Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door RobTT
#36924
Hallo allemaal :D
Ik heb me geloof ik 2 jaar geleden al aangemeld op deze site omdat ik toen al een TT wilde kopen. Helaas voor die droom, kreeg ik een baan in de detachering, hetgeen inhield dat ik dagelijks veel kilometers moest maken. Hierdoor was het financieel gezien niet bijzonder aantrekkelijk een TT te gaan rijden. Nu echter, zit mijn nieuwe project op zeer korte afstand en ga ik dus mijn lease-auto de deur uit doen. Kan ik eindelijk een TT voor de deur zetten. Over een maand of 4 loopt dit contract af, dus ik kan niet wachten.

First things first: ik wil rond de 10.000-12.000 uitgeven aan de auto. Dit om het simpele feit dat ik een nieuwbouwhuis heb gekocht met mijn vriendin en daar ook veel geld in gaat zitten. Mijn TT reserve was gelukkig nog redelijk intact. Uiteraard kan ik nog wel meer dan dit uitgeven, maar wil ook thuis de vrede bewaren. Ze weet dat ik gek ben op de auto maar heeft ook een inloopkast in gedachten haha, jullie zijn ongetwijfeld met dit soort perikelen bekend.
Maargoed, nu het budget bekend is, wordt het tijd om de opties van de auto te gaan bekijken.
Het moet een 225pk quattro worden, met ongeveer 1,5 ton maximaal op de teller. Ik weet dat het verschil met de 180pk niet veel uitmaakt, maar psychologisch gezien wel. Ik wil gewoon die versie hebben. Heb natuurlijk ook naar de 3.2 zitten kijken, maar het budget is niet toereikend haha. Zo dat is er uit. Daarnaast wil ik het interieur volledig leder hebben in de kleur zwart. Ik vind het grijze/alcantra gewoon een stuk minder vlot ogen en het blauwe is niet mijn ding. Kwestie van persoonlijke smaak. Kan je die onderdelen eigenlijk ook verven? Het volledig zwarte interieur is minder verkrijgbaar viel me op. De overige opties, cruise control, etc. vind ik niet heel spannend, die kan ik altijd nog achteraf inbouwen als ik die noodzaak zie. Alle opties die er extra bijkomen zijn natuurlijk mooi meegenomen, het is simpelweg geen must. Vind alleen de parkeersensor wel handig, is dit standaard of niet? Nee, het is niet voor mij, maar m'n vriendin zal af en toe ook in de auto rijden en voorkomen is beter dan genezen. Voor het geval zij dit mocht lezen; natuurlijk ga ik er niet van uit dat zij een paaltje uit de grond rijdt, heb ik volledig vertouwen in haar etc. :D

Ik heb natuurlijk al een beetje op internet rondgekeken en het viel me op dat de prijzen tegenwoordig elkaar niet veel ontlopen als ik de TT's op mobile.de met die op autotrader.nl bijvoorbeeld vergelijk. Uiteraard weet ik dat importeren extra kosten met zich meebrengt: BPM: +/- 1100€, tijdelijke verzekering om naar NL te rijden, keuring RDW etc. Totale kosten ongeveer 1500€.

Nu heb ik een aantal vragen omtrent het hele importeren gebeuren:
1) Wat zijn jullie ervaringen? Ik ga het zelf doen (ga niet een tussenpersoon mijn geld schenken, dan koop ik liever een dikkere wagen), maar mijn Duits is nicht sehr gut. Gaat dat lukken bij zo'n dealer, half Engels, half Duits etc? Dat het tijd en moeite kost ben ik me bewust, maar ik vind het wel leuk om het te doen eigenlijk.
2) Bestaat er een overzicht van Duits jargon, betreffende auto's. Zo weet ik bijvoorbeeld dat de distributieriem na 5 jaar of 125.000 km vervangen dient te worden. Maargoed, bij woorden zoals distributieriem, laat mijn Duits me dus even in de steek. Hoe streng is dit overigens? Als je bijvoorbeeld een TT koopt die in de eerste 3 jaar al een nieuwe distributieriem heeft gekregen, maar hij heeft daarna veel minder kilometers gereden. Dan zou hij, als hij uit 99-00 komt dus vervangen dienen te worden? Dit zijn wel extra kosten die ik ook gelijk in de gaten wil houden, eventueel met een grote beurt erbij regelen.
3) Ik heb ooit gelezen dat je bij de ANWB een garantie kan kopen van 6 maanden á 500€. Dit maakt de particuliere markt in het buitenland ineens een stuk aantrekkelijker. De prijzen schelen toch wel iets met die van dealers. Daarnaast, als ik een garantie heb, voel ik me zeker genoeg om een gokje te wagen. Weten jullie of dit nog bestaat en zijn er nog addertjes onder het gras bij zo'n garantievorm? Dat ik niet heb dat mijn motor in de soep draait, na een week of 3, en ik te horen krijg: sorry, alleen je bumpers waren verzekerd (overigens is in dat geval de parkeersensor geen must :P ).

Om jullie een beeld te geven dat ik een liefhebber ben, enkele tuning-opties die ik in gedachten heb:

- Uiteraard goede velgen met goede banden. Het model ben ik nog niet uit, al blijf ik de relatief standaard Novulari mooi vinden. Wil de velgen 18" hebben, vind dit groot zat en vind het zonde als ze aan gaan lopen. Dit is echter van latere zorg.
- Verlaging en spoorverbreders: ik vind de TT net wat agressiever ogen als hij verlaagd is. Spoorverbreders wil ik aanschaffen om enerzijds het rijcomfort te verhogen, anderzijds om esthetisch aspect.
- Knipperlichten wil ik allebei smoked hebben dus zowel bij de koplamp als aan de zijkant. Heb ze beiden al bij ttstuff.com gezien, merk Osir.
- Boost Gauge wil ik ook graag hebben. Inclusief de Osir houder, die bij de asbak gemonteerd wordt. Eventueel wil ik hier zelf een carkit in monteren. Ook van latere zorg.
- Audio etc: dit is van latere zorg. Het systeem dat erin zit klinkt voorlopig prima.

Een voorbeeld van een auto die mij wel aanspreekt: http://www.sleutelbloem.nl/index_aanbod ... id=1775310. Als deze wagen over een paar maanden nog beschikbaar is, zal ik zeker eens gaan kijken.

Nog een laatste vraag: ik weet veel van de TT door de informatie die ik door de jaren heen heb gelezen. Echter zegt het mij niet veel als ik eenmaal voor de wagen zelf sta en een stukje zelfevaluatie leert mij dat het me eigenlijk niet meer interesseert hoe de auto rijdt, als de auto maar van mij is. Zijn er leden te porren, met uiteraard veel kennis van hoe een TT hoort te rijden, en hoe het motorisch allemaal hoort te werken, voor een goede fles wijn of een geldbedrag/tegoedbon om tegen die tijd eens samen een testrit te maken?

Overigens is het niet zeker of ik de auto wil importeren, dit laat ik een beetje afhangen van het aanbod tegen die tijd.

Alvast bedankt!

Groet, Rob
Gebruikersavatar
door knotski
#36926
hidie,
die sleutelbloem zou ik links laten liggen,
dat hele importeren trouwens ook,
als ik op marktplaats kijk zie ik de prijzen behoorlijk dalen,
en heb je geen rompslomp met einden rijden en 1 dag kentekens etc,
goede biedingen kunnen een mooie bak opleveren denk ik
en bij de tuningsoptie's vergeet je het Chippen mijns inziens,
mijn 225q ging er gevoelsmatig 100% op vooruit!
gr en succes
Gerard
door RobTT
#36927
Het chippen ben ik inderdaad vergeten :D Scherp! Wil het t.z.t. bij JD laten doen, daar lees ik toch de beste verhalen over en ik betaal liever iets meer voor een stuk meer zekerheid!

Maar, Sleutelbloem staat dus niet echt bekend als een topper? Viel me overigens al op dat de 225pk die op de site vermeld staat ook uit Duitsland is gehaald, althans het is een nieuw kenteken, dus daar gaat mijn vermoeden naar uit.

De prijzen op marktplaats staan inderdaad niet al te hoog, dus dit zal alleen maar minder worden, maar ik vind het toch een risico om van een particulier te kopen in NL. Tenzij ik bijvoorbeeld via de ANWB daar ook een garantie op kan krijgen. Ik wil, zoals iedereen uiteraard, gewoon niet onderuit gaan omdat ik iets wil besparen op de aanschafprijs. Dan kies ik liever voor zekerheid, het blijft een dure wagen.

Bedankt voor je antwoorden!

Groet, Rob
Gebruikersavatar
door projecTT-ONE
#36929
Hoi Rob,

wat een verhaal. Leuk om te lezen allemaal.

Ik heb zelf sinds 2 maanden mijn TT. Ik was mij in het begin ook aan het orienteren op de duitse markt maar heb mijn 180 PK 2WD uiteindelijk hier in NL gekocht.
De prijzen ontlopen elkaar inderdaad niet veel en zoals je al schrijft komen er bij importeren nog kosten bij. Als je in DE gaat kopen zou ik een aankoopkeuring laten doen door de DEKRA. Ik heb hier een aankoopkeuring bij de ANWB laten doen, dit geeft toch een hoop zekerheid. Geen garantie maar wel zekerheid dus...

Nog een tip, vraag het identificatienummer (chassisnummer) aan de verkoper als je een TT hebt gevonden. Dan kan je daarmee naar de dealer en vragen naar de onderhoudshistorie (mits de auto dealeronderhouden is.)
Ik weet niet hoe het bij jouw zit maar bij mij ging het om zuur verdiende centen dus ik wou alles van de wagen weten voor ik tot aanschaf over ging.

Hopelijk hoor je binnen enkele maanden tot de club.

Groeten,
Ramon
Gebruikersavatar
door Quattro Boy
#36931
Ja, die TT van De Sleutelbloem Auto's is uit Duitsland gehaald (net als alle andere troep die ze in die schuur aanbieden :smt011 ) en voor dat ie bij de RDW is geweest voor een nieuw kenteken is ie ook inmiddels bij "De Klokkendokter" geweest. Schelt ineens 125.000 km! :^o
door RobTT
#36951
@ProjectTT: bedankt voor de tip van het chassisnummer. Dan kan ik inderdaad gelijk zien of me de waarheid wordt verteld! Daar ga ik zeker rekening mee houden.
@Quattro Boy: ik had al zo'n vermoeden dat er iets niet helemaal klopte aan die wagen, het was net iets te weinig voor een wel zeer complete wagen. Bedankt voor je tip in ieder geval, die zaak laat ik dus mooi links liggen.
@Marcellos: dat is inderdaad waar ik naar op zoek ben, met de zilveren kleur kan ik ook nog wel leven. Als deze wagen er over 4 maanden nog staat ga ik er zeker serieus over nadenken. Nu is het net iets te vroeg, anders heb ik 2 auto's voor de deur staan en dat vind ik gewoon zonde van het geld.
Gebruikersavatar
door dutchsaint
#36954
Ik heb mijn TT in November uit duitsland gehaald bij de dealer. Ik vond het allemaal vlot verlopen en heb er geen spijt van.
Maar ik zou dan wel voor een dealer gaan en niet voor een of andere vage handelaar, want dan kom je echt op de koffie. Je moet
natuurlijk ook wel een beetje geluk hebben. Maar je goed laten inlichten neemt al veel risico weg.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]