijd optreedt. Ik weet ook niet of dit optreedt bij een bocht naar links.

Is dit normaal? Wat kan er aan de hand zijn? Of misschien heb ik de auto nog niet genoeg onder controle?
Laatst gewijzigd door ptie op vr jan 09, 2009 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#33976
Hmmm, lastig zeggen...
Het zou te maken kunnen hebben met de uitlijning vd wagen, maar dan zou hij het nagenoeg constant moeten hebben, net als wanneer het stuur niet recht gepositioneerd staat.
Is het niet gewoon wat spoorvorming in de weg? Ik merk bij mijn wagen dat ie daar behoorlijk gevoelig voor is. Kan te maken hebben met de breedte vd banden enzo (225 18").
Meer zou ik zo ff niet kunnen bedenken, wellicht dat er iemand anders een betere diagnose kan stellen?

Overigens, overstuur heeft te maken met het verliezen van grip, meer in de geest van slippen/wegglijden zogezegd.

Groeten
Joop
door allewijn
#33978
Normaal is het iig niet nee!
De TT stuurt vrij precies en vrij scherp.
En als je zelf al echt denkt te voelen dat er iets niet klopt aan de stuurinrichting dan zal er ongetwijfeld iets mis zijn.
Hij heeft het niet altijd gedaan neem ik aan?
Op afstand moeilijk te bepalen, maar een garage kan dit zo kosteloos bepalen.
Laat ze even proefrijden in jouw TT en laat ze een diagnose stellen. Daarna komt er vast iets uit, zoals een kapotte stabilisatiestang, een homokineet, een wielophang, een draagarm rubber, een stuurbekrachtigingspomp, oid...
door ptie
#34006
Bedankt voor de replies.

Ik heb een pb 'tje gehad van een lid die aangaf dat de silentblocks versleten zouden kunnen zijn van de voorwielophanging (stabilisatorrubbers).

Ook bij gewoon rechtuit rijden buiten de bebouwde kom (80km) of op de snelweg heb ik af en toe het gevoel dat er iets mis is met de wegligging.

Miss maar eens langsgaan bij de garage.
Gebruikersavatar
door Vincentos
#34008
Klinkt misschien logisch, maar is het mogelijk dat het gewoon glad was? Zelfs een TT glijd door bij ijzel :D

Controleer de bandenspanning eens. Wellicht zijn je banden te hard opgepompt?
Controleer het bandenprofiel.

Ik heb toch echt het idee dat het aan de wielen ligt. Heb je een andere set om te testen?

Groeten,
Vincent
door ptie
#34010
Afgelopen zaterdag kon het inderdaad glad zijn, dat weet ik niet. Maar ik heb het eigenlijk al sinds het begin, en half jaartje terug.

De bandenspanning is volgens mij ok, evenals het profiel. Voor ligt een vrij nieuwe set banden om, hier heb ik nog geen 5000km mee gereden. Ik heb helaas geen andere set om te testen.
Gebruikersavatar
door Vincentos
#34018
Hmm, vaag probleem zeg.

Is de auto voorzien van andere veren? (verlaagd of een schroefset?)

Ik ben geen automonteur (helemaal niet zelfs :lol: ) maar ik kan me indenken dat het toch in de banden/vering moet zitten. Als er ergens iets stuk zou zijn dan moet je dit ook merken met normaal sturen. Ik kan me geen onderdeel indenken dat alleen in jou specieke situatie zou moeten werken.

Als je er echt niet meer uit komt is het wellicht verstandig om naar een goed adres te gaan. Zelf zou ik geen Audi dealer opzoeken omdat naar mijn mening de audi dealer eerder een onderdelen vervanger is i.p.v. een auto reperateur.

Succes met het vinden van je probleem.

Groeten,
Vincent

P.s: had je stiekem alchol getankt toen je over de weg zwalkten? :D
Gebruikersavatar
door rene4u
#34026
Ik zou ook denken aan de silents bloks. Als deze te ruim zijn geworden of gewoon slap krijg je een hele rare wegligging.

Ik heb dit ooit eens bij mijn BMW gehad en het leek net of je op ijs reed. Vooral met sporen trok hij alle kanten op en moest ik het stuur goed in mijn knuistjes houden.
door ptie
#34073
De auto is niet verlaagd, en ik had ook geen drank op :)

Maar ik zal de garage eens opzoeken.
Gebruikersavatar
door MARK
#34076
Spoorstangkogel versleten of een ongelijkmatige remwerking door vastzittende remblokken voor.......dit gezien het probleem zich voordoet tijdens het remmen.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#34151
@ ptie: Heb je je originele stabilisator stang er nog onder zitten>? als daar een of 2 van de bussen verschoven zijn al is het maar minimaal kan je dat effect ook hebben, wordt overigens vanzelf erger als dat t is. Stang kost 8 tientjes ofzo en die is inmiddels als enige tijd herzien wegens de constructiefout door losse busse op de stang te persen, nu is de nieuwe stang voorzien van verdikkingen en andere rubbers, dan stuurt de auto super strak en exact waar jij heen wilt. Als dit t is, want das een kwaaltje bij de VAG tot bj. 2004 blijkbaar. Ik was nadat ik wist wat t was 880 euro verder met alles wat dr naar de knoppen geredenw as in de tussentijd dat ik wist wat t dus was.
Gebruikersavatar
door niek001
#34154
Heb je misschien nieuwe/andere banden gemonteerd? Kan namelijk zo zijn dat de wang van de band te slap is!
door ptie
#34156
Er zitten inderdaad nieuwe banden over, maar deze zijn pas opgepompt, volgens mij met voldoende druk.

@Ronnie: Thanks, zal dit aankaarten bij de garage. Ik moet nu wel oppassen dat ik niet te betweterig / wijs ga klinken met al die suggesties ;)
Gebruikersavatar
door niek001
#34158
ptie schreef:Er zitten inderdaad nieuwe banden over, maar deze zijn pas opgepompt, volgens mij met voldoende druk.
Voldoende druk wil niet altijd zeggen een goede wegligging. Heb het zelf ooit gehad met Continental banden. De comfort contact daarvan mochten absoluut volgens de dealer niet worden gemonteerd, maar juist alleen de sport contact. De wang van de band was te zacht wat eigenlijk dezelfde situatie gaf wat jij beschrijft.

Maar wellicht heb jij wel gewoon banden die goed zijn en is het dus iets anders... :wink:
Gebruikersavatar
door Ronnie
#34165
ptie schreef:Er zitten inderdaad nieuwe banden over, maar deze zijn pas opgepompt, volgens mij met voldoende druk.

@Ronnie: Thanks, zal dit aankaarten bij de garage. Ik moet nu wel oppassen dat ik niet te betweterig / wijs ga klinken met al die suggesties ;)
Stabilisatorstang, rubbers ervoor en 2 spoorstangen lossen al heel veel speling op als t em daar in zit, heb t zelf ervaren als je dat vervangt stuurt ie als een nieuwe... door vuil en water gaan die bussen aan t verschuiven i.c.m. de evt. spannings krachten die onder de auto daar vrij kunnen komen. En na 8 a 9 jaar mag dat wel eens gebeuren als t nog stront origineel is onder de auto gezien de constructeurs er een herziene versie van op de markt hebben gebracht van Audi zal dat niet voor niets gedaan zijn. Ik zoek ook altijd uit wat t is, soms duurt t wat langer, maar vaak weet ik t vrij snel. Dus bij de garage zijn ze dat al lang gewend.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]