Audi TT Club - Forum

Algemeen Audi TT Forum hoekje, dit gedeelte is alleen voor algemene informatie.
(Berichten van technische aard of problemen alleen plaatsen waar het thuis hoort)
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#52052
meestal zit er wel een cd bij met een programma om hem uit te lezen.

welke kabeltjes op marktplaats staan zit het in ieder geval bijna altijd bij.
Gebruikersavatar
door aaldert
#52061
Volgens mij heb ik die (of een dergelijke) kabel ook. Maar dan in het zwart, prijs klopt wel ongeveer, was een tientje of 12,50 ofzo.

Zorg dat je er een cd met drivers bij krijgt, meestal zit er verder een shareware versie van Vag-com bij. Kun je ook gewoon downloaden (maar de drivers wordt lastig als je niet precies weet welk Chinees prul je hebt).
door tt drivers
#52095
als ik dan alles heb geinstalleerd is het moeilijk om in de computer van de auto te komen
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#52100
jazeker, je kan dan uitlezen en foutcodes resetten.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#52116
t is vaak een gehannes met de usb poort herkenning om te zetten naar een denkbeeldige com poort voor de software, maar als t werkt dan lees je met je laptop zo de boordcomputer uit.
door 924turbo2
#52445
Ik zie op rosstech dat je keuzes hebt uit HEX-USB en KII-USB, weet iemand het verschil ?
Laatst gewijzigd door 924turbo2 op vr mei 14, 2010 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door sweeper
#52446
Kies voor de HEX-USB + CAN als je niet alleen de oudere VAG auto's (vanaf '95) wil kunnen uitlezen, maar ook de huidige & toekomstige modellen.
door Quatronic
#55815
Heeft iemand ervaring met deze prulkabeltjes van marktplaats? Krijg de software niet zover dat deze de kabel ziet, werkt dus niet! Heb drivers geinstallerd, de computer herkent de kabel maar de software niet. Wat voor vagcomversie heb je erbij nodig? Help!
Gebruikersavatar
door aaldert
#55819
Zover ik weet werkt mijn prulkabel van Marktplaats nog. Hierbij heb je Vag-Com versie 409.1(US) nodig - dit is de laatste die werkt met 3rd party kabels. En deze werkt dan via COM3 (bij de instellingen), dus niet 'USB' (het is wel een USB-kabel). De driver die je geinstalleerd hebt heeft deze COM3 als het goed is aangemaakt.

Verder zou het kunnen dat de kabel aan de auto moet hangen en het contact op aan moet staan, althans dat stond in de Vag-Com handleiding pdf en ik heb dat maar braaf opgevolgd.

Maar dat leek het dus te doen. Hoop dat je er evenzoveel succes mee hebt :)
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#55829
Origineel is de uitleessoftware voor de VAG-wagens ook niet gemaakt om te werken op een pc. De VAG-Com, zoals de meesten van ons die kennen, is een afgeleide van de originele software. Ze hebben de software als het ware een beetje verbouwd om het op een pc aan de gang te krijgen.
Vandaar dat het af en toe niet helemaal jofel werkt. Eigenlijk wordt de pc nu voor de gek gehouden door 'm te laten denken dat de USB-poort een COM-poort is...
Dit voornamelijk voor de shareware versies die in omloop zijn, want de duurdere kabels & software zijn daarin wat beter op elkaar afgestemd.

Ach ja, aan de andere kant... het kost geen knoop en zolang het werkt is het mooi meegenomen natuurlijk :wink:

Groeten
Joop
door Quatronic
#56019
Bedankt voor de reactie. Heb de USB poort op com3 gezet en dat geprobeerd. Resultaat is dat de hele USB poort nu verdwenen is, op com3 wordt de kabel nog steeds niet gevonden. Wat nu?!
Gebruikersavatar
door aaldert
#56025
Happy Socks schreef:Origineel is de uitleessoftware voor de VAG-wagens ook niet gemaakt om te werken op een pc. De VAG-Com, zoals de meesten van ons die kennen, is een afgeleide van de originele software. Ze hebben de software als het ware een beetje verbouwd om het op een pc aan de gang te krijgen.
Vandaar dat het af en toe niet helemaal jofel werkt. Eigenlijk wordt de pc nu voor de gek gehouden door 'm te laten denken dat de USB-poort een COM-poort is...
Dit voornamelijk voor de shareware versies die in omloop zijn, want de duurdere kabels & software zijn daarin wat beter op elkaar afgestemd.
Nou nou nou...

Uiteindelijk praat je auto een serieel protocol (KW1281 en verwanten) en zolang de andere kant dat maar terug praat zal het de auto of het protocol worst zijn of het een PC, een diagnoseapparaat van VAG, of een rhinoceros is, zolang het maar bitjes terugstuurt op de goeie baudrate.

Vag-com praat deze protocollen, en als dat maar via een seriele poort bij de ECU aankomt is het prima. Het echte gekloot zit hem in de seriele poorten, kabels, etc.

Zo'n bootleg USB-kabel is niets meer dan een (standaard) externe seriele poort met een OBD2 stekker eraan. Daar kan vag-com verder niets aan detecten (zoals "kabel gevonden"), tenzij hij werkend is aangesloten op de auto. En dan vertel je vagcom dus dat het een seriele kabel is (ipv usb). Welke com-poort hangt een beetje af van de driver-installatie die hoort bij de kabel (kun je evt. in apparaatbeheer terugvinden). Ik kan er vanavond nog wel even wat screenshots van maken.

Wat er precies in de USB kabels van Ross-tech zit durf ik niet met zekerheid te zeggen, doch ook daar zal een soort RS232 seriele poort in zitten. Voordeel is wel dat meneer Ross zelf z'n drivers kan bakken, de kabel kan detecteren, serienummers checken, enzovoorts. Uiteraard zal daar z'n prioriteit ook liggen aangezien hij daar z'n brood mee verdient, dus allicht zal dat wat vloeiender werken. En de nieuwe Vag-com versies werken alleen met zijn dure kabel :)
Gebruikersavatar
door denders
#56027
Voor 60, 80 a 100+ euro heb je handzame diagnose apparaten die geen pc of iets nodig hebben. Het plan is nog even uitzoeken welke dan het meeste te bieden heeft maar de 3 in 1 scanner uit Engeland of Duitsland waarbij je de gekste funkties daadwerkelijk van je auto kunt aanpassen naar je wens spreekt mij wel aan. (ook te updaten)
Natuurlijk qua prijs niet in verhouding dan zo'n kabeltje maar als je serieus bent het overwegen waard?
Ik heb overigens geen laptop. (niet nodig)

Had gelezen dat die meneer Ross de eerste was die zijn GTi'tje op deze manier "gekraakt" had en uiteindelijk een programma geschreven voor Windows.

Maar goed, alle waar naar geld wil ik er maar een beetje mee zeggen.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]