Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Tom
#42976
Hallo TT-liefhebbers,

Laat ik me even voorstellen, ik ben Tom en wil een TT :P Als potentieel TT rijder wil ik graag jullie mening over een TT die ik op de korrel heb.
Al enige tijd ben ik op zoek naar een TT MK1 met niet al te veel km's op de teller. Nu ben ik een mooi exemplaar tegen gekomen bij Rijt auto's in
Uden Autobedrijf John van der Rijt, dit bedrijf importeert sportieve auto's uit voornamelijk Duitsland.

De huidige km stand is 107k, persoonlijk vind ik een mooi gegeven. Echter is het wel belangrijk dat deze stand klopt, dus ECU uitlezen? Heeft iemand
hier ervaring mee gehad? Een kennis van mij werkt bij een Audi dealer in de buurt, die kan als het goed is aan de hand van het chassisnr de historie achterhalen (dealer onderhouden).

Nu staat de auto voor €16.950,- te koop, best een hele stevige prijs volgens mij, hierbij zouden dan nog een x bedrag voor de getoonde velgen/banden bij komen en ook nog €750,- voor
de Bovag garantie.

Stel dat alles aan de auto klopt, hij ziet er netjes uit, km's kloppen, veel opties....enz. Wat is dan een reeële prijs voor deze auto?

Indien ervaring, positief of negatief met het bedrijf heeft hoor ik dit ook graag.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten Tom
Gebruikersavatar
door sweeper
#42977
Hoi Tom,

Welkom op het forum. Hopelijk vind je je mooie TT, en krijg je er net zoveel plezier van zoals wij allemaal.

De TT ziet er zeer netjes uit op de foto's. Volgens de beschrijving zou hij geen 107k maar 142k gelopen hebben, wat op zich geen probleem hoeft te zijn, maar is misschien toch een puntje om nog wat van de prijs af te krijgen. Verder staat erbij dat hij in NL geleverd is door Audi van Mossel. Als dat niet zo is, en hij komt uit Duitsland zoals jij aangeeft, is dat misschien ook een punt om wat van de prijs te krijgen.

Ik zou zeker via de dealer (jouw vriend) nagaan of er een service historie is, en hem (tijdens proefrit) uit laten lezen bij dealer. Evt. zet die vriend hem even kort op de brug voor een snelle inspectie.

Als alles klopt, dan heb je gezien de spec's & leefdtijd van de TT, wel een goede wagen voor een nette prijs.

Op het forum is nog ergens een topic te vinden, met de aandachtspunten voor de koop van een TT.

Suc6 met de koop.
Gebruikersavatar
door Tom
#42979
Hoi Erik,

Bedankt voor je reactie, je hebt op de website van de dealer wel naar de verkeerde TT gekeken ;-) Mijn oog is namelijk gevallen op het zilver
metallic exemplaar.

Het topic met de aandachtspunten heb ik ook al gelezen. Probleem is dat ik niet helemaal kan bepalen wat de auto echt waard zou zijn, dus vandaar
mijn hulpvraag aan de bestaande TT-liefhebbers.

Groeten Tom
Gebruikersavatar
door Vincentos
#42980
He Tom,

Welkom op het forum.

Ik heb net even het exemplaar bekeken. Het gaat om Deze TT.

Ten eerste is het een 225 pk versie. Deze zijn sowieso al duurder dan de 180 pk versie. Persoonlijk vindt ik hem niet erg scherp geprijst. Nu is dat niet de insteek van die dealer maar voor dat geld krijg je de set velgen er ook niet bij. Tevens is het een ingevoerde TT. Geimporteerde TT's zijn over het algemeen ook goedkoper.
Tevens zie ik dat er een aftermarket achterspoiler op zit. Ook die is niet echt mijn smaak. Tevens is hij ook verlaagd.

Al met al zou ik hem zelf laten staan. Voor dat geld verwacht ik dat je een TT kan vinden die minder kilometers heeft gelopen en nieuwer is. Desnoods zelf uit Duitsland halen.

Er is veel aanbod op dit moment en je hoeft er maar 1 te kopen ;)

Gr.
Vin
Gebruikersavatar
door sweeper
#42982
Tom schreef:Hoi Erik,

Bedankt voor je reactie, je hebt op de website van de dealer wel naar de verkeerde TT gekeken ;-) Mijn oog is namelijk gevallen op het zilver
metallic exemplaar.

Het topic met de aandachtspunten heb ik ook al gelezen. Probleem is dat ik niet helemaal kan bepalen wat de auto echt waard zou zijn, dus vandaar
mijn hulpvraag aan de bestaande TT-liefhebbers.

Groeten Tom
HaHa, helemaal overheen gekeken dat er nog een TT bij hen stond.

Ik ben het volledig met het antwoord van Vincent eens, en daarbij als je de twee TT's met elkaar vergelijkt zou ik de cabrio nemen. Ze hebben dezelfde prijs, de cabrio is 2 jaar jonger, NL auto, zelfde motor, meer opties, en 35.000k meer op de teller is niet spannend voor zo'n motor.

Dus als je voor de zilveren wil gaan zou ik toch zeker een 2 duizend er af proberen te halen, of de velgen & hun garantie er gratis bij. (is ook €1500)
Die mobiliteitsgarantie die ze je geven is een sigaar uit eigen doos, want met 1 stempeltje in je onderhoudsboekje van een dealer, heb je die garantie altijd, en niet voor maar 12 mnd.

Rustig verder zoeken zou ik zeggen.
door ptie
#42983
Van der Rijt is idd niet de goedkoopste. Heb wel begrepen dat het een eerlijke en nette kerel is? Je wordt verder dus niet genaaid met de kilometerstand ofzo.
Gebruikersavatar
door Tom
#42985
Bedankt voor de reacties, de cabrio die te koop staat is inderdaad ook een mooie. Alleen ben ik meer weg van het coupé model, deze is wel wat ouder
maar de km's zijn ook een stuk minder.

Ik ga zaterdag naar de auto kijken, als er ontwikkelingen zijn laat ik weer van me horen uiteraard.

gr Tom
Gebruikersavatar
door denders
#42986
een beetje zakenman is bereid tot onderhandelen.
Het is ook geen pak melk wat je komt kopen toch.

Zelf heb ik 21k+ voor de auto bij een dealer betaald (A occasion).
Maar heb wel hele nette voorwaarden en een bijna nieuwe auto met nog geen 40k op de teller.
Behandeld alsof ik een nieuwe kwam kopen.
Alle waar naar zijn geld toch maar dan wel redelijk ;-)

Veel plezier zaterdag (het kopen van een auto op zich is al een avontuurtje),
neem je tijd en als het niets is: er zijn er nog meer!
Ik vind de auto er erg netjes uitzien, dat wel.

Grt, Dennis.
Laatst gewijzigd door denders op za sep 26, 2009 12:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#43010
John van de Rijt,

Auto's die hij te koop heeft zijn veelal stuk voor stuk een plaatje, de prijs is veelal wat hoger maar de service die hij geeft wat ik van nieuwe eigenaren van door hem verkochte auto's heb gehoord moet erg goed zijn. Spontaan, zakelijk en toch als er wat is schappelijk en dat hoor je niet al te veel meer de laatste jaren. Als ik in de buurt ben kijk ik graag even bij de auto's die hij op dat moment te koop heeft staan. Maar zijn prijzen zijn gebaseerd op het type koper die bij hem uiteindelijk de auto komt kopen, er zijn genoeg goedkopere TT's met een zelfde staat te vinden, maar dan weet ik niet of als dr iets is binnen de garantie of het dan ook netjes verholpen wordt want je hoort vaker dat je afgehouden wordt of dat zaken niet geheel netjes afgehandeld worden helaas. Maar bij hem zijn het gewoon vraagprijzen... dus altijd onderhandelen wat hij ook doet bij handelaren waar hij de auto's inkoopt.

De spoiler lijkt een Sportec spoiler dus dat is iets exclusiefs doordat die nogal prijzig zijn, maar goed weet niet of dat dat m iis zou je even kunnen chekcen op de site van Sportec of middels Google.

Groet Ronnie
Gebruikersavatar
door Tom
#43017
Vandaag een proefrit gemaakt bij John van der Rijt....wat een beest die TT! Het stuurt heel direct en schakeld lekker, wel had ik het idee dat de ESP redelijk snel van zich laat horen
middels een lampje op het dashboard. Voor de rest zitten er een een paar kleine krasjes op de voorbumper maar dat wordt opgelost.

Bij de rit viel het me op dat de turbo heel nadrukkelijk aanwezig is, bij het gas geven hoor je hem goed "blazen". Ik heb nooit een auto gehad met een dergelijke turbo, maar is dit
het normale geluid bij een TT?

De prijs is incl. velgen 19" en 3mnd garantie op €16000,- gekomen. De distributieriem en bijbehorende zaken moet ook vervangen worden, er is voorgesteld om de kosten te delen maar
als ik de auto aanschaf moet dit bij de prijs inbegrepen zijn.

Maandag laat ik de historie nog nakijken bij de Audi dealer en kan ik mijn beslissing nemen.

Gr. Tom
Gebruikersavatar
door sweeper
#43019
Tom schreef:Bij de rit viel het me op dat de turbo heel nadrukkelijk aanwezig is, bij het gas geven hoor je hem goed "blazen". Ik heb nooit een auto gehad met een dergelijke turbo, maar is dit
het normale geluid bij een TT?

Gr. Tom
Bij gas geven hoort de turbo niet te blazen. Wel kan je hem iets horen fluiten. Tijdens volgas plotseling gas los laten kan resulteren in een kort afblaas geluid, maar dat mag zelfs bij een originele af fabriek setup niet al te duidelijk hoorbaar zijn, omdat het een recirculatie systeem is.

Waarschijnlijk is er een slang lek. kan een scheur zijn, maar ook een slangklem die niet voldoende aangedraaid zit. Ook heeft de wagen een uitgebreid vacuüm/druk systeem waar nog wel eens lekken in willen ontstaan.

Heb zelf een topic geschreven over het testen van de slangen. zie HIER

Dat zijn regelmatig terugkerende probleempjes aan de 1.8T blokken waar hier op het forum veel over geschreven is.

Denk verder aan Luchtmassameter, N75 klep (stuurt diverter valve aan), N249 klep (stuurt wastegate aan), DV (diverter valve zelf)

Wat betreft de ESP, je gaat toch voor een quattro neem ik aan? Wanneer toont de ESP zich, bij gas geven, bochten, of.....? Verder heeft het ESP lampje meerdere functies, dus misschien even opzoeken in boekje wat er verder mogelijk is.
Gebruikersavatar
door Tom
#43021
Het is idd een 225 PK quattro uitvoering. De ESP is een paar keer gaan branden nadat ik flink gas gaf met het uitdraaien van de rotonde, dit was tijdens
het begin van de rit. Ik had het idee dat het naarmate ik wat langer aan het rijden was het lampje niet meer is aangegaan.

Het turbo geluid was echt nadrukkelijk aanwezig, het "fluiten" heb ik gehoord maar het blazen vond ik wat vreemd. Wellicht dat er idd ergens een scheur in
zit. Ik zal maandag nog even met John contact opnemen. Is er toevallig een lid die in de buurt van Uden woont?

Gr Tom
Gebruikersavatar
door Wojtek
#43022
Ken verschillende mensen die een auto bij de Rijt gekocht hebben die erg tevreden zijn.
Een kennis van mij heeft een Leon 1.8t waarvan de turbo ook meer lawaai maakt, de dealer heeft geen bijzonderheden kunnen vinden.
Gebruikersavatar
door sweeper
#43025
Tom schreef:Het is idd een 225 PK quattro uitvoering. De ESP is een paar keer gaan branden nadat ik flink gas gaf met het uitdraaien van de rotonde, dit was tijdens het begin van de rit. Ik had het idee dat het naarmate ik wat langer aan het rijden was het lampje niet meer is aangegaan.
Klinkt niet abnormaal. Je zal hem dan wel op de limiet gereden hebben, en TT's hebben wel een duidelijke neiging tot onderstuur. De plotselinge verandering van richting, en tegelijk gas geven, kan wel een onderstuur reactie geven.
Wojtek schreef:Ken verschillende mensen die een auto bij de Rijt gekocht hebben die erg tevreden zijn.
Een kennis van mij heeft een Leon 1.8t waarvan de turbo ook meer lawaai maakt, de dealer heeft geen bijzonderheden kunnen vinden.
Ik heb zelf een jaar lang het gevoel gehad dat er wat aan de hand was met de wagen/motor, en daar verschillende keren de dealer voor benaderd, zonder resultaat. Na veel zoeken, en proberen, zelf de mankementjes gevonden. Het ging hierbij voornamelijk lekke slangetjes e.d., maar zij gaven aan dat ze geen lekkages konden vinden. :roll:

Tijdens tuning bij *** kwam er ook in ene een hard blaas geluid vanaf een 3000-3500 toeren. Bleek slangklem te zijn die eraf gesprongen was in de buurt van de IC.

Overmatig blazen klopt niet tijdens accelereren, met een openlucht filter hoor wel heel goed het aanzuigen van de lucht naar de turbo. Misschien is dat het wel?
Gebruikersavatar
door Tom
#43151
Onlangs heb ik aan de hand van het chassisnr de historie van de auto opgevraagd, de auto is goed onderhouden alleen viel het mij op dat bij dit model (2001) LongLife olie is gebruikt, kan dit kwaad?
Het schijnt zo te zijn dat je aan de hand van de olieaanslag die op de binnenkant van de oliedop zit de status van de olie kunt "bepalen", weet iemand hier iets meer van. Wellicht kan iemand ter referentie een foto opsturen van zijn/haar oliedop.

Heeft iemand ervaring met het flushen van de motor, kosten, risico's...

Groeten Tom
Laatst gewijzigd door Tom op do okt 01, 2009 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]