Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door a4-black
#41939
Ik ben op zoek naar een Audi Coupé MK2 maar zit nog te twijfelen tussen een handgeschakelde of een S-tronic.

Is een S-tronic bijvoorbeeld ook motorisch te tunen?

Andere voor- en nadelen? Onderhoud? Anders?

Bedankt.
Gebruikersavatar
door metaal
#42296
Ik kan je daar geen advies in geven, want ik heb destijds gekozen voor een schakelbak. Mijn valt op dat de versnellingen erg kort zijn. Het proces dat ik daar aan wennen moet is na bijna een jaar nog steeds bezig. In mijn vorige auto zat een 5 versnellingsbak. Ik ben nog nooit eerder met een S-tronic gereden, echter rouwig ben ik daar niet om. Het is een semi automaat. Er zijn volgens mij maar twee pedalen en dat vind ik raar (conservatisme van mij). Soms hoopte ik wel eens als ik in de file rij, dat ik een automaat had. Laatst toen ik 5 kwartier aan 1 stuk naar Middelburg reed, merk je daar niks van. Wel viel me toen voor het eerst op dat de wangen van de stoel, net naast je billen, wat warm begint te worden. Het begon zelfs wat te irriteren. Stoel koeling? Het was ook wel wat warm die dagen.
Ik snap donders goed dat met dit verhaal je nog niet weet wat je zou moeten doen. Bekijk het dan eens in financiele zin; zo'n s-tronic kost wel 1200 euro meer. Wil je dat echt, of wil je het gadget. Ik ben wat dat betreft op m'n snuffert gegaan met magnetic ride. Dat had ik achteraf wel weg kunnen laten. Daarentegen moet ik m'n zwager wel weer gelijk geven dat leren stoelen in zo'n auto wel horen.

De auto is gewoon te tunen. Je bent bij mij bij het verkeerde adres om er enthousiast over te doen. Als je mij vraagt of ik het weer zou doen, begin ik weer te twijfen. Anderen zouden het zo weer doen.

Onderhoud; geen ervaring mee.

Arie
door rokky
#42305
S tronic is gewoon te tunen. Zit wel een koppelbegrenzer op de S tronic maar met alleen chiptuning kom je daar niet zo snel aan. Dit is ook de reden waarom de RS nog geen s tronic heeft.
De bak van de S tronic kan je overigens bij de *** ook laten chippen mocht dit nodig zijn.

Ik heb in een stronic proef gereden en het voordeel er van is dat hij soms automatisch tussengas geeft wat een mooie roffel in de uitlaat geeft. De handbak heeft dat een stuk minder.
Nadeel vond ik dat hij ook in de handmatige stand toch automatisch terugschakelt (1 of 2x) als je hem tot op de bodem intrapt. Er zit een soort kickdown onder het pedaal. Dit is niet altijd even fijn. Als je het niet doorhebt ligt je hoofd achter in je nek. Je hebt dus niet altijd de controle over de schakel momenten.

Ik zou zeggen gewoon 1 uitproberen met s tronic en 1 zonder. Er staan er genoeg op internet. Ik ben destijds bij de dealer geweest.
Gebruikersavatar
door TTPost
#42315
Ik heb naast de TT een Audi A4 1.8T met multitronic, deze is getuned.

Trekt sneller op dan een handbak en vooral handig in files. De TT is een 6 bak wat ook weer lekker rijdt. Je moet het zelf ondervinden denk ik. :)
Gebruikersavatar
door mawe
#42322
Heb destijds met de S-tronic ook proefgereden, was wel een mooi stukje techniek maar ben na lang twijfelen toch maar voor de handgeschakelde gegaan, enkel en alleen om het feit dat er voor mij een stukje plezier ontbrak (werkloze linkervoet :wink: ). Nu twee jaar later nog geen spijt van gehad.

(en tussen haakjes, ik zou toch ook maar eens de magnetic ride uitproberen als je kan, dit is voor mij dan weer een must)
Gebruikersavatar
door a4-black
#42327
Bedankt voor jullie verhaal.

Ik heb een paar maanden terug in een handgeschakelde en een S-tronic gereden...

Eigenlijk moet je dan gelijk beslissen want ik ben het eerlijk hezegd nu alweer een beetje kwijt.

D = Drive, pook naar rechts en zelf flipperen aan het stuur...
S = Sport, de motor blijft dan hoog in de toeren hangen...

Het zal wel wennen zijn maar op Sport vind ik dat de bak wel erg hoog in de toeren blijft hangen. En Drive is het weer net niet.

Die ploffen bij een S-tronic zijn inderdaad wel wat!

Hhmm, blijf twijfelen.
door rokky
#42342
Haha is idd ook moeilijk. Voor dagenlijks woonwerk verkeer is s tronic wel aan te bevelen idem in de file maar als je de buitenweggetjes op gaat is het het net niet.
Het is eigenlijk gewoon een verbeterde versie van de multitronic en dus eigenlijk gewoon een snelle automaat met handmatige schakel functie.

De sportstand vond ik niets. Is echt voor sportief rijden op circuit, rijdt erg onrustig op de openbare weg.

Heb daarom uiteindelijk toch maar voor de handbak gekozen. Kan nu in 5 of zes gewoon volgas geven in lage toeren zonder dat hij 2x terug schakelt en ik men hoofd in men nek heb liggen :D
Gebruikersavatar
door a4-black
#42368
...ik denk dat ik nog maar eens in beide een proefrit ga maken. :lol:
Gebruikersavatar
door Joerek
#42387
Rij zelf in de handgeschakelde diesel. Ik kom toevallig net net terug van rijden in een TT-S met S-Tronic. Ik moet zeggen dat ik niet echt onder de indruk was (zowel niet van S-Tronic als van de motor tov de diesel). Ondanks veel goede reacties enzo had ik meer verwacht van de S-Tronic. In de D stand is het gewoon een automaat. In de S kan je zelf aan de gang met de flippers... dat is leuk, maar voor even eigenlijk. Het mooiste is eigenlijk het ploffen bij opschakelen, daar heb ik me echt mee vermaakt! Maar eigenlijk was dat het dan wel.
Van wegknallen bij stilstand is ook geen sprake... onwijze 'turbo lag'. Je komt dus pas later opgang dan dat je wil met versnellen. Met een koppeling kan veel beter wegschieten is mijn gevoel. Ik durf te wedden dat ik met mijn diesel de eerste 100 meters sneller ben dan met de tts s-tronic.

Het opschakelen is wel echt zeer vloeiend, gewoon geen enkele schok en in de file zou het best handig kunnen zijn.

Het tunen van de S-tronic is gewoon te doen, echter zijn de handbakken veel steviger.

Als ik opnieuw zou kiezen, zou ik zeker voor de handbak gaan. Geeft veel meer controle en voor mijn gevoel betere acceleratie. Ik weet, de cijfers spreken mij tegen, maar dat komt gewoon omdat je geen verlies hebt bij automatisch opschakelen.
Gebruikersavatar
door massari
#42388
Een TT-S heeft een grotere turbo en moet wat langer opspoelen. Bij 2500 tpm komt hij pas tot leven.
door rokky
#42392
Klopt wat massari zegt en daarom het turbo gat. De diesel begint denk ik al bij 1600 of 1700 toeren.
De snelheidsbeleving is dan ook een stuk groter. Ik weet zeker dat de tts niet langzamer is dan de diesel maar dat het verschil hem in het gevoel/beleving zit.
Gebruikersavatar
door Joerek
#42393
Uiteraard, maar wat ik bedoelde te zeggen, is dat de stronic juist wat snelheidsbeleving wegneemt, terwijl het gewoon sneller is.

Bij de diesel heb je zeker ook een turbo gat. Vanaf 2100/2200 komt die ineens op stoom, maar met de koppeling en wat meer toeren draaien kan je dat wegnemen waardoor je in 1 klap weg knalt. Quattro draagt daar enorm aan bij. wat betreft acceleratie... ik denk dat je met de diesel echt veel meer G-krachten bereikt (duw in de rug), maar de TT-S kan zijn vermogen veel langer volhouden en schakelt veel sneller, waardoor het op 0-100 gewoon sneller is.

Punt is natuurlijk, wel of geen s-tronic. Vanochtend stapte ik enthousiast in de TT-S met Stronic om de motor en stronic eens even flink te testen. Het opschakelen bij volgas is erg mooi, lekkere ploffen, en erg vloeiend. Verder was ik zwaar teleurgesteld bij volgas wegtrekken. ESP etc. nog uitgezet, maar mocht niet baten.

De meerprijs van S-Tronic zou ik dan voor wat anders gebruiken, maar het blijft gewoon persoonlijk. Ik vind de handbak helemaal niet onprettig in files ed.. heb inmiddels al bijna 40.000km op de teller getikt in 8 maanden en dus voldoende file km's erop zitten. Daarom was ik erg geinteresseerd in de s-tronic, maar heeft me gewoon niet kunnen overtuigen. Enige manier om erachter te komen is zelf ermee te rijden.
door rokky
#42394
Ook mijn mening, de s-tronic is niets meer dan een opgevoerde automaat. Echt wegsperen doe je er niet mee...

Joerek, heb jij de launchcontrol niet uitgeprobeerd? Voet op de rem, in de sportstand, volgas geven (als het goed is blijft hij dan op 3500 t hangen) en dan de rem los en volgas houden. Ik heb het niet geprobeerd omdat ik toen niet wist dat het kon.
Als het goed is zou je dan je hoofd in je nek moeten hebben.
Gebruikersavatar
door Joerek
#42395
Hehe, 2 voeten gebruiken dus. Nee niet geprobeerd. Morgen weer even proberen ;) Collega van me heeft de TTS 2 - 3 dagen als leenauto ;-)
door rokky
#42398
haha zeker ff uitproberen dan want als het goed is moet het dan zeker beter gaan.

Weet niet of ik de procedure 100% goed heb, anders ff bij de dealer informeren.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]