- vr apr 03, 2009 12:06
#36924
Hallo allemaal
Ik heb me geloof ik 2 jaar geleden al aangemeld op deze site omdat ik toen al een TT wilde kopen. Helaas voor die droom, kreeg ik een baan in de detachering, hetgeen inhield dat ik dagelijks veel kilometers moest maken. Hierdoor was het financieel gezien niet bijzonder aantrekkelijk een TT te gaan rijden. Nu echter, zit mijn nieuwe project op zeer korte afstand en ga ik dus mijn lease-auto de deur uit doen. Kan ik eindelijk een TT voor de deur zetten. Over een maand of 4 loopt dit contract af, dus ik kan niet wachten.
First things first: ik wil rond de 10.000-12.000 uitgeven aan de auto. Dit om het simpele feit dat ik een nieuwbouwhuis heb gekocht met mijn vriendin en daar ook veel geld in gaat zitten. Mijn TT reserve was gelukkig nog redelijk intact. Uiteraard kan ik nog wel meer dan dit uitgeven, maar wil ook thuis de vrede bewaren. Ze weet dat ik gek ben op de auto maar heeft ook een inloopkast in gedachten haha, jullie zijn ongetwijfeld met dit soort perikelen bekend.
Maargoed, nu het budget bekend is, wordt het tijd om de opties van de auto te gaan bekijken.
Het moet een 225pk quattro worden, met ongeveer 1,5 ton maximaal op de teller. Ik weet dat het verschil met de 180pk niet veel uitmaakt, maar psychologisch gezien wel. Ik wil gewoon die versie hebben. Heb natuurlijk ook naar de 3.2 zitten kijken, maar het budget is niet toereikend haha. Zo dat is er uit. Daarnaast wil ik het interieur volledig leder hebben in de kleur zwart. Ik vind het grijze/alcantra gewoon een stuk minder vlot ogen en het blauwe is niet mijn ding. Kwestie van persoonlijke smaak. Kan je die onderdelen eigenlijk ook verven? Het volledig zwarte interieur is minder verkrijgbaar viel me op. De overige opties, cruise control, etc. vind ik niet heel spannend, die kan ik altijd nog achteraf inbouwen als ik die noodzaak zie. Alle opties die er extra bijkomen zijn natuurlijk mooi meegenomen, het is simpelweg geen must. Vind alleen de parkeersensor wel handig, is dit standaard of niet? Nee, het is niet voor mij, maar m'n vriendin zal af en toe ook in de auto rijden en voorkomen is beter dan genezen. Voor het geval zij dit mocht lezen; natuurlijk ga ik er niet van uit dat zij een paaltje uit de grond rijdt, heb ik volledig vertouwen in haar etc.
Ik heb natuurlijk al een beetje op internet rondgekeken en het viel me op dat de prijzen tegenwoordig elkaar niet veel ontlopen als ik de TT's op mobile.de met die op autotrader.nl bijvoorbeeld vergelijk. Uiteraard weet ik dat importeren extra kosten met zich meebrengt: BPM: +/- 1100€, tijdelijke verzekering om naar NL te rijden, keuring RDW etc. Totale kosten ongeveer 1500€.
Nu heb ik een aantal vragen omtrent het hele importeren gebeuren:
1) Wat zijn jullie ervaringen? Ik ga het zelf doen (ga niet een tussenpersoon mijn geld schenken, dan koop ik liever een dikkere wagen), maar mijn Duits is nicht sehr gut. Gaat dat lukken bij zo'n dealer, half Engels, half Duits etc? Dat het tijd en moeite kost ben ik me bewust, maar ik vind het wel leuk om het te doen eigenlijk.
2) Bestaat er een overzicht van Duits jargon, betreffende auto's. Zo weet ik bijvoorbeeld dat de distributieriem na 5 jaar of 125.000 km vervangen dient te worden. Maargoed, bij woorden zoals distributieriem, laat mijn Duits me dus even in de steek. Hoe streng is dit overigens? Als je bijvoorbeeld een TT koopt die in de eerste 3 jaar al een nieuwe distributieriem heeft gekregen, maar hij heeft daarna veel minder kilometers gereden. Dan zou hij, als hij uit 99-00 komt dus vervangen dienen te worden? Dit zijn wel extra kosten die ik ook gelijk in de gaten wil houden, eventueel met een grote beurt erbij regelen.
3) Ik heb ooit gelezen dat je bij de ANWB een garantie kan kopen van 6 maanden á 500€. Dit maakt de particuliere markt in het buitenland ineens een stuk aantrekkelijker. De prijzen schelen toch wel iets met die van dealers. Daarnaast, als ik een garantie heb, voel ik me zeker genoeg om een gokje te wagen. Weten jullie of dit nog bestaat en zijn er nog addertjes onder het gras bij zo'n garantievorm? Dat ik niet heb dat mijn motor in de soep draait, na een week of 3, en ik te horen krijg: sorry, alleen je bumpers waren verzekerd (overigens is in dat geval de parkeersensor geen must ).
Om jullie een beeld te geven dat ik een liefhebber ben, enkele tuning-opties die ik in gedachten heb:
- Uiteraard goede velgen met goede banden. Het model ben ik nog niet uit, al blijf ik de relatief standaard Novulari mooi vinden. Wil de velgen 18" hebben, vind dit groot zat en vind het zonde als ze aan gaan lopen. Dit is echter van latere zorg.
- Verlaging en spoorverbreders: ik vind de TT net wat agressiever ogen als hij verlaagd is. Spoorverbreders wil ik aanschaffen om enerzijds het rijcomfort te verhogen, anderzijds om esthetisch aspect.
- Knipperlichten wil ik allebei smoked hebben dus zowel bij de koplamp als aan de zijkant. Heb ze beiden al bij ttstuff.com gezien, merk Osir.
- Boost Gauge wil ik ook graag hebben. Inclusief de Osir houder, die bij de asbak gemonteerd wordt. Eventueel wil ik hier zelf een carkit in monteren. Ook van latere zorg.
- Audio etc: dit is van latere zorg. Het systeem dat erin zit klinkt voorlopig prima.
Een voorbeeld van een auto die mij wel aanspreekt: http://www.sleutelbloem.nl/index_aanbod ... id=1775310. Als deze wagen over een paar maanden nog beschikbaar is, zal ik zeker eens gaan kijken.
Nog een laatste vraag: ik weet veel van de TT door de informatie die ik door de jaren heen heb gelezen. Echter zegt het mij niet veel als ik eenmaal voor de wagen zelf sta en een stukje zelfevaluatie leert mij dat het me eigenlijk niet meer interesseert hoe de auto rijdt, als de auto maar van mij is. Zijn er leden te porren, met uiteraard veel kennis van hoe een TT hoort te rijden, en hoe het motorisch allemaal hoort te werken, voor een goede fles wijn of een geldbedrag/tegoedbon om tegen die tijd eens samen een testrit te maken?
Overigens is het niet zeker of ik de auto wil importeren, dit laat ik een beetje afhangen van het aanbod tegen die tijd.
Alvast bedankt!
Groet, Rob
Ik heb me geloof ik 2 jaar geleden al aangemeld op deze site omdat ik toen al een TT wilde kopen. Helaas voor die droom, kreeg ik een baan in de detachering, hetgeen inhield dat ik dagelijks veel kilometers moest maken. Hierdoor was het financieel gezien niet bijzonder aantrekkelijk een TT te gaan rijden. Nu echter, zit mijn nieuwe project op zeer korte afstand en ga ik dus mijn lease-auto de deur uit doen. Kan ik eindelijk een TT voor de deur zetten. Over een maand of 4 loopt dit contract af, dus ik kan niet wachten.
First things first: ik wil rond de 10.000-12.000 uitgeven aan de auto. Dit om het simpele feit dat ik een nieuwbouwhuis heb gekocht met mijn vriendin en daar ook veel geld in gaat zitten. Mijn TT reserve was gelukkig nog redelijk intact. Uiteraard kan ik nog wel meer dan dit uitgeven, maar wil ook thuis de vrede bewaren. Ze weet dat ik gek ben op de auto maar heeft ook een inloopkast in gedachten haha, jullie zijn ongetwijfeld met dit soort perikelen bekend.
Maargoed, nu het budget bekend is, wordt het tijd om de opties van de auto te gaan bekijken.
Het moet een 225pk quattro worden, met ongeveer 1,5 ton maximaal op de teller. Ik weet dat het verschil met de 180pk niet veel uitmaakt, maar psychologisch gezien wel. Ik wil gewoon die versie hebben. Heb natuurlijk ook naar de 3.2 zitten kijken, maar het budget is niet toereikend haha. Zo dat is er uit. Daarnaast wil ik het interieur volledig leder hebben in de kleur zwart. Ik vind het grijze/alcantra gewoon een stuk minder vlot ogen en het blauwe is niet mijn ding. Kwestie van persoonlijke smaak. Kan je die onderdelen eigenlijk ook verven? Het volledig zwarte interieur is minder verkrijgbaar viel me op. De overige opties, cruise control, etc. vind ik niet heel spannend, die kan ik altijd nog achteraf inbouwen als ik die noodzaak zie. Alle opties die er extra bijkomen zijn natuurlijk mooi meegenomen, het is simpelweg geen must. Vind alleen de parkeersensor wel handig, is dit standaard of niet? Nee, het is niet voor mij, maar m'n vriendin zal af en toe ook in de auto rijden en voorkomen is beter dan genezen. Voor het geval zij dit mocht lezen; natuurlijk ga ik er niet van uit dat zij een paaltje uit de grond rijdt, heb ik volledig vertouwen in haar etc.
Ik heb natuurlijk al een beetje op internet rondgekeken en het viel me op dat de prijzen tegenwoordig elkaar niet veel ontlopen als ik de TT's op mobile.de met die op autotrader.nl bijvoorbeeld vergelijk. Uiteraard weet ik dat importeren extra kosten met zich meebrengt: BPM: +/- 1100€, tijdelijke verzekering om naar NL te rijden, keuring RDW etc. Totale kosten ongeveer 1500€.
Nu heb ik een aantal vragen omtrent het hele importeren gebeuren:
1) Wat zijn jullie ervaringen? Ik ga het zelf doen (ga niet een tussenpersoon mijn geld schenken, dan koop ik liever een dikkere wagen), maar mijn Duits is nicht sehr gut. Gaat dat lukken bij zo'n dealer, half Engels, half Duits etc? Dat het tijd en moeite kost ben ik me bewust, maar ik vind het wel leuk om het te doen eigenlijk.
2) Bestaat er een overzicht van Duits jargon, betreffende auto's. Zo weet ik bijvoorbeeld dat de distributieriem na 5 jaar of 125.000 km vervangen dient te worden. Maargoed, bij woorden zoals distributieriem, laat mijn Duits me dus even in de steek. Hoe streng is dit overigens? Als je bijvoorbeeld een TT koopt die in de eerste 3 jaar al een nieuwe distributieriem heeft gekregen, maar hij heeft daarna veel minder kilometers gereden. Dan zou hij, als hij uit 99-00 komt dus vervangen dienen te worden? Dit zijn wel extra kosten die ik ook gelijk in de gaten wil houden, eventueel met een grote beurt erbij regelen.
3) Ik heb ooit gelezen dat je bij de ANWB een garantie kan kopen van 6 maanden á 500€. Dit maakt de particuliere markt in het buitenland ineens een stuk aantrekkelijker. De prijzen schelen toch wel iets met die van dealers. Daarnaast, als ik een garantie heb, voel ik me zeker genoeg om een gokje te wagen. Weten jullie of dit nog bestaat en zijn er nog addertjes onder het gras bij zo'n garantievorm? Dat ik niet heb dat mijn motor in de soep draait, na een week of 3, en ik te horen krijg: sorry, alleen je bumpers waren verzekerd (overigens is in dat geval de parkeersensor geen must ).
Om jullie een beeld te geven dat ik een liefhebber ben, enkele tuning-opties die ik in gedachten heb:
- Uiteraard goede velgen met goede banden. Het model ben ik nog niet uit, al blijf ik de relatief standaard Novulari mooi vinden. Wil de velgen 18" hebben, vind dit groot zat en vind het zonde als ze aan gaan lopen. Dit is echter van latere zorg.
- Verlaging en spoorverbreders: ik vind de TT net wat agressiever ogen als hij verlaagd is. Spoorverbreders wil ik aanschaffen om enerzijds het rijcomfort te verhogen, anderzijds om esthetisch aspect.
- Knipperlichten wil ik allebei smoked hebben dus zowel bij de koplamp als aan de zijkant. Heb ze beiden al bij ttstuff.com gezien, merk Osir.
- Boost Gauge wil ik ook graag hebben. Inclusief de Osir houder, die bij de asbak gemonteerd wordt. Eventueel wil ik hier zelf een carkit in monteren. Ook van latere zorg.
- Audio etc: dit is van latere zorg. Het systeem dat erin zit klinkt voorlopig prima.
Een voorbeeld van een auto die mij wel aanspreekt: http://www.sleutelbloem.nl/index_aanbod ... id=1775310. Als deze wagen over een paar maanden nog beschikbaar is, zal ik zeker eens gaan kijken.
Nog een laatste vraag: ik weet veel van de TT door de informatie die ik door de jaren heen heb gelezen. Echter zegt het mij niet veel als ik eenmaal voor de wagen zelf sta en een stukje zelfevaluatie leert mij dat het me eigenlijk niet meer interesseert hoe de auto rijdt, als de auto maar van mij is. Zijn er leden te porren, met uiteraard veel kennis van hoe een TT hoort te rijden, en hoe het motorisch allemaal hoort te werken, voor een goede fles wijn of een geldbedrag/tegoedbon om tegen die tijd eens samen een testrit te maken?
Overigens is het niet zeker of ik de auto wil importeren, dit laat ik een beetje afhangen van het aanbod tegen die tijd.
Alvast bedankt!
Groet, Rob