Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door 924turbo2
#45383
Ik ben aan het rondkijken naar een Audi TT 1.8T (geen quattro). Ik zoek een bouwjaar rond 1998 tm 2001.

Nu vroeg ik me af of er in die bouwjaren nog wezelijke verschillen of modificaties zijn doorgevoerd. Hebben de 98-ers bijvoorbeeld last van kinderziektes ?

Verder viel me op dat je verschillende motorcodes hebt:
AJQ tm 2000 132kw
APP tm 2000 132kw
AUQ vanaf 2000 132kw
BVR vanaf 2000 140kw

Maakt die nog wat uit, heb betere en mindere motoren ?

Alvast bedankt voor de tips.
Gebruikersavatar
door sweeper
#45391
Hoi,

Welkom op het forum.

Alle TT's hebben bepaalde terugkerende probleempjes die niet echt jaartal gebonden zijn. De meeste zijn ook niet echt ingrijpend, redelijk op te lossen tegen beperkte kosten.
Belangrijker terugkerend probleem zijn instrumentenpaneel problemen. (echt een kwaaltje)

Over de meeste dingen zijn wel ruimschoots topics hier aanwezig.
Ook is er een topic over waar je op moet letten bij aankoop van een TT.
Even de zoekfunctie gebruiken, en er gaat een TT wereld voor je open.

De verschillende motorcodes zijn verschillende varianten van het 1.8T blok die door het hele VAG concern zijn toegepast in vele modellen auto's. Het zijn er wel een tiental. In basis zijn ze allemaal hetzelfde, maar de verschillende onderdelen die er aan gemonteerd zijn verschillen wat incl. de ECU. Het is wel allemaal beproefde techniek. Er zijn dus geen betere of mindere motoren behalve dan het vermogen.

Het standaard vermogen loopt van 150pk t/m 225 pk voor de 1.8T blokken & 250pk voor de 3.2V6

Waarom geen Quattro??? Dit is echt een opwaardering voor de wegligging van de TT. (vind ik persoonlijk) Alleen het vermogen op de voorwielen zorgt toch makkelijk voor onderstuur. Verder wordt de Quattro alleen maar ingeschakeld als het nodig is, dus met normaal rijgedrag gaat alle vermogen naar de voorwielen. De Quattro aandrijving wordt verzorgt door een HALDEX koppeling waarbij de computer reageert op de vraag of de Quattro nodig is.

Suc6 met de zoektocht.
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#45392
goede keus om een TT aan te schaffen :D ik rij er ook al 2 jaar tevreden in rond.

ik heb een 180PK quattro die vorige maand gechipt is bij de ***.

als ik je een tip mag geven. koop niet een 150 PK TT. een 180PK TT standaard
rijdt al niet zo bijzonder snel vandaar dat ik de auto heb laten chippen.

TT`s zijn vrij zware auto`s al zijn ze niet zo groot daarom is een 150PK motor
veel te licht voor in zo`n auto.

maar alle 180 en 225 PK motoren van een TT zijn goed hoor als ze maar goed onderhouden
zijn en niet de wereld aan kilometers hebben. want dan krijg je bij elke motor kosten.

en als interieur had ik niet het blauwe leer uitgezocht, dit vind ik een verschrikkelijke kleur voor
leer. maar dat is mijn mening natuurlijk. ik heb zwart, dat valt bij iedereen in de smaak :lol:

gr.dennis
door 924turbo2
#45404
Bedankt voor de antwoorden tot zover, nog meer tips zijn uiteraard welkom!

Dat blauwe interieur was me ook al opgevallen, ik dacht eerst dat het aan de flits van een foto lag, erg appart. Overigens vind ik blauw metallic als kleur erg mooi voor de buitenkant.
Gebruikersavatar
door Snowking
#45406
Is er niet in 2000 ESP bij gekomen? Of verbeterd? Daar weet hier vast wel iemand het antwoord op ;)

groeten,
Robin
Gebruikersavatar
door sweeper
#45408
Snowking schreef:Is er niet in 2000 ESP bij gekomen? Of verbeterd? Daar weet hier vast wel iemand het antwoord op ;)

groeten,
Robin
ESP zou op alle TT's moeten zitten. Er is een terugroep actie voor geweest toen er een paar op hoge snelheid een ongeluk kregen. Dit is toen samen met het spoilertje gebeurt. Het kan zijn dat als de TT geen spoiler heeft er ook geen ESP aanwezig is.
Het is wel een goede om te vragen bij oudere TT's en/of dealer vragen wat de kosten zijn om dit alsnog aan te brengen. (en dan de kosten van het aankoop bedrag praten)
Gebruikersavatar
door Geert
#45410
mijn TT is uit 99. Er is een terugroepactie op geweest. Hierin is de ESP software aangepast en de Spoiler gemonteerd.
Ik heb de garantiepapieren die daarbij horen bij de auto gekregen. Net als de rest van de geschiedenis trouwens :D
Kan wel is kijken of ik het kan scannen.
door 924turbo2
#46417
top, bedankt !
Gebruikersavatar
door denders
#46437
Misschien niet van toepassing maar het valt op zich wel mee hoor die 150 pk.
Ik was eerst ook op zoek naar een 225 pk toen ik begon.

Ben door de weinige kilometers die de auto heeft gemaakt en bouwjaar (37600 / 2005) toch bij de dealer uitgekomen en overstag gegaan voor een Advance model.
(sline, en gehele 3.2 look vanuit de dealer)

Ik kan je vertellen als je een beetje kunt rijden/schakelen verbaasd een goede motor je nog redelijk hoe rap ik op de 100 kom.
Wil nog eens een filmpje maken.

Bij net 220 km per uur is het voorbij heb ik ervaren (blijft bij 1 keertje hoor maar had nog ietsje over)

Maar ik moet zeggen, ga hem wel laten chippen over een tijdje. Maar voor dagelijks is het voldoende die 150 pk ondanks het gewicht.
(zit wel vaak alleen erin hoor en bijna elke werkdag rij ik de auto)
Je verbruik zit dan zo op 1 op 12.
(en ik rij aardig netjes maar wel vlotjes door het verkeer, weinig file)

Quattro is ook wel fijn vooral in de winter!, dat heb ik niet.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#46444
Op de snelweg merk je pas echt t verschil, binnendoor kan je net zo goed een 102 pk motor hebben want voor je neus zit 9 van de 10 keer toch ander verkeer.
Gebruikersavatar
door MWTT
#46450
924turbo2 schreef:Ik ben aan het rondkijken naar een Audi TT 1.8T (geen quattro). Ik zoek een bouwjaar rond 1998 tm 2001.

Nu vroeg ik me af of er in die bouwjaren nog wezelijke verschillen of modificaties zijn doorgevoerd. Hebben de 98-ers bijvoorbeeld last van kinderziektes ?

Verder viel me op dat je verschillende motorcodes hebt:
AJQ tm 2000 132kw
APP tm 2000 132kw
AUQ vanaf 2000 132kw
BVR vanaf 2000 140kw

Maakt die nog wat uit, heb betere en mindere motoren ?

Alvast bedankt voor de tips.
Welkom op het forum.

Véél belangrijker in mijn opinie is, dat je de gehele historie van je aan te kopen TT kunt achterhalen. Dan weet je ook of de auto goed onderhouden is geweest en alle eventuele modificaties heeft mogen ondergaan.

Bij de dealer die het onderhoud heeft gepleegd kom je achter deze gegevens, mits correct bijgehouden natuurlijk.

Zo kwam ik erachter dat mijn huidige TT in zijn leven vóór mij, ca. 40.000 km. geleden, van AUDI NL een splinternieuwe motor heeft gekregen. Dat was voor mij de doorslaggevende factor, mede met het feit dat mijn TT geheel schadevrij is en maar 1 eigenaar heeft gehad vóór ik hem kocht. Tevens was alle onderhoud door Audi gepleegd, dus ik mag er vanuit gaan dat alles wat vervangen is, ook origineel van Audi is.

Quattro's kosten ca. 30% meer in het onderhoud en zijn zwaardere auto's i.v.m. de dubbele aandrijving..

Bij de TT's van de eerste bouwjaren, de mijne is van 99, is vaak het gewicht lager dan van de latere modellen. Dat scheelt weer in de wegenbelasting en niet te vergeten in de prestaties.. De mijne is ook nog gechipt (door ABT) en daarover kun je nog veel meer lezen hier op het forum.

Zwart lederen bekleding zul je vaker tegenkomen en is ook de commercieel betere aankoop, want daar zijn gewoonweg meer liefhebbers voor te vinden mocht je hem op een gegeven moment weer willen verkopen.

Voor ik mijn aankoop deed heb ik ca. 10 TT's bestudeerd over een periode van ca. een half jaar. Achteraf ben ik daar heel blij om, want er wordt ook heel veel "van buiten bont, van binnen str..t" aangeboden. Koop geen TT zonder enige garantie (minimaal BOVAG, zeker met een Quattro!)

Quattro's (AWD's) worden in de winter duurder aangeboden dan de FWD's.

Bekijk en beproef de TT's van je gading en de verschillen in kwaliteit van het aanbod ga je bemerken.

Verder wens ik je veel plezier met je zoektocht!

Groet,
Michiel
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]