Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Extreme
#34322
Hey,

Zoals ik reeds in mijn eerste topic had laten weten (bij voorstelling) ben ik dus sinds een kleine twee weken de trotse eigenaar van een tweedehands Audi TT...

Vandaag was ik naar een Audi dealer geweest om een afspraak te laten maken voor een eerste onderhoud en voor een controle van de wagen. Ik wilde wel eens graag weten aan welke kosten ik me zou mogen verwachten bij eventuele vervanging van bepaalde stukken.

Ginds in de garage was men aan het nakijken op hoeveel km's de distributieriem zou moeten vervangen worden. Men kan hier blijkbaar opvolgen wanneer de betreffende wagen in onderhoud is geweest bij een erkende dealer.

Wat blijkt? Ik ben dus gewoon opgelicht!

Ik heb de wagen aangekocht met 116.600 km's ongeveer. Dit vemelde de Car Pass die werd afgeleverd. Hier in België dient de Car Pass om vervalsingen van de km's te voorkomen. Wat blijkt uit het opzoeken van het netwerk van de Audi Dealer? In juli 2007 is mijn wagen voor het laatst bij een erkende Audi garage op onderhoud geweest met reeds meer dan 160.000 km's!!!

Dit is ook geen schrijf of typefout: volgens de Audi garage heeft mijn wagen dus op volgende tijdstippen een onderhoud gehad, 25/01/2006 (142.470 km's), 20/07/2006 (153.000 km's) en op 26/03/2007 (160.352 km's).

De Car Pas die ik heb meegekregen vermeld dat in de maand 05/2007 de wagen een km stand had van vooraan in de 84.000 km's en nu bij de laatste keuring voor verkoop een km stand van 116.600 en een beetje...

De garage kon de km historiek niet afdrukken wegens de wet op de privacy, dus ik meteen naar mijn verzekering.

Daar kreeg ik te horen dat mijn module "rechtsbijstand" niet kon gebruikt worden in mijn geval daar het niet om een ongeval of dergelijke gaat. Daarvoor is dan weer een duurdere verzekering nodig blijkbaar. Je kan dus niet voor alles beroep doen op de advocaat van de verzekering. Weer iets bijgeleerd dus.

Desondanks verwees mijn verzekeraar me door naar een advocaat waar ze mee samenwerken en deze wist te vertellen dat ik eerst diende te bewijzen dat de wagen voorheen meer km's had dan nu.

Mijn verzekeraar heeft meteen contact opgenomen met de importeur van Audi hier in België om aan de officiële km historiek te geraken. Van zodra ik deze ontvang, stap ik naar de advocaat.

Ik kan jullie nu al vertellen dat ik het hier niet bij laat. Ik heb een wagen gekocht in de veronderstelling dat deze nog maar iets meer dan 116.000 echte km's had. Als je alles een beetje berekend zou de wagen nu ongeveer een dikke 200.000 km's hebben...

En zeggen dat ik hiervoor een krediet van 5 jaar heb lopen :cry: :cry: :cry:

Morgen zou ik normaal gezien het attest moet ontvangen waarmee ik naar de advocaat kan stappen. Hier maak ik dan een rechtszaak van en ik hoop dat ik deze win want dit is volgens mij en de advocaat contractbreuk. Ik zou de verkoop op deze manier moeten kunnen laten ontbinden. Maar ja, hoelang gaat dit allemaal weer duren :evil:

In ieder geval hoop ik op een goede afloop zodat ik mijn centjes terugkrijg en me een volwaardige TT kan kopen die zijn geld WEL waard is :cry:
Gebruikersavatar
door Ingmar
#34324
Hi Extreme,

Het spijt me dat het zo is gelopen voor u, het aankopen en genieten van een Audi TT,
zou een sprookjesdroom moeten zijn die met een gelukkig hart uitkomt...

Vreselijk dat er mensen op deze wereld zijn, die hier vaak nog goed mee weg komen, dit soort praktijken...
Heel veel sterkte en kracht gewenst, dit alles aan te vechten en op te lossen... Al zal het even duren, doorgaan tot u het doel bereikt heeft!

Succes,

Groetjes Ingmar
Gebruikersavatar
door rene4u
#34325
Hey Extreme,

Lijkt mij 1 van de meest erge dingen die je kan overkomen als je een auto koopt.

Ik hoop dat het snel en zonder problemen opgelost kan worden en dat je je geld terug krijgt.

Succes met de zaak en houdt ons op de hoogte.
Gebruikersavatar
door MisterCats
#34328
Extreme,
Dit is extreem lullig voor je dat je opgelicht bent terwijl je vertrouwd op een Car Pas
Was er wel een compleet ingevuld onderhoudsboekje bij en rekeningen? of kreeg je daar een "mooi" verhaal voor zoals zo vaak.

Hier loont een goede relatie met een Audi dealer.
Ik heb al een paar keer bij de aanschaf van een gebruikte Audi de betreffende auto eerst meegenomen naar mijn Audi garage en hem door laten controleren, ook op historie.
Altijd een goed advies gehad en omdat ik erg scherp let op een logisch en goed ingevuld onderhoudsboekje ben ik nog niet tegen problemen aangelopen. Vaak heb ik op voorhand al van een koop afgezien zonder een meter te rijden.
Ik zocht namelijk een Audi 80 Cabrio van 1992. Het is niet te geloven wat verkopers je allemaal op de mouw denken te spelden... en ik verbaas me erover dat er mensen zijn die die verhalen voor zoete koek slikken. Zaken doe je in gepast wantrouwen! Zodra ik het gevoel krijg dat er iets niet klopt zie ik van een koop af. Ik heb er wel 15 gezien waar geen bal van klopte en van alle bijkomende verhalen kun je een spookjesboek vullen.
Uiteindelijk heb ik twee Audi 80 Cabrio's gekocht; een met 186.000 eerlijke Km's en een met 198.000 eerlijke Km's op de teller. Boekjes kloppen als een bus, historie is met diverse rekeningen door de jaren heen compleet en beide wagens zijn eerst door mijn Audi dealer bekeken om een schatting te maken van bijkomende kosten.
Km tellers terugdraaien is de meest voorkomende handeling bij oude auto's, dus daar moet je uiterst kritisch op zijn.
Overigens mijn dealer deed de check gratis, want zijn verdiensten komen wel als ik onderhoud laat plegen.
Gebruikersavatar
door Extreme
#34332
Een onderhoudsboekje was er niet bij maar aangezien ik er dus vanuit ging dat de Car Pass er is om zulke zaken van fraude te voorkomen maakte ik daar ook geen probleem van. Nu weet ik ondertussen wel beter uiteraard :cry:

In ieder geval, het is nu zo en niet anders en ik hoop dat dit nog enigzins via het gerecht een positieve wending krijgt.

Ben net bij de politie geweest om een klacht in te dienen en straks bel ik naar de advocaat om te horen wat er verder allemaal zal gebeuren.

Bedankt voor de steun hier!

Groetjes,

Heidi
Gebruikersavatar
door hotbot
#34334
extreme,
als je de wagen met een Carpass hebt gekocht en er blijkt fraude in het spel te zijn, heb je recht om de verkoop ongedaan te maken! Lees maar eens op de website van carpass zelf. Je moet wel snel reageren om problemen te vermijden.
Gebruikersavatar
door Extreme
#34337
hotbot schreef:extreme,
als je de wagen met een Carpass hebt gekocht en er blijkt fraude in het spel te zijn, heb je recht om de verkoop ongedaan te maken! Lees maar eens op de website van carpass zelf. Je moet wel snel reageren om problemen te vermijden.
Dit staat idd op de website:

4. Wat zijn de gevolgen wanneer er geen CAR-PASS en/of
verkoopsdocument wordt afgeleverd bij de verkoop van een
tweedehandswagen?
Onder de punten 2 en 3 staat beschreven wanneer de verkoper een CAR-PASS moet afleveren
en een verkoopsdocument moet opstellen.

Wanneer niet wordt voldaan aan deze verplichtingen, kunnen de gevolgen verstrekkend zijn. De wetgeving voorziet immers dat de koper die geen CAR-PASS heeft gekregen, de ontbinding van de koopovereenkomst kan vragen. Wanneer hij zich daartoe tot de rechter wendt, zal
deze moeten besluiten tot de ontbinding van de koop.


De koop zal dus als onbestaande moeten worden beschouwd en de aankoopsom zal moeten
worden terugbetaald.

Dezelfde burgerrechterlijke sanctie bestaat wanneer het verkoopsdocument beschreven onder punt 3 in tegenstrijd met de wet niet werd afgeleverd, of wanneer het niet de verplichte
vermeldingen bevat.

ECHTER:

Ik heb vanochtend nog met Car Pass gebeld en daar wisten ze me te vertellen dat ik enkel de verkoop kan laten ontbinden wanneer er GEEN Car Pass afgeleverd werd. Dit is hier wel het geval. Ik heb eentje gekregen, alleen is er in mijn geval gefraudeerd. Car Pass wist dus enkel te vertellen dat ik klacht moest indienen bij de politie en zo een zaak opstarten via het gerecht voor oplichting.
Gebruikersavatar
door jackk
#34340
Dit is een echte nachtmerrie voor iedere autokoper!!!!! :evil:

Heb je de auto particulier of bij een handelaar gekocht?

Wat zegt jullie consumentenrecht hierover?

Hier in nederland heb je veel aan het consumentenrecht. meer als dat de mensen weten.

Als een handelaar een auto verkoopt met verkeerde km stand dan krijg je dus een andere auto dan gedacht en kan je naar mijn weten je geld terug eisen.

Wellicht dat je bij jullie consumentenbond iets van steun kan krijgen.

Heel veel succes.
Gebruikersavatar
door aaldert
#34341
Wel, narigheid! Mij is hetzelfde overkomen, in Nederland weliswaar. Het verkopende bedrijf was, na 3 maanden toen ik voor het eerst bij de dealer was geweest, met de noorderzon vertrokken. Restte alleen een civiele procedure die door een advocaat die ik had bezocht al op 4000 euro werd geraamd. En dan maar hopen dat je ooit geld ziet (gelijk van een rechtbank is nog geen geld terug, als er professionele oplichters in het spel zijn).

Moge het u beter vergaan in het verhalen. De dealer in Nederland kon overigens zo een uitdraai maken van al het onderhoud met de kilometerstanden erbij, daar hoefde ik niet voor naar de importeur.

Verder, bij 200.000 km en prima onderhoud hoeft de auto zelf geen wrak te zijn. Maarja, daar wil een mens natuurlijk wel van tevoren weet van hebben.

Sterkte en zulks!
door allewijn
#34348
aaldert schreef:
Verder, bij 200.000 km en prima onderhoud hoeft de auto zelf geen wrak te zijn. Maarja, daar wil een mens natuurlijk wel van tevoren weet van hebben.

Als eerste wil ook ik de topicstarter STERKTE wensen!
En over onderstaande: hélemaal gelijk, mijn TT heet ondertussen ook bijna 200.000 (eerlijke) kilometers gelopen, maar door 'goed' onderhoud doet dit totaal geen afbreuk aan de auto en is hij nog in topconditie!
Maargoed, een kilometerstand wordt niet voor niets teruggedraaid, dat is om zaken te verdoezelen, waaronder bijv. een distributieriem die nooit vervangen is, oliewissels die overgeslagen zijn, haldex olie die nooit vervangen is, etc...
Gebruikersavatar
door Vincentos
#34350
allewijn schreef:
aaldert schreef:
Verder, bij 200.000 km en prima onderhoud hoeft de auto zelf geen wrak te zijn. Maarja, daar wil een mens natuurlijk wel van tevoren weet van hebben.

Als eerste wil ook ik de topicstarter STERKTE wensen!
En over onderstaande: hélemaal gelijk, mijn TT heet ondertussen ook bijna 200.000 (eerlijke) kilometers gelopen, maar door 'goed' onderhoud doet dit totaal geen afbreuk aan de auto en is hij nog in topconditie!
Maargoed, een kilometerstand wordt niet voor niets teruggedraaid, dat is om zaken te verdoezelen, waaronder bijv. een distributieriem die nooit vervangen is, oliewissels die overgeslagen zijn, haldex olie die nooit vervangen is, etc...

Meestal wordt er inderdaad met de kilometerstanden gerommeld om de wagen meer op te laten leveren. Bij auto's als een TT levert het al snel duizenden euro's op. Het is ook lullig want de stand is zo teruggedraaid dat het eigenlijk nieteens opvalt. Als er nu 70.000 op had gestaan zou ik toch wel 2x nadenken of het wel klopt.

@ Tim: wellicht een keer opgeven voor de rubriek klokje rond van de autoweek? :D Wordt je auto ook meteen gratis gecheckt!

Groeten,
Vincent
door allewijn
#34352
Vincentos schreef:
allewijn schreef:
aaldert schreef:

@ Tim: wellicht een keer opgeven voor de rubriek klokje rond van de autoweek? :D Wordt je auto ook meteen gratis gecheckt!

Groeten,
Vincent
Hé Jôh!!! Zo klinkt mijn TT ineens harstikke oud, snik.....
(wie heeft hier eigenlijk de meeste kilometers)
Want zeg nou eerlijk, 2ton is heus niet echt veel voor een 1.8t.
Gebruikersavatar
door autoglas
#34360
Hoi,
Heb reeds verschillende Audi s gekocht in Duitsland en altijd laten verifieren via dealer in Belgie via systeem Elsa Win,is waar alles op gerigistreerd wordt zodat je zeker bent van km stand en of ongeval of zo.. Volgens mij kan je deze koop wel laten ontbinden en snel ook maar dat hangt van uw advocaat af hoor.Succes ermee.
Belgische groeten,
Leo
Gebruikersavatar
door Extreme
#34365
Thanks iedereen! Ik heb vandaag in ieder geval al gebeld met de advocaat en ik kan er donderdagavond langs.

Hoe lang dit alles gaat duren weet ik niet, en hoe het gaat uitdraaien nog minder...

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte!

Groetjes,

Heidi
Gebruikersavatar
door Hawkeye
#34431
Ja, je bent niet de eerste, en je zal ook niet de laatste zijn die dergelijke praktijken meemaakt...

Nu, laat je ook niet helemaal van de wijs brengen door dit voorval, zal kort de verhalen van onze beide TT's uit de doeken doen.

(klinkt bijna als de ontmaskering van 'the Stig' :twisted: )

Onze eerste TT is een 1.8 turbo (180 pk quattro) van 2002, aangekocht in 2005 met toen 175 000 km op de teller. De reden van aankoop: aangename prijs, afkomstig van leasing, km-stand/leeftijd laat blijken dat het om een wagen gaat die vrij veel autostradekm gedaan heeft.

Nu 3 jaar verder is onze quattro nog steeds in dienst, maar dan wel met 245 000 km op de klok.
Voornaamste kosten op 3 jaar: deursloten 125 eur/kant, oliedruksensor 17 euro en dan de normale onderhoudskosten, maar aangezien ik zelf het onderhoud doe is dit slechts een peulschil.

Onze tweede TT, eveneens 1.8 turbo (225 pk quattro) van 2002, aangekocht in 2007, met toen 130 000 km op de teller. In eerste instantie een goede koop, lage prijs, gekeurd voor verkoop, eerste eigenaar, etc. Wat we toen echter niet wisten was de historiek van de wagen. Navraag gedaan bij de dealer (daar hij dealeronderhouden was) bleek dat er op 128 000 km een volledig nieuwe motor geplaatst was, iets lager zie je dan ook dat de wagen talloze keren de garage binnen geweest is met motorische problemen.

Volgens mij hebben ze de volledige motor en aanverwanten dan ook vervangen omdat ze de juiste oorzaak niet konden thuisbrengen. Wat ook te zien was waren de herschilderkosten en plaatsing van nieuwe stukken, wat er dus op wijst dat de wagen een ongeval gehad heeft.

Ik was in eerste instatie ook niet echt goed van wat ik allemaal voor ogen kreeg, maar uiteindelijk kan je aan de wagen nergens vaststellen dat hij een ongeval gehad heeft, evenmin dat er een neiuwe motor in zit, dus ik ben opgelicht op een goede en een slechte manier...

Nu heb ik de wagen net iets meer dan een jaar, en heb ik al 2 cardankoppen (400 eur in totaal), koppeling + toebehoren (1000 euro) en een lambdasonde kunnen vervangen.

Conclusie: desondanks wat je teweten gekomen bent zou ik alles laten voor wat het is, en naar de toekomst kijken.

Als je wilt kan je gerust eens langskomen (ik woon in Dilbeek, wat niet zo heel ver van Willebroek is) en dan onderwerpen we de tt eens aan een volledige check up, zodat je zeker bent dat je ondanks de oplichterij toch nog kan genieten van je roadster.

greetz
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]