Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Jerry
#37797
Ik las dat enkele verkeersregels per 1 mei veranderen, ook wat betreft het gebruik van Xenon-lampen in koplampen die daar niet voor zijn bedoeld. Zie hier het volgende:

Met ingang van 1 mei veranderen er enkele verkeersregels. Zo mogen personenauto’s en bestelauto’s die een lichte aanhangwagen trekken, op autowegen en autosnelwegen voortaan 90 km per uur rijden. Ook mag een parkeerschijf voortaan alleen nog achter de voorruit van de auto worden geplaatst.

Verder is het vasthouden van een mobiele telefoon verboden voor bestuurders van een snorfiets, net als voor bromfietsers. Een overzicht van de belangrijkste veranderingen is hieronder te vinden:

Bestuurders van personenauto’s en bestelauto’s die een lichte aanhangwagen trekken, mogen op autowegen en autosnelwegen voortaan 90 km per uur rijden. Dat is 10 km per uur harder dan de oorspronkelijke 80 km per uur. Lichte aanhangwagens (toegestane maximum massa van 3500 kg) zijn onder meer caravans, vouwwagens, paardentrailers en boedelbakken. Door de verhoging van de maximumsnelheid worden de snelheidsverschillen tussen auto’s met een aanhanger en het overige verkeer kleiner. Verwacht wordt dat auto's met caravans nu beter meerijden met het vrachtverkeer. Overigens mogen kampeerauto’s met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg die zijn afgeleid van een bedrijfsauto niet harder dan 80 km per uur rijden.

Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en een uitrijstrook gaan volgen, mogen niet terugkeren op de hoofdrijbaan vanaf het punt waar op de uitrijstrook pijlen de rijrichting aangeven. Met deze nieuwe regel wordt tegengegaan dat bestuurders de doorgaande rijbaan verlaten, via de uitrijstrook een file op de doorgaande rijbaan inhalen en vervolgens weer invoegen. Dergelijk misbruik van de uitrijstrook roept bij veel weggebruikers ergernis en soms zelfs agressie op en brengt de verkeersveiligheid in gevaar.

Ook voor open brommobielen zonder gordels verandert er iets. Bestuurders en passagiers moeten daarin vanaf 1 mei een helm dragen. Zij hebben dan bij een ongeval dezelfde bescherming als bijvoorbeeld motorrijders en bromfietsers.

Het verbod om tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden geldt vanaf 1 mei ook voor snorfietsers. Handheld bellen brengt op een snorfiets dezelfde veiligheidsrisico’s mee als op een bromfiets. Voor bromfietsen en brommobielen gold dit verbod al, net als voor andere gemotoriseerde voertuigen.

Verder mag vanaf 1 mei een parkeerschijf voortaan alleen nog achter de voorruit van de auto worden geplaatst. Zo kunnen er bij controle geen discussies meer ontstaan over de plaats in de auto waar de parkeerschijf zichtbaar aanwezig moet zijn. Het tijdstip van aankomst op de parkeerschijf mag alleen handmatig worden ingesteld. Parkeerschijven met een mechanisme dat het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mogen dus niet gebruikt worden. Door het verbieden van dergelijke apparaten wordt voorkomen dat een parkeerplaats te lang door hetzelfde voertuig wordt bezet. Bij het instellen van de parkeerschijf mag het tijdstip van aankomst naar boven worden afgerond op het eerstvolgende hele of halve uur. Dit was al zo, maar veel mensen waren hiervan niet op de hoogte.

Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.

De bovengenoemde regels zijn onderdeel van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Regeling voertuigen. Een overzicht van de wijzingen is ook te raadplegen op de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, bij het onderwerp ‘Verkeersborden en verkeersregels’: Wijzigingen per 1 mei 2009. Daar staat onderaan ook een link naar een verkorte versie van het RVV 1990.

Zie website: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actue ... i2009.aspx
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#37801
dat is een hele uitleg, wat betreft de xenon lampen:
auto`s voorzien van xenonverlichting moeten vanaf bouwjaar 2007 voorzien van
koplamp sproeier voor de apk. auto`s van voor 2007 met xenon verlichting
mogen dit gewoon houden en hoeven dus GEEN koplampsproeiers.

dit is een regel uit het apk regelement, er zijn nog diverse veranderingen in het
apk regelement maar echt denderend is het niet.

ikzelf ben apk keurmeester maar veel problemen zullen de nieuwe regels niet
met zich mee brengen ben ik zelf van mening.

gr.dennis
Gebruikersavatar
door rene4u
#37802
Dennis,

Even voor de duidelijkheid.

Ik heb naast mijn TT, ook een Seat Leon. Datum kenteken 12-2005.
Deze heeft aftermarket Xenon verlichting, geen schoonmaakinstallatie en geen hoogteverstelling.

Gaat dit nu problemen opleveren voor de APK?
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#37804
nee geen enkel probleem bij de apk, vanaf 2007 is een sproei installatie voor de koplampen
verplicht bij xenon verlichting. en een goede licht donker scheiding in je lampen dan kunnen
ze nooit afgekeurd worden.

gr.dennis
Gebruikersavatar
door Mischa
#37810
1 klein probleempje met jou uitleg Dennis.... Voor de APK geld inderdaad wat jij zeg, maar dat heeft helaas weinig met de verkeersregels te maken.

Je hoeft voor de APK b.v. ook geen eind-demper te hebben. De enige eis is, naar mijn weten, dat de uitlaat gas dicht moet zijn van voor naar achter. Dus ook als dat zo is zonder eind-demper is hij officieel APK goed gekeurd. Ga je alleen de weg op zonder demper, dan mag de politie je vrolijk een bekeuring geven voor het geluid.

Dit zelfde geld nu dus ook min of meer voor de aftermarket Xenon. Ja voor de APK mag je ze er gewoon in hebben zitten. (ook zonder sproei en hoogte verstelling bij een auto van voor 2007) mits het lichtbeeld maar goed is. Maar NEE, je mag ze dus niet meer op de openbare weg gebruiken als je geen DC, DR of DCR code op je licht units hebt staan.

Ik ga straks ff kijken wat er precies bij ons op staat. Maar ik heb zo'n idee dat wij ze, officieel, mooi weer allemaal uit mogen bouwen en vervangen met halogeen lampjes.
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#37812
ik meld dit omdat er in het onderwerp gesproken word over xenon en dat heeft automatisch invloed op de apk regels,
ook deze regels gaan in op 1 mei.

ik zal het even nakijken over hoe en wat van xenon maar er staat mij helemaal niets bij over je de dc, dr of dcr
code`s waar jij het over hebt.
Gebruikersavatar
door sweeper
#37813
Wat Jerry beschrijft is wegenverkeerswet & goTTzilla heeft het over APK regels. Die twee hoeven niet met elkaar overeen te komen, maar vullen elkaar vaak aan.

Voor onze TT's maken de wijzigingen niets uit voor het al dan niet plaatsen van aftermarket Xenon. Ze zijn geschikt & toegestaan voor allebei. (zie foto's)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

foto 1 staan alle coderingen die Jerry aangeeft.
Grootlicht mag alleen H1 zijn, maar dimlicht mag H7 of D2S (staat voor Xenon) zijn.

Onze mk1 zijn van voor 2007, dus ook geen probleem met APK regels.

@ rene4u : geen probleem dus voor APK, maar misschien dus wel voor wegenverkeerswet. Wat betekent dat oom agent je dus kan bekeuren.
Heeft jouw Leon projectielampen zoals rechts op onderstaande foto? Zo ja, dan mag er zeer waarschijnlijk Xenon in. Dan is de auto af fabriek voorbereid op Xenon.
Ziet je dimlicht eruit als in het midden afgebeeld dan heb je denk ik pech, en moet het eruit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
door Mischa
#37815
De MKI Leon heeft nooit lens lampen af fabriek gehad. Naar mijn weten zelfs ook uberhaubt nooit xenon. Dus kans is klein dat de koplamp units ook "goed" zijn volgens de nieuwe regels. Maar gewoon even checken, je weet maar nooit :wink:

@ Sweeper: Ik zag net inderdaad ook dat onze lampen gelukkig wel gewoon alles mogen hebben :) Top dat je er ook gelijk de foto's bij gezet hebt. :thumbleft:
Gebruikersavatar
door rene4u
#37855
Even voor de duidelijkheid. Het gaat om een MKII Leon.

En het dimlicht ziet er idd zo uit als de middelste...heb ik weer pech dus... :cry:
Gebruikersavatar
door Mischa
#37856
Mijn fout, 2005 is precies het jaar dat ze allebei (MKI&MKII) nog verkocht werden. De MKII is inderdaad wel met xenon geleverd, maar dat is inderdaad aan de koplamp-unit met lens te herkennen. Helaas :(
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#38516
om even op het xenon verhaal terug te komen, ik heb m`n aller nieuwste apk boek grondig door gelezen
over dit onderwerp en heb het met een steekproef controleur van de rdw erover gehad.

maar je mag gewoon je xenon op de openbare weg gebruiken mits je een goede licht/donker scheiding
en je koplampen hebt en een goed beeld.

wanneer een auto hier bij de rdw komt voor om op nederlands kenteken gezet te worden is het NIET toegestaan,
bij deze keuring kijken ze naar alle E keurmerken etc. bij een standaard apk keuring die ieder jaar/2 jaar moet
worden uitgevoerd word hier dus helemaal niet naar gekeken.

om het maar samen te vatten, officieel mag het niet maar voor een apk keuring mag het wel dus zal het niet
worden afgekeurd. dus iemand die after market xenon gemonteerd heeft in bijvoorbeeld een golf 4 en die komt
bij mij om z`n auto apk te keuren en z`n xenon werkt goed(goede licht/donker scheiding, goed beeld etc.)
dan keur ik dat zeker niet af.
door joTTie
#38758
Ze mochten er bij mij mooi niet in blijven. Ik heb er standaard lampjes in laten zetten *snif*
Gebruikersavatar
door sweeper
#38761
Waar mochten ze niet in blijven zitten. In je TT of een andere auto?
door rokky
#38773
Ik ben er eigenlijk wel blij mee dat ze strengen zijn bij de apk op de naderhand ingebouwde xenon en wat voor lampen dan ook die op xenon lijken.
Bij veel auto's die ik tegenkom waar het naderhand is ingebouwd verblindt het behoorlijk. De goede ombouwen daar gelaten...
door joTTie
#38774
Sweeper schreef:Waar mochten ze niet in blijven zitten. In je TT of een andere auto?
Ik heb niet af fabriek xenon, maar heb deze er later in gezet.
Ik bracht van de week mijn auto naar de dealer voor mijn apk. Toen kreeg ik te horen dat de apk meester hun erop had gewezen dat mijn xenon eruit moest, vanwege de nieuwe regels.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]