Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door sweeper
#38779
Dan lult die APK meester uit z'n nek. Het mag wel.

APK

Auto's van voor 31-12-2006 mogen aftermarket Xenon, mits het lichtbeeld niet verandert. (en dat doet het niet als de koplampen correct staan afgesteld)
Na deze datum dient de auto voorzien te zijn van automatische hoogte regeling & koplamp sproeiers.

WVW (wegen verkeerswet)

Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.

Onze TT's hebben voor dimlicht (H7) de HC als DC code. Dit betekent dat zowel Halogeen als Xenon gevoerd mag worden. Zie mijn Foto met de codes.
Onze TT's mk1 zijn van voor 2007 dus ook daar geen reden om geen Xenon te voeren.

Als je het gezeik niet wilt kan je altijd tijdelijk een Halogeen lamp plaatsen voor de APK, en daar hoef je niet gelijk de hele xenon ombouw voor te verwijderen.
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#38789
we hoeven er geen eeuwige duscussie over te houden om mij hoor.

ik ben keurmeester en moet me aan het apk boek houden dat ik gekregen heb van de rdw,
hier in staat niets over deze codes.

ik heb er wel eens wat over gelezen op internet maar er staat geen enkel woord over in m`n apk
keuringseisen boek dus als er iemand bij me komt voor apk met deze aftermarket lampen in z`n
golfje 4 waar het beeld goed is en het schijnt wit uit keur ik dit zeker goed en hoef ik bij een
steekproef niet bang te zijn dat dit afkeur is aangezien er niets over in het boek staat.
Gebruikersavatar
door sweeper
#44437
Hier een aanvulling op de discussie of & hoe het zit met het voeren van Xenon verlichting.

Uitzending blik op de weg 3-11-'09

Het komt erop neer dat er regels zijn, maar er wordt niet op gecontroleerd & bekeurd. :roll:

De politie zegt eigenlijk "Monteer dus gerust Xenon verlichting, en zorg dat het goed afgesteld staat. Zolang je niemand verblind zien we er geen probleem in."

Voor wagens na 1-1-2007 alleen voor de APK de originele verlichting plaatsen als je geen wiswas installatie & automatische hoogte regeling hebt.

Dit is echt weer Holland op z'n smalst.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]